Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe pc boot niet meer na eerste keer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Winterkneusje
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-07-2024
Beste Tweakers,

Net na een lange poos wachten een pc in elkaar geschroefd. Alles ging prima en hij ging meteen aan, ik kon zelfs meteen door met de tabs die nog open stonden na m'n SSD getransplanteerd te hebben uit mijn oude systeem.

Daarna werd ik helaas even weggeroepen terwijl de pc het stuurprogramma voor Asus moederborden aan het downloaden was.

Toen ik later terug kwam dacht ik dat de pc in slaap modus was gevallen maar na kort wiebelen met de muis en het klikken op random toetsen kreeg ik helaas geen reactie.

De volgende stap was het opnieuw proberen te starten, ik kreeg een klik te horen en ik zag dat de fans een halve seconde probeerden te draaien en dat de aio-pomp ook even kort een teken van leven liet zien. Hierna bleven enkel de leds van de ram en het moederbord aan.

Het moederbord laat verder niet zien dat er iets mis is. Hij laat geen error code zien en de troubleshoot lampjes staan ook niet aan.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Hiervan is alles behalve de boot drive en de gpu nieuw. Deze draaien al beiden bijna een jaar probleemloos in mijn oude systeem dus ik verwacht niet dat het hier aan ligt.

Asus rog crosshair hero 8
Trident z neo @ xmp 3800mhz cl14
Nzxt kraken x73
Ryzen 9 5900x
Seasonic prime 850 watts platinum
Powercolor red dragon 5700xt
Wd black 500 GB

Wat ik vooral opvallend vind is dat de pc het eerst wel een goede tien minuten heeft gedaan zonder enige problemen maar dat ik hem nu dus niet meer aan krijg. Zoals ik zei geeft het moederbord geen problemen aan. Ik heb naast de power switch op de case ook de knop op mobo geprobeerd met hetzelfde resultaat. Heb ook de stroom er van af gehaald en het opnieuw geprobeerd, weer hetzelfde resultaat.

Heeft iemand tips, een idee of een suggestie van wat ik verder zou kunnen proberen?

Mvg,

Winterkneusje

Beste antwoord (via Winterkneusje op 05-12-2020 16:33)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:59
Klik>uit is voeding, of iig een kortsluitbeveiliging die zijn werk doet. Probeer eens met een minimale setup buiten de behuizing dus zonder opslag en met 1 geheugenmodule op een stuk karton.

Alle reacties

• Winterkneusje
Update: ondertussen ram opnieuw geïnstalleerd de connectors nagegaan en safe boot knop geprobeerd. Nog geen succes

• MichelJ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-11 13:18
klinkt alsof de ergens iets te warm geworden is, had je goed pasta tussen de processor en de koeler gedaan?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En de folie van de koeler gehaald?

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
Klik>uit is voeding, of iig een kortsluitbeveiliging die zijn werk doet. Probeer eens met een minimale setup buiten de behuizing dus zonder opslag en met 1 geheugenmodule op een stuk karton.

• Winterkneusje
MichelJ schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:17:
klinkt alsof de ergens iets te warm geworden is, had je goed pasta tussen de processor en de koeler gedaan?
Pre-applied bij de aio, en dan zou ik ook verwachten dat hij inmiddels weer is afgekoeld, toch?

• Winterkneusje
Uszka schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:23:
Bedankt, ik ga dit even proberen!

• Winterkneusje
Even de psu getest volgens de methode op de website. De fan van dat ding spint een halve seconde en kapt er dan mee dus het zal wel daar aan liggen.

Dat wordt dus weer even wachten op een vervangend exemplaar.

Kan het overigens ook zo zijn dat ik iets fout heb gedaan? Of bestaat er een kans dat de andere componenten nu ook beschadigd zijn?

• Uszka
De voeding heeft een fanless modus. Als 'Hybrid Mode' op de achterzijde van de voeding is ingeschakeld dan gaat de fan pas draaien bij een bepaalde temperatuur in de voeding. Als je test moet je de Hybrid Mode uitzetten.

• Winterkneusje
Uszka schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:46:
De voeding heeft een fanless modus. Als 'Hybrid Mode' op de achterzijde van de voeding is ingeschakeld dan gaat de fan pas draaien bij een bepaalde temperatuur in de voeding. Als je test moet je de Hybrid Mode uitzetten.
Klopt heb ik gedaan. Heb inmiddels een andere psu aangesloten en alles werkt.

• Winterkneusje
Nog een update: The plot thickens: heb de nieuwe psu getest met alleen de mobo aansluitingen. 24 pin en cpu 8 pin dus. Werkte prima allemaal.

Daarna de gpu en sata aangesloten voor fan hub en aio, weer hetzelfde probleem. Ergens kortsluiting in de pc zelf dus. Probleem ligt dus of bij de gpu, of de fans/ aio. Geprobeerd verder te experimenteren. Eerst zonder de fans, zelfde probleem, daarna zonder de aio, binnen 1 sec rook!

Snel de psu uit. Kabel van de fan hub van de kast naar mobo gesmolten! Zal de dader dan wel zijn geweest. Wel even schrikken natuurlijk. Alle kabels losgekoppeld van de fan hub, weer opnieuw proberen, zelfde probleem als eerst. Zou het kunnen dat de kast zelf zorgt voor kortsluiting? Net als bij de kist van nzxt die laatst in het nieuws was?

Hoop dat er niks kapot is maar wel balen dit. Weet nou niet wat ik nog kan doen.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De juiste schroeven gebruikt?

• Winterkneusje
Zeker, alles precies volgens het boekje.

• Uszka
Daarom mijn advies buiten de behuizing te testen. Aangezien je dat blijkbaar niet gedaan hebt zit je nu met schade aan je 1,5K of meer systeem.

• Winterkneusje
Uszka schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:34:
Daarom mijn advies buiten de behuizing te testen. Aangezien je dat blijkbaar niet gedaan hebt zit je nu met schade aan je 1,5K of meer systeem.
Je maakt me bang met je enge woorden. Heb de aio verwijderd en m'n vertrouwde noctua tower erop gezet.

Nu doet hij het gewoon wel. Moet dan aan de aio liggen, wat jammer. Gelukkig doet alles het verder wel gewoon. Vooral dat de CPU in orde is is even een opluchting.

• Uszka
Fijn dat er verder geen schade is. AIO RMA dan maar. Goede luchtkoeling is zo gek nog niet.

• Winterkneusje
Uszka schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:18:
Fijn dat er verder geen schade is. AIO RMA dan maar. Goede luchtkoeling is zo gek nog niet.
Twijfel toch nog. Denk dat het misschien aan de sata kabel heeft gelegen. Het was er een met twee aansluitingen. Ik weet het niet meer zeker maar ik denk dat ik eerst problemen had met de aio in 1 van de aansluitingen, en dat ik toen rook kreeg toen ik de fans probeerde op dezelfde aansluiting.

Weet alleen niet meer of ik dezelfde aansluiting heb geprobeerd voor het testen maar het is wel frappant dat ik problemen had met de aio en een gesmolten pwm kabel. Misschien verder testen maar dan wel absoluut buiten de kist verder. Je schrikt je wezenloos als er plots rook uit je nieuwe machine komt.

Maar zou het kunnen dat het aan de kabel heeft gelegen?
Pagina: 1