Nieuw systeem shuts down alleen onder gamen!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsLife2.0
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-08-2021
Hoi hoi,

Sinds kort heb ik een nieuw systeempje in elkaar gezet waarin ik nog wel enkele oudere onderdelen heb hergebruikt. Nu is het zo dat wanneer ik aan het gamen ben (warzone bijv.) random de pc ineens volledig afsluit. De hardware wordt niet eens te warm. Het rare is dat wanneer ik de pc open hou dit niet gebeurd.

Uiteraard heb ik wat tests gedaan. Zo ben ik op de temperaturen gaan letten. De CPU (max 70 graden) en GPU (max 81 graden) met de kast dicht lijkt me niet te warm. Tijdens het benchmarken van de cpu (cinebench) en gpu (heaven benchmark) blijft de pc gewoon draaien bij de kast dicht.

Nu heb ik het idee dat het de PSU is. Ik vraag me af of die het nog wel aankan. Bij het gamen wordt alle hardware natuurlijk bijna maximaal belast. Misschien dat de PSU oververhit raakt? Ik weet zo niet hoe je de temp van een voeding meet? De voeding heeft wel 750 watt en dat moet voldoende zijn voor dit systeem lijkt me. Er waren geen problemen met de voeding in mijn oude systeem.

Dit is mijn systeem:
PC kast: Lian Li PC-A17B (hergebruik)
Voeding: Be Quiet Dark power pro 750 watt (hergebruik en gekocht in april 2009)
Moederbord: MSI MAGx570 Tomahawk wifi
Videokaart: MSI RTX 3070 Gaming Trio
CPU: AMD Ryzen 5600X
CPU-KOELER: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
SSD: 850 EVO & 860 EVO (hergebruik)
Ram: G.Skill DDR4 Ripjaws 16GB 3600 CL16

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn? Om nu weer direct dikke honderd euro voor een nieuwe voeding neer te tellen zonder dat ik weet of het echt helpt vind ik ook zo wat. Kan ook zo niet wat lenen... 8)7

Ik hoor graag wat tips :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:07
Een nieuwe voeding zou sowieso geen overbodige luxe zijn. Ik gebruik die van mij max 10 jaar. Hoe lang heb je de benchmark laten draaien? Ik zou het aanraden om het eens even voor een uur of 1-2 te laten draaien en kijken of er dan iets gebeurt.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
Spontane shutdown is in 99% van de gevallen voeding gerelateerd. pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 750W heb je? Vervangen maar. Kwaliteit is aan de lage kant en gezien de leeftijd niet betrouwbaar meer.

En niet zeuren over €100 voor een nieuwe voeding als je wel €150 teveel uit kan geven aan een cpu en een premium videokaart kunt kopen. Nieuwe voeding hoort er op een gegeven moment gewoon bij. Suggesties: pricewatch: MSI MPG A650GF, pricewatch: Enermax Revolution D.F. 650 watt, pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 18:09

ParaWM

Pro Prutser

Voeding of ram ja. Zet je ram eens op 3200 met losse timings om te testen.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:01

_Apache_

For life.

99% zeker de voeding.

Vergeet ook niet dat een falende voeding andere componenten 'het graf in kan trekken als ie echt kapot gaat'..

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsLife2.0
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-08-2021
Ok ok ok ondertussen maar deze nieuwe voeding besteld: https://tweakers.net/pric...8/corsair-rm850-2019.html

Beetje overkill wel, maar 6 eurootjes meer dan de 750 watt en ben ik direct klaar voor de 4080 of 5080 :F

Ik ga het dus binnenkort maar is goed testen. Allemaal bedankt voor de feedback. Nu maar hopen dat het niet de 1% gaat worden d:)b (Dan ga ik de rest van de feedback wel ff testen (y) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
Niet bepaald een goede koop voor dat geld maar zal het probleem voorlopig wel oplossen.
Pagina: 1