Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie9
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 29-08-2024
Ik heb dus een kot op een akker en hier heb ik met vrienden een off grid installatie geinstalleerd om elektriciteit te hebben. Het probleem is dat deze niet genoeg energie heeft om tot vrij laat elektriciteit te voorzien(bv als we er blijven slapen). Ons systeem is op dit moment een systeem met 1 zonnepaneel (ik weet niet zeker hoeveel watt maar ik dacht dat het 100w was) met een dual battery solar charge controller (https://www.amazon.de/-/e...fRID=H3AXPCS5BPNPKGH5PB8D) een 75ah agm batterij (die al vrij oud is dus waarschijnlijk nog maar ong 60ah) met daarop aangesloten een 1000w omvormer en dan nog een kleine extra 12 ah batterij voor de verlichting (https://www.123accu.nl/Ul...12V-12000-mAh-i25362.html) met daarop een 750w omvormer op aangesloten. Wij hebben spijtig genoeg niet het budget om een grotere batterij te betalen ( wat natuurlijk een zeer makkelijke oplossing zou zijn) dus ik zoek naar een manier om de batterij 's nachts wat bij te kunnen laden. Ik dacht zelf aan een dynamo( ik heb nog oude motors van schroefmachines en een wasmachine) die je kan draaien om zo de batterij bij te laden. Kan je deze rechtstreeks aansluiten op de accu of moet dit via een laadregelaar? En kan dit dan misschien via de solar charger? Ik heb ook al begrepen dat het een belangrijk detail is dat de dynamo nooit zal draaien zonder dat er iemand bij is dus ook nooit als de batterij 100% is. Hij zou gewoon met de hand gedraaid moeten worden.
Alvast bedankt!

Ps:het mag natuurlijk niet meer kosten dan gewoon een extra zonnepaneel, aangezien we dit anders gewoon zouden kopen als we er geld voor hadden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:39
Als het alleen gaat om verlichting, zou ik gewoon een leuke gaslamp ofzo neerzetten.

En in deze tijd zou ik er ook niet zomaar met vrienden hutjemutje gaan zitten, maar dat is weer een ander probleem... 🤭

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernie9
Gramser schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:37:
Als het alleen gaat om verlichting, zou ik gewoon een leuke gaslamp ofzo neerzetten.

En in deze tijd zou ik er ook niet zomaar met vrienden hutjemutje gaan zitten, maar dat is weer een ander probleem... 🤭
Het gaat niet alleen om verlichting maar ook om een versterker met speakers voor muziek en een kleine retro game console en aangezien het hele kot uit hout gemaakt is willen we er zeker geen vuur hebben.

Ps: Ik had het inderdaad over bv het begin van de zomervakantie, toendat het nog mocht, maar ik ben nu op zoek naar oplossingen aangezien ik het dan voor de feestdagen als cadeau kan vragen, U hebt op dat vlak volledig gelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ik zou ook zeker even rekenen aan je hoeveelheid opslag en verbruik en kijken hoeveel je zonder die omvormers naar 230v kunt halen. Gebruik je bijv leds op 12v? Dan zou je die 750w omvormer weg kunnen laten.

Als ik het nareken kom ik op bijv. 60Ah x 12V = 720 Wh aan energie in jullie 'grote' accu. Das dus bij vol zon ongeveer 8 uur opladen.

Stel dat je met een mensbediende dynamo ook 100W kan maken, dan ben je nog steeds minstens 7uur aan t draaien. ... Verkijk je niet op de energie die er in elektriciteit zit vs wat je zelf op kunt wekken.

Ter illustratie: beetje stevig doorfietsen is 250W. Dus stel dat je een hometrainer neerzet, dan is het nog steeds 3 uur stevig trappen om die ene acci vol te krijgen.

Mijn advies:
Ga meten aan alles wat nu stroom verbruikt, probeer dat (mss met hulp uit dit topic) te verlagen

Daarna op markplaats een extra zonepaneel en 2 of 3 extra accu's vinden. Ben je misschien 200 euro verder maar heb heb je wel veel meer stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie9
Fr33z schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:55:
Ik zou ook zeker even rekenen aan je hoeveelheid opslag en verbruik en kijken hoeveel je zonder die omvormers naar 230v kunt halen. Gebruik je bijv leds op 12v? Dan zou je die 750w omvormer weg kunnen laten.

Als ik het nareken kom ik op bijv. 60Ah x 12V = 720 Wh aan energie in jullie 'grote' accu. Das dus bij vol zon ongeveer 8 uur opladen.

Stel dat je met een mensbediende dynamo ook 100W kan maken, dan ben je nog steeds minstens 7uur aan t draaien. ... Verkijk je niet op de energie die er in elektriciteit zit vs wat je zelf op kunt wekken.

Ter illustratie: beetje stevig doorfietsen is 250W. Dus stel dat je een hometrainer neerzet, dan is het nog steeds 3 uur stevig trappen om die ene acci vol te krijgen.

Mijn advies:
Ga meten aan alles wat nu stroom verbruikt, probeer dat (mss met hulp uit dit topic) te verlagen

Daarna op markplaats een extra zonepaneel en 2 of 3 extra accu's vinden. Ben je misschien 200 euro verder maar heb heb je wel veel meer stroom.
Zou het dan niet mogenlijk zijn om met een dynamo met de hand (het 100w voorbeeld) te draaien terwijl de muziek (de versterker van 200 w dus) en de verlichting (om wat te bezuinigen dan 1 enkel led peertje van 15w) en zo voor nog een uurtje of 2 extra elektriciteit te hebben? Of is dit echt niet haalbaar en zou je de hele tijd vollenbak moeten draaien?

En als je enkel de verlichting van 15w en dan een bleutooth speakertje gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ernie9 schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:06:
[...]

Zou het dan niet mogenlijk zijn om met een dynamo met de hand (het 100w voorbeeld) te draaien terwijl de muziek (de versterker van 200 w dus) en de verlichting (om wat te bezuinigen dan 1 enkel led peertje van 15w) en zo voor nog een uurtje of 2 extra elektriciteit te hebben? Of is dit echt niet haalbaar en zou je de hele tijd vollenbak moeten draaie

En als je enkel de verlichting van 15w en dan een bleutooth speakertje gebruiken?
Ik zou in jullie voorbeeld zeker gaan voor de bluetooth speaker van een paar Watt + ledstrips of paar led lampen. Dan ben je met 15 W licht + 5W speaker al een heel eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:52

Nox

Noxiuz

Houd er rekening mee dat een extra dynamo geld kost, een manier om je menselijke kracht over te brengen én een laadregelaar ook geld kosten.

Dan is simpelweg een ander zonnepaneel en een andere accu de simpelste oplossing. Een 200-250wp poly zonnepaneel trek je voor een paar tientjes van marktplaats en een 120Ah agm accu kost ook geen wereld. Dan hoef je niet iedere dag aan een dynamo te leuren.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:01
[verwijderd]

[ Voor 121% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:52

Nox

Noxiuz

Mar.tin schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:15:
Alle oplossingen kosten geld.

De makkelijkste stappen zijn om afscheid te nemen van de omvormers. Direct op 12V verlichten bijvoorbeeld is véél zuiniger. Dan van 12 > 220 > LED.

Voor enkele euro's haal je een 12V led(strip) van Ali of voor een paar euro scoor je een stapel 12V spotjes bij de action bijvoorbeeld.
Houd er rekening mee dat je accu geen 12v geeft, tijdens het laden sowieso niet dan is dat al >14v. Tenzij je met dunne draadjes een voltage drop realiseert is dat nét iets te veel van het goede.
Neem een degelijke bluetooth speaker mee en je zit geramd lijkt me?

Als je dan je USB-zaken wil opladen zorg je voor een paar 12V poorten waar je dan gewoon een auto-12V>usb adapter in kan duwen :)
Dit is prima, als je van die sigarettenaanstekerpluggen op een plaat hout schroeft kan je daarme USB apparaten opladen. Die zijn gewend aan iets hogere spanningen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:01
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet terug naar de tekentafel. De installatie die je nu hebt is hopeloos verspillend kwa omvorming.

Je kan wel kleingeld tegen B-keus oplossingen aan blijven gooien maar uiteindelijk moet je toch om.

Ik heb een vakantiehuis op eenzelfde off-grid installatie, en daar heb ik 3x zonnepaneel op 1x 220Ah accu en dat gaat dikke prima. Alle verlichting is op 12v, TV is op 12v, alles eigenlijk behalve de stofzuiger. Daarvoor is er een 4000watt inverter die maar zeer zelden aan gaat.

Voor noodsituaties of zwaar gebruik in de donkere dagen (en dat zijn er in Finland nogal wat in de winter) heb ik een benzine-generator & een normale acculader. Zo'n generator raap je ook voor 5 tientjes van marktplaats af. Dat is misschien nog wel je beste oplossing voor nu, want die kan je daarna ook nog voor alles blijven gebruiken. Een auto-accuoplader heb je wellicht al en anders haal je die ook ergens voor een paar tientjes.

Daarna heb je gewoon een degelijke batterij en zonnepaneel(panelen) nodig zodat je dit gezeur niet hebt. Dat hoeft helemaal niet veel meer te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nox schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:22:
[...]
Houd er rekening mee dat je accu geen 12v geeft, tijdens het laden sowieso niet dan is dat al >14v. Tenzij je met dunne draadjes een voltage drop realiseert is dat nét iets te veel van het goede.
Ik kan uit ervaring vertellen dat dat prima gaat. Met een PWM Solar Charger blijf je trouwens vrijwel altijd onder de 14v.

Ik moet het eerste 12v huis-tuin-keuken apparaat nog tegenkomen dat kapot gaat van 14v. En ik heb er alle verlichting, TV, 4G Router, waterpomp etc op aangesloten.
Pagina: 1