Toon posts:

Welke 3d-printer te kiezen?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.243 views

Onderwerpen

Vraag

• M2007
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-03-2021
Mijn vraag
Ik ben Marten, 13 jaartjes oud, en op zoek naar een leuke 3d-printer om dingen mee te printen ;)
Ik ken tweakers al lang, maar nooit een topic gestart.
Ik ben al sinds een jaar ofzo op zoek en ik kom uit op een Creality Ender of Anet printer.
Mijn eisen:
Budget €250
Heated bed
minimaal 20x20x20 ruimte.
Weten jullie nog een leuke printer, of dingen waar ik op moet letten of andere tips?

Beste antwoord (via M2007 op 07-12-2020 10:19)

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:04
Wat bedoel je met "c++" draait niet? C++ is een programmeertaal en dat kan überhaupt niet "draaien". Bedoel je dat (sommige?) programma's die zijn geschreven in c++ niet draaien of dat je een bepaalde c++ ontwikkelomgeving niet aan de praat krijgt?

Die marktplaats-laptop lijkt me niet heel geschikt. Voor €15 kan je geen redelijke laptop krijgen. Er staan bovendien geen enkele specificaties bij, behalve "scherm blijft niet open staan". M.a.w. je krijgt een afdankertje dat letterlijk ouder is dan jijzelf (check de sticker onderop, hij is oorspronkelijk geleverd met Windows XP dus hij dateert van voor 2007) waarvan iemand de schermschanieren heeft gesloopt.

Wat zijn de specificaties van de laptop die je nu hebt? Misschien is een en ander op te lossen door windows opnieuw te installeren op je huidige laptop? Of is die echt heel oud?

Ik zou je heel sterk aanraden om een fatsoenlijke laptop te regelen (met minimaal een vergelijkbaar budget als wat je voor de 3D printer over hebt). Die ga je nodig hebben voor school en voor je algemene ontwikkeling. Ook is dat nodig om je 3D printer optimaal te kunnen gebruiken. Met een iPad is theoretisch gezien wel het een en ander mogelijk maar het is heel beperkt.

Waarvoor ga je de 3D printer trouwens gebruiken? Heb je een concreet plan van wat je er mee gaat doen?

Alle reacties

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:23

mr.DJ95

3D print nodig? Regel ik

Leuke hobby dat 3D printen. Ik had 2 maanden terug hetzelfde vraagstuk. Ik kan de Ender 3 v2 + rasberry pi4 van harte aanbevelen. Beide te krijgen binnen je budget en wellicht hou je zelfs nog wat over voor een rol filament.

De Ender heeft een leuke community en ook hier op Tweakers zit veel kennis over de Ender.

3D print nodig? Stuur me een DM

• M2007
mr.DJ95 schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:15:
Leuke hobby dat 3D printen. Ik had 2 maanden terug hetzelfde vraagstuk. Ik kan de Ender 3 v2 + rasberry pi4 van harte aanbevelen. Beide te krijgen binnen je budget en wellicht hou je zelfs nog wat over voor een rol filament.

De Ender heeft een leuke community en ook hier op Tweakers zit veel kennis over de Ender.
Zit daar nog veel programmeer/afstel/assembly-werk in?

• M2007
mr.DJ95 schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:15:

• M2007
Weten jullie ook wat belangrijke specs zijn om op te letten?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

M2007 schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:18:
[...]

Programmeer werk valt mee, octopi installeren op je Raspberry stelt heel weinig voor.

Zo'n Ender 3 moet je wel zelf in elkaar zetten en afstellen. Maar binnen jouw budget zul je dat toch moeten doen, want tot 250 euro ga je eigenlijk alleen bouwpakketten vinden. Maar zo'n ding in elkaar zetten is echt niet heel moeilijk, vooral de tijd nemen. En het voordeel is dan dat je gelijk weet hoe je printer in elkaar zit, iets dat wel handig is op het moment dat je het ding perfect af wl gaan stellen.

• mr.DJ95

mr.DJ95

3D print nodig? Regel ik

M2007 schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:18:
[...]

Zeker, alles wat beweegt kan je afstellen en alles wat vast zit zal je netjes moeten uitlijnen tijdens het bouwen. Je krijgt hem namelijk als bouwpakker maar met een beetje moeite heb je na een middag knutselen je eerste printje draaien.

Je Pi4 kan je gebruiken voor Octoprint. Erg handig om controle over je printer en prints te houden.

Op je PC kan je met CURA al de juiste settings in je Gcode zetten.

Ik gebruik zelf de Jupiter serie filament van 123D.

• M2007
Jullie gebruiken de Pi gewoon verbonden met het moederbord van de printer?
En dan Octo op de Pi?
(ik ben een beetje noob op dit gebied, maarja (; )
Ik heb zelf ervaring met C++ programmeren, en technische dingen zijn wel mijn ding, dus iets met hulp van youtube in elkaar zetten zal we lukken. Jullie denken dat de Ender 3 wel geschikt is?
En wat zijn belangrijke punten om op te letten bij de aanschaf qua specs?
Ik heb zelf ook gehoord van mensen die hun printbed kromgetrokken hadden met deze printer, is dat makkelijk te verhelpen?

• mr.DJ95

mr.DJ95

3D print nodig? Regel ik

M2007 schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:38:
Jullie gebruiken de Pi gewoon verbonden met het moederbord van de printer?
En dan Octo op de Pi?
(ik ben een beetje noob op dit gebied, maarja (; )
Ik heb zelf ervaring met C++ programmeren, en technische dingen zijn wel mijn ding, dus iets met hulp van youtube in elkaar zetten zal we lukken. Jullie denken dat de Ender 3 wel geschikt is?
En wat zijn belangrijke punten om op te letten bij de aanschaf qua specs?
Ik heb zelf ook gehoord van mensen die hun printbed kromgetrokken hadden met deze printer, is dat makkelijk te verhelpen?
Octoprint aangesloten via een micro USB kabel, geen rocket science en je hebt er veel plezier van.

Bed krom trekken geen laat van. Gewoon na een x aantal prints opnieuw levelen.

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online

ImNotnoa

Meisje!

M2007 schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:38:

Gewoon voor de Ender 3 gaan, zodra je weer wat te besteden hebt kun je kijken naar een glazen bed en eventueel BLTouch (clone)

Bang for buck is de Ender 3 een van de beste instap 3D printers die er zijn, momenteel staat er links van mij ook eentje druk te printen

Try SCE to Aux

• M2007
Hoeveel geluid maken die dingen eigenlijk?
En een printsnelheid van 180 mm/s is dat in kubieke mm?

• ImNotnoa
  • Niet online

ImNotnoa

Meisje!

M2007 schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:03:
Hoeveel geluid maken die dingen eigenlijk?
En een printsnelheid van 180 mm/s is dat in kubieke mm?
Creality levert tegenwoordig een "silent" board, dan hoor je de stepper motors zo goed als niet en alleen de fans. (en ook die kun je vervangen door stillere varianten)
Ik had dit boardje nog niet dus ik heb zelf een SKR Mini V2 geïnstalleerd, ik meet daarmee ongeveer 56 Decibel op een halve meter afstand.

Ik zou er niet naast willen slapen maar als je hem in een aparte ruimte zet met de deur dicht hoor je hem niet

De printsnelheid in mm/s is niet het enige wat de snelheid van de print bepaald, dat is ook bijvoorbeeld de infill.

Je zou alvast een Slicer (bijvoorbeeld Cura 4.6.2 of 4.8) kunnen installeren en daarmee wat STL's slicen die je wilt printen, dan weet je precies hoe lang dit ongeveer zal duren (dit kan ook zonder printer)

[Voor 9% gewijzigd door ImNotnoa op 06-12-2020 18:15]

Try SCE to Aux

• M2007
Heb ik nog iets bijzonders nodig qua pc/laptop ofzo?
Ik heb een oude laptop waar zelfs c++ niet op wil draaien dus dat word lastig lijkt me (; Ik heb ook een paar tels en een ipad vorige generatie
Kan je met ipad teouwens ook een 3d ontwerp programma draaien en uploaden naar printer? (bluetooth of usb)

[Voor 21% gewijzigd door M2007 op 06-12-2020 18:26]

• M2007
ImNotnoa schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:12:
[...]

Creality levert tegenwoordig een "silent" board, dan hoor je de stepper motors zo goed als niet en alleen de fans. (en ook die kun je vervangen door stillere varianten)
Ik had dit boardje nog niet dus ik heb zelf een SKR Mini V2 geïnstalleerd, ik meet daarmee ongeveer 56 Decibel op een halve meter afstand.

Ik zou er niet naast willen slapen maar als je hem in een aparte ruimte zet met de deur dicht hoor je hem niet

De printsnelheid in mm/s is niet het enige wat de snelheid van de print bepaald, dat is ook bijvoorbeeld de infill.

Je zou alvast een Slicer (bijvoorbeeld Cura 4.6.2 of 4.8) kunnen installeren en daarmee wat STL's slicen die je wilt printen, dan weet je precies hoe lang dit ongeveer zal duren (dit kan ook zonder printer)
Je bedoelt gewoon een ander moederbord zodat ie stiller is? Kost die ook meer?

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:56

mulder

ik spuug op het trottoir

Ga dan minimaal gelijk voor een 3 Pro of een3 v2 zou ik zeggen voor dat budget.

oogjes open, snaveltjes dicht

• M2007
mulder schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:34:
Ga dan minimaal gelijk voor een 3 Pro of een3 v2 zou ik zeggen voor dat budget.
Wat is het verschil tussen een normale en de pro/v2 dan?

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

Volgens mij heeft de Pro oa een iets beter frame (4040 profielen over 2020) en wat kleinere verbeteringen. De V2 heeft daarboven weer wat upgrades gehad. De V2 is out-of-the-box de betere printer, de Pro nodigt wat meer uit tot modden en upgraden... -> IMHO <- Ik heb namelijk alleen ervaring met de Pro.

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-05 12:07
Ender 3 is gewoon de beste keus, ik begrijp alleen niet dat er direct Octoprint aangepraat wordt bij een beginneling, die heb je helemaal niet nodig, dat geld kan beter uitgegeven worden aan filament.
Ik heb Octoprint ook aangesloten destijds, ik had toevallig nog een raspberry 2b liggen, werkt perfect, maar gebruik het bijna nooit, heeft zeker voor een beginneling geen extra toegevoegde waarde, laat die maar eerst beginnen om het printen en 3D tekenen onder de knie te krijgen.
@M2007
Wat dat bed kromtrekken betreft, dat komt bij alle merken wel voor, maar valt meestal wel mee en is goed mee te werken, alleen een gegoten vlak gefreesd aluminium bed van 4mm of meer zal goed vlak zijn, maar die vind je alleen op veel duurdere machines.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:38

Damic

POOP MOAR EGGS.

Ender 3 (pro) met bl touch voor een beginner en 1kg (of meer) filament ;)

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• M2007
Waarom zou ik Octo wel/niet moeten/kunnen gebruiken? @Hardy8 Voor- en nadelen? Qua gebruiksgemak enz.
en @mulder wat bedoel je met 4040 profielen over 2020?

• M2007
@Damic bltouch sws wel handig ja heb geen zin in priegel afstel werk

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:38

Damic

POOP MOAR EGGS.

Octoprint is handig want dan kan je over het netwerk je gcode naar je printer sturen zonder telkens de sd kaart eruit te halen, maar zoiets kun je beter even aanzien en gewoon wat extra sd kaartjes bestellen ;)

2020 profiel is profiel dat 20x20mm is 4040 is profiel dat 40x40mm is, veel steviger maar op een kleine printer niet echt een meerwaarde over 2040 :)

De Bl touch is volgens mij zelfs als extra mee te bestellen als je besteld.

Trouwens Creality heeft tegenwoordig de WiFi Cloud Box voor 14€ https://www.aliexpress.com/item/1005001667134964.html

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-05 12:07
M2007 schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:01:
Waarom zou ik Octo wel/niet moeten/kunnen gebruiken? @Hardy8 Voor- en nadelen? Qua gebruiksgemak enz.
en @mulder wat bedoel je met 4040 profielen over 2020?
Octoprint kun je gewoon gebruiken als je dat wilt, het enigste voordeel wat het heeft is dat je via het netwerk je printer kunt bedienen als je dat leuk/nootzakelijk vind, maar je gebruik uiteindelijk wel een extra computer die de data moet verwerken en doorsturen naar je printer, en daar zie toch nogal eens dat er iets fout kan gaan (vaak onverklaarbare fouten in de print), dat zelfde krijg je ook als je via USB de printer direct van uit je slicer laat printen.
De minste storing krijg je toch door direct vanaf een SD/Stick te printen.
Maar iedereen z'n eigen keus natuurlijk, gewoon doe waar je zin in hebt, alleen hier direct al mee beginnen zou ik niet doen, leer eerst maar eens printen.

• Tejoh
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-05 23:27
M2007 schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:13:
Mijn vraag
Ik ben Marten, 13 jaartjes oud, en op zoek naar een leuke 3d-printer om dingen mee te printen ;)
Ik ken tweakers al lang, maar nooit een topic gestart.
Ik ben al sinds een jaar ofzo op zoek en ik kom uit op een Creality Ender of Anet printer.
Mijn eisen:
Budget €250
Heated bed
minimaal 20x20x20 ruimte.
Weten jullie nog een leuke printer, of dingen waar ik op moet letten of andere tips?
Hoi Marten,

Vorige week heb ik een aantal studenten van rond de 16/17 jaar een Creality Ender 3 pro in elkaar laten zetten. Gewoon besteld via AliExpress. Dit is niet heel moeilijk en goed te doen. Gewoon veel proberen, blijven leren, veel YouTube kijken en dingen lezen. :) De studenten waren allemaal meiden met 0 interesse en ervaring.

Alles wat je nodig hebt om te beginnen met printen zit in de doos.

(Mijn eigen komt deze week binnen, ik heb er zin in! Als je vragen hebt mag je altijd ff een berichtje sturen.)

[Voor 3% gewijzigd door Tejoh op 06-12-2020 23:28]

• M2007
Trouwens, is het mogelijk vanaf Ipad iets te printen? via cloud of microUSB/bluetooth?

• ImNotnoa
  • Niet online

ImNotnoa

Meisje!

Ik betwijfel het, maar waarom zou je dit sowieso willen?

Try SCE to Aux

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:22
M2007 schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:07:
Trouwens, is het mogelijk vanaf Ipad iets te printen? via cloud of microUSB/bluetooth?
Je weet dat het geen inkjetprinter is waar je zomaar iets uitdrukt hè ;)

Met de Creality Wifi box moet het kunnen, maar ik begrijp dat het ding zo verschrikkelijk gelimiteerd is. En als Creality erop uit is gekeken dan zit je met een baksteen in huis.

[Website en online portfolio] [Return: realtime retrospective tool] [PokerTime planning poker]

• M2007
Ja denk ik ook wat minder handig maar ik heb hier thuis geen fatsoenlijke pc alleen een laptop waar nog niet eens c++ op wil draaien dus of een tekenprogramma dat doet betwijfel ik

• M2007
Een 2dehands laptop ben ik al langer naar op zoek alles is goed zolang c++ en een tekenprogramma erop kunnen draaien

• M2007
@Tejoh Van wie heb je die printer op aliexpress dan? welke shop?

• M2007
Denken jullie dat ik hiermee een tekenprogramma en c++ kan draaien?
https://link.marktplaats.nl/m1611071096

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-05 10:34
M2007 schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:20:
Denken jullie dat ik hiermee een tekenprogramma en c++ kan draaien?
https://link.marktplaats.nl/m1611071096
Het kan wel maar het zal echt niet lekker werken. Het antwoord is simpel nee.
De Ender 3 Pro is wel een aanrader kan je goed mee beginnen en veel mee leren.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:19

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Via Octoprint wel, zolang je op hetzelfde netwerk zit (internetaccess moet ook wel kunnen denk ik, maar staat standaard niet geconfigureerd). Maar er is voor zover ik weet geen slicersoftware op de ipad, dus dat zul je altijd via een pc of mac moeten doen.

• M2007
Wat voor apparaat zal ik dan moeten hebben om te tekenen en te uploaden?

• M2007
Dit lijkt me een goeie
En dan de pro met glas uit tsjechie
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

• Tejoh
M2007 schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:29:
Wat voor apparaat zal ik dan moeten hebben om te tekenen en te uploaden?
Wij laten studenten Tinkercad gebruiken om te 'tekenen' en te ontwerpen. Je kan ook bijvoorbeeld STL-files via Thingyverse downloaden.

Het Slicen doen wij met Ultimaker Cura. Wel handig dat die programma's draaien op je laptop. :)

Ik heb trouwens besteld via de Creality 3D official store. En dan exact deze: https://nl.aliexpress.com...269583.0.0.66dc79d5u9Pl9H.

Wel laten bezorgen vanuit Tsjechië of Duitsland of Polen.

• Tejoh
Het is het makkelijkst om via een laptop te doen. Tinkercad werkt wel via de ipad, slicen zou ik met de laptop doen.

Je krijgt bij je bestelling een USB-stick met cardreader en die kun je dan weer in de printer doen (bij de Ender 3 pro).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:04
Wat bedoel je met "c++" draait niet? C++ is een programmeertaal en dat kan überhaupt niet "draaien". Bedoel je dat (sommige?) programma's die zijn geschreven in c++ niet draaien of dat je een bepaalde c++ ontwikkelomgeving niet aan de praat krijgt?

Die marktplaats-laptop lijkt me niet heel geschikt. Voor €15 kan je geen redelijke laptop krijgen. Er staan bovendien geen enkele specificaties bij, behalve "scherm blijft niet open staan". M.a.w. je krijgt een afdankertje dat letterlijk ouder is dan jijzelf (check de sticker onderop, hij is oorspronkelijk geleverd met Windows XP dus hij dateert van voor 2007) waarvan iemand de schermschanieren heeft gesloopt.

Wat zijn de specificaties van de laptop die je nu hebt? Misschien is een en ander op te lossen door windows opnieuw te installeren op je huidige laptop? Of is die echt heel oud?

Ik zou je heel sterk aanraden om een fatsoenlijke laptop te regelen (met minimaal een vergelijkbaar budget als wat je voor de 3D printer over hebt). Die ga je nodig hebben voor school en voor je algemene ontwikkeling. Ook is dat nodig om je 3D printer optimaal te kunnen gebruiken. Met een iPad is theoretisch gezien wel het een en ander mogelijk maar het is heel beperkt.

Waarvoor ga je de 3D printer trouwens gebruiken? Heb je een concreet plan van wat je er mee gaat doen?

• ImNotnoa
  • Niet online

ImNotnoa

Meisje!

Sebazzz schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:24:
[...]

Je weet dat het geen inkjetprinter is waar je zomaar iets uitdrukt hè ;)
Vooral dit ^

Ik heb vooral het gevoel dat TS zo'n 3D printer gezien heeft en nu denkt dat als hij ergens een leuke vaas ziet staan dat hij tegen de printer zegt, "print deze vaas even voor me"

@M2007 verdiep je eens goed in dingen als soorten filament, soorten nozzles, slicing software en slicing instellingen, bed leveling, het assembleren van de printer etc etc zodat je goed beseft wat er (zeker als newbie) bij 3D-printen komt kijken.

Zeker een ender 3 is (meestal) geen plug en play printer en je zult wel wat moeten tweaken om er écht goeie prints uit te laten komen

[Voor 12% gewijzigd door ImNotnoa op 07-12-2020 10:26]

Try SCE to Aux

• M2007
Ik ben idd wel noob op dat gebied maar met een beetje oefenen moet het lukken. 3d tekenen wel is gedaan en dat moet wel lukken, maar vooral de software zit ik een beetje mee in me maag want op dat gebied weet ik vrij weinig. Ik moet kort samengevat een teken programma en een slicer hebben qua software?

• ImNotnoa
  • Niet online

ImNotnoa

Meisje!

M2007 schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:29:
Ik ben idd wel noob op dat gebied maar met een beetje oefenen moet het lukken. 3d tekenen wel is gedaan en dat moet wel lukken, maar vooral de software zit ik een beetje mee in me maag want op dat gebied weet ik vrij weinig. Ik moet kort samengevat een teken programma en een slicer hebben qua software?
Als je zelf 3d prints wilt ontwerpen is een tekenprogramma (bijvoorbeeld Blender, of Tinkercad online) wel handig ja.

Het 3D bestand (bijvoorbeeld een .stl of .obj) laad je vervolgens in in een slicer om er een .gcode bestand met jouw settings van te maken die de printer kan lezen en uitvoeren

Try SCE to Aux

• M2007
Ok, dat is duidelijk. Tinkercad is gratis, kosten die slicers ook geld?

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:52
Nee, die zijn gratis. O.a. Slicer, en Cura zijn prima programma's

• M2007
Thanks, zal ze ff kijken

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:16

mphilipp

Romanes eunt domus

Deze serie over 3D printing basics van Thomas Sanladerer is wel informatief. Dan snap je een beetje waar het over gaat en hoe alles heet enzo. Best handig.

En een aantal reviews bekijken kan ook geen kwaad, ook al wil je die printer helemaal niet. Gewoon goed om wat verschillende dingen te horen. Check bv een review van een Ender 3 (ik zou voor de V2 gaan) en een Prusa I3 MKS3. Die Prusa is veel duurder, maar toch interessant om de verschillen te zien en weer wat te leren over 3D printers in het algemeen. Ik ben mij zelf ook aan het oriënteren en mij helpt het om dat soort zaken te bekijken.

De Ender is een prima ding, en omdat ie zo populair is, is er een grote community waar je dingen kunt vragen en leren. Het is echter wel een printer die soms wat tweaks nodig heeft. Dat maakt 'm niet slecht, en door de grote community, kun je die dingen nu al te weten komen en je erop voorbereiden. Niet dat je het hele ding al meteen moet verbouwen, maar als je weet dat iets een probleem kan zijn, kun je er rekening mee houden. Hier bv een vergelijk tussen de Ender 3 en de Biqu B1, een Ender 3 kloon met wat upgrades.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:51
ik ben ook in de markt voor een 3d printer maar kan niet kiezen tussen de Ender 3 of de Ender 3v2

3900 WP Z/O | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-05 07:29

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Nog een dombo..
Is er een goede betaalbare optie voor 2 kleuren printer?
Of kan ik de ender 3d v2 tweaken dat hij 2 x filament kan spugen?

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Revo_Fx
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-03 20:17
Goekoopste 2 kleuren is A10M van Geetech denk ik, rond de 200€ maar de kwaliteit ervan ken ik niet...

Ik zelf twijfel tussen een Tonxy XY2-Pro (gevonden voor 140€) een ANET T4 Pro (gevonden voor 180) en de Ender 3 v2 (gevonden voor 200€)

Eisen zijn 32 bit moederbord, silent steppers en mogelijkheid tot TPU te printen (Creality zegt dat dit mogelijk is, maar mijn "onderzoek" zegt dat je dan een titan extruder of direct drive nodig hebt.)

• JaDa61
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-12-2021
Hallo ik ben nieuw hier :)
Ik hoop als nieuwkomer in de 3D printwereld wat op te pikken van jullie kennis en ervaring met 3D printen.

Maandag een Ender V2 besteld, gistermiddag afgeleverd en direct met behulp van wat Youtube filmpjes in elkaar gezet. Vanochtend de afstelling gedaan en een proefprint gemaakt met het meegeleverde witte filament.

Het op de 8Gb memory card aanwezige printbestand van de kat als proef geprint.
De temperatuur instellingen: Nozzle 200 graden Glasplaat 60 graden.
Deze instellingen had ik ook uit een van de vele YouTube filmpjes.
Overige instellingen zaten denk ik in het printerbestand.

Ik ben verbluft van het resultaat. Ik had niet verwacht dat je met een "beginners printer" dit kon maken.
Net het rolletje PLA in de kleur rood en zwart binnen gekregen dus kan naar hartenlust gaan proberen :)

Was overigens wel een aanslag op mijn geduld. De printer heeft ruim drie en half uur staan printen.

Een foto van de geprinte kat.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Revo_Fx schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:45:
Goekoopste 2 kleuren is A10M van Geetech denk ik, rond de 200€ maar de kwaliteit ervan ken ik niet...
Tweekleurenprinters zijn best tricky. Ik heb voor de gein een paar YT videos bekeken van (voornamelijk) dual extruder printers. Ik heb begrepen dat een tweekleurenprinter die met één extruder/nozzle werkt niet echt ideaal is. Je krijgt al heel snel dat de kleuren in elkaar overlopen omdat er nog een beetje groen in de nozzle zit als het witte filament eruit moet komen.
Momenteel loopt er een Kickstarter (crowdfunding, dus let op!) voor een Weedo X40. Dit is een IDEX printer, dus indepentent dual extruder. Twee extruders dus, die onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen. Ziet er leuk uit en de resultaten zijn best goed. Je moet 'm wel goed afstellen, want de twee koppen moeten exact gelijk staan natuurlijk. Maar daar zijn testprintjes voor. Print echt heel behoorlijk als je de eerste reviews mag geloven. Met zo'n printer kan je ook leuke truukjes uithalen zoals 1 (monokleur) printje 2x tegelijk laten afdrukken, of in spiegelbeeld. Ook kan je twee verschillende printjes tegelijk doen. Uiteraard wel in de gaten houden dat de prints ver genoeg uit elkaar liggen.
Even snel omgerekend is de HK$ prijs net geen €340 dus niet echt een heleboel geld.
Misschien interessant om te checken. Je weet het met Kickstarter nooit, dus wees er voorzichtig mee.

Momenteel heeft de Biqu BX mijn aandacht getrokken. Ook een Kickstarter project, maar die is al afgelopen. Het bedrijf erachter is geen clubje nieuwelingen, dus dat lijkt wel goed te zitten. Deze jongens hebben niet zitten slapen en hebben opgelet wat er bij populaire printers als de Ender 3 en Prusa wordt genoemd als sterke/zwakke punten en wat er aan mods gedaan wordt. Hij ziet er dan ook aantrekkelijk uit:

* direct drive extruder álà E3D Hermes (ook erg licht)
* magnetisch printbed met veerstalen plaat
* dubbele z-as met eigen stappenmotoren (dus geen snaar)
* 0,9 graden stappenmotoren, dus erg precies
* 32 bit mainboard met mogelijkheid om Raspberry Pi in te prikken voor Octoprint
* 7" touchscreen
* auto-levelling

Prijs op de site staat op $480, wat niet echt budget is, maar als je een Ender 3 V2 uitrust met dual Z-as en direct drive extruder zit je daar ook al aan (of overheen zelfs). En dan heb je een dual z-as met een snaar.
Tot nu toe alleen nog maar wat unboxing en eerste indrukken gezien, dus nog geen echte goede reviews. Er zijn (uiteraard) wat probleempjes uit gekomen waarvan de fabrikant belooft ze op te lossen voor de eerste productiebatch die inmiddels onderweg zijn naar de backers. Even afwachten dus wat de echte reviews en gebruikerservaringen zeggen. Het zou best wel eens een winner kunnen zijn, mits ie het goed doet.

[Voor 4% gewijzigd door mphilipp op 01-01-2021 17:57]

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

deurklinkje schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:09:
ik ben ook in de markt voor een 3d printer maar kan niet kiezen tussen de Ender 3 of de Ender 3v2
Het beste antwoord op deze vraag is: 'It depends...'

Persoonlijk zou ik, als dit de keuze was, de V2 kiezen. Maar jij kunt weer andere afwegingen hebben. Budget is ook nog een factor. Heel simpel gesteld is de V2 een verbeterde versie (duh!). De upgrades die de V2 heeft tov van de V1 zijn best belangrijk (in mijn ogen):

* verbeterd 32bit mainboard met betere stappenmotordrivers (stiller)
* glazen printbed
* kleurenscherm
* power out resume
* xy as regelknop (spanning op de riem)

Ze hebben gewoon de printer onder handen genomen en een aantal van de mods die mensen vaak op de V1 aanbrachten er nu als standaard op gezet. Maar de V1 is ook best een behoorlijke printer, en je kunt er ook voor kiezen om daarmee te beginnen en die te voorzien van de upgrades die jij belangrijk vindt. Want ook aan de V2 valt nog wel wat te modden. Zo kun je bezig blijven. Maar er zijn natuurlijk mensen die ook dik tevreden zijn met een standaard Ender 3. Niet alle mods zijn even nuttig, dus ik kan je adviseren om goed rond te kijken. Sommige mods verwacht je veel van, zoals de lineare rails om de rubberen wielen te vervangen. Maar ik heb nu al verschillende verhalen gehoord over zo'n upgrade aan de Ender 3 en ook een voor de Prusa I3, en het resultaat was niet merkbaar. Op de Prusa was het zelfs slechter als voorheen (lineaire rails tbv het printbed). Dus ja...kijk daar goed naar.
Evengoed, er zit qua geld ook niet veel tussen de V1 en V2, dus ik zou daar niet over twijfelen en de V2 nemen. Al was het alleen maar om het verbeterde mainboard.
Zinnige upgrades zijn misschien zo'n Buildtak FlexPlate system (verenstalen printbed waar de prints heel makkelijk vanaf gaan) en op termijn misschien een direct drive extruder.

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:51
mphilipp schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 00:09:
[...]

Het beste antwoord op deze vraag is: 'It depends...'

Persoonlijk zou ik, als dit de keuze was, de V2 kiezen. Maar jij kunt weer andere afwegingen hebben. Budget is ook nog een factor. Heel simpel gesteld is de V2 een verbeterde versie (duh!). De upgrades die de V2 heeft tov van de V1 zijn best belangrijk (in mijn ogen):

* verbeterd 32bit mainboard met betere stappenmotordrivers (stiller)
* glazen printbed
* kleurenscherm
* power out resume
* xy as regelknop (spanning op de riem)

Ze hebben gewoon de printer onder handen genomen en een aantal van de mods die mensen vaak op de V1 aanbrachten er nu als standaard op gezet. Maar de V1 is ook best een behoorlijke printer, en je kunt er ook voor kiezen om daarmee te beginnen en die te voorzien van de upgrades die jij belangrijk vindt. Want ook aan de V2 valt nog wel wat te modden. Zo kun je bezig blijven. Maar er zijn natuurlijk mensen die ook dik tevreden zijn met een standaard Ender 3. Niet alle mods zijn even nuttig, dus ik kan je adviseren om goed rond te kijken. Sommige mods verwacht je veel van, zoals de lineare rails om de rubberen wielen te vervangen. Maar ik heb nu al verschillende verhalen gehoord over zo'n upgrade aan de Ender 3 en ook een voor de Prusa I3, en het resultaat was niet merkbaar. Op de Prusa was het zelfs slechter als voorheen (lineaire rails tbv het printbed). Dus ja...kijk daar goed naar.
Evengoed, er zit qua geld ook niet veel tussen de V1 en V2, dus ik zou daar niet over twijfelen en de V2 nemen. Al was het alleen maar om het verbeterde mainboard.
Zinnige upgrades zijn misschien zo'n Buildtak FlexPlate system (verenstalen printbed waar de prints heel makkelijk vanaf gaan) en op termijn misschien een direct drive extruder.
Bedankt voor je advies heb inmiddels al de V2 en ben er erg blij mee. _/-\o_

3900 WP Z/O | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

• Revo_Fx
Ik heb de Tronxy XY 2 Pro Titan gekocht... We zullen zien wat het zegt. Ik verwacht hem eind deze week.

• breaker.evert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:39
De V2 heeft 1 nadeel het scherm weinig informatie af te lezen is. Kleur is mooi maar veel te weinig informatie met in vergelijking met de CR10 schermen.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

breaker.evert schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:46:
De V2 heeft 1 nadeel het scherm weinig informatie af te lezen is. Kleur is mooi maar veel te weinig informatie met in vergelijking met de CR10 schermen.
Ik zou er sowieso een Pi met Octoprint op knallen. Niet alleen om de webinterface, maar er zijn tal van superhandige plugins die je het leven een stuk makkelijker maken. En via Samba/CIFS kun je je gcode via een share aan je printer voeren. Scheelt weer gekloot met een sd kaartje.
En als je nog een klein beetje erbij doet, pak je een 7" (5 is ook goed, maar bigger is better 8) ) touchscreen en bedien je daarmee je printer.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Hier een goede review van de BIQU-BX. Deze reviewer heeft blijkbaar een iets nieuwer exemplaar gekregen dan de eerste reviews die je voornamelijk op Youtube tegen komt. Hij heeft mainbord V2 gekregen, en ook nog meer details aan de printer waren nét iets anders.
Zo te zien ging voor hem alles goed, want hij noemt geen echte issues die hij had. Dat klinkt bemoedigend, want Big Tree Tech beloofde de issues weg te werken voordat de shipping aan de Kickstarter backers begon. Dat lijken ze waar te maken. BTT is dan ook reeds een gevestigd bedrijf, en de Kickstarter campagne was natuurlijk een marketing stunt.
In dit geval heeft het goed gewerkt, maar je schrikt er ook een aantal mensen mee af. Ik weet niet of ik de printer via Kickstarter had durven bestellen. Ik was sowieso te laat, en ik heb laatst achteraf een Youtube livestream bekeken waarin een man van BTT vragen beantwoord. Daarin gaven ze aan er van alles aan te doen om de printer goed op te leveren. De meeste issues waren volgens mij software issues en ook de profielen voor de slicers zullen denk ik nog wel een beetje moeten worden getweaked.
Aangezien het een behoorlijk populair item was op Kickstarter, zullen de hete kolen door de early adopters uit het vuur worden gehaald. Echter...zij konden 'm voor $280 kopen meen ik, en nu is bijna het dubbele. Nog steeds een goede prijs denk ik.

• Revo_Fx
Revo_Fx schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:24:
Ik heb de Tronxy XY 2 Pro Titan gekocht... We zullen zien wat het zegt. Ik verwacht hem eind deze week.
Heb deze vandaag aangekregen. Assembly op 10 min. Auto bed level werkt top. Ben nu een benchy aan het maken. Enige nadeel tot nu toe is de plastic geribte kabelhouders en nogal lawaaierige PSU fans.

• Platte_Band
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-05 14:26
Revo_Fx schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:20:
[...]

Heb deze vandaag aangekregen. Assembly op 10 min. Auto bed level werkt top. Ben nu een benchy aan het maken. Enige nadeel tot nu toe is de plastic geribte kabelhouders en nogal lawaaierige PSU fans.
En hoe is de benchy? Hoe vind je de Tronxy vs de Ender 3 v2?

• Revo_Fx
Vrij goed gelukt, out of the box met de trunxy slicer...

Ender 3 V2 heb ik niet, maar deze koste me 160€ met auto bed level, silent steppers en titan extruder... dus vond ik wel het risico waard... Enige voordeel bij Ender zijn de belt tensioners maar zoveel gebruik je die toch niet.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik zag vanmiddag dit filmpje op Youtube. Is wel in het Duits, maar wel erg informatief en eerlijk. Waar de meeste Youtubers die over 3D printing praten iedereen gek lullen over upgrades en mods aan je printer, roept deze meneer dat ie gewoon 10.000 uur met een stock Ender 3 heeft geprint. Niets aangepast.
Wat ie wél heeft gedaan is gezorgd dat de printer goed in elkaar zit, dus alles recht, haaks, parallel etc. Snaarspanning goed, de wieltjes correct afstellen en klaar is Kees (fertig ist die Kiste zeggen de Duitsers blijkbaar). Er zit wat in, want als het goed loopt, heeft alles minder wrijving, en krijg je daar ook niet de nadelige effecten van.
Ik begon trouwens ook wel zo'n bang vermoeden te krijgen dat die upgrade/mod videos voornamelijk bezigheidstherapie waren. Bijvoorbeeld de lineaire rails, wat de mod der mods zou moeten zijn. Twee redelijk grote youtubers hebben dit gedaan en het resultaat is 0. Thomas Sandelerer (of zoiets) had zelfs een slechter resultaat mét...go figure. En heel vaak hebben ze een of andere mod gedaan en dan drukken ze een test af, en hebben ze precies niet het goede filament of is er iets anders waardoor je niet altijd het resultaat goed kunt zien/vergelijken. Of ze laten een belangrijke test weg. Ik denk ook dat je meer bereikt met het ding eerst goed afstellen, en bv (als dat kan op je printer) iets als linear advance instellen, profile tuning toepassen, en dan moet het goed zijn. Natuurlijk zijn problemen met filament pad ook duidelijk, maar als dat goed loopt, moet je daar ook niets meer aan doen.

Tenzij deze meneer liegt dat ie barst, zou je dus wel eens veel geld kunnen besparen door zijn tips eens te volgen, en misschien de guide van Teaching Tech over de parameters van je printer goed instellen, en dan gewoon eens kijken hoe het werkt. Ik heb daar wel vertouwen in.

Overigens herken ik dit fenomeen van andere hobbies. Ik heb mij een paar jaar geleden redelijk fanatiek met fotografie bezig gehouden, ook semi-professioneel. En ook daar heb je mensen die steeds maar denken dat je met 'betere' spullen ook betere foto's maakt. Maar behoudens een paar uitzonderingen kun je met alles een mooie foto maken. Als het ding een sluiter heeft en goed kan scherpstellen (anders doe je het handmatig, dat werkte ook 100 jaar goed) ben je al klaar. De rest moet je zelf doen.

• Revo_Fx
Volgens mij als je je geprinte dingen degelijk nabewerkt, zal je amper verschil zien. Het zal natuurlijk ook wel een beetje afhangen van de complexiteit...

Maar ik ben er nu van overtuigd dat je voor de basis modellen geen >250€ moet uitgeven.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Revo_Fx schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:46:
Volgens mij als je je geprinte dingen degelijk nabewerkt, zal je amper verschil zien. Het zal natuurlijk ook wel een beetje afhangen van de complexiteit...
Nou, dat is een beetje afhankelijk van wat je precies wilt. Het gaat er in principe om, om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen zonder problemen zoals under- of overextrusion, stringing, wobble etcetera. Die zijn in principe wel te voorkomen. En zolang je met FDM printers werkt zul je altijd wel in meer of mindere mate, afhankelijk van het filament en je settings, laagjes zien. Maar het is de bedoeling dat ze er zo goed mogelijk uit komen. En dat kan ook met een Ender 3 heel goed, liet hij zien. Nou zullen er best wel prints zijn die er op een Prusa nét iets beter uit zien, maar meestal is het marginaal.

Het grote voordeel van een Prusa is gewoon dat ze alles op elkaar hebben afgestemd. De firmware is specifiek getweakt voor die hardware, en de slicer profiles zijn dat ook. Bovendien worden er nog regelmatig updates uitgebracht voor de firmware, de hardware en ook de profiles. Daarom zeggen Prusa gebruikers ook altijd dat ze zo probleemloos kunnen printen out of the box. Dat is best wat werk, en dat kost dus geld. Maar zoals die meneer in dat filmpje liet zien, kun je dat zelf ook. Alleen moet je dan wel weten wat je doet. Een absolute beginner zal daar wel wat moeite mee hebben denk ik.
Maar ik ben er nu van overtuigd dat je voor de basis modellen geen >250€ moet uitgeven.
Misschien. Hangt ook een beetje van je budget af. Als je wet meer uit te geven hebt, is er niets mis mee om een duurdere printer te kopen. Maar het is inderdaad niet zo dat je met een goedkopere printer geen goede resultaten kunt krijgen.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Gelukkig heb ik geen haast met een printer aanschaffen. Sowieso momenteel ook nog wat andere prioriteiten. Maar ik wacht ook even af wat de eerste gebruikers zeggen over hun Biqu BX, die momenteel onderweg zou zijn naar de backers van Kickstarter. Ik ben erg benieuwd. Een deel van de eerste problemen in de review modellen waren redelijk snel opgelost, en de mensen die later een review model kregen, konden dat meteen zien. Hoge verwachtingen, dus we gaan het zien.
Ik blijf nog steeds erg gecharmeerd van die machine. En hoewel een stuk duurder dan de Ender 3, krijg je ook wel wat meer. Als ik een Ender 3 V2 koop en er een direct drive en Buildtak plate op zet, ben ik net zoveel kwijt als een Biqu BX...dus zo gek is die prijs ook weer niet. En het lijkt erop dat men niet voor van alles de goedkoopste/crappy oplossing gekozen heeft.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik zie hier in een Discord groep een link naar een leuke deal voor ons EU bewoners: een Ender 3 V2 voor onder de €200:
For the EU people again:
https://www.tomtop.com/p-os3205eu.html
select germany warehouse
enter coupon code ttv2ct
get ender3 v2 for 195euro
Geen ervaring met de winkel, ook geen aandelen, geen affiliate link. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:22
Iemand ervaring met een behuizing voor een printer?
De wel of niet slecht voor je gezondheid zijnde dampen ontsnappen weer op het moment dat je de behuizing opent om je print te bekijken of mis ik iets?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ragnar9999 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:09:
Iemand ervaring met een behuizing voor een printer?
De wel of niet slecht voor je gezondheid zijnde dampen ontsnappen weer op het moment dat je de behuizing opent om je print te bekijken of mis ik iets?
Ja precies. Je moet niet alleen een behuizing maken, maar ook een afvoer van de damp, of een goed filter. Dus een fan die de lucht uit de behuizing zuigt en filtert.

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:54
Ik zou denken dat men ook een behuizing inzet om tot geluidsreductie te komen.

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:22
Geluid, invloeden van buitenaf, maar ook dampen
al lees ik dat het met PLA wel meevalt

kom nog niet kant en klaar betaalbare behuizingen tegen met filter of afvoer

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:44
mphilipp schreef op maandag 11 januari 2021 @ 23:34:
Ik zag vanmiddag dit filmpje op Youtube. Is wel in het Duits, maar wel erg informatief en eerlijk. Waar de meeste Youtubers die over 3D printing praten iedereen gek lullen over upgrades en mods aan je printer, roept deze meneer dat ie gewoon 10.000 uur met een stock Ender 3 heeft geprint. Niets aangepast.
Wat ie wél heeft gedaan is gezorgd dat de printer goed in elkaar zit, dus alles recht, haaks, parallel etc. Snaarspanning goed, de wieltjes correct afstellen en klaar is Kees (fertig ist die Kiste zeggen de Duitsers blijkbaar). Er zit wat in, want als het goed loopt, heeft alles minder wrijving, en krijg je daar ook niet de nadelige effecten van.
Ik begon trouwens ook wel zo'n bang vermoeden te krijgen dat die upgrade/mod videos voornamelijk bezigheidstherapie waren. Bijvoorbeeld de lineaire rails, wat de mod der mods zou moeten zijn. Twee redelijk grote youtubers hebben dit gedaan en het resultaat is 0. Thomas Sandelerer (of zoiets) had zelfs een slechter resultaat mét...go figure. En heel vaak hebben ze een of andere mod gedaan en dan drukken ze een test af, en hebben ze precies niet het goede filament of is er iets anders waardoor je niet altijd het resultaat goed kunt zien/vergelijken. Of ze laten een belangrijke test weg. Ik denk ook dat je meer bereikt met het ding eerst goed afstellen, en bv (als dat kan op je printer) iets als linear advance instellen, profile tuning toepassen, en dan moet het goed zijn. Natuurlijk zijn problemen met filament pad ook duidelijk, maar als dat goed loopt, moet je daar ook niets meer aan doen.

Tenzij deze meneer liegt dat ie barst, zou je dus wel eens veel geld kunnen besparen door zijn tips eens te volgen, en misschien de guide van Teaching Tech over de parameters van je printer goed instellen, en dan gewoon eens kijken hoe het werkt. Ik heb daar wel vertouwen in.

[YouTube: Creality Ender 3 Langzeittest. Tipps und Tricks damit euer Drucker 10000 Stunden schafft!]

Overigens herken ik dit fenomeen van andere hobbies. Ik heb mij een paar jaar geleden redelijk fanatiek met fotografie bezig gehouden, ook semi-professioneel. En ook daar heb je mensen die steeds maar denken dat je met 'betere' spullen ook betere foto's maakt. Maar behoudens een paar uitzonderingen kun je met alles een mooie foto maken. Als het ding een sluiter heeft en goed kan scherpstellen (anders doe je het handmatig, dat werkte ook 100 jaar goed) ben je al klaar. De rest moet je zelf doen.
Ik ben ook redelijk tevreden met de ender 3 (v2) as is.

En alleen standaard upgrades, als bedveren, capricorn tube, en extruder uitgevoerd.
Raspberry er aan gehangen voor octo, als quality of life improvement.
En deze week ga ik alle fans vervangen, voor qol ivm het geluid van de huidige fans.

Printer zelf werkt verder gewoon. Alleen merk je wel dat ze om hem voor een lage prijs in de markt te zetten op allerlei onderdelen voor de goedkoopste variant zijn gegaan. Wat bepaalde nadelen (bed blijven levelen, lawaaiig, verslijt snel), en beperkingen (te printen materialen) met zich meebrengt.
In principe koop je gewoon een frame, met voeding, moederbord, en de simpelste configuratie, waarmee je prima simpele materialen kunt printen.

Alhoewel creality, volgens mij, qua inkoopkracht, prima die basic dingen, zoals betere bedveertjes, een stukje capricorn tube, en een niet plastic extruder toe had kunnen voegen.
Voxelab Aquala, doet nu ook een leuke aanval met een, schijnbaar iets betere, ender 3 v2 kloon, voor een paar tientjes minder.

Als je meer wilt, dan kun je alsnog zelf investeren, in de oplossingen die er zijn, en dan kun je het inderdaad zo gek maken als je zelf wilt.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

@Ragnar9999 ik denk dat je vraag beter op z'n plek is in het open source 3dprint topic in plaats van het overnemen van andermans topic om daarin je vraag te stellen. Ik doe hier wel een slotje op. Dan houden we het een beetje centraal.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee