Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 15:41
Hallo!

Ik heb op dit problemen met USB hubs in combinatie met mijn moederbord. Dit blijkt een grootschalig probleem te zijn!

Vergelijkbaar:
https://www.pcseekers.tec...aorus-pro-usb-issues.html
https://www.reddit.com/r/...b550_x570_motherboard_if/
https://old.reddit.com/r/...s_with_b550_aorus_pro_ac/

Het toetsenbord lijkt in de bios via een usb hub goed te werken, maar als ik in Windows kom, dan blijft het toetsenbord vaak hangen op 1 toets of disconnect gewoon. Bij de muis hetzelfde verhaal.

Als ik de C-states uitschakel in de BIOS, dan is het probleem weg. Als ik alles direct op het moederbord aansluit zonder hub, dan werkt het ook met C-states aan.

Ik gebruik de Straight Power 11 750W voeding, maar ik denk niet dat het aan de voeding ligt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Version 1216 Beta Version (ook de stable versie getest)
  • Windows 10 nieuwe installatie
  • 5900X, 3070 met Asus TUF B550-Plus.
  • TP-Link UH700 (externe power adapter) & Ugreen USB 2.0 hub (met externe power)
Drivers, firmware etc. heb ik allemaal al geprobeerd. Misschien heeft iemand een idee?
Heb net ook een case aangemaakt bij ASUS.

Belangrijke toevoeging: (Niet getest, omdat ik wel gebruik maak van Gen4)
The only thing that work is forcing the PCIe to Gen 3 in the Bios. That explain why people started having this issue when AMD GPU 5*** went out. And now with RTX 3*** as seen on the nvidia forum. (I also own a 3080)

Update 2 - 20:14
Ik heb gelezen dat AMD op de hoogte is. De tijdelijke fix is het uitschakelen van C-states. Ik zal bij ASUS en AMD navragen of er een definitieve oplossing komt voor B550 moederborden. Er valt op dit moment weinig aan te doen. Het komt voor bij diverse moederborden. De kans is kleiner met een X570 moederbord (alhoewel Gigabyte twijfelachtig is). Met een 5x00 en RTX30x0 is het belangrijk om dit vooraf goed uit te zoeken.

[ Voor 22% gewijzigd door TumTum op 05-12-2020 20:15 ]

Beste antwoord (via TumTum op 05-12-2020 22:04)

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 16:26

GekkeR

key = key

Ik heb er ook last van met mijn MSI bord.
MSI geeft echter aan:
USB Device Stutters When FCLK Goes Higher
Symptom: Problem can be seen on specific peripheral (especially those with RGB solution), USB device becomes unresponsive once in a while. Problem also disappears when system is under loading.
Workaround: Disable BIOS\OC\Advanced CPU Configuration\AMD CBS\Global C-state Control
Solution: No ETA (Need Future AGESA Update)

Ik kan bevestigen dat een lage FCLK het probleem inderdaad verhelpt.
FCLK 1600 = niks aan de hand.
FCLK 1800-1900 = hangende toetsen (keyboard).

MSI geeft ook aan dat de achterste poorten (of andere poorten) soms minder/geen last kunnen hebben.
Front usb poorten hebben de meeste last.

[ pctje te zien hier ] - Miauw

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Navraag heeft geen zin , je krijgt antwoordt van personen die er niet aan werken, oplossing zal in een BIOS (cq AGESA) zitten die mettertijd beschikbaar komt.

Heb geduld.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 16:26

GekkeR

key = key

MSI geeft echter aan:
Symptom: Problem can be seen on specific peripheral (especially those with RGB solution), USB device becomes unresponsive once in a while. Problem also disappears when system is under loading.
Workaround: Disable BIOS\OC\Advanced CPU Configuration\AMD CBS\Global C-state Control

MSI geeft ook aan dat de achterste poorten (of andere poorten) soms minder/geen last kunnen hebben.

[ pctje te zien hier ] - Miauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
bierschuit schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 21:00:
Navraag heeft geen zin , je krijgt antwoordt van personen die er niet aan werken, oplossing zal in een BIOS (cq AGESA) zitten die mettertijd beschikbaar komt.

Heb geduld.
Eens, maar ik maak toch een melding. Ik heb rekening gehouden met de compatibility van componenten en het werkt niet goed. Maar goed om te zien dat het hier ook bekend is. Verder wacht ik het ook maar even af met c-states disabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
GekkeR schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 21:17:
MSI geeft echter aan:

Wel balen dat er issues zijn zonder ETA. We wachten het af. Thanks (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
Reactie van Gigabyte op de B550 problemen:
This problem has already been reported to AMD. AMD is working on a solution.
As soon as AMD has developed a solution we will offer it for download on our website.
As a temporary solution you can disable the C-States in the Bios Setup.

Hetzelfde voor ASUS. Er komen binnenkort updates uit. Hopelijk zijn de problemen dan opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
Is helaas een workaround. C-states uit is voldoende. Maar heb alsnog problemen met front usb. Is wachten op de fix van AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:22
Heb je de laatste BIOS (1401) al geprobeerd? Deze is gister online gezet zie ik. Gigabyte lijkt het probleem met de USB 2.0 te hebben opgelost met hun laatste BIOS versie, mogelijk heeft Asus hetzelfde gedaan?

https://www.asus.com/nl/M...-B550-PLUS/HelpDesk_BIOS/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 21:36
Koen179 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:42:
Heb je de laatste BIOS (1401) al geprobeerd? Deze is gister online gezet zie ik. Gigabyte lijkt het probleem met de USB 2.0 te hebben opgelost met hun laatste BIOS versie, mogelijk heeft Asus hetzelfde gedaan?
Ik had verleden week exact hetzelfde probleem met mijn nieuwe build met een Gigabyte B550 Aorus Pro
moederbord en een Ryzen 5900x. Zowel muis als keyboard haperden voortdurend wat de PC vrijwel onbruikbaar maakte. Heel frustrerend.

Het probleem werd echter verholpen met de nieuwe BIOS versie F11n die twee dagen later beschikbaar kwam.
Muis en keyboard werken nu prima en C-State control heb ik niet hoeven uitschakelen.

Volgens Gigabyte verhelpt de nieuwe BIOS de stabiliteit van de USB 2.0 poorten.
De BIOS bevat echter ook een update van AMD AGESA 1.1.0.0 D. Omdat het probleem op verschillende moederborden is geconstateerd, denk ik dat het een AMD probleem is dat door deze AGESA update is opgelost.

Dus ook voor andere merken mobo kan het de moeite lonen even te kijken naar de laatste BIOS versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
Koen179 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:42:

https://www.asus.com/nl/M...-B550-PLUS/HelpDesk_BIOS/
Dat is het grappige van het verhaal (heb ik ook gemeld bij ASUS). Ze hebben de bios niet toegevoegd aan de ZIP file. Edit 16:12 - nu wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
ReneK schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:04:
[...]

Ik had verleden week exact hetzelfde probleem met mijn nieuwe build met een Gigabyte B550 Aorus Pro
moederbord en een Ryzen 5900x. Zowel muis als keyboard haperden voortdurend wat de PC vrijwel onbruikbaar maakte. Heel frustrerend.

Het probleem werd echter verholpen met de nieuwe BIOS versie F11n die twee dagen later beschikbaar kwam.
Muis en keyboard werken nu prima en C-State control heb ik niet hoeven uitschakelen.

Volgens Gigabyte verhelpt de nieuwe BIOS de stabiliteit van de USB 2.0 poorten.
De BIOS bevat echter ook een update van AMD AGESA 1.1.0.0 D. Omdat het probleem op verschillende moederborden is geconstateerd, denk ik dat het een AMD probleem is dat door deze AGESA update is opgelost.

Dus ook voor andere merken mobo kan het de moeite lonen even te kijken naar de laatste BIOS versie.
Is heel vervelend na een nieuwe build ja.
Ik heb het op USB 3.2 (front) en ook achter op USB 3.2. De USB 2.0 poorten heb ik niet eens gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
Update geinstalleerd.
Nu aan het testen met C states enabled.

Front USB 3.2 werkt iig!

Toetsenbord en muis ook beter. Geen hangende toetsen meer. Even wat usb kopie acties geprobeerd en daarbij blijft de muis soms wel even hangen. Maar verder lijkt het een flinke verbetering.

Je merkt een hangende muis bijv. bij het openen van task manager > Performance als je usb stick hebt aangesloten. Dus acties waarbij Windows de USB stick moet uitlezen.

[ Voor 23% gewijzigd door TumTum op 09-12-2020 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G. Zwienesteert
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-12-2022
Even dit topic kicken. Sta zelf op het punt om een B550 moederbord te bestellen (Asus TUF gaming b550 plus wifi of Gigabyte b550 aorus pro/ac), en ik kom er zojuist achter dat er problemen mee zijn.
Is iemand nog verder gekomen met deze problemen? Nieuwe updates ofzo?

Het meest recente en contrete wat ik zelf kon vinden is een post op een ander forum, maar dit gaat over wat het probleem is en biedt dus nog geen oplossing. Voor de volledigheid quote ik die hier even:
Unstable FCLK frequency, basically you need to fiddle with the VSOC, VDDG_IOD & VDDG_CCD voltages to try stabilize the FCLK.
There is sample variance on the CPU & motherboards used on which voltages in the end work without issue.

It's a AMD issue, they haven't used large enough "safety" variables for allowances on tolerances. Something they neglected or missed on thier AM4 platform in general.
Falls on the end users to try fix as there is no univerasl fix on it, voltages needed vary by samples so one fix might not work for all samples.

In the end it falls on the motherboard makers to be aware of the variance and try to find a solution on thier end for which voltages are used in AUTO/stock settings. If you use XMP/OC you are mostly on your own to try find the best voltages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
G. Zwienesteert schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:40:
Even dit topic kicken. Sta zelf op het punt om een B550 moederbord te bestellen (Asus TUF gaming b550 plus wifi of Gigabyte b550 aorus pro/ac), en ik kom er zojuist achter dat er een problemen mee zijn.
Is iemand nog verder gekomen met deze problemen? Nieuwe updates ofzo?

Het meest recente en contrete wat ik zelf kon vinden is een post op een ander forum, maar dit gaat over wat het probleem is en biedt dus nog geen oplossing. Voor de volledigheid quote ik die hier even:

[...]
Ja en nee. Soms nog wel vaag, maar in Windows is het opgelost. Bijv. bij een Windows installatie werken de front usb poorten nog niet goed. Dit ligt niet alleen aan dit moederbord. Er zijn veel klachten te vinden en de oplossing is dus door AMD zelf aangeleverd en niet door de moederbord fabrikanten zelf. Er zijn inmiddels al nieuwe 'beta' versies en binnenkort komt er nog een grote update uit.

Dit soort dingen met intel nooit meegemaakt, maar het 'irritante' probleem met de usb poorten komt in Windows niet meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G. Zwienesteert
TumTum schreef op zondag 7 februari 2021 @ 23:50:
[...]

...maar in Windows is het opgelost. Bijv. bij een Windows installatie werken de front usb poorten nog niet goed. ...
Neem aan dat dit een typo is? In Windows is het wel opgelost begrijp ik uit de rest van je bericht.

[ Voor 29% gewijzigd door G. Zwienesteert op 09-02-2021 05:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-09 13:38
Niet alleen op B550 Moederborden, ook op X570 borden, Mijn Prime X570-P van Asus heeft ook een probleem met haperende USB, ik dacht eerst dat het mijn Razer Muis was die aan het sterven was, maar op mijn laptop werkt de muis perfect.

ik heb de nieuwe bios klaarstaan om te flashen, ga ik morgen doen, had het graag eerder gedaan, maar Asus heeft Internet bios updates uit mijn bios gesloopt met een andere update voor some reason.

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
G. Zwienesteert schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 02:15:
[...]

Neem aan dat dit een typo is? In Windows is het wel opgelost begrijp ik uit de rest van je bericht.
Is geen typo. Bij een usb boot blijft de setup gewoon hangen (als ik de front usb poorten gebruik). Dat heb ik niet als ik de usb stick achter in het moederbord stop.

Het werkt wel goed als Windows is geïnstalleerd. Het is gewoon vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G. Zwienesteert
TumTum schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 07:33:
[...]

Is geen typo. Bij een usb boot blijft de setup gewoon hangen (als ik de front usb poorten gebruik). Dat heb ik niet als ik de usb stick achter in het moederbord stop.

Het werkt wel goed als Windows is geïnstalleerd. Het is gewoon vaag.
Ah oke, nu snap ik hem. Bedankt voor je reacties.
Pagina: 1