Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Topicstarter
Mijn vraag
...
Ik probeer een IPv6-adres te whitelisten in de firewall van mijn Fritz!Box 7583. Dit gaat prima als ik het primaire adres van een apparaat whitelist. In dat geval kan ik onder 'Internet > Permit Access' kiezen voor 'Add device for Sharing'.

Als ik echter extra IPv6-adressen toevoeg kan ik deze op geen enkele manier toevoegen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Fritz!Box 7583 met Fritz@OS 7.21 (laatste versie)
Raspberry PI 4B met debian buster.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Ik heb geprobeerd om het IP-adres handmatig toe te voegen middels de optie 'Enter the IP address manually'. Dan kan ik het secundaire adres intoetsen (althans: de laatste 64 bits) maar zijn de opties voor het toestaan van PING6 en 'exposed host' disabled, net als de OK-knop. Ik kan dan dus verder niets doen.

Ik ontken het bestaan van IE.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Zo te zien gaat dat niet werken. Wat wel lukt is prefix delegation inschakelen, die whitelisten en op je rpi (handmatig) een ip toewijzen uit die reeks, ervan uitgaande dat de toegewezen reeks nauwelijks wijzigt.

Home Network > Network > Network Settings > IPv6 Configuration > Enable DHCPv6 server in the FRITZ!Box for the home network: Assign DNS server and IPv6 prefix (IA_PD)

Internet > Permit Access > Add Device for Sharing > Open firewall for delegated IPv6 prefixes of this device

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Topicstarter
Na wat proberen krijg ik het helaas nog niet voor elkaar. Er zal op de pi wat extra configuratie nodig zijn om een RA te kunnen sturen en een prefix te claimen. De laatste versie van systemd die gepackaged is (245 uit backports) lijkt echter niet de nodige opties te hebben (o.a. IPv6SendRA en DHCPv6PrefixDelegation).

De Fritz!Box assigned dus gewoon nog steeds een enkel IPV6-adres aan de pi. Ik denk dat het misschien makkelijker is om iets als een macvlan aan te maken met een set virtuele netwerk-adapters. Dan ziet de Fritz!Box het gewoon als aparte devices en kan ik ze gewoon uit de dropdown selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Ik had het niet op een RPi getest maar op een MikroTik met DHCP Client. Dat werkte prima (na wat gegoochel met vinkjes). Macvlan lijkt inderdaad een handige oplossing.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Topicstarter
Na een poosje weinig tijd te hebben gehad heb ik het uiteindelijk weten op te lossen middels macvlan. Enige nadeel is nu dat de Fritz!Box ook meerdere IPv4-adressen uitgeeft aan de pi,

Wellicht is dat nog op te lossen door DHCP voor IPv4 uit te zetten voor specifieke virtuele interfaces, maar dan heb je wel weer kans dat de Fritz!Box ineens weer niet mewerkt dus voorlopig laat ik het maar even zo.