Nieuw netwerk voor bedrijfspand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-10 09:45
Ik ben gevraagd om voor een bedrijf wat gaat verhuizen mee te denken over het netwerk.
Alles gaat nieuw aangelegd worden, maar ze willen dit gedeeltelijk zelf doen vanwege de kosten.

Het gaat hier om een webshop waarbij nu in het nieuwe pand ook een fysieke winkel komt.
Kassa's en voorraad beheer zit bij een software leverancier in de cloud.
Om deze rede willen ze een dubbele internet verbinding hebben om ten tijde van internet uitval door kunnen werken.

Op de locatie is zowel Ziggo als een VDSL verbinding mogelijk, glas helaas niet.
Via Ziggo willen ze een 600Mbit verbinding afnemen en als backup een simpele VDSL 100Mbit.

Er zullen ongeveer 10 werkplekken komen met allen een VoIP toestel.
Met alle extra patchpunten verwacht ik rond de 40 a 50 patchpunten uit te komen.
Ook willen ze IP camera's in en om het pand hebben, dit zullen er ongeveer 8 a 10 worden.
Idee is om nu 1 server/patchkast te nemen, dit zal eerst voldoende ruimte hebben.

Het pand bestaat uit 2 verdiepingen, onder is ruimte voor de winkel, opslag en technische ruimte en boven voor kantine en kantoren.
Na verbouwing zal zoals het nu lijkt alles bestaan uit systeemplafond. Hierboven is het idee om draadgoten (of hoe ze ook maar heten) te plaatsen om alle netwerk bekabeling doorheen te trekken.

Als kabel wil ik dat CAT6A gebruiken:
https://www.kabelshop.nl/...-96097-i11553-t26176.html

Afgemonteerd in de patchkast op Keystone en in de wanden met inbouw of opbouw dozen.

Voor de server kast denk ik dat eerst een 42U ruim genoeg is:
https://www.serverkast.co...-deur-600x800x2000mm.html
Deze is dan ook diep genoeg voor eventuele servers, die staan op de synology na eerst niet op de planning.

Als opslag had ik een synology nas in gedachten, zowel voor de data van bedrijf als voor de camerabeelden. Hier voor moet dan wel extra licenties komen, maar dan is het wel flexibel met opslag.
Hier heb ik nu de volgende in gedachten:

pricewatch: Synology RS1219+
Dit omdat hij rackmounted is en omdat er een 10Gbit kaart in kan. Hier is dan het idee om 8x8TB in te doen.

Als router zat ik te kijken naar TPLink, eigenlijk alleen maar omdat ik zelf wel goede ervaring heb met TPLink

pricewatch: TP-Link TL-ER6120
Deze ondersteund meerdere WAN.

Als 1e Switch zat ik te denken aan:
pricewatch: TP-Link JetStream T1700G-28TQ
Dit vanwege de 10Gbit SPF+

En extra een PoE Switch voor de VoIP telefoons en IP camera's:
pricewatch: TP-Link JetStream 28-poorts Gigabit Smart-switch met 24 PoE+-poorten

Voor de Wifi zat ik te denken aan 4x TPLink EAP245 met OC200 Controller, 2x accespoint beneden en 2x boven.
pricewatch: TP-Link AC1750 Draadloze Dual-band Gigabit Access Point Voor Plaf...

pricewatch: TP-Link Omada Cloud Controller OC200

Zoals al eerder aangegeven heb ik nu voor TP Link gekozen omdat ik hier wel ervaring mee heb en het misschien handig is om alles van 1 merk te hebben.

Maar misschien hebben jullie andere ideeen om dit in te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-10 22:29
als je zelf de bekabeling ook gaat doen, denk dan even een serieus maatje groter qua kabel, en gebruik dit soort kabel...scheelt je werkuren welke ook centen kosten, en onderschat niet dat je op een gemiddeld bedrijfspand snel een paar kilometertjes verder bent ...
Afbeeldingslocatie: https://asset.productmarketingcloud.com/api/assetstorage/186_af3c205e-1b11-4dae-9608-a74448673d47

bij het kiezen van kabel, kijk ook naar wat ze in NL voorschrijven als brandveilige / zelfdovende kabel ..
n random doosje bij de goedkoopste kabelboer afnemen kan wel is zuur opbreken bij n brandje
leg er ook zeker teveel .. als je bv een balie/kassa hebt zijn er snel veel zaken die op de kabel moeten.. pinautomaat, printer, kassa zelf, telefoon.. 4 is dan echt geen overbodige luxe.. idem met 2x2 kabels tussen meterkast & datarack (2x in & 2x retour)... ook een fancy luxe deurparlefoon is vaak een POE modelletje ...
financieel is al dat schakelmateriaal ook niet te onderschatten ...

voorzie ook zeker de datakast van goeie (3-fase?) voeding een een UPS backup systeem zodat bij stroompanne je niet gelijk op je kont ligt

vergis je ook niet in wat voor gat je nodig hebt van gelijkvloers naar 1e verdiep.. ga niet kullen met een 40mm gaatje, laat gelijk iemand met een diamantboor van 150mm komen ..

als je naar zakelijke telefonie gaat, zou ik eigenlijk een aparte POE switch aanraden ..
moest je goed thuis zijn in zaken zoals QoS etc kan dat wel op 1 switch , maar als je er nieuw in bent zou ik alles telefonie preventief gewoon op n eigen poe switch gooien

betreffende camerabewaking leg je watervaste cat5e (bv draka uc300 u/utp PE) , daarvoor ga je vermoedelijk toch een hikvision / dahua recorder kopen, en die hebben vaak hun eigen ingebouwde poe switch .. die camera's verbinden met de recorder, niet met jou intern netwerk

[ Voor 40% gewijzigd door ijske op 06-12-2020 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:24
Persoonlijk zou ik als ik een zakelijk netwerk ga bouwen geen TP-Link accespoints nemen maar Cisco of ruckus. Bijvoorbeeld de R320 met Unleased software. Dan heb je een Wi-Fi netwerk met fatsoenlijke accespoints waar het bedrijf gewoon op kan bouwen.

pricewatch: Ruckus ZoneFlex R320

[ Voor 20% gewijzigd door HKLM_ op 06-12-2020 13:56 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Of als het goedkoop moet Ubiquiti, voldoet vaak prima voor een klein kantoor/winkel/hotel, zeker met het genoemde aantal gebruikers. Goedkoop genoeg om een reserve op de plank te hebben liggen. Ook makkelijk centraal te beheren, je TS doet namelijk niet vermoeden dat je er zelf voldoende verstand van hebt (no offence). Denk er ook over na wie ze mogen bellen als t plat ligt en hoe lang dat dan mag duren.

Verder een Synology voor camerabeelden & data? Don't.
Neem er 2, of beter nog verplaats je data naar de cloud (office365 bijvoorbeeld?) Heb je er minder beheer aan. Denk goed na over je backup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:18
Daarnaast moet je bij de meeste normale Synology's extra cameralicenties aanschaffen als je er meer dan 2 wil gebruiken: https://www.synology.com/nl-nl/products/Device_License_Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je het allemaal nog moet aanleggen ga dan niet voor IP camera's maar voor digitale HD camera's die je over coax aan een HD recorder hangt deze hang je vervolgens aan IP. Dit is goedkopere maar vooral ook betere kwaliteit en je belast je NAS en netwerk niet continu met 10 camera's. Eventueel decentraliseer je de HD recorders waardoor je bekabeling afneemt.
Voor je netwerk neem iets goeds en voor dit aantal medewerkers kies dan voor een Microsoft of Google cloud oplossing, dit samen met Cloud voip dienst kunnen mensen ook thuiswerken.
Kortom kijk wat meer naar het grote geheel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:30
Als je een VDSL als backup wilt gebruiken dan zou ik een router met dual wan en fallback mogelijkheden nemen anders moet je bij uitval zelf van alles gaan aanpassen.

Voor een bedrijfspand zou ik echt nooit voor consumentspul van TP-link gaan.
Neem voor die router een Draytek en voor je netwerk spullen (switches en accesspoints) zou ik eens naar Aruba Instant On kijken.
Dat is professioneel spul voor betaalbare mkb prijzen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-10 22:58
Voor backup zou ik 4g nemen (eventueel met externe antenne op het dak). De kabels liggen vaak over de zelfde trace door de grond. Als ze dan de Ziggo kapot maken met graven dan kun je er vergif op nemen dat ze ook de KPN kabel kapot maken.

Je hebt zoiezo dan een dual wan router nodig dat kun je in alle soorten en maten nemen. Meest gebruikte is toch wel draytek/Cisco/pfsense in mkb. Waarbij mijn persoonlijke keuze gaat voor pfsense vanwege de grote Community die hierbij kan helpen.

Wifi zou ik eerder voor unify gaan. Deze geven langer firmware ondersteuning dan omeda. Maar hier is het ook de vraag van waar voor ga je het gebruiken ? Alleen wat laptops/telefoons ? Of moet er ook een compleet scan systeem aan komen te hangen voor order picken ? Dus ga eerst na wat eraan komt te hangen en wat hun eisen zijn.

Zelf geen ervaring met die switches. Zelf gebruiken wij voornamelijk Cisco sg200 serie switches. Doen wat ze moeten doen en makkelijk te beheren webinterface of cli. Maar ook dit is weer een persoonlijke keuze. Bij me vorige werkgever gebruikte we alleen Netgear wat ook prima werkt.

Wat betreft de camera's daar heb ik geen verstand van met zulke aantallen. Echter 10 camera's over zelfde lan draaien als je productie lan weet niet of je dat moet gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:30
Als bedrijf wil je iets hebben waar support op geleverd wordt en met pfsense moet je alles zelf doen en niet uitblinkt in gebruikersvriendelijkheid.
En Unify is ook gewoon consumentenspul al willen ze zich graag al meer voordoen.

Backup nodig hebben doordat er kabels kapot getrokken worden is een zo ontzettend veel kleiner risico dan bijvoorbeeld een provider die een storing heeft dat je dat in mijn ogen kunt verwaarlozen voor een mkb bedrijf.

10 camera op een Gb netwerk is geen enkel probleem.
Als je 1080p resolutie gebruikt zal dat ongeveer 5Mbps per camera kosten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-10 22:58
Werk al jaren met pfsense en werkt prima. Je kan net als bij andere leveranciers hun support afkopen (Mits je hun appliance gebruikt).

Unifi consumenten spul ? Is maar net waarvoor je het nodig hebt. Heb zat projecten gezien met 50+ ap's zonder ook maar 1 issue. Daarnaast is nog steeds niet bekend waarvoor de wifi gebruikt gaat worden. Maar als jij graag ruim 1200+ ipv ~600 wilt uitgeven terwijl er mischien alleen maar telefoons en laptops opzitten well be my guest.

Heb bijna 10 jaar in de telecom gezet (mkb tot grootzakelijk). Vele storingen storingen waren binnen waren binnen 24 uur verholpen waarbij een 4g backup meer als voldoende was.

Bij storingen door graafwerk was er vaak helemaal niks meer. En ben je al snel 48 uur verder als je pech hebt.

Zolang pinnen mail telefoon en order systeem maar werken. Dan kunnen de meeste mkb bedrijven 95% van hun werk blijven doen. Het is ook niet voor niets dat KPN (één zakelijk) tegenwoordig 4g backup meelevert.

Zelfde met camera's heb zat omgevingen gezien waarbij de camera's voor serieuze issues zorgde. Maar iedereen mag zelf weten wat hij doet. Ik zou het niet op mijn productie lan willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-10 09:45
ijske schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:42:
als je zelf de bekabeling ook gaat doen, denk dan even een serieus maatje groter qua kabel, en gebruik dit soort kabel...scheelt je werkuren welke ook centen kosten, en onderschat niet dat je op een gemiddeld bedrijfspand snel een paar kilometertjes verder bent ...
[Afbeelding]

bij het kiezen van kabel, kijk ook naar wat ze in NL voorschrijven als brandveilige / zelfdovende kabel ..
n random doosje bij de goedkoopste kabelboer afnemen kan wel is zuur opbreken bij n brandje
leg er ook zeker teveel .. als je bv een balie/kassa hebt zijn er snel veel zaken die op de kabel moeten.. pinautomaat, printer, kassa zelf, telefoon.. 4 is dan echt geen overbodige luxe.. idem met 2x2 kabels tussen meterkast & datarack (2x in & 2x retour)... ook een fancy luxe deurparlefoon is vaak een POE modelletje ...
financieel is al dat schakelmateriaal ook niet te onderschatten ...

voorzie ook zeker de datakast van goeie (3-fase?) voeding een een UPS backup systeem zodat bij stroompanne je niet gelijk op je kont ligt

vergis je ook niet in wat voor gat je nodig hebt van gelijkvloers naar 1e verdiep.. ga niet kullen met een 40mm gaatje, laat gelijk iemand met een diamantboor van 150mm komen ..

als je naar zakelijke telefonie gaat, zou ik eigenlijk een aparte POE switch aanraden ..
moest je goed thuis zijn in zaken zoals QoS etc kan dat wel op 1 switch , maar als je er nieuw in bent zou ik alles telefonie preventief gewoon op n eigen poe switch gooien

betreffende camerabewaking leg je watervaste cat5e (bv draka uc300 u/utp PE) , daarvoor ga je vermoedelijk toch een hikvision / dahua recorder kopen, en die hebben vaak hun eigen ingebouwde poe switch .. die camera's verbinden met de recorder, niet met jou intern netwerk
Van die kabel is wel een goede inderdaad, daar nog zo niet in verdiept. Zal inderdaad wel meer bekabeling in moeten dan nu al is bedacht. Moet alleen nog even de juiste kabel dan zoeken, de dubbele kabel kom ik niet vaak bij de online shops tegen :P

UPS gaan we zeker doen, maar is even afhankelijk wat er nu in het rack komt om capaciteit te weten
gastje01 schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:12:
Of als het goedkoop moet Ubiquiti, voldoet vaak prima voor een klein kantoor/winkel/hotel, zeker met het genoemde aantal gebruikers. Goedkoop genoeg om een reserve op de plank te hebben liggen. Ook makkelijk centraal te beheren, je TS doet namelijk niet vermoeden dat je er zelf voldoende verstand van hebt (no offence). Denk er ook over na wie ze mogen bellen als t plat ligt en hoe lang dat dan mag duren.

Verder een Synology voor camerabeelden & data? Don't.
Neem er 2, of beter nog verplaats je data naar de cloud (office365 bijvoorbeeld?) Heb je er minder beheer aan. Denk goed na over je backup.
Om camera beelden te scheiden van de data opslag is miscchien inderdaad wel handig, dit zal ik meenemen.
Bedrijf slaat nu aardig wat grote bestanden (Foto en video) op. Dus lokale opslag is wel een must. De NAS die ze nu gebruiken 8TB aan effectieve opslag is al bijna vol. Mail is al in de cloud via office365.
Ben(V) schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:26:
Als je een VDSL als backup wilt gebruiken dan zou ik een router met dual wan en fallback mogelijkheden nemen anders moet je bij uitval zelf van alles gaan aanpassen.

Voor een bedrijfspand zou ik echt nooit voor consumentspul van TP-link gaan.
Neem voor die router een Draytek en voor je netwerk spullen (switches en accesspoints) zou ik eens naar Aruba Instant On kijken.
Dat is professioneel spul voor betaalbare mkb prijzen.
De router die ik had gevonden is naar mijn idee met Dual WAN en fallback. Maar zoals ik begrijp is TP link dus niet aan te raden?
Ben(V) schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:44:
Als bedrijf wil je iets hebben waar support op geleverd wordt en met pfsense moet je alles zelf doen en niet uitblinkt in gebruikersvriendelijkheid.
En Unify is ook gewoon consumentenspul al willen ze zich graag al meer voordoen.

Backup nodig hebben doordat er kabels kapot getrokken worden is een zo ontzettend veel kleiner risico dan bijvoorbeeld een provider die een storing heeft dat je dat in mijn ogen kunt verwaarlozen voor een mkb bedrijf.

10 camera op een Gb netwerk is geen enkel probleem.
Als je 1080p resolutie gebruikt zal dat ongeveer 5Mbps per camera kosten.
Moet inderdaad wat gebruiksvriendelijk zijn. Ze kunnen prima wat zelf, alles was nu draait hebben ze zelf gedaan, maar is wel wat bij elkaar geraapt, dat willen ze in nieuwe pand gewoon beter doen.
Mijn ervaring met Ziggo is dat er weinig storingen zijn per jaar, maar als het er wel eens uitligt willen ze gewoon door kunnen werken. Hoe de verbindingen fysiek pand binnenkomen weet ik nog niet, maar anders is 4G nog een optie voor de backup verbinding.
Jan-man schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:47:
Werk al jaren met pfsense en werkt prima. Je kan net als bij andere leveranciers hun support afkopen (Mits je hun appliance gebruikt).

Unifi consumenten spul ? Is maar net waarvoor je het nodig hebt. Heb zat projecten gezien met 50+ ap's zonder ook maar 1 issue. Daarnaast is nog steeds niet bekend waarvoor de wifi gebruikt gaat worden. Maar als jij graag ruim 1200+ ipv ~600 wilt uitgeven terwijl er mischien alleen maar telefoons en laptops opzitten well be my guest.

Heb bijna 10 jaar in de telecom gezet (mkb tot grootzakelijk). Vele storingen storingen waren binnen waren binnen 24 uur verholpen waarbij een 4g backup meer als voldoende was.

Bij storingen door graafwerk was er vaak helemaal niks meer. En ben je al snel 48 uur verder als je pech hebt.

Zolang pinnen mail telefoon en order systeem maar werken. Dan kunnen de meeste mkb bedrijven 95% van hun werk blijven doen. Het is ook niet voor niets dat KPN (één zakelijk) tegenwoordig 4g backup meelevert.

Zelfde met camera's heb zat omgevingen gezien waarbij de camera's voor serieuze issues zorgde. Maar iedereen mag zelf weten wat hij doet. Ik zou het niet op mijn productie lan willen hebben.
Naar Unify had ik nog niet gekeken, wel vaak wat over gehoord, zal eens verdiepen in de producten.
De wifi zal puur voor extra (Telefoons/laptops) worden gebruikt. Werkstations zullen allemaal bekabeld worden aangesloten.

Dat van de camera's splitsen is wel een goede, zijn meer die dat nu zeggen, dus ga daar wel een aparte oplossing voor maken zodat niet in 1 LAN zit.
Pagina: 1