21:9 ultrawide wazig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansleychung
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-03-2021
Hoi.
Deze week ultrawide 34LW500 monitor van LG aangeschaft. Het beeld is is wazig en letters zijn erg lelijk. Info via google is erg dun. Verschillende instellingen op windows al geprobeerd, al een paar dagen lang. Ik ben ten einde raad... :'(

Mijn setup:
Ryzen 5 3600xt
Msi mag b550 tomahawk
Corsair vengeance pro 16gb 3600mhz
Gpu: 1060gtx 6gb

Wie weet wat er is en is scherm wel compatible met mijn systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warlock
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-04 15:47
Welke resolutie gebruik je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Controleer inderdaad of de resolutie klopt, die moet 2560x1080 zijn. Los van dat is die resolutie vrij laag voor een 34 inch scherm en zou 3440x1440 een stuk beter zijn voor zo'n groot scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Je monitor is compatibel met je systeem. De beste resolutie voor je scherm is 2560 x 1080. Dus zorg ervoor dat je deze in hebt gesteld. Als het nog niks is, heb je dan gewoon geen to lage DPI monitor gekocht? Zo ja, dan kun je hem beter terugsturen en ruilen voor een scherm met een hogere resolutie.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
hier ook een lg 29 inch ultrawide maar precies hetzelfde effect.Het voelt nooit mooi scherp aan.
pak af en toe ook een kleiner scherm 27 inch waarbij de kwaliteit beter is (ook lg zeflde type ultrawide).
hierna nooit meer een te groot scherm met lage resolutie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Genoeg tweakers die roepen om je resolutie te checken, maar ik denk dat dat wel goed staat.

Je monitor is 81 PPI (Pixels Per Inch), dat vind ik zelf te laag.
Het verschilt per persoon en kijkafstand is een belangrijke factor, maar rond de 90 - 100 - 110 PPI is voor de meeste mensen werkbaar.

Note:
Bij printers praten we over DPI, bij monitoren praten we over PPI.
Klein detail, maar helpt als je wilt Googlen hoeveel PPI een monitor is.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-04 18:50

ParaWM

Pro Prutser

Kijk even naar de kleurinstellingen. 4.2.2 ziet er soms erg lelijk uit. RGB 8bit is dan beter.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:46
ClearType instellingen nagelopen?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
Compatibiteit zal het probleem niet zijn. Hierboven zijn al veel goede tips geweest. Probeer anders eens een close-up foto te maken van tekst in een browser op 100% schaling van de browser (Dus geen in- en uitzoomen). Zie hier het voorbeeld van mijn monitor (Die heeft wel een hogere PPI, maar je kan de pixels en letters goed zien, dus ook dat ze niet 'wazig' zijn. Een i heeft dikte van 1 pixel, etcetera.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKp43A0LHwLDVF8WVsYK7O-lZVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vudCpHwplnYzHOgMJ3ys4U6o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansleychung
Bonsaiboom schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:55:
Compatibiteit zal het probleem niet zijn. Hierboven zijn al veel goede tips geweest. Probeer anders eens een close-up foto te maken van tekst in een browser op 100% schaling van de browser (Dus geen in- en uitzoomen). Zie hier het voorbeeld van mijn monitor (Die heeft wel een hogere PPI, maar je kan de pixels en letters goed zien, dus ook dat ze niet 'wazig' zijn. Een i heeft dikte van 1 pixel, etcetera.

[Afbeelding]
Ik heb alles inderdaad al op de aanbevolen settings van 2560 x 1080.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXG4AnBo4f0UhxcL8T1N2TSeInY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qd5SuteAdawheC8vXfRPfdDv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jb_bOjvYwBwIYozzXlVAu-J0R8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZwYdMY8eBG4Je6TD6z520VM.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet: niet persee wazig maar gewoon lelijk ten opzichte van mijn vorige scherm van 10 jaar oud (HP 2159v).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPAoYgbRe9Qy7mpxTDekIhkk7m0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pMBINeTmc7lQdzN8GGlhKmY1.jpg?f=fotoalbum_large
Windows balk onderin ziet er ook echt een stuk groter en dikker uit (met minder pixels) dan normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansleychung
FireDrunk schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:21:
ClearType instellingen nagelopen?
Jup al geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:46
Heb je online gekeken in reviews naar de aanbevolen "Brightness, Sharpness. etc" instellingen?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansleychung
ParaWM schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:12:
Kijk even naar de kleurinstellingen. 4.2.2 ziet er soms erg lelijk uit. RGB 8bit is dan beter.
Hij staat al op de volgende instellingen:
2560 x 1080
32 bit
8bpc
RGB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansleychung
FireDrunk schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:15:
Heb je online gekeken in reviews naar de aanbevolen "Brightness, Sharpness. etc" instellingen?
Al geprobeerd. Vooral sharpness verandert er wel iets. Ik kan de 'lelijkheid' van de letters wat fijner maken maar dat is veelste wazig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shikaka
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Denk dat dit, zoals eerder al aangehaald, puur de PPI is van het nieuwe scherm.
Deze ligt op 81 PPI en het oude scherm op 102 PPI

Xbox: Shikakka PSN: Shikaakka Steam: Shikakka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansleychung
Shikaka schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:34:
Denk dat dit, zoals eerder al aangehaald, puur de PPI is van het nieuwe scherm.
Deze ligt op 81 PPI en het oude scherm op 102 PPI
Het is eindelijk gelukt. Ik snap er niets meer van. Ik heb van alles geprobeerd aan de instellingen van mijn monitor (weet niet meer wat... 7(8)7 ), windows update uitgevoerd en het beeld is weer mooi... Bedankt voor jullie hulp in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Zou het Cleartype geweest kunnen zijn in Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansleychung
bierschuit schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:51:
Zou het Cleartype geweest kunnen zijn in Windows?
Zou kunnen. Ik had indertussen 5x mn cleartype aangepast, mn monitor van alles qua instellingen etc. Zowel letters als filmpjes/afbeeldingen zijn mooier geworden nu. Prima monitor!
Pagina: 1