Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-06 11:39

dwizzy

Weaponised confusion

Topicstarter
Hallo slimmere mensen!
Ik hou straks een 3200G over (vriendin krijgt een 4650G in haar DeskMini A300) en wil daarmee mijn vader's 10 jaar oude systeem nieuw leven inblazen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vader doet niets bijzonders: vooral LibreOffice, Firefox en Thunderbird - een kaartspelletje misschien, en wie weet weer eens OpenTTD of Command & Conquer. Hij importeert nog foto's van zijn SD-kaartjes, volgens mij in Paint Shop Pro van vorig decennium.

Mijn plan zijn huidige Windows 7 in een virtual machine te gooien en hem te leren wennen aan Linux Mint; dat gaat vast minder werk kosten dan Windows 10 plus alle onveilige extra meuk die hij vindt.

Hij heeft geen bekabeld netwerk meer, maar zit redelijk dicht bij zijn WiFi 6 router.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop op €300 aan extra componenten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • 3200G inclusief AMD koeler
  • Wat onderdelen van zijn huidige computer uit 2010 (inventaris): voeding, kast, DVD-brander, schijven, ventilator.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijs
1ProcessorsAMD Ryzen 3 3200G Boxedvan vriendin
1MoederbordenAsus Prime B450M-A€ 65,90
1Interne harde schijvenWD Green SATA 3 Gb/s, 500GBblijft
1BehuizingenCooler Master Elite 335blijft
1NetwerkadaptersConceptronic C150RUSMvoorlopig
1NetwerkadaptersGigabyte GC-WBAX200€ 35,90 of van Ali
1VentilatorenScythe Kama FLEX PWM S-FDB, 120mmBlijft
1Geheugen internCrucial CT2K8G4DFRA266€ 55,70
1Optische drivesSamsung SH-S223B/BEBEblijft
1Voedingenbe quiet! Straight Power BQT E7-400Wblijft
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,-
1Solid state drivesSamsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB€ 0,-
1GeheugenkaartlezersEminent EM1059blijft
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 262,50

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Kingston heb ik alleen gekozen omdat die vaak als goede prijs/kwaliteit voorbij komt, voor de rest zou ik het echt niet weten.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stabiel en energiezuinig zijn nog extra wensen. De kast heeft voor zijn tijd nog redelijke airflow, maar staat in een op maat gemaakt bureau (achterkant is open, voorkant is een houten deur, zijkanten massief hout).

Geluid wordt op waarschijnlijk op een hifi-setje aangesloten, niets bijzonders. USB-aansluitingen kan je beter mee verlegen zitten dan om verlegen. Ik weet eerlijk niet of zijn beeldscherm nog VGA is, of HDMI.

Het is fijn maar niet noodzakelijk als ik er over 5 jaar nog iets van kan upgraden (bv nieuwe CPU, eventueel zelfs met aparte GPU; 3e en 4e plak RAM; wie weet extra geheugen)
Ga je overklokken?
Voor Firefox? Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb weinig ervaring met echt bouwen van een pc, dus hoop dat jullie me wijsheid kunnen geven op:
  1. Is de 10 jaar oude PSU afdoende voor dit systeem? Qua verbruik vermoed ik dat dit systeem niet de 200W aantikt, maar mis ik iets in compatibiliteit? ATX12V version 2.3, PCIe 6 & 8-pin connector (volgens mij zelfs 2), en SATA connectors
  2. Slaat de hardware onderling ergens op? Moederbord heb ik op prijs en aansluitingen gekozen (VGA, veel USB), geheugen enkel op prijs.
  3. WiFi 6 leek me wel fijn, maar ik zie geen geschikt moederbord dat het biedt. Dus een PCI-e-kaartje leek me logisch. Ik kon niet veel vinden in de pricewatch; in verleden wel een m.2 kaartje van Aliexpress gebruikt met succes.
  4. Ga ik met deze kast een serieus airflow-probleem op de hals halen? Ik hoor wel eens dat kasten gigantische sprongen hebben gemaakt in dat veld, maar met een iGPU en déze kast leek het me te overzien

Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:31
De voeding kan niet meer. Oud intern design en door matige kwaliteit vs leeftijd niet betrouwbaar meer. pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2 is een goede vervanger.

Geheugen naar pricewatch: G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS want veel lagere latency en hoger geklokt en daar houdt Ryzen wel van. Win win.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:51
Heeft je pa nog zoveel opslag nodig? Anders kan je de HDD ook weglaten. Scheelt weer in geluid.

De behuizing heeft geen stoffilters of geluidsdempende platen. Is dit belangrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy

dwizzy

Weaponised confusion

Topicstarter
Dank voor jullie hulp! :) Jammer dat de PSU niet meer mee kan, ik wist niet dat er iets verouderd kon zijn anders dan de aansluitingen.
Uszka schreef op zondag 6 december 2020 @ 23:05:
Geheugen naar pricewatch: G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS want veel lagere latency en hoger geklokt en daar houdt Ryzen wel van. Win win.
Dat ik daar niet op gelet heb.. maar voegt 3200 MT/s iets toe tov 3000, als de CPU maar 2933 zegt te kunnen?
99ruud99 schreef op maandag 7 december 2020 @ 05:57:
Heeft je pa nog zoveel opslag nodig? Anders kan je de HDD ook weglaten. Scheelt weer in geluid.
goede opmerking, volgens mij heeft'ie nog een IDE-USB-adapter ergens liggen als hij per sé nog bij die schijf wil kunnen. Ook al is het een Green schijf en zou'ie in power saving moeten... er uit lijkt dan altijd nog beter.
De behuizing heeft geen stoffilters of geluidsdempende platen. Is dit belangrijk?
Niet echt, want zo goed is het gehoor van mijn lieve pa niet meer :+ Plus de demping van het bureau en de betrekkelijk stille (?) AMD Stealth koeler.
De huidige kast heeft volgens mij wat filtering aan de voorkant, al is het niet héél effectief:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50690266078_c66acd18cf.jpg

Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:31
dwizzy schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:01:

[...]
Dat ik daar niet op gelet heb.. maar voegt 3200 MT/s iets toe tov 3000, als de CPU maar 2933 zegt te kunnen?
Niet veel maar vindt maar eens een 3000 MT/s kit voor een fatsoenlijke prijs die goed compatibel is met Ryzen.
3200, kwestie van DOCP 3200 selecteren in het bios van het Asus bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:08
AMD Ryzen 3 3200G schijnt EOL te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:51
Nu 3 maanden later In er inderdaad betere alternatieven...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:43

JanvD

Portretfotograaf

Op dit moment wordt de A2000 steeds duurder.
Volgens deze review van tweakers is deze Kioxia wat sneller (iig vergelijkbaar). Voordeel is ook dat die nu goedkoper en beter beschikbaar is dan de A2000.

@boyette
hij heeft em al... dus EOL is niet relevant

[ Voor 37% gewijzigd door JanvD op 01-03-2021 17:27 ]

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy

dwizzy

Weaponised confusion

Topicstarter
Precies, die 3200G had ik al :) Die Kioxia lijkt me een prima optie, dank!
Situatie is wel iets anders geworden, en in de tussentijd niets gekocht.

Ik kon in december geen 4xxxG vinden voor een schappelijk bedrag om in de PC van mijn vriendin te stoppen (zodat die 3200G in mijn vader's PC kon).
Daarna is de relatie helaas uitgegaan, dus mijn inmiddels ex mag lekker op haar 3200G door-Minecraften.
Voor mijn vader denk ik nu eigenlijk toch aan het blauwe kamp voor een budget-processor met ingebouwde video want de Athlon 3000G lijkt de enige van AMD die nog te koop is onder de €150

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:45
Dan wordt het iets als
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Pentium Gold G6400 Boxed€ 56,25€ 56,25
1MoederbordenASRock B460M Pro4€ 89,-€ 89,-
1Geheugen internHyperX Fury black HX426C16FB3K2/16€ 80,04€ 80,04
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W CM€ 63,85€ 63,85
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 59,-€ 59,-
Totaal€ 348,14

Update
de AMD Athlon 3000G Boxed is inmiddels ook niet leverbaar meer.

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 01-03-2021 18:40 ]

Pagina: 1