Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incapable
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-07 18:13
Ik heb een week of twee terug een lenovo yoga c940 15ihr gekocht, dit is het uhd model met de gtx 1650 erin. Over het algemeen ben ik echt fantastisch blij met deze laptop, op het punt van de batterijduur na. Ik haal gemiddeld iets van 2,5 uur op de accu, en grappig genoeg maakt het vrij weinig uit wat ik doe.

Als ik gewoon aan het browsen ben, een film kijk, of daadwerkelijk aan het programmeren ben voor werk, ik blijf aardig rond de 2-2.5 uur zitten. Het maakt zelfs weinig uit of ik nou in "betere batterij" of "betere prestaties" zit in windows.

Nou heb ik al flink lopen spelen met de battery plan instellingen in windows, maar hier maken dingen vrij weinig uit.
Ook heb ik gespeeld met de mogelijkheden in lenovo's vantage software, hier maakt het wel ietsjes uit of ik in "cool&quiet", "intelligent" of "performance" zit, maar dat merk ik vooral aan warmte productie. Het bizarre is dat dit hoogtstens 15 minuten op lijkt te leveren.
Verder heb ik nog gekeken in nvidia's en intels software, maar daar staat eigenlijk ook alles al netjes op battery saving modus-es.
Zaken als hdr staan uit.

Heeft iemand enig idee waar ik het nog moet zoeken? Als ik andere berichten op internet lees haalt iedereen 4-5 uur of meer op hetzelfde model zonder aanpassingen.

Beste antwoord (via incapable op 07-12-2020 09:03)

Anoniem: 472287

Dat is inderdaad wel een ERG hoge battery drain.

Wat is het CPU gebruik tijdens normaal werk/idle? Wellicht is er een process die contstant een hoge belasting ergens veroorzaakt?

Daarnaast heb je de GTX1650 EN een Intel iGPU. Normaliter moet hij op die iGPU draaien, je kan eens de GTX uitschakelen in apparaatbeheer en kijken of dat iets uitmaakt?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Je zou eens een battery report kunnen draaien - wellicht zit er iets niet helemaal goed met je batterij.

Dat doe je door de command-prompt te openen en dan
code:
1
powercfg /batteryreport
in te tikken.

Hij geeft dan een goede historie van je gebruik, maar ook de fabrieks-capaciteit van de batterij en de huidige capaciteit van de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incapable
Had ik inderdaad gedaan, ik zag er zelfs niets bijzonders in.
Het rapport: https://drive.poofycow.com/d/f/591289292716816869

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Dat is inderdaad wel een ERG hoge battery drain.

Wat is het CPU gebruik tijdens normaal werk/idle? Wellicht is er een process die contstant een hoge belasting ergens veroorzaakt?

Daarnaast heb je de GTX1650 EN een Intel iGPU. Normaliter moet hij op die iGPU draaien, je kan eens de GTX uitschakelen in apparaatbeheer en kijken of dat iets uitmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incapable
Op idle lijkt hij gemiddeld 2-3% te gebruiken, waar de hoogste dingen als discord en synology drive lijken te zijn.

Voor zover ik zie draait hij inderdaad netjes op de iGPU, en lijkt de 1650 niets te doen, zoals je zou verwachtten, ik heb hem nu even helemaal uit gezet, ik ga nu even kijken of dat merkbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incapable
ehm ja ok nu zit ik op een geschatte 5.5 uur, daar lijkt enorm veel verschil in te zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incapable
Dan weet ik de boosdoener dus nu, maar ik heb alles in het nvidia control panel, en in windows, op de iGPU staan met uitzondering van daadwerkelijk spellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incapable
Gevonden! Het was de optie "voorkeur grafische processor" die op automatisch stond, in het nvidia control panel. Blijkbaar was er toch echt ergens een app die op de dGPU draaide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

incapable schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:02:
Gevonden! Het was de optie "voorkeur grafische processor" die op automatisch stond, in het nvidia control panel. Blijkbaar was er toch echt ergens een app die op de dGPU draaide.
_/-\o_ Mooi! Geen idee of en hoe het mogelijk is om uit te zoeken welke app dat was die de Nvidia GPU triggerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incapable
Mogelijk is het wel, dan moet ik alle apps op de laptop langs in het control panel om dat te zien. Normaal zou je dit in de task manager ook terug moeten zien op basis van welke gpu een app pakt. Maar ik denk dat hij daar alleen in komt als hij actief dingen aan het doen is op die gpu. En dat deed hij vrijwel niet, maar het vermoedelijk is dan alleen al de keuze voor die gpu van de app voldoende om die gpu in standby te houden.

Maar heel erg bedankt voor de apparaatbeheer tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07 17:58

hostler

Yeahhh dude!

In het Nvidia control panel is ook ergens de optie om GPU activiteit aan te zetten. Ik meen dat dit onder de knop "Bureaublad" staat. Je krijgt dan een icoontje in je tray met alle programma's die de dedicated gpu gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incapable
Die optie zie ik niet in het control panel hier, maar deze is dan ook enorm uitgekleed ten opzichte van wat ik op m'n desktop heb. Ik heb alleen het kopje 3d-instellingen, waarin ik beeldinstellingen, 3d-instellingen en physx config heb.
alleen de 3d-instellingen zijn net zo compleet als op desktop
Pagina: 1