Amazon.nl | zéér misleidende productomschrijving

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubén89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 19:33
Beste Tweakers,

Zojuist mijn oog laten vallen op de HP LasterJet Pro M304a, momenteel bij Amazon-NL geadverteerd én in de Pricewatch geadverteerd voor slechts € 79,49:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-TIIcA1MjGIIz_tVspcRuNgTgQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z8RmKX7ETWCukdPeoOZ7qDcm.png?f=fotoalbum_large

Het product wordt bovendien weergeven als product met een flinke prijsdaling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_GL-xIAFmy7IORUnwRH4NAWFRCY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y04jTPsuSZHHM4RpWJoSym7x.png?f=fotoalbum_large

Let op: het product wordt verkocht en geleverd door Amazon-NL (!) en niet door een derde partij die gebruikt maakt van Amazon als platform:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-Z8qbr1lk3ITtxLTU9V4GU-XSk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UizwnA9BnzmcwGEICtooHqOg.png?f=fotoalbum_large

Nu weet ik dat Amazon een plek binnen de Nederlandse Retailmarkt probeert te veroveren én 'cyberfriday' duurt tegenwoordig maanden, dus ondanks de lage prijs leek het me wel betrouwbaar.

Echter, men levert helemaal géén "HP Laserjet Pro M304a" maar een onbeduidende printerrollertje (Bedoeld voor HP MFP's met scanner-functionaliteit, maar niet eens van HP zelf), zoals blijkt uit het gewicht dat vermeld wordt op de productpagina van Amazon NL.

Er klopt niets van
De 'printer' afmetingen en het gewicht komen namelijk niet overeen met de geadverteerde printer:
16.51 x 24.13 x 5.08 cm; 104 gram

Dat blijkt ook uit enkele reviews van het product op de Amazon pagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKk4ebov5tbW1rMZIoqM0vVyil0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W3fRQNKJ05d6m58FDcOAeaNO.png?f=user_large

Mijn vraag / feedback aan Tweakers:
Is het partijen in de Pricewatch toegestaan op dergelijke wijze producten 'aan te prijzen'?
Amazon biedt geen mogelijkheid om dergelijke misleidende productinformatie (zonder een account aan te maken) bij hen te melden, zou Tweakers hier naar kunnen kijken?

Dell™ Precision 7550 | Intel® Core™ i7-10875H | Nvidia® Quadro® RTX3000 | 64GB Kingston® HyperX® Impact DDR4-2933MHz | Intel® Wi-Fi 6 AX201 | 1TB Samsung™ SSD 970 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:41
Verkeerd gelabeld in de database van amazon wellicht? Neem eens contact met ze op.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubén89
LED-Maniak schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:04:
Verkeerd gelabeld in de database van amazon wellicht? Neem eens contact met ze op.
Dermate verkeerd gelabeld dat op foto 3 op Amazon.nl de printerroller wél wordt weergegeven en de afmetingen / specificaties wél, kloppen (en zo, blijkt de prijs ook).

Hoe dan ook, Amazon-NL biedt geen eenvoudige of duidelijke wijze waarmee dergelijke 'fouten' te gemeld kunnen worden, wie het weet mag het zeggen...

Dell™ Precision 7550 | Intel® Core™ i7-10875H | Nvidia® Quadro® RTX3000 | 64GB Kingston® HyperX® Impact DDR4-2933MHz | Intel® Wi-Fi 6 AX201 | 1TB Samsung™ SSD 970 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Neem contact op met hun klantenservice?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubén89
spone schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:11:
Neem contact op met hun klantenservice?
Ja daarvoor moet men een account aanmaken bij Amazon 8)7 voor auteursrechtenschendingen heeft men overigens wel een mooi eenvoudig web-form....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:23

kraats

Ik rol

Waarom is het 'zéér misleidend' als het duidelijk een foutje betreft? Het is niet dat ze stiekem een net iets minder model leveren en hopen dat mensen niet gaan klagen. Dit product gaat niemand houden en het foutje kost Amazon dus sowieso geld. Dat je doet alsof ze dat expres doen kan er bij mij niet in. Gewoon retour sturen met reden dat het product niet overeenkomt met de omschrijving dus

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 14:29
Onjuiste productinformatie melden.
Staat onder het product als je inlogt met een Amazon (prime) account. Dat heb ik bij deze maar even gedaan. Overduidelijk een foutje, hier heeft namelijk niemand wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubén89
kraats schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:13:
Waarom is het 'zéér misleidend' als het duidelijk een foutje betreft? Het is niet dat ze stiekem een net iets minder model leveren en hopen dat mensen niet gaan klagen. Dit product gaat niemand houden en het foutje kost Amazon dus sowieso geld. Dat je doet alsof ze dat expres doen kan er bij mij niet in. Gewoon retour sturen met reden dat het product niet overeenkomt met de omschrijving dus
Heb het 'product' niet in huis, heb ook geen account.

Het is misleidend omdat Amazon het één adverteert, maar in de bijbehorende specificaties (de-facto alleen in afmetingen / gewicht) en alléén in de derde foto op Amazon-NL het printerrolletje dat Amazon uiteindelijk levert weergeeft.

[ Voor 24% gewijzigd door Rubén89 op 06-12-2020 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubén89
talkatoo schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:18:
[...]

Staat onder het product als je inlogt met een Amazon (prime) account. Dat heb ik bij deze maar even gedaan. Overduidelijk een foutje, hier heeft namelijk niemand wat aan.
Dank, heb zelf geen Amazon account, dus geen mogelijkheid om dit te melden....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Het is natuurlijk geen misleiding, want er is geen intentie om de klant te bedotten.

Het is wel asociaal en onethisch. Dit komt namelijk op zo'n grote en structurele schaal voor bij Amazon dat het er feitelijk op neerkomt dat anderen werk verrichten en tijd verdoen.

Als vaste klant van Amazon weet en verwacht je dit en houd je er rekening mee met als voordeel potentieel mooie prijzen. (Wil je dat niet dan ga je lekker naar Coolblue voor een overzichtelijke website.)

Als niet vaste klant is het pure vervuiling (van prijsvergelijkers etc), tijdverspilling en frustratie.

Beetje een hond die onderweg naar de uitlaatplaats de stoep onderschijt, maar waarvan het baasje niet de verantwoordelijkheid neemt om het op te ruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubén89
Rukapul schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:35:
Het is natuurlijk geen misleiding, want er is geen intentie om de klant te bedotten.

Het is wel asociaal en onethisch. Dit komt namelijk op zo'n grote en structurele schaal voor bij Amazon dat het er feitelijk op neerkomt dat anderen werk verrichten en tijd verdoen.

Als vaste klant van Amazon weet en verwacht je dit en houd je er rekening mee met als voordeel potentieel mooie prijzen. (Wil je dat niet dan ga je lekker naar Coolblue voor een overzichtelijke website.)

Als niet vaste klant is het pure vervuiling (van prijsvergelijkers etc), tijdverspilling en frustratie.

Beetje een hond die onderweg naar de uitlaatplaats de stoep onderschijt, maar waarvan het baasje niet de verantwoordelijkheid neemt om het op te ruimen.
Nu ben ik géén vaste klant bij Amazon, heb überhaupt geen account, bij Amazon.

Wellicht heb ik een en ander inderdaad in mijn verbazing, te scherp 'aangezet' en had ik in plaats van 'misleidend' iets als 'zeer inaccuraat' moeten neerpennen.

Aan de andere kant:
Dit moet toch óók Amazon opvallen en waar ligt dan de grens tussen misleiding (opzet) en 'willens en wetens' foutieve productinformatie adverteren (kansopzet)?

[ Voor 7% gewijzigd door Rubén89 op 06-12-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Rubén89 schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:40:
[...]

Wellicht heb ik een en ander inderdaad in mijn verbazing, te scherp 'aangezet' en had ik in plaats van 'misleidend' iets als 'zeer inaccuraat' moeten neerpennen.

Aan de andere kant:
Dit moet toch óók Amazon opvallen en waar ligt dan de grens tussen misleiding (opzet) en 'willens en wetens' foutieve productinformatie adverteren (kansopzet)?
Dat is de moderne platformeconomie: voor jezelf het optimum uitrekenen en daarnaar handelen, maar andere belangen negeren of zelfs doelbewust op afwentelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Rubén89 schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:40:
[...]

Aan de andere kant:
Je had het inderdaad wat scherp gesteld, maar het zou natuurlijk ook gewoon een foutje kunnen zijn. En als niemand het meldt, tja, dan wordt het ook niet gefixed gezien de schaal van Amazon ;)

Tegelijkertijd zie ik ook niet hoe Amazon hier voordeel uit zou halen wanneer iemand denkt een printer te bestellen, in plaats daarvan een roller krijgt omdat de aanbiedingspagina niet klopt. Vervolgens contact met klantenservice opneemt, het terugstuurt op kosten van winkel, en hier (terecht) ontevreden over is.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Gebeurt wel vaker, hier moet je echt niks achter zoeken. Had het ook een keer bij Bol.com dat ik een heel ander product opgestuurd kreeg. Bleek gewoon een foutje met de EAN code oid.
Pagina: 1