Hallo slimmere mensen!
Ik hou straks een 3200G over (vriendin krijgt een 4650G in haar DeskMini A300) en wil daarmee mijn vader's 10 jaar oude systeem nieuw leven inblazen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vader doet niets bijzonders: vooral LibreOffice, Firefox en Thunderbird - een kaartspelletje misschien, en wie weet weer eens OpenTTD of Command & Conquer. Hij importeert nog foto's van zijn SD-kaartjes, volgens mij in Paint Shop Pro van vorig decennium.
Mijn plan zijn huidige Windows 7 in een virtual machine te gooien en hem te leren wennen aan Linux Mint; dat gaat vast minder werk kosten dan Windows 10 plus alle onveilige extra meuk die hij vindt.
Hij heeft geen bekabeld netwerk meer, maar zit redelijk dicht bij zijn WiFi 6 router.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop op €300 aan extra componenten.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Kingston heb ik alleen gekozen omdat die vaak als goede prijs/kwaliteit voorbij komt, voor de rest zou ik het echt niet weten.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stabiel en energiezuinig zijn nog extra wensen. De kast heeft voor zijn tijd nog redelijke airflow, maar staat in een op maat gemaakt bureau (achterkant is open, voorkant is een houten deur, zijkanten massief hout).
Geluid wordt op waarschijnlijk op een hifi-setje aangesloten, niets bijzonders. USB-aansluitingen kan je beter mee verlegen zitten dan om verlegen. Ik weet eerlijk niet of zijn beeldscherm nog VGA is, of HDMI.
Het is fijn maar niet noodzakelijk als ik er over 5 jaar nog iets van kan upgraden (bv nieuwe CPU, eventueel zelfs met aparte GPU; 3e en 4e plak RAM; wie weet extra geheugen)
Ga je overklokken?
Voor Firefox? Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb weinig ervaring met echt bouwen van een pc, dus hoop dat jullie me wijsheid kunnen geven op:
Ik hou straks een 3200G over (vriendin krijgt een 4650G in haar DeskMini A300) en wil daarmee mijn vader's 10 jaar oude systeem nieuw leven inblazen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vader doet niets bijzonders: vooral LibreOffice, Firefox en Thunderbird - een kaartspelletje misschien, en wie weet weer eens OpenTTD of Command & Conquer. Hij importeert nog foto's van zijn SD-kaartjes, volgens mij in Paint Shop Pro van vorig decennium.
Mijn plan zijn huidige Windows 7 in een virtual machine te gooien en hem te leren wennen aan Linux Mint; dat gaat vast minder werk kosten dan Windows 10 plus alle onveilige extra meuk die hij vindt.
Hij heeft geen bekabeld netwerk meer, maar zit redelijk dicht bij zijn WiFi 6 router.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop op €300 aan extra componenten.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- 3200G inclusief AMD koeler
- Wat onderdelen van zijn huidige computer uit 2010 (inventaris): voeding, kast, DVD-brander, schijven, ventilator.
# | Category | Product | Prijs |
1 | Processors | AMD Ryzen 3 3200G Boxed | van vriendin |
1 | Moederborden | Asus Prime B450M-A | € 65,90 |
1 | Interne harde schijven | WD Green SATA 3 Gb/s, 500GB | blijft |
1 | Behuizingen | Cooler Master Elite 335 | blijft |
1 | Netwerkadapters | Conceptronic C150RUSM | voorlopig |
1 | Netwerkadapters | Gigabyte GC-WBAX200 | € 35,90 of van Ali |
1 | Ventilatoren | Scythe Kama FLEX PWM S-FDB, 120mm | Blijft |
1 | Geheugen intern | Crucial CT2K8G4DFRA266 | € 55,70 |
1 | Optische drives | Samsung SH-S223B/BEBE | blijft |
1 | Voedingen | be quiet! Straight Power BQT E7-400W | blijft |
1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 105,- |
1 | Solid state drives | Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB | € 0,- |
1 | Geheugenkaartlezers | Eminent EM1059 | blijft |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 262,50 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Kingston heb ik alleen gekozen omdat die vaak als goede prijs/kwaliteit voorbij komt, voor de rest zou ik het echt niet weten.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stabiel en energiezuinig zijn nog extra wensen. De kast heeft voor zijn tijd nog redelijke airflow, maar staat in een op maat gemaakt bureau (achterkant is open, voorkant is een houten deur, zijkanten massief hout).
Geluid wordt op waarschijnlijk op een hifi-setje aangesloten, niets bijzonders. USB-aansluitingen kan je beter mee verlegen zitten dan om verlegen. Ik weet eerlijk niet of zijn beeldscherm nog VGA is, of HDMI.
Het is fijn maar niet noodzakelijk als ik er over 5 jaar nog iets van kan upgraden (bv nieuwe CPU, eventueel zelfs met aparte GPU; 3e en 4e plak RAM; wie weet extra geheugen)
Ga je overklokken?
Voor Firefox? Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb weinig ervaring met echt bouwen van een pc, dus hoop dat jullie me wijsheid kunnen geven op:
- Is de 10 jaar oude PSU afdoende voor dit systeem? Qua verbruik vermoed ik dat dit systeem niet de 200W aantikt, maar mis ik iets in compatibiliteit? ATX12V version 2.3, PCIe 6 & 8-pin connector (volgens mij zelfs 2), en SATA connectors
- Slaat de hardware onderling ergens op? Moederbord heb ik op prijs en aansluitingen gekozen (VGA, veel USB), geheugen enkel op prijs.
- WiFi 6 leek me wel fijn, maar ik zie geen geschikt moederbord dat het biedt. Dus een PCI-e-kaartje leek me logisch. Ik kon niet veel vinden in de pricewatch; in verleden wel een m.2 kaartje van Aliexpress gebruikt met succes.
- Ga ik met deze kast een serieus airflow-probleem op de hals halen? Ik hoor wel eens dat kasten gigantische sprongen hebben gemaakt in dat veld, maar met een iGPU en déze kast leek het me te overzien
Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.