Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
Onze oudste, drie jaar oud, heeft al ruim een jaar een grote interesse in alles muzikaals, met piano misschien wel op nummer één. Als we ergens zijn en er is een piano, doet hij niets liever dan even aanschuiven en "spelen" op de piano.

Moeders en ikzelf zijn absoluut niet muzikaal, maar we vinden het wel leuk als hij ruimte krijgt om zichzelf in het muzikale te ontplooien als hij die behoefte heeft. Sinterklaas was het er mee eens, want hij heeft een écht keyboard gekregen, geen kinderdingetje dus. Hij vindt hem fantastisch, dus dat was een schot in de roos. Hij vindt het leuk de ingebouwde riedeltjes aan te zetten, terwijl dat speelt op wat toetsen te drukken en algemeen op de toetsen te drukken, prima zat dus.

Nu haalde ik vanmiddag mijn eigen skills eens uit de kast en ja hoor: er kwam na enig oefenen zomaar "Marry had a little lamb" uit de piano. Nou dát was toch wel zo mooi, dat wilde hij óók kunnen. Dus wij samen oefenen, en dat ging wat stroef... Hij vond het erg leuk, heeft de eerste drie toetsaanslagen ook echt geleerd, maar ik merkte dat ik zelf vooral wat moeite had met de les. En dat komt vooral door mijn eigen gebrek aan pianokunsten; ik wist niet zo goed welke techniek ik over moest dragen. Ik kan hem geen noten leren (al is dat sowieso nog toekomstmuziek natuurlijk)

Ik kan dus géén noten lezen, en verder dan dat deuntje kom ik niet. Ook heb ik geen enkel besef van wat een goede pianotechniek is. Eigenlijk wil ik leraar zijn, zonder enig benul van de materie. Het lijkt me erg leuk als ik, op zijn eigen tempo, mijn mini-me wat piano bij kan brengen. Iemand goede tips over hoe ik dat aan kan pakken?

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Ik zou hem eerder op les laten gaan, eigenlijk ( ik heb zelf een goede tien jaar op les gezeten.) Hoe vroeger hij het ontwikkelt, hoe beter hij erin wordt en hoe leuker hij het vindt. De enige manier om het echt goed te leren is om een goede leraar te hebben en veel te oefenen. En als je het zelf niet kan ben je eigenlijk geen goede leraar, NOFI.

Misschien kan je hem voor nu een MIDI-keyboardje geven en van die lessoftware erbij? Dat houdt de kosten binnen de perken zolang als dat hij nog niet zeker is of hij het wel echt leuk vindt, en als hij het wel leuk vindt kan hij daarmee best wat leren.

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:02
Als je zelf geen kennis ervan hebt, stimuleer vooral door muziek af te spelen en zoek een goede leraar. Dat kan ook op de muziekschool. Begint vrij simpel en als hij het écht ziet zitten dan kan een goede privédocent altijd nog.

Leuk keyboard en wat les, en vooral luisteren en genieten (of janken!).

Kan hij op gehoor zelf een simpele melodie naspelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
Thanks voor het advies. Voor een leraar is het in mijn ogen nog te vroeg; zijn aandachtsspanne is een minuut of drie en daarna hobbelt hij weer ergens anders heen. Zo gaat het verspreid over de dag dat hij achter de piano zit, zeker niet een uur lang ofzo. Daarom zoek ik juist een manier om, op de momenten dat hij interesse heeft óf als ik er achter kruip en hij er even bij komt, een manier om goed de techniek van de piano over te dragen.

GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Als zijn aandachtsspanne nog zo laag is hoe kun je dan inschatten dat hij dit over 1 maand, half jaar, jaar etc. nog leuk vindt?

Gewoon lekker nu laten gaan en het samen leuk hebben en dan over een paar jaar eens met een leraar praten als er dan nog behoefte aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
Anoniem: 224360 schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:27:
Als zijn aandachtsspanne nog zo laag is hoe kun je dan inschatten dat hij dit over 1 maand, half jaar, jaar etc. nog leuk vindt?

Gewoon lekker nu laten gaan en het samen leuk hebben en dan over een paar jaar eens met een leraar praten als er dan nog behoefte aan is.
Dat kunnen we niet. Hij vindt al een paar maanden tot een jaar pianos in toenemende mate interessant, dus dachten we "we kopen een keyboard voor 7 tientjes". Dat bevalt, maar misschien raakt hij hem na morgen nooit meer aan. Dat is een kans die er altijd in zit met kinderen en een kans die we accepteren.

Nu vindt hij het leuk. Hij is super leergierig en ik merk dat hij graag de piano beter wil beheersen. Dát is waar ik hem graag bij wil helpen, en inderdaad: voor een leraar is het onzes inziens ook nog te vroeg. Vandaar ook de vraag; hoe kan ik hem zonder enige eigen kennis van piano toch een beetje bijstaan in de eerste stapjes onder de knie krijgen?
Helgie schreef op zondag 6 december 2020 @ 23:44:
Ik zou hem eerder op les laten gaan, eigenlijk ( ik heb zelf een goede tien jaar op les gezeten.) Hoe vroeger hij het ontwikkelt, hoe beter hij erin wordt en hoe leuker hij het vindt. De enige manier om het echt goed te leren is om een goede leraar te hebben en veel te oefenen. En als je het zelf niet kan ben je eigenlijk geen goede leraar, NOFI.

Misschien kan je hem voor nu een MIDI-keyboardje geven en van die lessoftware erbij? Dat houdt de kosten binnen de perken zolang als dat hij nog niet zeker is of hij het wel echt leuk vindt, en als hij het wel leuk vindt kan hij daarmee best wat leren.
None taken :). Voor les is het iets te vroeg, zie berichtje over zijn aandachtsspanne
synx6 schreef op zondag 6 december 2020 @ 23:49:
Als je zelf geen kennis ervan hebt, stimuleer vooral door muziek af te spelen en zoek een goede leraar. Dat kan ook op de muziekschool. Begint vrij simpel en als hij het écht ziet zitten dan kan een goede privédocent altijd nog.

Leuk keyboard en wat les, en vooral luisteren en genieten (of janken!).

Kan hij op gehoor zelf een simpele melodie naspelen?
Op gehoor kan hij zeker nog geen simpele melodie naspelen, muziek staat sinds het keyboard in huis is altijd op (hij heeft de "demo" deuntjes ontdekt).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:26
kinderen van die leeftijd werken met patroonherkenning: ze vinden teletubbies leuk omdat er vaste patronen in zitten (bepaalde kleuren reageren telkens op zelfde manier) .
zolang je hetzelfde deuntje meerdere dagen speelt, bestaande uit 3 of max 4 noten, zal hij het erg leuk vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Leeftijd zegt ook niet alles. Met flink oefenen dit over een jaar. ;)

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
4 Year Old Boy Plays Piano Better Than Any Master

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 109% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:29
Wij hebben met onze kinderen op die leeftijd aan muziek op schoot deelgenomen. Dat was erg leuk. Op die leeftijd zou ik meer kijken naar algemene muziekvormings dingen, gericht op de juiste leeftijd.

[ Voor 33% gewijzigd door celshof op 16-12-2020 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 21:00
Mijn vader heeft zo'n 45 jaar pianoles gegeven. Ik denk dat zijn jongste leerling destijds rond de 5 was.

Zelf heb ik ook bergen instrumenten gespeeld, en toen ik 4 was echt op harp-les geweest, en heb dat zo'n 2 a 3 jaar volgehouden.
4 lijkt me ook een goeie minimum leeftijd om mee te starten (met echt les dan).

Ik zou nu vooral inzetten op het gehoor, en maak er spelletjes van waar je de piano bij betrekt.
Ogen dicht --> speel 3 tonen --> laat hem die tonen naspelen. En draai het ook eens om.
Kies een simpel melodietje, en probeer eens of hij die melodie kan spelen. Met links, met rechts, simultaan etc.
Oneindig veel mogelijkheden. Progressie is totaal niet nodig, je bent lekker samen bezig, en hij leert er iets van, of niet, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:09
De app simply piano adverteerd als zijnde geschikt voor kleine kinderen.

Was voor mijzelf als beginner iig een prima app. Een midi kabel met verloop naar telefoon of tablet is wel aan te raden want met kabel werkt de app een stuk beter als via geluidsherkenning. Moet het keyboard wel midi ondersteunen maar dat is volgensmij vrij snel het geval.

Eerste paar lessen zijn dacht ik gratis te volgen (en prima te doen zonder midi kabel)

[ Voor 11% gewijzigd door Jackxl op 16-12-2020 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 22:18
SndBastard schreef op woensdag 16 december 2020 @ 23:19:
Ik zou nu vooral inzetten op het gehoor, en maak er spelletjes van waar je de piano bij betrekt.
Ogen dicht --> speel 3 tonen --> laat hem die tonen naspelen. En draai het ook eens om.
Kies een simpel melodietje, en probeer eens of hij die melodie kan spelen. Met links, met rechts, simultaan etc.
Ik dacht aan deze vader (en zoon):
YouTube: Are There Different Levels of Perfect Pitch?
YouTube: Why Adults Can't Develop Perfect Pitch

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:49
Even praktisch: noten lezen is veel simpeler dan je denkt! Denk dat ik het mezelf geleerd heb (of anders van mijn broer), en niet van de pianolerares waar ik een jaar of 5 les van heb gehad.

In het midden van je piano heb je dit:
Afbeeldingslocatie: https://jijkanditook.nl/wp-content/uploads/2019/02/Noten-leren-lezen-piano-toetsen-met-notennamen.png

Komt bij de bladmuziek aan de bovenste rij (G-sleutel) zo overeen
Afbeeldingslocatie: https://jijkanditook.nl/wp-content/uploads/2019/02/Noten-leren-lezen-piano-G-sleutel-C-toonladder.jpg

Dus er zijn 5 permanente strepen, en het bolletje die door de eerstre streep gaat is de e, dan tussen de twee lijntjes de f, dan op de tweede lijn de g etc. Voor lagere noten (in het plaatje de c) of veel hogere noten worden de lijntjes bij de noot erbij getekend, zodat het makkelijker te zien is waar die staat. Merk op dat deze volgorde van noten puur om de witte toetsen gaat.

Een muziekstuk voor piano bevat 2 van die regels, de onderste regel is voor de lage noten/linkerhand
Afbeeldingslocatie: https://www.pianospel.nl/images/sheetmusic/Fur%20Elise%20niveau3-thumb.jpg

Je speelt gewoon van links naar rechts, dus begint met de rechterhand en moet je in het begin van het derde vak een witte toets met de linkerhand en een andere met de rechterhand tegelijk aanslaan (tegelijk omdat ze ze dus precies boven elkaar staan).

Die onderste regel werkt precies hetzelfde, en een rijtje witte toetsen achter elkaar van linkerhand naar rechterhand is dan gewoon (die twee toetsen in het rode vak zijn dezelfde witte toets C in het midden)

Afbeeldingslocatie: https://jijkanditook.nl/wp-content/uploads/2019/02/Noten-leren-lezen-piano-Centrale-C.png

Alles staat ook uitgelegd op https://jijkanditook.nl/n...ger%20op%20de%20notenbalk, ook hoe de zwarte toetsen zijn aangeduid.

Dus die fur elise hierboven kun je 'gewoon' spelen door gewoon flink te gaan tellen aan die notenbalk. Eerste noot is dus een E (wat een witte noot is, net naast een groepje van 2 zwarte noten) van het derde octaaf bij je rechterhand. Als je eenmaal noten kan lezen, dan kun je hele simpele varianties van liedjes (rock of kindermuziek) downloaden en kun je vrij snel de toon wel spelen :) In het begin is het gewoon een kwestie van veel tellen waar de noot staat op de piano, en wat oefening opdoen dat je links en rechts los van elkaar kan bedienen :P

Wellicht ga je het zelf ook leuker vinden als je een middagje leert noten lezen, en dan simpele versies van populaire liedjes googlet (waar je de melodie speelt met bijv. alleen de rechterhand) :)

[ Voor 6% gewijzigd door sewer op 17-12-2020 16:43 ]

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:27
Je wilt een kind iets leren wat je zelf niet kan, en je wilt geen leraar inschakelen voor het kind.
Enige optie lijkt me dan zelf op les gaan (kan ook online/YouTube) en dat dan weer overbrengen op het kind.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:58

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je hebt wel lesmethodes waarbij de toetsen van gekleurde stickers worden voorzien en de noten ook van diezelfde kleuren worden voorzien in het boek. Wellicht dat dat iets is?

Ik kom via google onder andere dit tegen: https://www.pianospelenle...leren-spelen-met-kleuren/

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:34

FFW

Ik overweeg ook een piano voor onze 3 jarige. Voorlopig speelt hij op zijn ipad met de gratis app Garageband en dat vindt hij erg leuk.

Het spelenderwijs leren gaat hem goed af. Ik sta er versteld van wat hij van Youtube opsteekt.

Ik heb mijn oog laten vallen op de Yamaha CSP-150 "smart piano". Het is een eenmalige investering van 2300,- maar ik stel me serieuze vraagtekens bij de houdbaarheid van een digitale piano die om een ipad is gebouwd. Ja nu kan hij echt leuke dingen er mee doen, maar hoe zit dat over tien jaar als de iPads niet meer worden ondersteund door Apple of Yamaha? Het wordt dan een dure, domme piano.

Ik vraag me ook af of een kind van 3 wel bij de toetsen kan en een klein speelgoedpianootje niet beter is.

[ Voor 7% gewijzigd door FFW op 28-01-2021 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-02 16:38
@FFW
Ik ben absoluut van mening dat je beter iets meer kan betalen voor een degelijk instrument dan goedkope meuk, maar een digitale piano van 2300,- voor een kind van 3?
Onnodig, too much en ook al worden de iPad's over 10 jaar nog steeds ondersteund; het blijft een dure en domme keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:32
Voor een kind van 3 zou je eens kunnen kijken naar de Suzuki lesmethode.
https://www.hampsteadmusi...20a%20foreign%20language.
Weet niet of dit de richting is die je uit wil gaan, maar is wel een optie.
Daarnaast zijn er ook veel andere lesmethodes, ook voor jonge kinderen.
Wat keuze piano betreft, zeker voor jonge kinderen, moet je zeker niet teveel geld uitgeven.
Simpele (2de hands) (digitale) piano is zeker voldoende om te starten.
Belangrijkste is wel gehoor op die leeftijd (zoals anderen hier ook al vermeld hebben) en dat ze er plezier aan hebben. Dus let er op dat het instrument gestemd is en regelmatig gestemd wordt (in geval je niet voor een digitaal instrument zou kiezen).
Pagina: 1