Pendelende cv intergas hre 28/24

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W0u73r
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-10-2021
Goedemiddag,

Mijn cv probeer ik waterzijdig in te regelen maar kom niet tot een goed resultaat. Mijn ketel blijft pendelen.
Vermogen staat helemaal op zijn laagst
Vloeverwarmingsverdeler van VTE 5 groepen 50 m2 met pomp. Ook denk ik dat de bypass niet goed werkt, deze is namelijk aangesloten via mijn expansievat op de aanvoer en retour.

Aanvoer staat op 40 gr en thermostaat vloerverwarming ook.

Hoe krijg ik dit goed ibgeregeld en is de bypass ok zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65YXAm1jh_xpkt0Srxk-jpHF8p4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lnh91JW0dAm5TX8L7EFBWV8O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDgTQbSgvJwRzNSUEaRBi6DzN6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DACjMcxHCoF11JmmaBrHHuvU.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Foto's van de bypass? En meten is weten. Welke temp gaat er uit? Welke komt er in? Bij welke temps stopt de ketel met branden? Wat zijn de instellingen van je CV? We hebben wel meer informatie nodig om je te kunnen helpen.

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 06-12-2020 17:38 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W0u73r
Bedankt voor je snelle reactie.
Bypass staat op de onderste foto, zit dus tussen de aan en afvoer van de ketel. Ketel stopt als de temp van 40 gr bereikt is (gemeten is 50 gr) retour is dan ongeveer 25 gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-09 17:55
twee opmerking

1 er zit geen juiste bypas bij je cv ketel. dit is een bypass
https://persleidingsystem...7F-Sjv06wuExoC--oQAvD_BwE (pica invoegen doe ik later wel.)

2 hoezoe zit hier nog een regelklep tussen heb je ergens nog een radiator zitten ?
anders kan je naar een gesloten verdeler en lage ketel temperatuur omschakelen.
scheelt weer in gas verbruik.(edit ja ik heb je radiator aansluiting over het hoofdt gezien.)

[ Voor 5% gewijzigd door miciel op 06-12-2020 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

W0u73r schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:42:
Bedankt voor je snelle reactie.
Bypass staat op de onderste foto, zit dus tussen de aan en afvoer van de ketel.
dat is geen bypass.
Dit is een bypass, feitelijk een drukverschil ventiel.
Afbeeldingslocatie: https://www.vanwalraven.com/media/products/335957.png

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 06-12-2020 17:55 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W0u73r
Er zit nog een radiator op aangesloten van de slaapkamer boven, deze staat nooit open. Verder alleen vloerverwarming voor de bg. Zo een metertje zit wel op het regelblok van de vloerverwarming, voldoet deze niet als bypass?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4h34p24Libzrc5RXtztzNjru3SE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ISLY0uflbN6kmB93Vqo3yw6L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W0u73r
Ok bypass zoals Microkid omschrijft zit er niet tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-09 17:55
nee. die is voor in het blok. daarmee kan je instellen of je blok inwendig doormoet lopen te ja of te nee.
het is ook een bypass, maar niet wat we bedoelen. de bypas waar microkid en ik op aan sturen hoort eigenlijk op de plek van je kogelkraan te zitten/ (na is dat nog niet de goede plek hij hoort net voor je vloerverwamring te zitten. maar je kan hem zo instellen dat hij de raditor boven ook mee pakt. ook als hij op de verkeerde plek zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W0u73r
Ik ga een bypass plaatsen tussen aan en afvoer .
Dan verder met inregelen vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:06
W0u73r schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:35:
[....]
Mijn ketel blijft pendelen.
[...]
Vermogen staat helemaal op zijn laagst
[...]
Aanvoer staat op 40 gr
[....]
Zet de temperatuur eens omhoog, je ketel kan z'n warmte nu niet gauw genoeg kwijt.
Zie ook deze video die het goed laat zien: YouTube: Duurzame energie #23 Deze cv-ketel is al 10 jaar geen hoog rendeme...
Volgens mij is dit exact hoe het bij jou ook zit, enige verschil dat jij ook nog een radiator hebt.

Doordat je hem op vermogen al hebt afgeknepen tot het minimum gaat hij die hogere temperatuur toch nooit halen zoals ook in die video getoond wordt.

Jammer trouwens dat de radiator die je hebt niet gebruikt wordt, als die bijv. op een plek hing waar de warmte wel gewenst was, dan zou dat een mooi alternatief voor een bypass zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 07-12-2020 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W0u73r
Ik heb de aanvoer nu op 70 gr gezet en de thermostaat van de verdeler op 37, dan is de temp die de vloer ingaat ongeveer 32 gr. Is ok toch? Retour gemeten onder de ketel is nu 24,5. Pomp van de verdeler draait nu natuurlijk langer. Ketel staat nu langer in stand 1 ( temp bereikt) temperatuur zakt terug in de aanvoer, onder de 35 gr gaat de pomp uit. Bij een temp van 24 gr aanvoer start de ketel weer met verwarmen. Ongeveer om de 13 min start de ketel dus weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W0u73r
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDFpxYj26kCzi8QpQgt68t_06j0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pGusY27ip7lSwhlDbJ0227p2.jpg?f=fotoalbum_large

Parameter 3 Helemaal op minimaal gezet.
Pagina: 1