Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 20:16
Zijn er mensen die (al) ervaringen hebben met ecotree green?

https://ecotree.green/nl/

Je kunt inversteren in het kopen van een boom en/of bos. Je hebt keuzes uit bepaalde abbo’s.

Het draagt niet alleen bij aan een groenere toekomt, het rendement ziet er ook heel goed uit.

Aangezien ik maar weinig reviews tegen kom, hoop ik dat hier iemand een ervaring kan delen.
Ik ben zelf erg positief dus ik ben benieuwd!

Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Misschien mis ik iets, maar hoe ziet het rendement er goed uit?
Er wordt een niet-gegarandeerd rendement van 2% voorgespiegeld, en bij de meeste projecten is de looptijd ook tientallen jaren (tot zelfs 90 jaar!). Waarom zou je je geld voor zo lang vastzetten in iets wat heel onzeker is én een laag verwacht rendement heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:17
Ze bieden iets aan dat op een beleggingsdienst lijkt, maar presenteren het als ware het een soort swappfiets abonnement.

Er staat niets op de site wat ook maar lijkt op een prospectus. Over AFM toezicht wordt ook niet gesproken. Verder blijkt de aanbieder in Denemarken te zitten.

De bedoelingen zullen wellicht nobel zijn, maar als belegging vertrouw ik het voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
t_captain schreef op zondag 6 december 2020 @ 22:28:
Ze bieden iets aan dat op een beleggingsdienst lijkt, maar presenteren het als ware het een soort swappfiets abonnement.

Er staat niets op de site wat ook maar lijkt op een prospectus. Over AFM toezicht wordt ook niet gesproken. Verder blijkt de aanbieder in Denemarken te zitten.

De bedoelingen zullen wellicht nobel zijn, maar als belegging vertrouw ik het voor geen meter.
Bijna helemaal onderaan staat: "We zijn geregistreerd bij de Franse financiële autoriteit (AMF)."
En het is volgens mij door Fransen opgestart met kantoren in Brest, Parijs en Kopenhagen.

Als belegging zou ik het ook niet overwegen, als kado zou ik het wel leuk vinden om te ontvangen overigens. Maar de site is wel summier over de opbrengsten en risico's.
Gaan ze elke keer erfgenamen opzoeken om de bruto opbrengst uit te keren bij al die mensen die een boom kopen en eerder dood gaan? Wat als jouw aangekochte boom geveld wordt door storm of brand? Waarom verkopen ze bomen en niet gewoon oppervlakte? Een paar m² bos kost bijna niets in Frankrijk (in Nederland heb je het al voor <€ 20 per m², genoeg plekken in Europa waar je dat voor een tiende van die prijs kan krijgen). Of koop je stiekem wel de m² en verkopen ze het als 'boom'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:39

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Dit klinkt inderdaad wel heel fishy, en vooral: waarom? Als je per se een bos wilt helpen kun je beter iets als Natuurmonumenten steunen, en als je winst wilt (2% houdt de inflatie amper bij, en er is niks gegarandeerd) zijn klassiekere beleggingen een betere optie.

Als ik het zo zie gaat de investering voorlopig naar Frankrijk, waar (als je op de goeie plek zoekt) de grond ongeveer gratis is. Als je dan honderden euros in een 'boom' moet investeren, waar vermoedelijk heel weinig onderhoud behalve standaard-bosbouw aan te pas komt, denk ik dat er euros naar andere dingen verdwijnen.

Even snel spieken: 6000 euro per hectare, dus 60 cent per m^2. Da's gemiddeld, en da's landbouwgrond (vaak alweer duurder dan bos).

Verder is de beleggingshorizon lang, en ben ik benieuwd hoe ze garanties kunnen en durven bieden (doen ze dus niet) voor die termijn. Het bedrijf kan failliet gaan, er kan iets met jou gebeuren waardoor je dat geld wel nodig hebt, maar niet kunt bereiken de eerste tig jaar (wordt leuk, je hebt 10k in bomen zitten, vraagt bijstand aan, en dan moet je verplicht eerst dat eigen vermogen opeten, maar je kunt er niet bij... Succes!)

" EcoTree wordt betaald op basis van de startprijs van de bomen." Oftewel zodra de hype opdroogt, drogen ook de inkomsten op, maar de verplichtingen bepaald niet. Dus nee, I'm outta here.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-07 11:18
Als je vandaag € 443 investeert, wordt de opbrengst van de finale kap over 35 jaar geschat op € 1.018 (niet gegarandeerd).
https://ecotree.green/nl/offres/pack/bosbeheer-pakket
Zet die €443 eens in een indexfonds, 5% voor 35 jaar lang, kom ik op €2443

[ Voor 4% gewijzigd door Carfanatic op 07-12-2020 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simcor55
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-09-2023
Zelf zou ik dan liever aandelen of obligaties kopen in een bosbouwbedrijf dat op duurzame wijze bossen beheerd. Is vanuit het idee van risicospreiding ook beter dan om een specifieke boom te kopen.

Le root, c'est moi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marten_ecotree
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-01-2021

Marten_ecotree

Bedrijfsaccount Ecotree
Hi @seadogg,
Dank voor het starten van dit topic!
Bij EcoTree draagt je inderdaad bij aan een groenere toekomt, met rendement. 🎄
https://ecotree.green/nl/hoe-investeren-in-duurzame-bosbouw

In deze "notice of information" staan alle details uitgelegd over hoe deze investering precies werkt.
https://cdn.ecotree.fr/do...formation-05082020.en.pdf
Dit is ook zo vastgelegd bij de Franse en Deense financiële autoriteit.

Er zijn inmiddels ruim 30.000 individuele en 600 zakelijke klanten bij ons aangesloten.
Via google waarderen onze klanten ons met een 4.8

Ik werk sinds een jaar bij EcoTree en help graag als er vragen zijn!

ecotree.green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De eerste vraag: valt deze investering onde AFM toezicht?

Of wordt er gebruik gemaakt van een vrijstelling? Indien dat het geval is, welke vrijstelling?

* kleinschaligheid (ophalen van <5 miljoen euro per jaar);
* of richten op professionele beleggers (minimale investering >100k);
* of geen winstoogmerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marten_ecotree

Marten_ecotree

Bedrijfsaccount Ecotree
Tehh schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:32:
[...]

Bijna helemaal onderaan staat: "We zijn geregistreerd bij de Franse financiële autoriteit (AMF)."
En het is volgens mij door Fransen opgestart met kantoren in Brest, Parijs en Kopenhagen.

Als belegging zou ik het ook niet overwegen, als kado zou ik het wel leuk vinden om te ontvangen overigens. Maar de site is wel summier over de opbrengsten en risico's.
Gaan ze elke keer erfgenamen opzoeken om de bruto opbrengst uit te keren bij al die mensen die een boom kopen en eerder dood gaan? Wat als jouw aangekochte boom geveld wordt door storm of brand? Waarom verkopen ze bomen en niet gewoon oppervlakte? Een paar m² bos kost bijna niets in Frankrijk (in Nederland heb je het al voor <€ 20 per m², genoeg plekken in Europa waar je dat voor een tiende van die prijs kan krijgen). Of koop je stiekem wel de m² en verkopen ze het als 'boom'?
We hebben inderdaad kantoren in Frankrijk en Denemarken en staan hier ook geregistreerd.
Geen enkele investering is uiteraard zonder risico's hier proberen we altijd zo transparant mogelijk over te zijn.

In je profielpagina kun je vertrouwenspersonen waar naast jou contact mee opgenomen wordt op het moment van uitkering.

We maken onderscheid tussen eigenaarschap van grond en de bomen die er opstaan via een Franse wetgeving. Je hebt daarmee ook buiten EcoTree om recht op de waarde van jouw boom.

De risico's leggen we uit in onze FAQ: https://ecotree.green/nl/veelgestelde-vragen-prev

ecotree.green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marten_ecotree

Marten_ecotree

Bedrijfsaccount Ecotree
t_captain schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:52:
De eerste vraag: valt deze investering onde AFM toezicht?

Of wordt er gebruik gemaakt van een vrijstelling? Indien dat het geval is, welke vrijstelling?

* kleinschaligheid (ophalen van <5 miljoen euro per jaar);
* of richten op professionele beleggers (minimale investering >100k);
* of geen winstoogmerk?
Op dit moment val EcoTree enkel onder Franse en Deense financiële autoriteit.
AFM wordt aan gewerkt.
Onze omzet is daarnaast onder de 5M per jaar.

ecotree.green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Zet dat even op de website.

https://www.afm.nl/nl-nl/...voorbereiden/vrijstelling
Vrijstellingsvermelding
Als er een vrijstelling geldt, is de aanbieder verplicht om in reclame-uitingen en in documenten van het beleggingsaanbod één van onderstaande afbeeldingen te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Even een kickje. Ik koop er wel eens bomen, niet om het rendement, maar ter compensatie van mijn vliegreisjes.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mighaelv
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14-06-2024
Een paar jaar geleden ben ik begonnen bij Ecotree, omdat ik zocht naar een manier om CO2 te compenseren. Ecotree leek me de minst risicovolle, omdat je eigenaar blijft van de boom. Nu blijkt dat je wel eigenaar bent van de boom, maar niet van de opgenomen CO2. Dus mijn investering heeft niet het beoogde doel bereikt.

Toen ik een paar jaar geleden lid werd, was het verhaal anders. Toen was CO2-compensatie een duidelijk onderdeel van de propositie van de bomen. De website is altijd waardeloos geweest en het wordt alleen maar erger. Eerst stopten ze met het tonen van de CO2-compensatie van mijn bomen. Toen stopten ze met laten zien hoeveel de bomen naar verwachting waard zijn.

Je kunt de bomen ook niet verkopen. Dit heb ik altijd als het grootste risico gezien om me aan te sluiten, Ik vertrouwde ze echter genoeg om mee te doen. Mijn vertrouwen is flink gedaald.

[ Voor 33% gewijzigd door mighaelv op 14-06-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:16
mighaelv schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:57:
Een paar jaar geleden ben ik begonnen bij Ecotree, omdat ik zocht naar een manier om CO2 te compenseren. Ecotree leek me de minst risicovolle, omdat je eigenaar blijft van de boom. Nu blijkt dat je wel eigenaar bent van de boom, maar niet van de opgenomen CO2. Dus mijn investering heeft niet het beoogde doel bereikt.
Hoe kun je 'eigenaar' zijn van de opgenomen CO2? Wat bedoel je daarmee?

Ik zou het vooral zien als een alternatief voor de "CO2 compensatie" die je bijvoorbeeld kunt kopen als je gaat vliegen. En dus vooral als een uitgave en minder als een investering. Met als verschil dat je dit voor al je CO2 uitstoot kunt kopen en niet alleen voor vliegen.

Of dit de meest effectieve of efficiënte manier is, dat is uiteraard nog maar de vraag. Maar het is wel -een- methode.
Pagina: 1