Word: pijl keuzelijst altijd tonen (inhoudsbesturingselem.)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veysie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04 16:34
Beste Tweakers

ik wil een keuzelijstje maken in word, nu doe ik dit in de ontwikkelaarstab met een inhoudsbesturingselement. So far so good :)

Nu als ik in dit element verschillende kiesopties toevoeg kan je deze ook kiezen. Maar als je uit dit vakje gaat, dan gaat het pijltje van de keuzemenu ook terug weg. Dus dan zie je niet meer dat dit een keuzemenu is.
Weet iemand hoe je dit pijltje kan laten staan.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op google veel zitten zoeken maar ik kom gewoon altijd terug op hoe je het tabblad ontwikkelaars zichtbaar maakt en dan nog wat kleinere opties maar niet hoe ik deze opmaak kan laten staan.

Beste antwoord (via veysie op 10-12-2020 12:00)

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Zonder e-mailadres kan ik uiteraard niets opsturen, maar dat lijkt mij ook niet nodig. Met onderstaande aanwijzingen zou het ook moeten lukken.
- Open een nieuw Worddocument;
- Plaats in het document een combobox ('keuzelijst met invoervak') van de 'Active-x-besturingselementen en sluit daarna de 'Ontwerpmodus'.
- Toets ALT-F11 (dwz: druk 1 x op F11 terwijl je de linker-Alttoets ingedrukt houdt), je komt dan in de vba-editor;
- Dubbelklik in de linkerkolom onder Project(Document1) op ThisDocument, het rechtergedeelte van de vba-editor wordt dan zichtbaar (als die dat nog niet is).
- Kopieer de 7-regelige code uit mijn vorige bericht ("Private sub Document_Open()" enz.) en plak die in de rechterkant van het vba-venster.
- Sluit het vba-venster door op het (bovenste) kruisje rechtsboven te klikken;
- Kies in het menu van Word: Bestand - Opslaan als, geef het document een willekeurige naam, en zorg ervoor dat je het opslaat als .docm - bestand, dwz een Wordbestand met ingeschakelde macro's (*.docm).
Open na opslaan het Wordbestand opnieuw; via het pijltje van de combobox zou je nu een keuze moeten kunnen maken.
Op mijn computer werkt dit in Word 2010, maar ik denk dat het ook in nieuwere versies van Word zou moeten werken.
Succes ermee!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Ik vermoed dat het niet kan. Als je duidelijk wil maken dat het om een drop-down list gaat kan je eventueel tekst toevoegen in de trant van 'klik om een keuze te maken'.

Ik heb je titel ook aangepast zodat het direct duidelijk is wat het probleem is. Het element is namelijk al zichtbaar, het gaat specifiek om het pijltje. "Inhoudsbesturingelement laten zien" > "Word: pijl van keuzelijst altijd tonen (inhoudsbesturingselement)"

[ Voor 44% gewijzigd door g0tanks op 06-12-2020 15:46 ]

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Onder de tab Ontwikkelaars staat in de groep Besturingselementen een icoon Oudere hulpprogramma's waarmee je onder de Active-x-besturingselementen een combobox kunt kiezen. Daarin zijn de gekozen optie én het pijltje altijd zichtbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door dix-neuf op 07-12-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veysie
dix-neuf schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:26:
Onder de tab Ontwikkelaars staat in de groep Besturingselementen een icoon Oudere hulpprogramma's waarmee je onder de Active-x-besturingselementen een combobox kunt kiezen. Daarin zijn de gekozen optie én het pijltje altijd zichtbaar.
En hoe kan je daar dan verschillende opties in zetten? ik heb dit nu eens geprobeerd en heb idd het combobox venster maar ik kan daar niets toevoegen?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
veysie schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:17:
En hoe kan je daar dan verschillende opties in zetten?
Bijvoorbeeld met een macro zoals deze:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Sub macro1()
With ThisDocument.ComboBox1
.AddItem "Lydia"
.AddItem "Philip"
.AddItem "Mathilde"
End With
End Sub

• dix-neuf
  • Niet online
Bij nader inzien lijkt het mij beter om de code bij openen van het document uit te voeren.
Plaats deze code niet in een module maar bij 'ThisDocument':
code:
1
2
3
4
5
6
7
Private Sub Document_Open()
With ThisDocument.ComboBox1
.AddItem "Lydia"
.AddItem "Philip"
.AddItem "Mathilde"
End With
End Sub

• veysie
@dix-neuf heb je soms een voorbeeldje dat je kan doorsturen waar dit werkt? het lukt me niet om dit werkend te krijgen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Zonder e-mailadres kan ik uiteraard niets opsturen, maar dat lijkt mij ook niet nodig. Met onderstaande aanwijzingen zou het ook moeten lukken.
- Plaats in het document een combobox ('keuzelijst met invoervak') van de 'Active-x-besturingselementen en sluit daarna de 'Ontwerpmodus'.
- Toets ALT-F11 (dwz: druk 1 x op F11 terwijl je de linker-Alttoets ingedrukt houdt), je komt dan in de vba-editor;
- Dubbelklik in de linkerkolom onder Project(Document1) op ThisDocument, het rechtergedeelte van de vba-editor wordt dan zichtbaar (als die dat nog niet is).
- Kopieer de 7-regelige code uit mijn vorige bericht ("Private sub Document_Open()" enz.) en plak die in de rechterkant van het vba-venster.
- Kies in het menu van Word: Bestand - Opslaan als, geef het document een willekeurige naam, en zorg ervoor dat je het opslaat als .docm - bestand, dwz een Wordbestand met ingeschakelde macro's (*.docm).
Open na opslaan het Wordbestand opnieuw; via het pijltje van de combobox zou je nu een keuze moeten kunnen maken.
Op mijn computer werkt dit in Word 2010, maar ik denk dat het ook in nieuwere versies van Word zou moeten werken.
Succes ermee!

• veysie
dix-neuf schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:49:
Succes ermee!
Jammer maar helaas :)
Hier is het in O365, de sneltoets ALT-F11 werkt al niet. maar ik open dan gewoon het visual basic scherm. Daar doe ik een copy van uw code en sla dit op. Jammer genoeg komen er dan nog altijd geen opties te voorschijn.

• dix-neuf
  • Niet online
Kun je in Office 365 een Word-bestand niet opslaan als een document met ingeschakelde macro's?
In de niet-online-versies van Word kun je dat instellen onder het vak waarin je de naam van het document vermeldt.

• veysie
dix-neuf schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:18:
Kun je in Office 365 een Word-bestand niet opslaan als een document met ingeschakelde macro's?
In de niet-online-versies van Word kun je dat instellen onder het vak waarin je de naam van het document vermeldt.
Ik had een foutje gemaakt :) had het bestand opgeslaan als sjabloon met macro's.
Nu lukt dit idd.

wat doe ik het best als ik meerdere comboboxen wil toevoegen dan? *gevonden ;)

Heel erg bedankt voor uw hulp :)

• dix-neuf
  • Niet online
veysie schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:57:
wat doe ik het best als ik meerdere comboboxen wil toevoegen dan?
Eenzelfde soort code toevoegen voor de andere comboboxen, wel allemaal in 1 macro.

[ Voor 4% gewijzigd door dix-neuf op 10-12-2020 12:03 ]

Pagina: 1