UTP Cat 6 kabels verlengen met RJ45 koppelstuk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funzy83
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-10-2024
Hi tweakers,

Enkele vragen over het verlengen van CAT 6 UTP kabels.

Inleiding:

Er zijn bij mijn nieuwbouwwoning 12 UTP cat 6 kabels getrokken door de muren heen naar alle ruimtes toe. Deze kabels komen alle 12 netjes uit in de technische ruimte waar ook de elektriciteitsmeter, gasmeter en wateraansluiting binnenkomt (technische ruimte). Ik heb een wall mountable rack besteld, inclusief patchpaneel en 16 poorts switch. Ik sta op het punt om alle kabels aan te sluiten op het patch paneel, de reden waarom ik niet rechtstreeks op de switch aansluit is omdat de UTP Cat 6 kabels erg stijf zijn en niet ideaal zijn om rechtstreeks op de switch aan te sluiten. Ik wil het allemaal ook een beetje netjes en overzichtelijk houden uiteraard.

Probleem:

Initiëel was voorzien om de wall mountable rack te bevestigen tegen de muur op een hoogte van 1m80, maar dit is niet echt meer mogelijk omdat op deze hoogte verschillende leidingen (water en gas) naar boven lopen voor de gasketel die boven staat. De wall mountable rack met patch paneel en switch komen nu dus op een hoogte van 80 cm boven de grond te hangen waar nog plaats genoeg is maar dat geeft als probleem dat de kabels niet lang genoeg zijn, ik kom ongeveer 50 cm te kort. Deze moet ik dus gaan verlengen met een RJ45 koppelstuk:

Vraag:

Aangezien ik hier geen ervaring mee heb wil ik graag enkele vragen stellen:
  • Doet er zich vertraging/dataverlies voor bij het gebruik van een RJ45 koppelstuk, er van uit gaande dat de totale afstand van de kabel nooit groter is dan 50 meter in mijn huis?
  • 6 van de UTP 6 kabels gaan gebruikt worden om POE toestellen van stroom te voorzien, is dit een probleem bij gebruik van RJ45 koppelstuk?
  • Kan ik gebruik maken van flexibeleCat 6 patch kabels om in de ene kant in de RJ45 connector aan te sluiten? En in de andere kant aan te sluiten op het patch paneel?
Alvast bedankt voor het lezen van mijn topic en de eventuele antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-10 22:29
whoops te diagonaal gelezen :+ :+ 8)7 8)7

kabels opnieuw doortrekken geen mogelijkheid ? of patchpaneel laag zetten

[ Voor 78% gewijzigd door ijske op 06-12-2020 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Mening:

Dit moet je toch niet willen... Dan ga je netjes een patchpanel plaatsen i.p.v. RJ45 connectors op de stugge installatiekabels te knijpen, kies je er vervolgens voor om koppelstukjes te gebruiken waarvoor je alsnog diezelfde connectors aan diezelfde kabel moet zetten...
Funzy83 schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:07:
Initiëel was voorzien om de wall mountable rack te bevestigen tegen de muur op een hoogte van 1m80, maar dit is niet echt meer mogelijk omdat op deze hoogte verschillende leidingen (water en gas) naar boven lopen voor de gasketel die boven staat.
Is het niet echt meer mogelijk of is het echt niet meer mogelijk?

Ik zou denk ik toch even mijn best doen om in ieder geval het patchpanel hoger te monteren.

En anders zou ik liever een paar uurtjes besteden aan nieuwe kabels trekken dan gaan rommelen met dit soort oplossingen.

Technisch gezien gaat het wel werken maar ik dacht dat je het netjes wilde.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
ijske schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:27:
a) nee, utp is zelfs op 2 koppelingen berekend (patchpaneel aan 1 kant, muurpunt aan andere kant)
Hij heeft er straks 3 (contactdoos in de muur, koppelstukje, patchpanel).
c) ja, flexibele patch is zelfs de bedoeling
Aan de achterkant van het patchpanel ja?
maar is het niet handiger als je paar nieuwe patchkabels van wat langere lengte besteld ?
Volgens mij begrijp je het probleem niet helemaal. Zijn installatiekabels zijn te kort om het patchpanel te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funzy83
Xander schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:29:
Mening:

Dit moet je toch niet willen... Dan ga je netjes een patchpanel plaatsen i.p.v. RJ45 connectors op de stugge installatiekabels te knijpen, kies je er vervolgens voor om koppelstukjes te gebruiken waarvoor je alsnog diezelfde connectors aan diezelfde kabel moet zetten...
Alvast bedankt voor je reactie. Initiëel was dit inderdaad niet de bedoeling, ik besef zelf ook dat het een no go is om RJ 45 connectors op een stugge UTP kabel te persen. Het probleem is dat de wall mountable rack een breedte heeft van 52 cm. Die ruimte is er dus zeker wel, was vooraf ook ingecalculeerd. Maar zoals gezegd lopen er 2 waterleidingen naar boven wat op zich geen probleem is (deze lopen vanaf de watermeter recht naar boven), er loopt ook 1 gasleiding (dikke gele buis) naar boven en die geeft het probleem. Ik was er zelf niet bij toen ze dit hebben geplaatst omwille van werk verplichtingen. De dikke gele buis waar de gasleiding inzit gaat vanaf de gasmeter die links tegen de muur staat schuin naar uiterst rechts het plafond in, over een afstand van 130 cm van links naar rechts. Dat was niet voorzien, ik had gedacht dat ook deze recht omhoog zou gaan. Dat is dus niet het geval daarom kwam het in me op om het patchpaneel een stuk lager te zetten waar nog voldoende plaats is
Is het niet echt meer mogelijk of is het echt niet meer mogelijk?
Een andere mogelijkheid die ik nog zie is de wall mountable rack te bevestigen tegen de muur zoals ik voorzien heb, maar dan met afstandsbussen zodat de gele buis van de gasleiding gewoon achter het rackje doorloopt. Maar de reden waarom ik dit niet direkt wilde doen is omdat als er dan ooit iets aan die gele buis moet gebeuren de hele rack zou moeten afgebroken worden. Ik weet ook niet of het wel zo verstandig is om elektrische apparaten die warm kunnen worden (voeding van de switch bijvoorbeeld) in de buurt te plaatsen van die gele buis met de gasleiding. Als ik kies voor de optie met afstandsbussen kom die rack eigenlijk zo goed als tegen die gele buis aan te zitten. Ik heb nu wel niet zoveel verstand hiervan dus ik ben niet zeker of dit gevaarlijk is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Gasleiding omleggen geen optie?

Heb je misschien foto's van de probleemlocatie?

Is het een optie om 10" materiaal te gebruiken i.p.v. 19"? Of het 19" rek verticaal?

[ Voor 75% gewijzigd door Xander op 06-12-2020 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:58
Offtopic natuurlijk maar wat ik me afvraag: een gasleiding in een nieuwbouwwoning? Daar zou ik dan weer niet blij van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funzy83
Xander schreef op zondag 6 december 2020 @ 19:56:
Gasleiding omleggen geen optie?
Niet echt denk ik, Niet iets wat ik zelf kan of wil doen in ieder geval.
Heb je misschien foto's van de probleemlocatie?
Ja maar niet nu alle nutsvoorzieningen zijn aangesloten, zal dadelijk eentje maken.
Is het een optie om 10" materiaal te gebruiken i.p.v. 19"? Of het 19" rek verticaal?
Neen alles is al besteld. Een andere optie die me te binnen schiet is nog een wall mountable rackje bij te kopen van 2 units (die zijn beschikbaar), en deze verticaal te plaatsen voor enkel het patchpaneel. En dan gewoon vanaf het patchpaneel door te patchen naar de switch in de 6U 19 inch rack die ik besteld heb. Ik toon dadelijk even een fototje dat maakt alles wat duidelijker

[ Voor 3% gewijzigd door Funzy83 op 06-12-2020 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
Funzy83 schreef op zondag 6 december 2020 @ 19:53:
[...]
Een andere mogelijkheid die ik nog zie is de wall mountable rack te bevestigen tegen de muur zoals ik voorzien heb, maar dan met afstandsbussen zodat de gele buis van de gasleiding gewoon achter het rackje doorloopt. Maar de reden waarom ik dit niet direkt wilde doen is omdat als er dan ooit iets aan die gele buis moet gebeuren de hele rack zou moeten afgebroken worden. Ik weet ook niet of het wel zo verstandig is om elektrische apparaten die warm kunnen worden (voeding van de switch bijvoorbeeld) in de buurt te plaatsen van die gele buis met de gasleiding.
Je zou op die hoogte alleen een patchpaneel kunnen doen (met keystones, zodat je het panel nog relatief eenvoudig kunt verwijderen als dat nodig is). Gebruik vervolgens iets langere patchkabels, zodat je de switch op een wat handigere hoogte kunt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier eenzelfde situatie omdat de kabels gewoonweg niet langer waren en ik geen zin/tijd/geld er voor over had om nieuwe te kopen. Ik heb het wel zo netjes mogelijk proberen op te lossen, zonder snelheid te verliezen.
Uiteraard wel op een nette manier gedaan met een vast kastje en keystones er in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4TyzA9FAXH2x120sL13NOLQLvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SkjKn6wxIvcpOok6qgurPTVd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-10 22:58
Gaat het problemen opleveren ? Zolang je 100% koper gebruikt niet. Maar als het een blijvende verbinding is gebruik ik liever lsa koppelstukjes.

https://www.netwerkkabelshop.nl/cat5e-sftp-lsa-koppelstuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:15

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Jef61 schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:06:
Offtopic natuurlijk maar wat ik me afvraag: een gasleiding in een nieuwbouwwoning? Daar zou ik dan weer niet blij van worden.
Waarom niet, het is nu juist vreemd dat onze overheid een optie voor de toekomst verwijderd, wat een heel mooi alternatief zou kunnen zijn dan alleen gokken op alleen electrisch. Door dezelfde gasleiding is namelijk ook prima waterstof te transporteren en de huidige gasapparatuur is vrij makkelijk hiervoor om te bouwen.

Verder voor TS, ik zou dit niet doen. Wij hebben het altijd verboden om dergelijke koppelstukjes te gebruiken in bedrijfsnetwerken. Op den duur is het vragen om verstoringen namelijk. Het gaat iets meer kosten, maar als het patchpaneel echt niet op de gekozen plek kan hangen, dan zou ik er toch nog even wat meer geld er tegen aan gooien en de kabels vervangen.

Overigens je zou ook kunnen kijken of je een plaat of twee metalen balken voor de muur langs kunt bevestigen en daar patchkast/paneel aan te scroeven. Mogelijk kun je deze wel om de leidingen heen in de muur vast zetten.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funzy83
Lap 90 graden geroteerd.Geen idee hoe deze fot recht weer te geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIrJFcyYB5rOTic9UbIfcxt3uhc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Kx9O4PgV90gUOHNsoalzll9H.jpg?f=user_large

[ Voor 148% gewijzigd door Funzy83 op 06-12-2020 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-10 22:58
Waarom past daar geen patch kast dan ? Daar kun je makkelijk 1 kwijt. Gebruik gewoon 2 balkjes die dik genoeg om voor de gas leiding langs te gaan en je bent er al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funzy83
Jan-man schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:51:
Waarom past daar geen patch kast dan ? Daar kun je makkelijk 1 kwijt. Gebruik gewoon 2 balkjes die dik genoeg om voor de gas leiding langs te gaan en je bent er al.
Is dat niet gevaarlijk? De voeding van de switch kan wel eens warm worden en er is met een voeding ook kans op ontploffingsgevaar. De switch zit dan op een paar cm van die leiding, weliswaar in de rck maar toch... Ik weet niet of dit wel zo veilig is. Ik kan mis zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:15

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Is het een open patchpaneel of gewoon een 19" kast? Die kasten zijn over het algemeen van redelijk dik metaal gemaakt, daarnaast gebeurd er niet zogauw iets met een gasleiding, zeker niet door een beetje wartme van een dergelijk voeding.

Zoals Janman aangeeft, eerst een paar balkjes tegen de muur en daar het patchpaneel/kast op monteren, zodat deze ook enigszin van de leidingen afblijft/ gehouden wordt.

[ Voor 26% gewijzigd door _Dune_ op 06-12-2020 21:03 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 22:38

job

Xander schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:29:
Er bestaan ook koppelstukjes met lsa. Dat is al een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funzy83
_Dune_ schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:02:
Is het een open patchpaneel of gewoon een 19" kast? Die kasten zijn over het algemeen van redelijk dik metaal gemaakt, daarnaast gebeurd er niet zogauw iets met een gasleiding, zeker niet door een beetje wartme van een dergelijk voeding.

Zoals Janman aangeeft, eerst een paar balkjes tegen de muur en daar het patchpaneel/kast op monteren, zodat deze ook enigszin van de leidingen afblijft/ gehouden wordt.
Dit is 'm

https://www.patchkast.be/...6uMWHARrv5jBoC650QAvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:42
Funzy83 schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:57:
[...]

Is dat niet gevaarlijk? De voeding van de switch kan wel eens warm worden en er is met een voeding ook kans op ontploffingsgevaar. De switch zit dan op een paar cm van die leiding, weliswaar in de rck maar toch... Ik weet niet of dit wel zo veilig is. Ik kan mis zijn natuurlijk.
Nee niet direct gevaarlijk, er zit meer dan genoeg druk op die gasleiding dat dat niet direct in brand vliegt, tevens is die leiding zo beschermd (dat gele omhulsel is "loos" plastic om de beschadigingen al tegen te gaan), dat er niet zo snel iets gebeurt hoor.

Dus ja plaats enkele blokjes/afstand houders op de wand en plaats daarop je rack.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1