Netwerk appartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:19
Beste medetweakers,

Ik ben sinds vandaag op mezelf aan het wonen met de vriendin, ik werk in de IT en i.v.m. de coronasituatie werk ook ik thuis. Hierdoor gaat er nogal wat vertrouwelijke informatie over de internetverbinding. Nu betaal ik in de servicekosten een deel voor internet, echter was ik onder de veronderstelling dat ik een afgesloten netwerk zou krijgen. Dit is dus niet zo. Wat ik blijkbaar nu heb ik een internetkabel die uit de vloer komt (ik zit op de eerste verdieping) en deze werkt niet met WAN poorten. De kabel gaat naar de bewoner op de begane grond en ik deel dus een netwerk met hen, in mijn ogen voor mijn privacy een echte no-go.
Ik wil graag contact opnemen met de huurbaas hierover maar ik wil een aantal punten weten/regelen voor ik dit doe:
A) ik wil weten of ik een voet heb om op te staan om een eigen netwerkje geregeld te krijgen.
B ) wat een goede optie is (ik moet een tv kastje op kabel aansluiten en mijn computer voor overdrachtssnelheid). Momenteel bezit ik een asus wifi 6 routertje die ik uit mn ouderlijk huis heb meegenomen.
C) wat een goede manier zou zijn om de huisbaas uit te leggen wat het probleem is.

Ik hoop jullie voldoende te hebben geïnformeerd, zo niet geef t aan!

Edit: accidental smiley bij punt b B)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-10 22:29
doebbalapoent11 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 23:03:
ik werk in de IT

deze werkt niet met WAN poorten.
euh whut ? bedoel je niet dat je asus in hetzelfde subnet zit als je onderbuur, en daardoor er geen routering plaats vind ?

edit :
a) nee, het blijft een illegale aftakking....
b) zet je subnet op de asus is anders (grote kans dat je huisbaas zn router 192.168.1.x als subnet gebruikt,precies hetzelfde als jou asus router... verander je asus naar bv 192.168.2.x subnet)
c) vraag jezelf eerst af wat je wil ... wil je een eigen abbonement ? wil je dat jou asus router in DMZ komt te staan ?

[ Voor 39% gewijzigd door ijske op 05-12-2020 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
ijske schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 23:39:
[...]

euh whut ? bedoel je niet dat je asus in hetzelfde subnet zit als je onderbuur, en daardoor er geen routering plaats vind ?
Dat ik in de IT werkt zegt natuurlijk niet dat ik heel veel weet over netwerken etc. Wat ik wel weet is dat de kabel die uit de vloer komt bij mij niet een hoofdaansluiting is.

Maar wat jij dus zegt is dat de router niet routeert ivm de onderburen en hun netwerk (waar t binnenkomt)?

[ Voor 11% gewijzigd door doebbalapoent11 op 05-12-2020 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
ijske schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 23:39:
[...]

edit :
a) nee, het blijft een illegale aftakking....
b) zet je subnet op de asus is anders (grote kans dat je huisbaas zn router 192.168.1.x als subnet gebruikt,precies hetzelfde als jou asus router... verander je asus naar bv 192.168.2.x subnet)
c) vraag jezelf eerst af wat je wil ... wil je een eigen abbonement ? wil je dat jou asus router in DMZ komt te staan ?
A) illegale aftakking? Is het nu niet illegaal dat een particuliere verbinding in 2 appartementen gebruit wordt? (Eigenhuisnummers)
b) ik kan mijn asusrouter niet bereiken, ook niet via kabel, ik denk dat daar iets mis gaat
C) dat is inderdaad een goede vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
sorry voor de veronderstelling

maar terug naar jip en janneke taal dan even...

download anders is een tooltje zoals "angry ip scanner" ... misschien heeft je asus router zichzelf aangepast naar "accespoint modus" .. dan issie nu deel van het grote netwerk , en zou ie ergens in het netwerk moeten zitten , gewoon alle ip adresjes is afscannen vh netwerk en kijken waar je mee kan verbinden ., hopelijk zit je asus er dan ook tussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05:42
Neem aan dat het verkeer tussen jou en je werkgever versteulelt via een VPN verbinding gaat? Zeker als je in de IT werkt...

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Stinger_Ventura schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 23:50:
Neem aan dat het verkeer tussen jou en je werkgever versteulelt via een VPN verbinding gaat? Zeker als je in de IT werkt...
Jawel, echter ben ik er ook van bewust dat veel dingen die mijn vriendin doet dat niet gaan. Probleem blijft wel privacy, ik zit er ook echt niet op te wachten dat ik een kookshow van mevrouw beneden op de chromecast zie verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
ijske schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 23:48:
sorry voor de veronderstelling

maar terug naar jip en janneke taal dan even...

download anders is een tooltje zoals "angry ip scanner" ... misschien heeft je asus router zichzelf aangepast naar "accespoint modus" .. dan issie nu deel van het grote netwerk , en zou ie ergens in het netwerk moeten zitten , gewoon alle ip adresjes is afscannen vh netwerk en kijken waar je mee kan verbinden ., hopelijk zit je asus er dan ook tussen
Hmm oke, daar zal ik morgenvroeg even naar moeten kijken. Terugkomende op vraag c van hierboven: wat ik wil is een eigen vorm van netwerk waarbij ik controle heb over mijn netwerk. Ik zit er namelijk niet op te wachten dat als mijn onderburen iets aanpassen dat ik daar de dupe van ben. Daarnaast is het ook zo dat als zij op vakantie gaan zonder bereik/contact met de huurbaas en er iets loos is met de netwerkkast beneden, ik hier totaal geen invloed op heb. De huurbaas ook niet gezien hij enkel met toestemming het pand mag betreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:09
Zolang "jouw" kabel uit een device komt wat je onderbuurman in beheer heeft blijft het een kwestie van vertrouwen in hem.

Ook als hij bij wijze van "jouw" aansluiting in een separaat vlan plaatst, waarmee je het kookshow probleem oplost, weet je nooit wat hij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
new_guy schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 23:56:
Zolang "jouw" kabel uit een device komt wat je onderbuurman in beheer heeft blijft het een kwestie van vertrouwen in hem.

Ook als hij bij wijze van "jouw" aansluiting in een separaat vlan plaatst, waarmee je het kookshow probleem oplost, weet je nooit wat hij doet.
Precies waar ik van baal. Mijn werk is afhankelijk van mijn verbinding en het is niet fijn om afhankelijk te zijn van een onzekere factor. Ik weet echter niet wat ik daartegen zou kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
hoe moeten we dat dan praktisch bekijken... er is ooit een grote hoeve verbouwd naar appartementen ofzo ? , maar ze hebben er nooit bij stilgestaan dat alle appartementen een eigen ziggo/KPN/fiber willen (en dus hun eigen coax/telefoon/fiber kabel tot de straat dienen te hebben ?)

want kans is dan groot dat er maar 1 ziggo coax binnenkomt, 1 glasvezel en 1 KPN telefoondraadje

als je echt je eigen connectie wil, zou ik praktisch al is kijken... kunnen ze bv een ziggo kabel tot bij jou binnenkrijgen ? ligt er mss reeds een telefoondraadje zodat je misschien een eigen KPN lijn kan nemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
ijske schreef op zondag 6 december 2020 @ 00:03:
hoe moeten we dat dan praktisch bekijken... er is ooit een grote hoeve verbouwd naar appartementen ofzo ? , maar ze hebben er nooit bij stilgestaan dat alle appartementen een eigen ziggo/KPN/fiber willen (en dus hun eigen coax/telefoon/fiber kabel tot de straat dienen te hebben ?)

want kans is dan groot dat er maar 1 ziggo coax binnenkomt, 1 glasvezel en 1 KPN telefoondraadje

als je echt je eigen connectie wil, zou ik praktisch al is kijken... kunnen ze bv een ziggo kabel tot bij jou binnenkrijgen ? ligt er mss reeds een telefoondraadje zodat je misschien een eigen KPN lijn kan nemen ?
Het is een woonhuis dat per verdieping is verdeeld in appartementen. Ik heb niets aan kabel/aansluitingen anders dan een internetkabeltje die uit de vloer komt vanuit de onderburen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Doe eens een postcodecheck bij KPN of Ziggo om te kijken of ze internet kunnen leveren op jouw adres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
dreester schreef op zondag 6 december 2020 @ 00:14:
Doe eens een postcodecheck bij KPN of Ziggo om te kijken of ze internet kunnen leveren op jouw adres
Ziggo heeft geen aansluiting en kpn 6mbit per seconde. Dat is dus niet veel soeps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:04
doebbalapoent11 schreef op zondag 6 december 2020 @ 00:23:
[...]

Ziggo heeft geen aansluiting en kpn 6mbit per seconde. Dat is dus niet veel soeps
en dit

https://www.t-mobile.nl/4g-voor-thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Oei die is lastig. Ik denk namelijk dat ik wel door die 500gb kom. Dan zie ik dat je 5gb aanvullers moet gaan gebruiken. Dat lijkt me vrij vervelend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
doebbalapoent11 schreef op zondag 6 december 2020 @ 00:30:
[...]

Oei die is lastig. Ik denk namelijk dat ik wel door die 500gb kom. Dan zie ik dat je 5gb aanvullers moet gaan gebruiken. Dat lijkt me vrij vervelend
kan wel eens meevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kwenie hoor, als jij een router plaatst is het probleem van die kookshow van de buurvrouw opgelost.
De buuv krijgt dan ook niet jouw kookshows te zien
Verder is het verkeer naar en van je werkgever encrypted; lijkt me dan geen probleem.
Als de activiteiten van de vriendin onversleuteld over het netwerk gaan, moet je daar misschien wat aan doen.
Misschien dat de diensten die zij gebruikt geen versleuteling kennen, dan zou je een vpn kunnen nemen. Maar dan kan je vpn provider meekijken. Persoonlijk zou ik liever zien dat m'n buurvrouw kan meekijken (want die is er toch te stom voor dus die doet het niet) dan de vpn provider (die er zeker weten niet te stom voor is en die je maar op z'n blauwe ogen moet vertrouwen)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Huisbaas bellen, uitleggen dat je een eigen Ziggo / KPN aansluiting verwachtte.
Dit alsnog proberen te regelen.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-10 11:13
Hachy schreef op zondag 6 december 2020 @ 02:06:
Huisbaas bellen, uitleggen dat je een eigen Ziggo / KPN aansluiting verwachtte.
Dit alsnog proberen te regelen.
Belangrijk vooral om te kijken wat er in het huurcontract staat, als TS betaalt voor internet. Daar zal in zijn geformuleerd wat het is dat TS krijgt voor die kosten. Een internet aansluiting is iets wat vanuit Ziggo/KPN komt, een gedeelde internet aansluiting is wat TS nu heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Muismat1991 schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:03:
[...]

Belangrijk vooral om te kijken wat er in het huurcontract staat, als TS betaalt voor internet. Daar zal in zijn geformuleerd wat het is dat TS krijgt voor die kosten. Een internet aansluiting is iets wat vanuit Ziggo/KPN komt, een gedeelde internet aansluiting is wat TS nu heeft.
Hangt er van af hoe dat is geformuleerd

internet verbinding of individuele internet aansluiting

en de hoeveelheid kosten die je daarvoor betaald.

voor 5 euro per maand kan je een gedeelde aansluiting verwachten

voor 30 euro per maand niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
boyette schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:27:
[...]

Hangt er van af hoe dat is geformuleerd

internet verbinding of individuele internet aansluiting

en de hoeveelheid kosten die je daarvoor betaald.

voor 5 euro per maand kan je een gedeelde aansluiting verwachten

voor 30 euro per maand niet..
Het zit in de servicekosten erbij, geen indicatie hoeveel het is dus. Alleen dat het in dat bedrag zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
doebbalapoent11 schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:26:
[...]

Het zit in de servicekosten erbij, geen indicatie hoeveel het is dus. Alleen dat het in dat bedrag zit.
en hoe staat het precies omschreven ?
en hoe hoog zijn de servicekosten in totaal
en wat zit daar nog meer bij in?

[ Voor 12% gewijzigd door boyette op 06-12-2020 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
doebbalapoent11 schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:26:
[...]
Voor zover ik weet moeten servicekosten gespecificeerd zijn. Een blinde optelsom van (al dan niet daadwerkerkelijk) kosten mag niet (gebeurd wel veel overigens).

Daarnaast weet ik niet wat voor internetaansluiting er is, maar over het algemeen is het door de providers niet toegestaan om de aansluiting te delen tussen huishoudens. Als jullie aparte huisnummers hebben mag dit dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
timberleek schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:47:
[...]

Voor zover ik weet moeten servicekosten gespecificeerd zijn. Een blinde optelsom van (al dan niet daadwerkerkelijk) kosten mag niet (gebeurd wel veel overigens).

Daarnaast weet ik niet wat voor internetaansluiting er is, maar over het algemeen is het door de providers niet toegestaan om de aansluiting te delen tussen huishoudens. Als jullie aparte huisnummers hebben mag dit dus niet.
Precies wat ik dacht. Neen er is geen specificatie welk deel van de servicekosten voor wat is. Ik denk dat dit een interessant telefoontje gaat worden morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
doebbalapoent11 schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:04:
[...]

Precies wat ik dacht. Neen er is geen specificatie welk deel van de servicekosten voor wat is. Ik denk dat dit een interessant telefoontje gaat worden morgen.
hoe hoog zijn het totaal aantal kosten
en welke kosten omvatten dit allemaal
hoe is de internetverbinding daarin omschreven

daarop geef je geen antwoord

[ Voor 4% gewijzigd door boyette op 06-12-2020 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
boyette schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:26:
[...]

hoe hoog zijn het totaal aantal kosten
en welke kosten omvatten dit allemaal
hoe is de internetverbinding daarin omschreven

daarop geef je geen antwoord
170 euro voor gas water licht en internet. Niets meer dan dat is beschreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
doebbalapoent11 schreef op zondag 6 december 2020 @ 22:31:
[...]

ok er is dus internet
er is nergens beschreven dat dit een dedicated aansluiting betreft waar alleen jij gebruik van maakt..

ook icm onbeperkt gebruik van electra + gas + water is dit ook niet iets wat je kan verwachten lijkt me..

daar ga je ook niet verder mee komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-10 11:13
doebbalapoent11 schreef op zondag 6 december 2020 @ 22:31:
[...]

Als ik zo vrij mag zijn, ik heb het idee uit je eerdere verwoording dat je anti kraak woont?
Je hoort in ieder geval een gespecificeerde rekening te hebben voor deze kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Muismat1991 schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:12:
[...]

Als ik zo vrij mag zijn, ik heb het idee uit je eerdere verwoording dat je anti kraak woont?
Je hoort in ieder geval een gespecificeerde rekening te hebben voor deze kosten.
Ik woon absoluut niet anti-kraak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Laatst online: 05-10 13:20

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Wat je zou kunnen doen is jouw router in een ander subnet zetten en een VPN provider vanuit je Asus gebruiken.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 00:10
Werken met VLANs, dan heeft ieder z'n eigen netwerk/subnet.
Als de router het niet ondersteund dan kom je al gauw op een switch uit die dit wel kan.
Op zich is het niet heel ingewikkeld maar je moet wel verstand van netwerken hebben om dit werkend te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbouman
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-09 19:36
doebbalapoent11 schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:17:
[...]

Ik woon absoluut niet anti-kraak
Als ik het goed begrijp woon je in een particulier verhuurde woning welke is opgedeeld in meerdere verdiepingen met eigen badkamer en keuken waar verschillende huurders zitten. Dat gebeurde in het dorp waar ik eerst woonde ook best vaak.

Als het één huisnummer is met één Ziggo/KPN aansluiting is het denk ik lastig om zomaar meerdere aansluitingen te maken met een eigen abonnement.

Ik denk inderdaad dat je twee opties hebt:
* De verhuurder vragen om de router beneneden in te laten delen in VLAN's met goede firewall regels er tussen en de toegang tot de centrale router af te schermen voor zowel jou en je beneden buren. Zolang er fysieke toegang mogelijk is voor je beneden buren tot het apparaat lost dit het probleem maar gedeeltelijk op.
* Zelf een VPN oplossing voor je verbinding plaatsen zodat in ieder geval je beneden buren niet kunnen "meekijken"

[ Voor 6% gewijzigd door rickbouman op 07-12-2020 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Gman schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:33:
Werken met VLANs, dan heeft ieder z'n eigen netwerk/subnet.
Als de router het niet ondersteund dan kom je al gauw op een switch uit die dit wel kan.
Op zich is het niet heel ingewikkeld maar je moet wel verstand van netwerken hebben om dit werkend te krijgen
Dat gaat niet helpen, externe routing gaat dan nog steeds unencrypted naar de buurman. Plus waarom een VLAN als je LAN toch niet buiten je eigen router komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
|sWORDs| schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:35:
[...]

Dat gaat niet helpen, externe routing gaat dan nog steeds unencrypted naar de buurman. Plus waarom een VLAN als je LAN toch niet buiten je eigen router komt?
dit, plus het feit dat als meneer benedenbuurman de modem eruit trekt en vervolgens niet reageert dat ik zonder internet zit. De huurbaas mag immers niet zijn woning in zonder toestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 00:10
|sWORDs| schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:35:
[...]

Ik heb het topic heel snel doorgelezen dus wellicht iets gemist hoor.
"externe routing gaat naar de buurman" :?
je kan niet zomaar naar een ander vlan, dan moet je laag 3 routering configureren (interne routering ;) ).
Sterker nog, je stelt in dat het NIET kan (access list / firewall), zo kan je ook geen kookshows van de buren op je chromecast krijgen.
En wat betreft externe routering, dan praat je al over de internetkant, dan ben je sowieso buiten het pand al en heb je niks meer met de buurman te maken.

Denk je dat bedrijfsverzamelpanden met meerdere bedrijven allemaal hun eigen internet lijn + router hebben? heel vaak niet en moet dat centraal worden opgelost.
Met Vlan's segmenteer je de netwerken en houdt je ze uit elkaar. (vlan's zijn niet heilig/100% veilig maar dan wordt het verhaal te complex dus ik houdt het hierbij).

Een eigen internetlijn is zeker het beste maar ook die is niet encrypt he, dan moet de werkgever maar een VPN aanbieden.
Ik vermoed dat de huisbaas dit niet "ff regelt / goedvindt" dus ik probeer gewoon een werkbare oplossing te bieden.

Ik ga er verder niet meer op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Gman schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:50:
[...]

je kan niet zomaar naar een ander vlan, dan moet je laag 3 routering configureren (interne routering ;) ).
Dat zal dus geregeld moeten worden bij en/of de onderburen. Zoals TS al meerdere malen heeft gemeld is dat geen optie als hij zelf alles in de hand moet hebben.
Sterker nog, je stelt in dat het NIET kan (access list / firewall), zo kan je ook geen kookshows van de buren op je chromecast krijgen.
De onderburen zullen de ACL's en routeringen in moeten stellen.
En wat betreft externe routering, dan praat je al over de internetkant, dan ben je sowieso buiten het pand al en heb je niks meer met de buurman te maken.
En dat is het punt: je komt niet buiten zonder langs de buurman te moeten.
Ha, drive-by networking guru >:)

@doebbalapoent11 Wat al eerder is genoemd door @rickbouman het spitst zich toe op de vraag of je een eigen huisnummer (en eigen toegang) hebt. Alleen dan kun je contact opnemen met een willekeurige provider voor een eigen aansluiting.
Heb je een gedeelde vedieping met kamers zonder eigen huisnummer dan rest alleen overleg met de eigenaar/verhuurder.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

[...]

Dan moet je er ook niet op reageren.
[...]

"De kabel gaat naar de bewoner op de begane grond" -> De buurman heeft dus de provider router en zijn kabel zit in buurman zijn LAN. Wat jij wil met VLANs kan dus alleen bij de buurman, echter kan die nog steeds met alle gemak er dan dan bij. VLANs hebben alleen nut als er geen router tussen zit, met zijn eigen router heeft ie al een eigen LAN. Het kookshow probleem is weer iets anders: "internetkabel die uit de vloer komt (ik zit op de eerste verdieping) en deze werkt niet met WAN poorten." -> waarschijnlijk doordat deze op hetzelfde subnet zit. Met de kabel in de WAN poort gaat er geen lokale traffic uit.
[...]

Denk je dat bedrijfsverzamelpanden met meerdere bedrijven allemaal hun eigen internet lijn + router hebben? heel vaak niet en moet dat centraal worden opgelost.
Met Vlan's segmenteer je de netwerken en houdt je ze uit elkaar. (vlan's zijn niet heilig/100% veilig maar dan wordt het verhaal te complex dus ik houdt het hierbij).
In dit soort niet zakelijke situaties is er dan meestal een derde router:
code:
1
2
3
Internet provider router
       /               \
router buurman 1      router buurman 2

Zakelijk met een goede router zou je een enkele router en VLANs kunnen werken, echter niet als dit bij de buurman uitkomt, die kan dan dus nog steeds overal bij. Maar ook zakelijk wil je dit meestal met drie routers oplossen, bijvoorbeeld met een public subnet op de hoofd router, dan kan iedereen zijn eigen netwerk beheren, plus eigen portforwards zonder dat een derde partij alles moet beheren.

[ Voor 6% gewijzigd door |sWORDs| op 07-12-2020 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
DeBolle schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:07:
[...]

Dat zal dus geregeld moeten worden bij en/of de onderburen. Zoals TS al meerdere malen heeft gemeld is dat geen optie als hij zelf alles in de hand moet hebben.

[...]

De onderburen zullen de ACL's en routeringen in moeten stellen.

[...]

En dat is het punt: je komt niet buiten zonder langs de buurman te moeten.

[...]

Ha, drive-by networking guru >:)

@doebbalapoent11 Wat al eerder is genoemd door @rickbouman het spitst zich toe op de vraag of je een eigen huisnummer (en eigen toegang) hebt. Alleen dan kun je contact opnemen met een willekeurige provider voor een eigen aansluiting.
Heb je een gedeelde vedieping met kamers zonder eigen huisnummer dan rest alleen overleg met de eigenaar/verhuurder.
Ik heb een toevoeging achter het huisnummer, onder is dus bijvoorbeeld 18a en wij 18b. Wordt dit gezien als eigen nummer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

doebbalapoent11 schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:13:
[...]

Ik heb een toevoeging achter het huisnummer, onder is dus bijvoorbeeld 18a en wij 18b. Wordt dit gezien als eigen nummer?
Ja, Ziggo kan dan een eigen aansluiting (meestal aftakking) maken, met ADSL of glasvezel is dit lastiger.
Maar je moet sowieso met de huisbaas om tafel omdat er nu al iets via servicekosten geregeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-10 19:29
Praktische oplossing; zet een router neer met de kabel die uit je vloer komt aan de WAN-zijde, vervolgens laat je je router een VPN-verbinding opzetten naar een plek waar je je wel comfortabel voelt om 'vanaf' te internetten - dat kan gewoon een VPN-provider zijn, maar als je die niet vertrouwt kan je prima ergens een VPS huren en daar naartoe VPN'en en vanaf daar verder routeren. Vervolgens laat je je router al het verkeer (lees naar 0.0.0.0/0) routeren over die VPN. Op geen enkel apparaat anders dan je router iets in te stellen en 100% niet afluisterbaar door je onderbuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

doebbalapoent11 schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:13:
[...]

Dan zou het met een eigen nummer moeten staan in BAG, zie de BAG viewer op https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer en zoom naar jouw adres. Het venster aan de rechterzijde toont de details als jouw pand wordt aangeklikt.

Natuurlijk kun je op een willekeurige site van een provider of een van de vergelijkingssites ook jouw postcode en adres gaan invullen en zien of die toevoeging ook daar aanwezig is.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
DeBolle schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:23:
[...]

Dan zou het met een eigen nummer moeten staan in BAG, zie de BAG viewer op https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer en zoom naar jouw adres. Het venster aan de rechterzijde toont de details als jouw pand wordt aangeklikt.

Natuurlijk kun je op een willekeurige site van een provider of een van de vergelijkingssites ook jouw postcode en adres gaan invullen en zien of die toevoeging ook daar aanwezig is.
Zojuist ingevoerd, ik zie inderdaad dat ze het als een eigen adres zien. Dat is dus positief. Vooral
Omdat dit het delen van particulier abonnement illegaal maakt vanuit de kant van de huurbaas. Tenminste, als ik het goed gelezen heb.
Pagina: 1