Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Tovenaar
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-03 18:39
Hallo beste lezer,

Ik heb sinds vanochtend een bootloop probleem incl. blue screen terwijl ik gisteren nog geen problemen had.
Blue screen geeft met de melding ''Stopcode: UNSUPORTED_PROCESSOR'''
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mb5mFx0Z7JxznD0Ta1YNyG-vfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8qmAdrr3mA8rC4CdQVTC3VTI.jpg?f=fotoalbum_large
Een maand geleden heb ik een upgrade gedaan van moederbord, geheugen, processor en M2 ssd.

Mijn Systeem:

Windows 10 64bit
Processor: Ryzen 9 3900X ( gekocht 5-11-2020 omdat ik niet kon wachten op Ryzen 7 5800X)
Moederbord: Asus ROG Strix X570-E (gekocht 5-11-2020) Bios Versie 2812 (5-11-2020)
RAM: D432GB 3600- 16 Trident Z Neo K2 GSK (gekocht 5-11-2020)
SSD: 1TB 2.5/3.4G 790 EVO PLUS M.2 (gekocht 5-11-2020)

Ik heb een geprobeerd Windows te herstellen maar als ik in de hersteloptie wil selecteren krijg ik de blue screen weer.

ook heb ik een USB met Windows er op het probeert Windows opnieuw te installeren maar ook dit lukt niet en kreeg ik de eerste keer de volgende melding en daarna alleen nog maar het blue screen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYeehJFub-ZRuXlBT_4EJVb-VDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72ZPf6tlU3jjPtG4YwlFPjlV.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is mijn kennis met problemen oplossen met dit soort onderdelen niet bijster hoog en zou erg blij zijn als iemand mij hier wat mee verder kan helpen. O-)
Nogmaals hij heeft de afgelopen maand zonder problemen gelopen en ook was er gisteren geen update ofzo die draaide toen ik heb afsloot.

UPDATE 26-12

Onderdelen laten testen bij webwinkel en processor bleek kapot te zijn.
Deze is netje vervangen en systeem loopt weer als een zonnetje.

[ Voor 7% gewijzigd door De Tovenaar op 26-12-2020 14:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:10
Je zit op een verouderde beta bios, probeer eens de laatste non-beta, of de meest recente beta

(Raar dat ze op deze manier de beta-biossen bovenaan zetten trouwens https://rog.asus.com/moth...ming-model/helpdesk_bios/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Tovenaar
Bedankt voor je snelle reactie!
Ik zal het eens gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Tovenaar
418O2 schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:59:
Je zit op een verouderde beta bios, probeer eens de laatste non-beta, of de meest recente beta

(Raar dat ze op deze manier de beta-biossen bovenaan zetten trouwens https://rog.asus.com/moth...ming-model/helpdesk_bios/ )
Helaas Bios terug gezet naar 2802 (non beta) helaas nog steeds blue screen met zelfde melding.
Het is niet zo dat de processor eigenlijk niet geschikt is voor dit moederbord?
Ik heb ook niks met overclocken gedaan.
Hieronder een foto na de vernieuwing van de bios.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9phPEhDLeFPeduPJURwPJEG0Fv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAr7FCvJsYlJXbsVelzeSevL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door De Tovenaar op 06-12-2020 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Tovenaar
Vandaag maar weer eens de pc proberen aan te zetten maar nu startte hij de eerste aantal keren helemaal niet mee op en gaf eerst een code 22 op het moederbord( welke natuurlijk weer niet in het boekje staat vermeld)
En bij de 2e en 3e keer opstarten kreeg ik een code 0D en de 4e keer opstarten weer een blue screen met de stopcode '' Unsuported Processor''
5e keer opstarten weer de 0D waar mee de pc helemaal niet naar de bios gaat.
Moet ik het hele zooitje maar terugsturen naar de winkel?
Het spulletje is net 1 maand oud.
Ik wordt wel een beetje moedeloos hier van.

[ Voor 3% gewijzigd door De Tovenaar op 07-12-2020 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:20
Heb je de assemblage zelf gedaan of de winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Koppel eerst eens alle externe devices behalve je keyboard af (alle muizen, USB sticks etc) en alle interne schijven, behalve je bootdisk.

En haal je geheugen behalve 1 reepje er uit. Probeer het dan opnieuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Tovenaar
Uszka schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:29:
Heb je de assemblage zelf gedaan of de winkel?
Ja ik heb zelf de assemblage gedaan. Ik heb al aardig wat pc's gebouwd ( 30 st) dus daar zal het lijkt mij niet aan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Tovenaar
418O2 schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:31:
Koppel eerst eens alle externe devices behalve je keyboard af (alle muizen, USB sticks etc) en alle interne schijven, behalve je bootdisk.

En haal je geheugen behalve 1 reepje er uit. Probeer het dan opnieuw
Vanochtend had ik deze stappen al ondernomen maar zonder gewenst resultaat.
Na een stuk of 20 keer opstarten heb ik maar naar Alternate gebeld waar ik een maand geleden de onderdelen bij heb besteld.
Daar hebben ze overleg gehad of ze mij op afstand konden helpen maar door alle codes en blue screens die zichzelf tegenspreken heb ik het advies gehad om het moederbord, CPU en de RAM terug te sturen naar Alternate.
Zij gaan er maar mee verder stoeien want ik lees heel veel doom scenario's als ik naar mijn problemen google.
Zodra ik wat nieuws heb in deze kwestie zal ik hier het draadje updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Dat is dan wel een goede stap. Ik moet ook zeggen dat ik dit nog niet eerder heb gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Tovenaar
418O2 schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:53:
Dat is dan wel een goede stap. Ik moet ook zeggen dat ik dit nog niet eerder heb gezien
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Het blijft toch altijd wat bijzonders die pc's die opeens niet meer willen werken.
Gelukkig had ik mijn oude pc onderdelen nog niet verkocht dus kan ik die mooi in tussentijd gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door De Tovenaar op 07-12-2020 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:20
De Tovenaar schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:45:
[...]

Ja ik heb zelf de assemblage gedaan. Ik heb al aardig wat pc's gebouwd ( 30 st) dus daar zal het lijkt mij niet aan liggen.
Dat zocht ik er niet achter. Zelf assembleren is zelf de oorzaak zoeken en het defecte onderdeel RMA. Bij assemblage door de winkel stuur je het hele systeem terug en mogen zij het lekker uitzoeken.
Lijkt mij een moederbord of cpu probleem met een lichte neiging naar de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Tovenaar
Uszka schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:47:
[...]

Dat zocht ik er niet achter. Zelf assembleren is zelf de oorzaak zoeken en het defecte onderdeel RMA. Bij assemblage door de winkel stuur je het hele systeem terug en mogen zij het lekker uitzoeken.
Lijkt mij een moederbord of cpu probleem met een lichte neiging naar de cpu.
Mijn excuses voor de foute aanname.
Zoals al aangegeven heb ik ondertussen de onderdelen terug gestuurd omdat ik geen reserve onderdelen heb die ik kan gebruiken op nog meer testen uit te voeren.

Vorige systeem was een Intel socket 2011 en DDR 3 dus dan houdt het testen al snel op.

Gelukkig werkt dat systeem nog dus hoef ik tekenwerk op een laptop uit te voeren voor mijn werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Tovenaar
Positieve update.

Na maandag de onderdelen aangetekend verstuurd te hebben maar Alternate kreeg ik vandaag al een uitslag van de door hun uitgevoerde test.
Processor blijkt niet maar behoren te werken en wordt vervangen en natuurlijk onder garantie.
Ik zal binnenkort de onderdelen terug gestuurd krijgen en ze weer inbouwen.
Hoop dat het niet na een maand weer raak is. :P

Het mag wel gezegd worden dat ik zeer te spreken ben over het snelle handelen van Alternate.

[ Voor 3% gewijzigd door De Tovenaar op 09-12-2020 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Tovenaar
Kleine update
Gisteren al mijn moederbord terug ontvangen maar niet mijn ook meegeleverde RAM modules.
Vandaag mijn nieuwe processor binnen gekregen via DHL maar geen RAM.
Ik ben bang dat ze bij Alternate de RAM zijn vergeten.
Ik heb een mailtje gestuurd en proberen te bellen maar vandaag was er telefonisch geen contact te krijgen wegens drukte en werd de verbinding automatisch verbroken.
Morgen maar weer om 10 uur gaan bellen als ze open gaan.
Verder nog steeds een super snelle actie als je bedenkt dat ik maandag middag de onderdelen naar Alternate op de post heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Tovenaar
Helaas is mijn gloednieuwe ram bij het bezorgen tussen sorteercentrum en alternate kwijt geraakt en mag ik dus hiervoor opdraaien omdat alternate aangeeft de ram nooit te hebben ontvangen en ook niet de verpakking controleert op compleetheid.
Erg slordig toch? Nu mag ik voor de kosten opdraaien. :(
Nu net maar nieuwe ram aangekocht via Azerty even wachten tot die binnen is en dan alles weer in elkaar bouwen.

[ Voor 22% gewijzigd door De Tovenaar op 19-12-2020 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Tovenaar
Ondertussen nieuwe ram modules bij Azerty aangeschaft en deze in de pc gepirkt. Alles loopt weer als een zonnetje.
Pagina: 1