Auto op zaak of juist prive, en welke?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-07 16:59
Lang verhaal, al hoop ik op ervaring en/of advies wat betreft onze opties:

Wij hebben ongeveer anderhalf jaar een camper voor de deur gehad die ik, nu hij weer verkocht is, toch veel vaker gebruikte als auto dan we dachten. Mijn vriendin werkt in het ziekenhuis en gebruikt onze auto zo'n 4 dagen per week als woon-werkverkeer (80km retour). Elke keer als zij de auto mee heeft, dan merk ik dat een tweede auto(tje) toch wel handig is met ons zoontje en binnenkort 2e kind op komst. Zeker met slecht weer is fietsen niet altijd even handig en soms moet ik zelf ook naar kantoor en moet ik een auto lenen (onhandig te bereiken met trein).

Nu denken we erover om een klein autotje (wellicht elektrisch) aan te schaffen die we voornamelijk als woon-werk verkeer zouden gaan gebruiken. Onze huidige auto (Hyundai i20) is niet groot maar voldoet voorlopig prima, als hij te klein blijkt voor 2 kids kan die altijd nog verkocht worden voor een groter model.

Ik duik nu dus de wondere wereld in van auto's; en dan vooral het dilemma van zakelijk of niet zakelijk aanschaffen. Er zijn zoveel calculators, adviezen en andere tools online te vinden maar die lijken voornamelijk gericht op duurdere of nieuwe auto's, terwijl dat voor ons niet zo belangrijk is. Ook lease heb ik liever niet, we hoeven niet perse een nieuwe auto (hechten we geen waarde aan) en ik hou graag maandlasten zo laag mogelijk.

Ik ben freelance Frontend ontwikkelaar en zou dus ook de auto zakelijk kunnen aanschaffen; heeft iemand ervaring met kleine/zuinige auto's op de zaak (of juist prive) en wat zijn zoal onze opties?

Budget zou tussen de 2-10k zitten, maar ik weet ook niet zo goed of het verstandig is iets meer uit te geven zodat je over een paar jaar meer restwaarde houdt. We rijden zo'n 15.000 km per jaar dus een zuinige auto gaat ons ook geld schelen is zo de gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Voor die keuze zul je ook wat meer informatie moeten geven over de constructie van je eigen zaak en het zakelijk gebruik van de auto.

Als je een eenmanszaak hebt en de auto niet nodig hebt om de kinderen mee te verplaatsen kan een grijs kenteken interessant zijn fiscaal gezien. Heb je wel een achterbank en ga je de auto vooral zakelijk gebruiken dan kan 19ct ./km weer interessant zijn. Ga je de auto veel prive gebruiken dan kan bijtelling weer interessant zijn.

Kort gezegd van goedkoop naar duur:

Eenmanszaak:
-Grijs kenteken (geen bpm en btw bij aanschaf, KIA regeling, bijtelling op basis van daadwerkelijke kosten per jaar)
-Normale auto (bijtelling 22%, maar gemaximaliseerd tot daadwerkelijke kosten) vaak is 19ct de km dan interessanter

B.V.
-22% bijtelling en altijd de lul :).

Elektrische auto kan ook nog interessant zijn.

Maar dit is typisch waar een accountant / boekhouder je in kan adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
Ik heb een eenmanszaak en het idee is dat deze 'nieuwe' auto alleen word gebruikt voor woon-werk, door vriendin (waarschijnlijk) of mijzelf in het geval dat ik naar kantoor moet.

Degene die thuis blijft kan de 'grotere' (i20) auto gebruiken als kinder-wagen.

Ikzelf werk maar gemiddeld 1 dag per week op kantoor, dus de meeste kilometers zullen door de vrouw des huizes gemaakt worden. Ook is mijn huidige klus (die hopelijk nog lang duurt) maar op 20km (retour) afstand.

[ Voor 5% gewijzigd door Edwin88 op 05-12-2020 23:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:09
Gezien je budget en het feit dat je een i20 als 'grote' auto beschouwt, zou ik niet teveel gedoe op de hals halen. Koop een Aygo of Up! en rijd hem gewoon privé. Of je moet zin hebben om een youngtimer te rijden (maar dat verwacht ik niet). Dit soort auto's kosten vrij weinig om te rijden.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Edwin88 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 23:28:
Ik heb een eenmanszaak en het idee is dat deze 'nieuwe' auto alleen word gebruikt voor woon-werk, door vriendin (waarschijnlijk) of mijzelf in het geval dat ik naar kantoor moet.

Degene die thuis blijft kan de 'grotere' (i20) auto gebruiken als kinder-wagen.

Ikzelf werk maar gemiddeld 1 dag per week op kantoor, dus de meeste kilometers zullen door de vrouw des huizes gemaakt worden. Ook is mijn huidige klus (die hopelijk nog lang duurt) maar op 20km (retour) afstand.
Houdt er rekening mee, dat alleen jij er woon-werk verkeer mee mag doen wanneer je geen bijtelling wilt en de auto op de zaak staat. Je vriendin mag hem dan niet gebruiken voor haar woon-werk verkeer. Want dat is namelijk privegebruik, want je vriendin is geen werknemer in je bedrijf.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:34
Volkswagen up of iets in die richting als is denk ik het beste en het simpelste. Met een uitstoot onder de 50g/km heb je halvering in de wegenbelasting en als privé auto kan je hem privé gebruiken als je het nodig hebt.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:49
Een kleine auto (polo / golf) zakelijke leasen en gewoon bijtellen ? Kan je van alle brandstof ook de btw terugvragen toch ?

Zoals eerder aangehaald, hier kan een boekhouder een advies over geven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:12
Op een gebruikte e auto (leaf, zoe, ioniq) kan je privé nog steeds €2000 aanschaf subsidie krijgen. Dat maakt dergelijke auto's toch zeker ook interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Laatst online: 21:25
Ik zou er gewoon een i20 bijkopen daarvan weet je ook meteen wat je eraan hebt. Of het oudere broertje, de Getz, als het budget wat lager is. Persoonlijk vind ik een i10 echt te klein maar ook dat kun je overwegen als je de i20 al "groter" vind. Heb zelf ook een i20 en hiervoor een Getz gereden, beide probleemloze, betrouwbare auto's. Voor 10k koop je denk ik echt geen fatsoenlijke electrische wagen die een goede actieradius heeft. Zelfs met 2000 euro subsidie is bijvoorbeeld een ioniq nog steeds boven budget. En een i20 of Getz gaat nooit heel veel meer afschrijven mocht de toekomst er weer anders gaan uit zien, verkoop je dat ding weer gewoon. Zit je ook niet vast aan één of andere lease constructie of zo. Maar goed, misschien niet de spannendste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:22
Anoniem: 217290 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 23:22:
Voor die keuze zul je ook wat meer informatie moeten geven over de constructie van je eigen zaak en het zakelijk gebruik van de auto.

Als je een eenmanszaak hebt en de auto niet nodig hebt om de kinderen mee te verplaatsen kan een grijs kenteken interessant zijn fiscaal gezien. Heb je wel een achterbank en ga je de auto vooral zakelijk gebruiken dan kan 19ct ./km weer interessant zijn. Ga je de auto veel prive gebruiken dan kan bijtelling weer interessant zijn.

Kort gezegd van goedkoop naar duur:

Eenmanszaak:
-Grijs kenteken (geen bpm en btw bij aanschaf, KIA regeling, bijtelling op basis van daadwerkelijke kosten per jaar)
-Normale auto (bijtelling 22%, maar gemaximaliseerd tot daadwerkelijke kosten) vaak is 19ct de km dan interessanter

B.V.
-22% bijtelling en altijd de lul :).

Elektrische auto kan ook nog interessant zijn.

Maar dit is typisch waar een accountant / boekhouder je in kan adviseren.
toon volledige bericht
Je bent redelijk stellig/overtuigend in je antwoord maar je vergeet een belangrijke optie: Youngtimer.
Auto van 15 jaar of ouder, bijtelling betalen over de DAGwaarde, wel 35%.
Maar, verder is alles zakelijk te boeken net als een normale auto op de zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:05

VW-Arjan

★★★★★

Neem er dan een i10 bij. Degene die werkt rijdt daarmee. De “oppas” rijdt met de i20.
De i10 is betaalbaar, zuinig 1 op 20 us makkelijk haalbaar en nog eens heel betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ybos schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:26:
[...]

Je bent redelijk stellig/overtuigend in je antwoord maar je vergeet een belangrijke optie: Youngtimer.
Auto van 15 jaar of ouder, bijtelling betalen over de DAGwaarde, wel 35%.
Maar, verder is alles zakelijk te boeken net als een normale auto op de zaak.
Youngtimer is alleen interessant als je een dikke bak wilt rijden van 15 jaar oud... maar de kosten lopen al snel harder op dan de kosten van een meer recente auto. Aangezien TS een BMW 5 serie of Audi A5 of hoger zoekt is een youngtimer meestal niet interessant. Ook omdat die op de eenmanszaak de bijtelling kan limiteren tot de daadwerkelijke kosten.

Echter tot de daadwerkelijke kosten houdt in dat prive vaak interessanter is. tenzij er grote belasting voordelen zijn op de zaak (KIA, MIA, BPM, BTW) maar dat is meestal alleen met nieuwe auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:22
Anoniem: 217290 schreef op zondag 6 december 2020 @ 22:08:
[...]

Youngtimer is alleen interessant als je een dikke bak wilt rijden van 15 jaar oud... maar de kosten lopen al snel harder op dan de kosten van een meer recente auto. Aangezien TS een BMW 5 serie of Audi A5 of hoger zoekt is een youngtimer meestal niet interessant. Ook omdat die op de eenmanszaak de bijtelling kan limiteren tot de daadwerkelijke kosten.

Echter tot de daadwerkelijke kosten houdt in dat prive vaak interessanter is. tenzij er grote belasting voordelen zijn op de zaak (KIA, MIA, BPM, BTW) maar dat is meestal alleen met nieuwe auto's.
Neemt niet weg dat je de gehele optie niet noemt. Het lijkt mij niet verstandig om voor iemand anders te denken.
Als iemand advies vraagt is adviseren goed, maar noem dan wel alle opties, dan kan de vraagsteller zelf zijn (juiste!) keuze maken. (los van dat zelf onderzoeken daarnaast verstandig is dan blindvaren op alleen advies van een forum.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
Wim-Bart schreef op zondag 6 december 2020 @ 02:55:
[...]

Houdt er rekening mee, dat alleen jij er woon-werk verkeer mee mag doen wanneer je geen bijtelling wilt en de auto op de zaak staat. Je vriendin mag hem dan niet gebruiken voor haar woon-werk verkeer. Want dat is namelijk privegebruik, want je vriendin is geen werknemer in je bedrijf.
Van de bijtelling ben ik me bewust, wat ik me nu vooral afvroeg wat nu de voordelen eventueel zouden zijn als je hem zakelijk aanschaft. Ik ben niet bang voor wat extra administratie als dat honderden euro's voordeel oplevert.
Anoniem: 217290 schreef op zondag 6 december 2020 @ 22:08:
[...]

Ik denk inderdaad dat ik nog even check met de boekhouder (ben er nog eentje aan het uitzoeken op dit moment) maar dat prive aanschaffen verreweg het simpelst is, en het mogelijke netto kostenplaatje ongeveer hetzelfde zal zijn (minus de moeite van de administratie van simpelweg prive aanschaffen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
En privé rijden? 19ct per km opvoeren als kosten. BTW kan je over die kilometers ook terugkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ybos schreef op zondag 6 december 2020 @ 22:11:
[...]

Neemt niet weg dat je de gehele optie niet noemt. Het lijkt mij niet verstandig om voor iemand anders te denken.
Als iemand advies vraagt is adviseren goed, maar noem dan wel alle opties, dan kan de vraagsteller zelf zijn (juiste!) keuze maken. (los van dat zelf onderzoeken daarnaast verstandig is dan blindvaren op alleen advies van een forum.)
Ts zoekt een klein autotje wellicht elektrisch... weet niet hoe een bmw 5 serie in dat beeld past?

Daarnaast gaf ik heel duidelijk aan bel je boekhouder of accountant die kent je cijfers. Als je veel winst maakt en kapitaal hebt in de eenmanszaak kan het interessant zijn de auto op de zaak te kopen bijvoorbeeld want dan druk je de winst en dus loonheffingen.

Maar gezien ts denk ik niet zit te wachten op zijn hele onderneming bloot te leggen kan alleen de boekhouder wat zinnigs zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Er zijn zo veel constructies mogelijk, maar de beste voor TS is afhankelijk van de zaak zelf. Heeft hij een holding met werkmaatschappij waar hij werknemer is in de werkmaatschappij en directeur van de holding dan is het misschien gunstig om de auto als vermogen in de holding te brengen en deze te verhuren aan de werkmaatschappij. Misschien is het beter om privé te leasen en dan 19ct km te rekenen. Misschien kan hij iets doen met werkkostenregeling. Allemaal speculatie.

Kortom.... Boekhouder er naar laten kijken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
E.e.a. hangt ook af van de omzet. Het budget is te krap voor een zakelijke aanschaf. Aangenomen dat je 150k per jaar omzet in een eenmanszaak wil je eigenlijk een elektrische auto kopen want lage bijtelling, (aanschaf)kosten fiscaal aftrekbaar van winst, btw terug op alle auto gerelateerde kosten, geen wegenbelasting tot 2024.

Lease is ook een optie want ontzorgen en lage bijtelling.

Privé een gebruikte auto kopen kan, maar is een onderhoudsrisico. En tevens omzetrisico als die auto veel mankeert en daarom ongepland/ongewild stilstaat. Denk ook aan uitstraling richting klanten: een auto is ook een visitekaartje en een oud barrel is geen goede reclame.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Pagina: 1