Toon posts:

Hulp bij aansluiten Shelly 1

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ozeegers
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-11-2021
Hi, kan iemand mij in de juiste richting duwen ? :9

Ik heb een oud huis van 1972 met idem schakelaars.
Schakelaars zijn verbonden met klassieke spots op 220V.
Ik zou de lichten willen koppelen via een Shelly 1 en ben nu mijn eerste poging aan het doen met 1 lichtpunt.

Het paneel bevat 4 lichtschakelaars en 1 oud stopcontact zonder aarding.

De linkse schakelaar bedient een licht dat ook via een andere schakelaar kan worden geschakeld, de andere schakelaars zijn enkele schakelaars. Ik heb de schakelaar die ik wil aansluiten aangeduid.

Binnen in de box is het een kleurenfestijn. Paarse, rode, blauwe, groene draden.... *O*

De schakelaar zelf is met een paarse draad verbonden met de schakelaar links van hem en ook met paars met het stopcontact. Is dit de aarding ?

deze video is heel duidelijk maar ik kom er nog altijd niet uit : https://www.youtube.com/watch?v=pnkQssi-jx4

Wat ik denk:

Blauwe draad die bij rode of paarse draad op suikertje (kroonsteentje) zit is de Nul ? Dus op N ?
Welke draad is de Live ?
Uitgaande paarse draad van de schakelaar onderbreken en op switch aansluiten en ander uiteinde op Output ?
En dan nog een keer van blauwe draad uit doos naar Input ?

Iemand een idee ? Bedankt !

Olivier

Beste antwoord (via ozeegers op 10-12-2020 18:23)

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15-03 10:55
helemaal links heb jij je "bruin" Fase draad zitten en je "blauw" Nul draad zitten als ik het goed zie.
Zou best mogelijk zijn dat dit de voeding is voor het hele blokje met schakelaren. dat zou betekenen dat de paarse draad die je uit de schakelaar ziet komen inderdaad jou "zwarte" schakeldraad is. laat dat bij jou nou paars zijn.

Wat je kan proberen:
1 maak OVERAL foto's van en schrijf het goed op, plak labels om draden heen met cijfers (schilderstape)
2 Trek draden er uit, begin met de paarse omdat deze de grotoste kans hebben voor jou schakeldraad en blijf dit doen tot jou lamp die je met shelly wil aansturen niet meer aan of uit gaat.
3 noteer wat je hebt gedaan, het draad wat je er uit hebt gehaald waardoor de lamp niet meer aan of uit gaat is jou schakeldraad :)

laten we daar mee beginnen en dan gaan we kijken hoe je de shelly moet aansluiten.

Waar was je deze overigens van plan te plaatsen gezien de doos van de schakelaren niet al te groot is.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Alle reacties

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:31

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mijn eerste gedachten, die onzin laten vervangen. Ook in 1972 was het niet toegestaan zo'n kleurenfestijn te hebben. 8)7

Maar wil je het echt laten, dan zou ik de schakelaar gewoon weer dicht schroeven en just bij de lamp kijken. Daar is het vaak een heel stuk makkelijker om een Shelly (of whatever) te plaatsen.

• ozeegers
Ok, moet ik dan bij de lamp de fase en de N ontdubbelen ? Slechts 2 draden aanwezig...
En zijn 4 spots maar die in serie staan dus zou dan de eerste in lijn moeten vinden of zie ik dat verkeerd ?

Olivier

• septillion

septillion

@ozeegers Dat is NIET waar de schakelaar uitkomt aangezien het 12V lampjes zijn... En gezien de staat van de schakelaar zou het me niet verbazen als dezelfde beun de trafo en verbindingen allemaal boven je plafond ontoegankelijk heeft gemaakt |:(

Gezien je kennisniveau in de materie en de zooi in de schakelaar zou ik er of niet aan beginnen en laten zoals het is (zonder smarts). Of er iemand met kennis (dus niet de volgende beun) erbij halen die het zowel aansluit als de kermis in je schakelaar oplost.

[Voor 19% gewijzigd door septillion op 07-12-2020 10:57]

• septillion

septillion

Misschien ben ik wel iets te kort door de bocht geweest want ik vermoedt nu België, klopt dat? Dan is er iets meer ruimte voor "kermis kleuren". :+ Maar voor België is een rode draad verboden aan een blauwe juist weer raar...

In de schakelaar is de doorgeluste draad waarschijnlijk de L (bruin of rod in België) daar alle schakelaars deze nodig hebben. En als het goed is komt er daarna nog één draad uit de schakelaar, de schakeldraad naar de lamp. Het stopcontact zit waarschijnlijk ook aan de doorgeluste L. De andere aansluiting is dan de N, deze draad zou naar geen enkele andere schakelaar moeten gaan en alleen doorverbonden moeten zitten richting de lampen.

• ozeegers
ja Nederlander in Belgie.... ;-) Kennis electriciteit inderdaad onder vriespunt maar orthopedisch chirurg dus wel handig en wil bijleren...

Huis is echt wel top huis, solide gebouwd maar oud. Renovatie begin jaren negentig. Moderne bticino schakelaars.

Hier nog een betere foto misschien:

Losse bruine draad is L ? De meest linkse schakelaar is er eentje die 1 spot samen met een schakelaar bij de deur bedient. Hier gaat bruine (L?) er boven in en onderaan blauw (N?) eruit. Maar ook nog extra draad die bij wegschrapen van het plaksel ook bruin lijkt. Helpt dat ?
Vreemd dat de verschillende schakelaars met elkaar verbonden zijn, de ene keer met paarse de andere keer met zwarte draad.

Dit is de zekeringkast die in de dressing zit. Zekering meest rechts schakelt 3 verschillende circuits in de slaapkamer uit. Onderaan zit transvo naar 12V..

Olivier

• ozeegers

dit is blijkbaar het schema van dergelijke vintage schakelaars van Bticino Magic... >:)

Heb video bekeken en blijkbaar gebruiken die Italianen meer kleuren dan wij met rood en paars erbij...

ik blijf proberen tot het huis affikt 8)7 |:( O-)

zou het volgende kunnen kloppen:

Van links naar rechts... linker schakelaar is dubbel geschakeld en laat ik dus buiten beschouwing. De 2e schakelaar krijgt een L die doorgetrokken wordt naar de 3e en 4e schakelaar en uiteindelijk ook naar het stopcontact ?

Dus zou het volgende kunnen werken ?

Het stopcontact heb ik niet meer nodig. Ik kan dus die L loskoppelen en in de L van de shelly steken. Een bijkomende L draad op de schakelaar naast de initeele L naar de Input van de Shelly.
De draad naar de lamp op de Output van de Shelly.
Extra draad van de schakelaar waar de draad van de lamp uitkwam naar de SW van de shelly.

Dan heb ik alleen nog de N nodig. Dat moet toch wel een blauwe draad zijn die al in de doos ligt ? Dus die kan ik doorkopelen van een Wago ?

Of ben ik helemaal verkeerd bezig ?? :P

[Voor 3% gewijzigd door ozeegers op 08-12-2020 00:18]

Olivier

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ja. Saneren die hele handel. Geen aardlekbeveiliging... kleurenfestijn... aders met stoffen aderisolatie (hallo 1940!), etc. etc.

• septillion

septillion

Met die schakelaars dacht ik nog, ach, daar is nog wat van te maken, het is België. Maar die kast :X Losse draden, 3, 4, 5 draden onder een enkele klem van de automaten, gekke aqua draden en enorme trafo's die ertussen gemoffeld zijn. Toegeven, fijner dan dat ze onbereikbaar boven het plafond zitten maar man :| Voor mijn eigen nachtrust zou ik er iemand naar laten kijken. Compleet saneren is natuurlijk wel het beste maar alleen al alles netjes maken, goede kleuren gebruiken, gekke lassen weg en nalopen zou al wel een begin zijn.

Wat betreft de schakelaar, ja, de oranje is de aankomende fase. Maar waarom er dan twee draden uitkomen, dat suggereert dat dit ook een hotelschakeling is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• maubaan
helemaal links heb jij je "bruin" Fase draad zitten en je "blauw" Nul draad zitten als ik het goed zie.
Zou best mogelijk zijn dat dit de voeding is voor het hele blokje met schakelaren. dat zou betekenen dat de paarse draad die je uit de schakelaar ziet komen inderdaad jou "zwarte" schakeldraad is. laat dat bij jou nou paars zijn.

Wat je kan proberen:
1 maak OVERAL foto's van en schrijf het goed op, plak labels om draden heen met cijfers (schilderstape)
2 Trek draden er uit, begin met de paarse omdat deze de grotoste kans hebben voor jou schakeldraad en blijf dit doen tot jou lamp die je met shelly wil aansturen niet meer aan of uit gaat.
3 noteer wat je hebt gedaan, het draad wat je er uit hebt gehaald waardoor de lamp niet meer aan of uit gaat is jou schakeldraad :)

laten we daar mee beginnen en dan gaan we kijken hoe je de shelly moet aansluiten.

Waar was je deze overigens van plan te plaatsen gezien de doos van de schakelaren niet al te groot is.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:59
Wat een mooie meterkast :)
Ik zou misschien toch wat budget uittrekken voor vervangen van de bedrading en meteen een eenvoudige meterkast laten plaatsen.

• septillion

septillion

maubaan schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:15:
Nouw, dat is dus precies het probleem. Kijk ook maar eens naar het aansluitschema wat hij heeft geplaatst, dat komt overeen met de werkelijkheid alleen met bizarre draadkleuren.

• ozeegers
hahaha, inderdaad what a mess !

geen stoffen isolatie hoor, zo erg is het nog NET niet haha
bedoeling is om over 1 jaar ALLES binnenin te renoveren, dus alle elec er ook uit....

MAAR.... eerst nog jaartje in wonen en men schakelaars zitten achter het bed en ik ben te lui om uit het bed te stappen ;-)

Dus blijf ik zoeken.. En om een deel zo wat smart te maken met die goedkope shelly's vind ik wel heel leuk.

Ik ga straks nog wat knutselen...

thanx voor de hulp en tips !

Olivier

• maubaan
@ozeegers is philips hue niet een betere oplossing? je kan de oude bedrading laten zitten het is duurder een stuk dat weet ik maar je krijgt het zelfde resultaat.

hiervoor hoef je natuurlijk geen nieuwe draden te trekken of dingen om te bouwen

• ozeegers
@maubaan ik volg je, maar ik heb een shitload aan spots en dat gaat duur uitkomen... En, de spots zijn allemaal met transvo op 12V en ik dacht dat de smart spots allemaal op 220V waren ?

Heb al deze gekocht: Hombli Smart Colour Spot (5W) RGB + CCT - 4 Pack
en andere fitting: 10 Stuks - GU10 Fitting

maar een goede vriend attendeerde mij erop toen het niet werkte dat deze voor 22V zijn...

Ik kan misschien de transvo er tussen halen maar dan moet ik echt ALLE spots en lampen vervangen..

Olivier

• maubaan
linksom of rechtsom gaat dit je geld kosten lees ik al :D

Probeer met een electrician eens te kijken. nodig er een uit om een offerte op te laten maken als je het toch over een jaar wil vervangen. dan krijg je een beter beeld van wat je moet doen.

• septillion

septillion

Je hebt inderdaad geen GU10 / 230V dus die gaan niet werken nee.

Maar goed, je hebt nu bij de schakelaar wel welke draden je moet hebben. Alleen lijkt het dus een hotelschakeling omdat er twee draden van dezelfde schakelaar weg komen... Als je dan hem achter deze schakelaar drukt gooit de tweede schakelaar roet in het eten als je die schakelt.

[Voor 8% gewijzigd door septillion op 08-12-2020 11:21]

• ozeegers

Yes !!!!!!!! thanx allemaal voor de hulp !

Olivier

• Leon 8
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-02 05:33
Zijn er soms mensen die me willen helpen met aansluiten van Shelly.in de buurt van Tilburg
Ik kom er niet uit

Gewoon tegen betaling we komen er wel uit ,geen probleem :)

Bel 0652051974

[Voor 4% gewijzigd door Leon 8 op 04-02-2023 21:54]

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:47
Leon 8 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:54:
Zijn er soms mensen die me willen helpen met aansluiten van Shelly.in de buurt van Tilburg
Ik kom er niet uit

Gewoon tegen betaling we komen er wel uit ,geen probleem :)

Bel 0652051974
Of je maakt even een nieuw topic aan met je vragen en wat fotoos. En dan ga je er wel uitkomen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee