Upgrade nodig, aanbevelingen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• swavo13
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-12-2021
Afgelopen jaar een GTX 1650 gekocht. Nu werkt deze wel goed, maar heb ik het idee dat andere componenten nu achterliggen in performance.

Ik zoek eigenlijk een nieuwe kast met processor, moederbord etc. waar mijn huidige SSD, HDD, GTX en RAM in kunnen. Ik ben niet enorm bekend met de ins en outs van computers bouwen.

De oude processor is een i7 2600 quad core, deze (+ de andere oude componenten) gaan inmiddels al 8 jaar mee.

Ik zoek niet naar de beste performance, meer iets om huidige games gewoon soepel op 1080 30-60 fps te kunnen spelen. Budget is denk ik max €500

Alle reacties

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:16

Cyphax

Moderator LNX
swavo13 schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:05:
Afgelopen jaar een GTX 1650 gekocht. Nu werkt deze wel goed, maar heb ik het idee dat andere componenten nu achterliggen in performance.

Ik zoek eigenlijk een nieuwe kast met processor, moederbord etc. waar mijn huidige SSD, HDD, GTX en RAM in kunnen. Ik ben niet enorm bekend met de ins en outs van computers bouwen.

De oude processor is een i7 2600 quad core, deze (+ de andere oude componenten) gaan inmiddels al 8 jaar mee.

Ik zoek niet naar de beste performance, meer iets om huidige games gewoon soepel op 1080 30-60 fps te kunnen spelen. Budget is denk ik max €500
Is de meest recente BBG niet een goed startpunt? Van het 800 euro budget is iets meer dan 300 de videokaart, maar die heb je al, kom je als het goed is rond dat bedrag uit.
Je kunt niet alles meenemen dan, maar wel de videokaart en randapparatuur.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyphax op 06-12-2020 12:27 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:04
Heb je een 1650 GDDR5, 1650 GDDR6 of 1650 Super? Met die eerste 2 zou een i7-2600 geen probleem moeten zijn.
Hoe ziet de rest van je systeem eruit? Merk en type van moederbord, geheugen + hoeveelheid, voeding, ssd etc.

Heb je met MSI Afterburner al eens gekeken wat de belasting per onderdeel is. Zomaar iets upgraden is altijd een slecht idee.

• swavo13
Uszka schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:35:
Heb je een 1650 GDDR5, 1650 GDDR6 of 1650 Super? Met die eerste 2 zou een i7-2600 geen probleem moeten zijn.
Hoe ziet de rest van je systeem eruit? Merk en type van moederbord, geheugen + hoeveelheid, voeding, ssd etc.

Heb je met MSI Afterburner al eens gekeken wat de belasting per onderdeel is. Zomaar iets upgraden is altijd een slecht idee.
Het is de GDDR5. Ik ben niet bekend met after burner, maar als ik in task manager kijk zie ik dat de RAM en CPU al snel naar hun maximale capaciteit schieten. Nu is extra RAM een relatief makkelijke oplossing, maar gezien de usb poorten en kast niet meer in de beste conditie zijn en de processor inmiddels als heel oud is en al snel op 100% moet gaan draaien, lijkt deze mij de kwaaddoener.

• swavo13
Cyphax schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:27:
[...]

Is de meest recente BBG niet een goed startpunt? Van het 800 euro budget is iets meer dan 300 de videokaart, maar die heb je al, kom je als het goed is rond dat bedrag uit.
Je kunt niet alles meenemen dan, maar wel de videokaart en randapparatuur.
Oh ik wist niet dat hiervoor al een custom samenstelling was gemaakt. Bedankt! Ik zal deze even doorkijken.

• Uszka
Huidige games soepel draaien met een 1650 gd5 gaat sws niet lukken. Daar is die gpu te zwak voor. Kan mij niet voorstellen dat je i7 de beperkende factor is.

Welke games gaat het om?

Installeer MSI Afterburner, rechter muisklik op de grafiek en save log naar bestand. Ga een tijdje gamen en stop daarna het opslaan van de log. Open het bestand hardwaremonitor.html, maak daar screenshots van en post dat in dit topic.

Upgraden prima maar het zou sneu zijn als je er helemaal niets op vooruit gaat.

• swavo13
Uszka schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:13:
Huidige games soepel draaien met een 1650 gd5 gaat sws niet lukken. Daar is die gpu te zwak voor. Kan mij niet voorstellen dat je i7 de beperkende factor is.

Welke games gaat het om?

Installeer MSI Afterburner, rechter muisklik op de grafiek en save log naar bestand. Ga een tijdje gamen en stop daarna het opslaan van de log. Open het bestand hardwaremonitor.html, maak daar screenshots van en post dat in dit topic.

Upgraden prima maar het zou sneu zijn als je er helemaal niets op vooruit gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5NxL4XPAX7KbtkRPkClYK6kCc0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/74nhpp88Td1TC6zJJ81Z6dhB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7r5NsIRJSMT13VTWh7fI0JkYHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3rRuS6A7YV8FEHbPIHqVoUHJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6aFnAn8MZfPHJ_LmV6fIHFJ7h4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bKosTaepwkXd9PMzWe6fF4gZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVL5u7vIrI4RalOcoyj_Y9Wp7zo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XcIPrCMDECF1dm1jQOuKRQkQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51vn7s0C59McFNBzIeitvHO7oI8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zESrzE7UCHPnq0ATxKy2rZ5p.png?f=fotoalbum_large

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:16

Cyphax

Moderator LNX
Als ik het goed zie heeft je GPU relatief weinig te doen en zit je CPU steeds op 100%.

Ik denk dat je niet onder een platformupgrade uit komt. Als de 1650 dan te traag blijkt te zijn kan je nog kijken hoe lang dat goed gaat, maar een snellere videokaart met deze processor zal wel niet zo heel veel uithalen.

Saved by the buoyancy of citrus

• Uszka
Welke game is dat?

• swavo13
Devolverland Expo. Heb ook even gekeken tijdens het spelen van Alien Isolation. Daar blijft CPU gebruik nogal laag en schiet de GPU redelijk hoog (60-70%). Maar over het algemeen zijn het alleen de CPU en de RAM die hun maximum bereiken tijdens het spelen van spellen.

• Uszka
Is het aantal fps dan zo laag dat het niet speelbaar is? Je zit zo'n beetje op de aanbevolen systeemeisen wat meestal 60fps @1080p betekent.

• swavo13
Uszka schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:17:
Is het aantal fps dan zo laag dat het niet speelbaar is? Je zit zo'n beetje op de aanbevolen systeemeisen wat meestal 60fps @1080p betekent.
Tijdens het spelen van Devolverland Expo schiet het FPS enorm laag. tussen de 10-20 ongeveer, meestal 12.

Spellen die veel gebruik maken van de GPU ondervinden verder geen problemen. Net ook Resident Evil 7 getest, deze had op geen enkel punt problemen.

• Uszka
Met een nieuwe cpu ga je niet ineens 2x zoveel fps krijgen en als dat wel zo is dan zit je nog maar aan de 25. Probleem zit eerder in de Commit Charge die aan zijn max zit. Heb je Page File uitgeschakeld?

• swavo13
Uszka schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:00:
Met een nieuwe cpu ga je niet ineens 2x zoveel fps krijgen en als dat wel zo is dan zit je nog maar aan de 25. Probleem zit eerder in de Commit Charge die aan zijn max zit. Heb je Page File uitgeschakeld?
Niet op C:/, wel op D:/ waar de games op geinstalleerd staan.
Pagina: 1