Onverzekerd versturen met DHL - Tip in geval van verlies

Pagina: 1
Acties:
  • 3.306 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vigilans
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-06 15:38
Onlangs kwam ik tot de vervelende verrassing dat een pakketje dat ik verstuurd heb met DHL zoek geraakt is. Er zaten twee geheugenbankjes in die een dagwaarde van bijna Eur. 100,-- vertegenwoordigen.

Een medetweaker heeft ze gekocht en we hebben afgesproken het onverzekerd te versturen. Daar kleeft uiteraard altijd een risico aan, echter doorgaans gaat het goed en spaart koper toch weer wat geld uit.

Nu kent DHL wél een vergoedingsmaatregel indien een onverzekerd pakketje niet aankomt op zijn bestemming, te weten Eur. 3,50 per kilo. Dit slaat uiteraard volledig te plank mis, met name bij ICT-producten die vaak klein en licht zijn.

In dit geval schat ik dat het pakketje ongeveer 100-200 gram weegt, dus volgens hun voorwaarden zou ik een vergoeding moeten kunnen krijg van maximaal (en maar liefst) zeventig centjes.

Mijn tip, in het geval van onverzekerd versturen met DHL van lichte artikelen: vul elk pakket aan tot een gewicht van 10 kilo, met zand, stenen, water of wat dan ook met enige massa!

Wellicht kan hiermee een vuist gemaakt worden tegen deze belachelijke voorwaarden op basis van gewicht; ik ga er maar van uit dat zij niet blij zijn als ze voortaan alleen nog maar pakketjes van 10 kilo te behandelen krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Vigilans schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:43:
ik ga er maar van uit dat zij niet blij zijn als ze voortaan alleen nog maar pakketjes van 10 kilo te behandelen krijgen.
Zij niet alleen, maar ook iedereen die weleens iets verstuurt of laat versturen. Schieten de prijzen vanzelf omhoog.

Verzenden neemt een risico met zich mee, wanneer je dat onverzekerd doet, accepteer je dat dat risico bij jou ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vigilans
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-06 15:38
lateef schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:50:
[...]

Zij niet alleen, maar ook iedereen die weleens iets verstuurt of laat versturen. Schieten de prijzen vanzelf omhoog.

Verzenden neemt een risico met zich mee, wanneer je dat onverzekerd doet, accepteer je dat dat risico bij jou ligt.
In principe bij de koper, die voor onverzekerd kiest ;) (tenzij je in je advertentie specifiek aangeeft dat het product enkel verzonden worden kan, en niet opgehaald kan worden; hier is enige jurisprudentie over)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:20
Misschien gewoon verzekerd verzenden de volgende keer. Wat een kansloze actie zou dat zijn.

Ik snap werkelijk niet waarom je dure producten onverzekerd verzend om te beknibbelen op een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Vigilans schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:52:
[...]

In principe bij de koper, die voor onverzekerd kiest ;)
Je als in men, risico ligt in elk geval niet bij de vervoerder.

Ga dus niet van die verschrikkelijk asociale voorstellen hier doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:24
Je hebt over belachelijke voorwaarden en dan zelf voorstellen om pakketten op te vullen tot 10 kilo om zo een hogere vergoeding te krijgen bij eventueel verlies. Over belachelijk gesproken....

Maar goed, doe dat gerust, ga echter niet klagen wanneer de tarieven omhoog gaan en je straks nog maximaal voor een kilo of iets in die richting het lage tarief kan betalen.

Nog belangrijker, als je het risico voor verlies niet wil lopen, verstuur dan gewoon verzekerd wanneer je kan voldoen aan de gestelde voorwaarden voor de verzekering, zeker wanneer je slechts sporadisch iets verstuurd kan dat een optie zijn. Een winkelier kan het risico spreiden over honderden, zo niet duizenden pakketjes. Een particulier kan dat normaliter niet, die €1.50 besparing kan dan duur uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
En dan raakt het pakket kwijt, en mag je bewijzen aanvoeren over de inhoud.

Wat denk je dan aan te geven ?

Dat ICT-gerelateerde, of die 9,4 kilo bouwzand ?
Zou je niet denken dat de processen daar op ingericht zijn, het achterhalen van de inhoud ?
Want WAAROM verstuur je onverzekerd, als je van tevoren al weet dat het een hogere meerprijs heeft.

In dit geval verkoos de ontvanger om het onverzekerde vervoer, maar WIE is er de dupe ?
Want jij wordt aan de andere kant aangemerkt als oplichter, er is betaald, maar niet geleverd

* check de andere topics maar, in 99% van de gevallen gaat het om niet ontvangen - ben ik opgelicht topics

Dus die 1,50€ levert je nu al meer hoofdpijnen op, dan dat ze waard zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:24
FreshMaker schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:21:
En dan raakt het pakket kwijt, en mag je bewijzen aanvoeren over de inhoud.

Wat denk je dan aan te geven ?

Dat ICT-gerelateerde, of die 9,4 kilo bouwzand ?
Zou je niet denken dat de processen daar op ingericht zijn, het achterhalen van de inhoud ?
Want WAAROM verstuur je onverzekerd, als je van tevoren al weet dat het een hogere meerprijs heeft.
Dat is bij onverzekerd niet van belang, daar telt gewoon het gewicht van het gewicht bij verzending en de vaste vergoeding per kilo, zie ook https://www.dhlparcel.nl/...0%E2%82%AC500%20verzekerd.

Daar hoef je dus niet te bewijzen wat er in het pakket zat.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Jezus christus, wat een kansloze actie. De postmarkt zit al in een neerwaartse spiraal vanwege de enorme concurrentie waardoor bezorgers voor een hongerloontje, onverzekerd voor ziekte en in schijnzelfstandigheid werken en dan gooi je er nog even een schepje bovenop omdat jij zo nodig voor een habbekrats wilt handelen via het internet.

Besef je wel eens wat voor consequenties dit heeft? Denk je dat die postbezorger het leuk vind om dozen zand te versjouwen? Het kost ze veel meer tijd, het is veel zwaarder. Ze kunnen minder vervoeren waardoor de kosten omhoog gaan.

En dan 'verdien' je er 35 euro mee als het mis gaat, waardoor degene die het kocht van je nog steeds voor 65 euro de boot in gaat en nog steeds ontevreden is. Mocht ie het wel krijgen dan heeft ie een doos van 10kg (die ie met een beetje pech bij een DHL punt op mag halen) waar ie de zooi ook weer van kwijt moet.

Allemachtig.... alles om voor een duppie op de eerste rij te zitten. Ik vind dit echt een van de meest egocentrische 'tips' die ik gelezen heb de afgelopen maanden.

Ik vraag me af hoe jij het zou vinden als we jouw werk even helemaal verkloten alleen maar om jouw werkgever even te pakken voor die paar euro.
Wellicht kan hiermee een vuist gemaakt worden tegen deze belachelijke voorwaarden op basis van gewicht; ik ga er maar van uit dat zij niet blij zijn als ze voortaan alleen nog maar pakketjes van 10 kilo te behandelen krijgen.
Ja hoor, bal jij je vuist maar, rebel die je bent!!!! Voorvechter van de rechten van de werkende man!

Ik hoop dat je voor het leven op een blacklist komt bij DHL.

[ Voor 14% gewijzigd door armageddon_2k1 op 06-12-2020 11:45 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Vigilans schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:43:
Een medetweaker heeft ze gekocht en we hebben afgesproken het onverzekerd te versturen. Daar kleeft uiteraard altijd een risico aan, echter doorgaans gaat het goed en spaart koper toch weer wat geld uit.
Dus samengevat: je maakt een bewuste keuze om onverzekerd te versturen, wetende dat daar een risico aan zit.

Nu gaat het een keer fout, en open je een topic over belachelijke voorwaarden van DHL. Dat begrijp ik niet... Je hebt alle kansen gehad om die voorwaarden door te nemen, en daar je besluit op aan te passen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:48
Question Mark schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:44:
[...]

Dus samengevat: je maakt een bewuste keuze om onverzekerd te versturen, wetende dat daar een risico aan zit.

Nu gaat het een keer fout, en open je een topic over belachelijke voorwaarden van DHL. Dat begrijp ik niet... Je hebt alle kansen gehad om die voorwaarden door te nemen, en daar je besluit op aan te passen.
Ergens is het wel gek dat je een bedrijf geld geeft om een dienst uit te voeren, maar dat je extra moet betalen voor de zekerheid dat ze het ook daadwerkelijk doen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
418O2 schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:49:
[...]

Ergens is het wel gek dat je een bedrijf geld geeft om een dienst uit te voeren, maar dat je extra moet betalen voor de zekerheid dat ze het ook daadwerkelijk doen...
Of je draait het om. Het bedrijf biedt de mogelijkheid nog goedkoper dingen te verzenden, maar dan draag je zelf het risico mocht er onverhoopt iets gebeuren in het transport. Met een half miljard pakketjes (https://www.emerce.nl/nie...n-pakketten-vervoerd-2018) per jaar is de kans groot dat het wel eens mis gaat. Dat dat de standaard verzendmethode is, soit.

We kiezen hier zelf voor door overal het goedkoopste te willen. DHL kan ook standaard de prijs verhogen (om kosten voor verlies te dekken) maar dan wil niemand meer via hun verzenden want dan kost het een paar euro meer dan bij de concurrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:49
armageddon_2k1 schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:43:
Jezus christus, wat een kansloze actie. De postmarkt zit al in een neerwaartse spiraal vanwege de enorme concurrentie waardoor bezorgers voor een hongerloontje, onverzekerd voor ziekte en in schijnzelfstandigheid werken en dan gooi je er nog even een schepje bovenop omdat jij zo nodig voor een habbekrats wilt handelen via het internet.
TS's kansloze actie daargelaten; ik geloof er niets van dat de situatie van de pakketbezorgers ook maar iets te maken heeft met de tarieven die een Nederlandse particulier betaald. Naar mijn idee zijn die echt enorm hoog, zeker als je bedenkt dat al die Chinese rommel gewoon gratis met de zelfde bezorger mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
@ErikT738 Prima, natuurlijk, daar heb je een punt. Het helpt alleen niet de pakketbezorgers nog even 10kg extra te laten sjouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Prima punt, maar ik zit niet te wachten op 10kg bakstenen als ik iets bij je koop.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:48
@armageddon_2k1 ik had even gemist dat het 1,50 extra kost om te verzekeren. Al de moeite om 10kg zand of bakstenen te verzamelen, in te pakken en naar een pakket punt te verslepen. Dan ben je best sneu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Of je bent niet zo krenterig en betaalt die 4,45 (in het geval van een brievenbuspakketje) die het extra kost gewoon.

Tenzij het echt om goedkope goederen gaat, waar het artikel door het verzenden haast even duur wordt als nieuw, kies ik altijd voor aangetekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:29
offtopic
ErikT738 schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:58:
[...]

TS's kansloze actie daargelaten; ik geloof er niets van dat de situatie van de pakketbezorgers ook maar iets te maken heeft met de tarieven die een Nederlandse particulier betaald. Naar mijn idee zijn die echt enorm hoog, zeker als je bedenkt dat al die Chinese rommel gewoon gratis met de zelfde bezorger mee gaat.
Dat heeft te maken met afspraken van de wereldpostunie waarin China als derdewereldland werd beschouwd.
Al sinds de jaren 1960 geniet China wereldwijd een kortingstarief voor post, omdat het toen een derdewereldland was (en de regeling niet werd aangepast naarmate China zich tot grootmacht ontwikkelde). Concreet betekent het dat nationale postbedrijven pakketjes uit het land bijna kosteloos – en zelfs met verlies – moeten leveren, zeker voor pakjes onder de twee kilo. Amerikaans president Trump heeft daar nu echter een eind aan gemaakt: vanaf 2021 mogen de landen zelf hun tarieven kiezen. Tegen 2025 zouden de posttarieven daardoor bijna kunnen gaan verdrievoudigen.
bye bye dropshipping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Morpheusk schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:00:
Prima punt, maar ik zit niet te wachten op 10kg bakstenen als ik iets bij je koop.
Die gaan retour afzender, product defect :+
418O2 schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:04:
@armageddon_2k1 ik had even gemist dat het 1,50 extra kost om te verzekeren. Al de moeite om 10kg zand of bakstenen te verzamelen, in te pakken en naar een pakket punt te verslepen. Dan ben je best sneu
Nu snap ik waarom zand bij Gamma ook 1.49 kost

https://www.gamma.nl/asso...rt_by=pa&showFilters=true

[ Voor 49% gewijzigd door FreshMaker op 06-12-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

418O2 schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:49:
[...]

Elke dienst kent een SLA, wil je een betere SLA dan moet je meer betalen... Dit is niet anders. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:08

Ardana

Mens

Dit willen we dus niet zien. Dat je gefrustreerd bent, is duidelijk en snap ik, maar het misbruiken van regels is niet de bedoeling.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.