SSD vervangen iMac Late 2009 (temp sensor HDD)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:54
Hi all,

Je kent het vast wel, je bent die ene kennis of dat ene neefje die "vast wel even naar die computer wil kijken". Zo iemand ben ik dus :P. Hoewel ik tegenwoordig steeds meer "nee" verkoop, wil ik deze kennis wel graag helpen. Betreffende persoon zit letterlijk in de kreukels en kan weinig meer, dus als feelgood ga ik toch deze reparatie maar doen. En een iMac heb ik nog nooit open gehad, dus ook weer leuk leerpuntje voor mij.

Het gaat om de volgende imac.

Late 2009 model, EMC E2308

Er mankeert van alles aan deze Mac, maar waarschijnlijk is dat allemaal vrij simpel te verhelpen. Zo is de glasplaat kapot, maar het LCD paneel werkt gelukkig nog. Ook is de harde schijf defect, deze wil ik dus gaan vervangen voor een SSD. Ik krijg direct bij aanzetten van de mac een "gong" en vervolgens alleen maar een wit scherm en een fan die vervolgens wil opstijgen, zo hard blaast deze. Google leert mij dat dit de HDD vaak kan zijn.

iFixit erop nageslagen en het ziet er allemaal niet zo moeilijk uit, dus dat komt ook wel goed.

De enige vraag die ik heb:

Die temperatuur Sensor die iFixit aanbiedt is eentje die je met een plakkertje op de SSD plakt om vervolgens die tempertuur te meten. Andere webshop biedt een iets ander kabeltje aan: https://www.010mac.nl/sho...29-a-imac-a1311a1312.html. En elders lees ik weer dat je een OWC sensor nodig bent om geen gezeik te krijgen.

Maakt het veel verschil wat voor soort sensor ik er aan hang? Als het kan hou ik het allemaal netjes zonder allemaal Tweaks in MacOS uit te moeten voeren om de fans stil te krijgen, als een (goedkoop) sensortje het ook kan.

Wat zijn jullie ervaringen? :)

Ik ga binnenkort de onderdelen bestellen, dus ik kan in de tussentijd nog wel wat rondspeuren op internet. Enkele dingetjes kunnen prima via Ebay, het heeft verder ook geen spoed aangezien ik toch eerder m'n gereedschap bij elkaar moet zoeken ;)

Beste antwoord (via krakendmodem op 22-12-2020 13:34)

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:12
Ok top! Bij het open maken voorzichtig zijn met het scherm er zitten namelijk power kabels vast aan het scherm. Dus eerst 10 - 15 cm ruimte maken tussen het scherm en de behuizing zodat je met je hand de kabels los kan maken. Niet verder dan dit zeg maar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilCNx7svJ15NglV0XfxyLLdmZFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HRqKGaEitVeotZnabSaCMcTW.jpg?f=fotoalbum_large

De rest is een eitje. Suc7

[ Voor 3% gewijzigd door Riptide op 22-12-2020 00:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riptide
Hi ik heb voor mijn imac 2011 27inch een paar jaar geleden de OWC oplossing genomen werkt prima. Je plaatst het kabeltje gemakkelijk tussen je SSD en de sata aansluiting. Voor de zekerheid altijd je PRAM en NVRAM resetten.

https://www.iculture.nl/tips/nvram-pram-resetten/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stanley22_7
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-09 02:58
Hier de OWC oplossing op een 2010 iMac gedaan. Dat is ook een temp sensor die je op de HD plakt. Meeste werk is die scherm kabels los/vast klikken. Als dat allemaal klaar is, werkt het gewoon. Niets te tweaken in het OS.
Wel MacOS met internet recovery opnieuw geïnstalleerd.

[ Voor 23% gewijzigd door Stanley22_7 op 20-12-2020 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
@Stanley22_7 @Riptide dan kies ik voor de "safe" option en bestel ik ook zo'n sensor. Afgelopen week nog niet aan toe gekomen ;) Vanmiddag maar even de Mac open maken, kijken of deze nog te redden is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
Ok top! Bij het open maken voorzichtig zijn met het scherm er zitten namelijk power kabels vast aan het scherm. Dus eerst 10 - 15 cm ruimte maken tussen het scherm en de behuizing zodat je met je hand de kabels los kan maken. Niet verder dan dit zeg maar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilCNx7svJ15NglV0XfxyLLdmZFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HRqKGaEitVeotZnabSaCMcTW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Riptide op 22-12-2020 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Riptide schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 00:06:

[Afbeelding]

Heb de Mac inmiddels open gehad. Dat magneetsysteem waarmee de glasplaat vast zit is ideaal. Paar schroefjes los en ik kon er inderdaad makkelijk bij.

Alles ziet er van binnen keurig uit. Na reset van NVRam kreeg ik ook weer beeld (na 20 seconden) vervolgens een laadbalkje en vervolgens een verbodsbord met schuine streep. Er was een installatie op de harde schijf aanwezig, maar die was niet goed volgende de Apple site. Eerst maar een bootable USB stick maken, de restore via internet met Command + R werkte helaas niet. En als alles weer goed werkt een nieuwe SSD, sensor en glasplaat erin. Is ie voor minder dan 100 euri weer klaar :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tojeMMQhlgRTd_0xJursD4kxjV4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJb54CUPEYlokxmaA7DGvpnV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4utjuG7Es3kgi8F461vp7Nwo1E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CW40gTDwL5EQYUuKRMZTc86x.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaUzzlPxkFqCJz9t6WQTZ98WdwA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F2kE7T8qFKH9KKSPd21yVIEa.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riptide
Goed bezig! Inderdaad nieuwe schijf erin doen en vanaf usb stick opstarten en dan de nieuwe schijf formatteren via disk utility. Wel effe opletten welk OSX je erop zet ik zou niet hoger gaan dan High Sierra. Die loopt nog lekker soepel alles daarboven gaat minder lekker. Mocht je de iMac nog een boost willen geven dan ook het geheugen upgraden to the max. Dacht dat er totaal 16 gig in gaat.

https://www.onlinemacwink...c-27-late-2009-i5-i7.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Het schijnt onder Windows toch wat lastiger te zijn om een bootable stickje te maken.

Ik gebruikte de tool Transmac en de tutorial van deze site: https://pureinfotech.com/create-macos-bootable-usb-windows/

Alles gaat goed maar de mac ziet die stick niet. Ook niet na format naar GPT. Misschien maar een dvd'tje branden, die liggen hier ook overal nog :p.

Ik heb een image van Sierra 10.12 gedownload. https://support.apple.com/nl-nl/HT211683. Die installOS.dmg is dan rechtstreeks te downloaden via de site. Anders wordt je naar de app store verwezen, wat niet echt gaat op en Windows machine :)

Maak meerdere keren per jaar een bootable Windows stickje, maar een Mac werkt toch net ff anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Riptide een dikke iMac gaat standaard niet verder dan 10.13 (High Sierra). Met de Dosdude1 patch werkt het ook niet, vanwege de lage specs van o.a. de videokaart.

@krakendmodem Waarschijnlijk was je eerste installer wel goed maar was het certificaat verlopen waardoor je een fout krijgt. De datum terugzetten via terminal, tijdens het installatieproces, doet de truc.

Voor een 2009 model hoef je trouwens geen nieuwe sensor te plaatsen. Je kunt de connector die de HDD in gaat kortsluiten met een stukje utp draad of een stukje paperclip (daarna wel even krimpkous er omheen tegen of kortsluiting op andere componenten). De fan blijft dan rustig z'n rondjes draaien. Een SSD hoeft immers niet gekoeld te worden. Eigenlijk is die ventilator overbodig maar voor de volledigheid laat je 'm lekker meedoen.

krakendmodem schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:39:[/b]
Alles ziet er van binnen keurig uit.
[/quote]
Die iMac is 11 jaar oud. Zorg alsjeblieft voor nieuwe koelpasta op de cpu en gpu plus nieuwe coolpads op de videogeheugen. (Daar moet geen koelpasta op!)

Verder de tandenborstel en de stofzuiger er overheen om de boel eens goed schoon te maken. Stof is van aardige invloed die zorgt voor een defecte videokaart, iets met warmte afvoer en airflow.

[ Voor 23% gewijzigd door sypie op 25-12-2020 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
sypie schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 21:24:
@Riptide een dikke iMac gaat standaard niet verder dan 10.13 (High Sierra). Met de Dosdude1 patch werkt het ook niet, vanwege de lage specs van o.a. de videokaart.

@krakendmodem Waarschijnlijk was je eerste installer wel goed maar was het certificaat verlopen waardoor je een fout krijgt. De datum terugzetten via terminal, tijdens het installatieproces, doet de truc.

Voor een 2009 model hoef je trouwens geen nieuwe sensor te plaatsen. Je kunt de connector die de HDD in gaat kortsluiten met een stukje utp draad of een stukje paperclip (daarna wel even krimpkous er omheen tegen of kortsluiting op andere componenten). De fan blijft dan rustig z'n rondjes draaien. Een SSD hoeft immers niet gekoeld te worden. Eigenlijk is die ventilator overbodig maar voor de volledigheid laat je 'm lekker meedoen.

krakendmodem schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:39:[/b]
Alles ziet er van binnen keurig uit.
[/quote]
Die iMac is 11 jaar oud. Zorg alsjeblieft voor nieuwe koelpasta op de cpu en gpu plus nieuwe coolpads op de videogeheugen. (Daar moet geen koelpasta op!)

Verder de tandenborstel en de stofzuiger er overheen om de boel eens goed schoon te maken. Stof is van aardige invloed die zorgt voor een defecte videokaart, iets met warmte afvoer en airflow.
De usb stick wordt niet herkend op de Mac. Dus bij inschakelen zie ik überhaupt niet de optie om te starten vanaf de USB.

Dat verbodsbord kreeg ik bij het opstarten vanaf e harde schijf die al in die iMac zat. Het vreemde is dat de fans met die schijf op volle toeren draaien, dus daar gaat ergens al iets mis.

Het truukje met kortsluiten kan ik wel eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Welke fans gaan op volle toeren draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Zo te horen en te zien beide fans. Aan de onderkant voel je de lucht aangezogen worden en boven blaast deze het er weer hard uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RlQxoVwNxdFTAC9f3DG126h954=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gs7k9WTW1bhfGGIMZq2SmUPn.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan pas maandag weer bij de Mac kijken, deze staat nu bij mij op kantoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
Heb je osx al weten te installeren? En heb je het owc kabeltje op de juiste manier geinstalleerd? En heb je je pram en je nvram al gereset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banix
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-09 21:31
Riptide schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 00:06:

[Afbeelding]

Ik heb hem op zijn rug gelegd met met twee stiften het scherm in deze stand laten staan. Scheelt een hoop uit elkaar halen en je kan overal prima bij

You want weapons? We're in a library. Books are the best weapon in the world. This room's the greatest arsenal we could have. Arm yourself!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
Banix schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:15:
[...]

Ik heb hem op zijn rug gelegd met met twee stiften het scherm in deze stand laten staan. Scheelt een hoop uit elkaar halen en je kan overal prima bij
Ja dat kan ook indd goeie! Zolang het kabeltje maar niet onder trek spanning komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Het scherm zit maar aan 4 kabeltjes vast, waarvan 1 niet beslist nodig is of invloed heeft op het systeem. Daarom lekker rechtop laten staan en het scherm er even voor weg.

@krakendmodem Mocht je ergens de Apple Hardware Test kunt vinden dan zou ik eens draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banix
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-09 21:31
Riptide schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:19:
[...]

Ja dat kan ook indd goeie! Zolang het kabeltje maar niet onder trek spanning komt te staan.
Zag dit ooit in een how to op YouTube en heeft me een hoop tijd bespaard de afgelopen jaren ;)

You want weapons? We're in a library. Books are the best weapon in the world. This room's the greatest arsenal we could have. Arm yourself!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Riptide schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:13:
Heb je osx al weten te installeren? En heb je het owc kabeltje op de juiste manier geinstalleerd? En heb je je pram en je nvram al gereset?
OWC kabeltje, SSD en nieuwe glasplaat moet nog binnen komen.

Osx is nog niet geïnstalleerd. Ik ga eerst een bootable DVD bakken om te kijken of die Mac daar wel van wil starten.

Pram en vram waren wel gereset, daarna begon pas na ongeveer 30 seconden dat laadbalkje te lopen en probeerde de Mac vanaf de harde schijf die al in het systeem aanwezig was op te starten.

In het kort: de Mac aan de stroom gehangen met de hardware die er nog in zat. Pram en NVRAM gereset.
Bij inschakelen krijg ik eerst een wit scherm te zien; na een minuut verschijnt het Apple logo en een laadbalkje om vervolgens vast te lopen op dat verbodsbord.

De SSD en de OWC chip zijn nog niet geleverd. Er is dus feitelijk nog niks aan de Mac aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
krakendmodem schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:27:
[...]

OWC kabeltje moet nog binnen komen.

Osx is nog niet geïnstalleerd. Ik ga eerst een bootable DVD bakken om te kijken of die Mac daar wel van wil starten.

Pram en vram waren wel gereset, daarna begon pas na ongeveer 30 seconden dat laadbalkje te lopen en probeerde de Mac vanaf de harde schijf die al in het systeem aanwezig was op te starten.

In het kort: de Mac aan de stroom gehangen met de hardware die er nog in zat. Pram en NVRAM gereset.
Bij inschakelen krijg ik eerst een wit scherm te zien; na een minuut verschijnt het Apple logo en een laadbalkje om vervolgens vast te lopen op dat verbodsbord.

De SSD en de OWC chip zijn nog niet geleverd. Er is dus feitelijk nog niks aan de Mac aangepast.
Ah ok nou dat eerst maar afwachten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Riptide schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:29:
[...]

Ah ok nou dat eerst maar afwachten dan.
Jup :P. Ik probeer eerst op de bestaande HDD Mac os opnieuw te installeren. Mocht alles stabiel draaien, dan gooi ik op dat moment wel de SSD erin.

Alleen blijf ik het vreemd vinden dat die Mac zolang nodig heeft voordat deze eindelijk het Apple logo laat zien en doorstart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Waarom bak je een DVD terwijl een USB stick van 8 GB of groter het prima gaat doen? (uiteraard moet je die wel in huis hebben...)

Een iMac 2009 heeft niet zoveel aanpassingen nodig ten opzichte van een 2011 model, dat scheelt weer.
(sinds afgelopen zomer een stuk of 13 van die dingen op mijn zolderkamer gehad...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xb5tx-bXn5W5BV3FvYOwaPoC6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ww8j9xlhaDD5O7RELvVO2V6R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
EDIT: Wat ik me nog zit te bedenken: Heb je ook gecontroleerd of alle connectoren aangesloten zitten? Dus die van de CPU, de GPU en de DVD-drive? Wanneer die niet aangesloten zitten gaat de boel ook op 100% draaien. En aangezien het een iMac is waar misschien al eerder door iemand aan gesleuteld is zou het zomaar kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
sypie schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:37:
Waarom bak je een DVD terwijl een USB stick van 8 GB of groter het prima gaat doen? (uiteraard moet je die wel in huis hebben...)

Een iMac 2009 heeft niet zoveel aanpassingen nodig ten opzichte van een 2011 model, dat scheelt weer.
(sinds afgelopen zomer een stuk of 13 van die dingen op mijn zolderkamer gehad...)

[Afbeelding]
Omdat ik met een stick van 16GB na twee keer formatteren de Mac niet kon starten. En ik honderden van die dvd's liggen, en als dat wel gewoon direct werkt, prima toch? :p maar het kan mogelijk ook liggen dat ik zo'n USB via Windows probeer te maken en niet via een Apple systeem zelf.

Zal eens een andere stick opzoeken, moet hier ook nog wel ergens liggen tussen de rotzooi. Maar kan er a.s. maandagavond pas naar kijken. Dan weet ik meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
krakendmodem schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:44:
[...]

...maar het kan mogelijk ook liggen dat ik zo'n USB via Windows probeer te maken en niet via een Apple systeem zelf.
Ik weet wel zeker dat je het beter via een OSX systeem kan doen maar als een dvd ook werkt prima inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 13:32
Riptide schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:46:
Goed bezig! Inderdaad nieuwe schijf erin doen en vanaf usb stick opstarten en dan de nieuwe schijf formatteren via disk utility. Wel effe opletten welk OSX je erop zet ik zou niet hoger gaan dan High Sierra. Die loopt nog lekker soepel alles daarboven gaat minder lekker. Mocht je de iMac nog een boost willen geven dan ook het geheugen upgraden to the max. Dacht dat er totaal 16 gig in gaat.

https://www.onlinemacwink...c-27-late-2009-i5-i7.html
Nee 32gig zelfs! Heb ik ook, draait super in combi met 750GB SSD (Samsun 840 evo). Qua fan, zodra je OSX weer geinstalleerd hebt kan je ook gewoon het appje 'SSD Fan Control' downloaden. Daarin kan je dan de snelheden vs temperaturen instellen, bij opstarten zal het de iMac dan even blazen maar daarna gewoon zoals normaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9AZlvAlUyI_BwZ_I4K3vv037oQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KgYyi8TfR6IRo26Bc767a5Ez.png?f=user_large

4x Hynix 8GB DDR3L 1600Mh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riptide
Giant87 schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:02:
[...]

Nee 32gig zelfs! Heb ik ook, draait super in combi met 750GB SSD (Samsun 840 evo). Qua fan, zodra je OSX weer geinstalleerd hebt kan je ook gewoon het appje 'SSD Fan Control' downloaden. Daarin kan je dan de snelheden vs temperaturen instellen, bij opstarten zal het de iMac dan even blazen maar daarna gewoon zoals normaal.
Ok vetjes van de 32 gig! De SSD Fan control alleen zou ook kunnen maar ik heb beide opties gedaan. Dus de Fan control + het OWC kabeltje dan is de computer ten alle tijden lekker stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Nou, ben er alweer een uur mee bezig maar ik krijg het vervloekte ding maar niet aan de praat.

Wat ik probeer:

- Ik heb geprobeerd om vanaf DVD en USB op te starten. Dat gaat niet. Zowel de USB als DVD worden niet herkend. De imac blijft hardnekkig opstarten vanaf de harde schijf die de corrupte installatie bevat.

- Ik kan resetten wat ik wil, ik krijg geen 2e "chime" te horen als ik de PRAM/NVRAM/SMC probeer te resetten. De MAC start vrolijk door vanaf de harde schijf. Geen reactie of wat dan ook vanaf het keyboard.

- Starten vanaf DVD door "C" minutenlang ingedrukt te houden; geen resultaat.

Straks eerst maar een SSD proberen waar niks op staat, misschien doet ie het dan wel.

Ook klopt het m.i. niet dat ik twee minuten naar een wit scherm staar totdat er eindelijk wat actie wordt ondernomen met doorstarten.

Alle kabels, connectors zijn aangesloten en lijken te functioneren.

Ik ga zo naar huis, ben nog op kantoor en kijk thuis dan even verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riptide
Welke toetsencombinaties druk je in bij het opstarten via USB/ DVD?
Kom je uberhaupt in het boot menutje waarbij je schijfen kan kiezen?

Heb je ook via Option (⌥) proberen te booten je krijgt dan zoiets te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zL6F9ripbDGOazSd1qUbEZAOSA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1z8quH7bMI5Rfjtl9QDVa8Sl.jpg?f=user_large

En heb je de USB / DVD via een andere mac computer gemaakt?
Je moet wel op de juiste manier een usb stickie maken (zoals Woutertjuh hieronder aangeeft)

[ Voor 73% gewijzigd door Riptide op 28-12-2020 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-09 19:48
Hoi!

Voor de usb stick, gebruik dit: https://www.appletips.nl/bootable-usb-stick-high-sierra/ optie 2!
De iMac kan maximaal 10.13 (High Sierra) aan als macOS versie.

Blazen = sensorfout. betekend dat er iets niet aangesloten zit of dat er een sensor defect is. Sensor bij de fan gaat logwel eens spontaan defect bij open maken zonder dat je er aan zit.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
De enige sensor die ik in de afgelopen jaren defect heb gezien is die naast de iSight camera zit. Gelukkig kwam die naar voren met de Apple Hardware Test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Riptide schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:43:

[Afbeelding]

Je moet wel op de juiste manier een usb stickie maken (zoals Woutertjuh hieronder aangeeft)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJKLTkRhxmYe-XUJULtEkY6uHdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ZNQ5QFx1xfLt0S4dBx8b9Th.jpg?f=fotoalbum_large
Dat is alles wat ik zie. En ja, de option key gebruikt net als command, option P + R om de boel te resetten. Er gebeurt gewoon niks. Na een tijd start de computer door met de HDD.

En ja, ik maak die dingen op Windows met de app van Transmac. Schijnt een goeie te zijn al lees ik uiteraard ook veel berichten van niet. Ik heb op dit moment gewoon geen andere Mac in de buurt. (Uiteraard werken we op kantoor alleen maar met Windows en heeft niemand in mijn kennissenkring een mac staan. Maar ik ga morgen eens vragen of er ergens nog eentje staat bij een afdeling die met media werkt).

Dan nog blijft het vreemd dat het systeem ruim 2 minuten nodig heeft om überhaupt door te starten :N. Klopt niet helemaal zo als het lijkt.

Ik zal zo nog een poging wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Dubbel.

[ Voor 99% gewijzigd door krakendmodem op 28-12-2020 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Dubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
krakendmodem schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:59:
[...]
En ja, ik maak die dingen op Windows met de app van Transmac. Schijnt een goeie te zijn al lees ik uiteraard ook veel berichten van niet. Ik heb op dit moment gewoon geen andere Mac in de buurt. (Uiteraard werken we op kantoor alleen maar met Windows en heeft niemand in mijn kennissenkring een mac staan. Maar ik ga morgen eens vragen of er ergens nog eentje staat bij een afdeling die met media werkt).

Dan nog blijft het vreemd dat het systeem ruim 2 minuten nodig heeft om überhaupt door te starten :N. Klopt niet helemaal zo als het lijkt.

Ik zal zo nog een poging wagen.
Ik denk dat het inderdaad verstandig is een usb te maken via een andere mac systeem hopelijk kan je iemand vinden. Dat hangen van 2 minuten kan van alles zijn. Wellicht een vervuild of corrupt osx systeem, kapotte hd etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Riptide schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:43:

[Afbeelding]

Goed, we zijn een dik halfjaar verder, Mac is even bij iemand anders geweest maar uiteindelijk kwam men weer bij mij uit.

Bottomline: Systeem doet nog steeds niks :P En dat ligt waarschijnlijk aan de USB stickjes, want mijn i7 Mac Mini, die ik onlangs van iemand kon overnemn doet er ook niks mee. :+ Dus nee, ik krijg de voorbeelden zoals in je screenshot niet. De Mac Mini reageert op de Option/Alt key, de iMac reageert er helemaal niet op en start stug door vanaf de (defecte?) disk. En nu even een tijdelijke SSD in gehangen, dan gebeurt er helemaal niks

Nu probeer ik dus via die Mac mini een bootable usb te maken, maar dat is toch net iets "ingewikkelder" dan ik dacht.

Via https://support.apple.com/en-us/HT201372 wil ik graag de High Sierra image downloaden, maar daarvoor wordt de App store op de Mac geopend en zegt deze dat ik deze "update" niet kan installeren. Dat klopt, ik draait Big Sur. Maar hoe krijg ik dan in godsnaam die .dmg dan?

Als ik die Sierra image wil openen na het downloaden ervan, dan geeft de mac wederom aan dat ik hier niks mee kan doen:

Open the disk image, then open the .pkg installer inside the disk image. It installs an app named Install [Version Name]. Open that app from your Applications folder to begin installing the operating system.

Vervolgens krijg ik daarop de foutmelding: This version of MacOS 10.12.6 cannot be installed on this computer. Dat wil ik ook niet, maar dit krijg ik dus na het uitvoeren van het "stappenplan"

Hetgeen wat ik zoek is dat de Install Sierra app zichtbaar komt bij Applicaties, zodat ik in de terminal de bootable stick kan maken. Schijnbaar werkt het niet meer op de manier zoals ik op talloze websites lees.

En ik maar denken dat Mac's simpel zijn in gebruik. :+

Edit: Ik lees op reddit reacties van mensen die tegen hetzelfde aanlopen.

https://www.reddit.com/r/..._osx_high_sierra_install/
https://www.reddit.com/r/...able_drive_of_macos_high/

Blijkt dat ik gelukkig niet de enige ben, begon al aan mijzelf te twijfelen. We zoeken even verder.

[ Voor 12% gewijzigd door krakendmodem op 10-08-2021 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:31
De updater gaat niet werken. Je moet echt de .DMG hebben. Heb net even voor je gekeken maar zelf heb ik hem helaas ook niet meer en Apple biedt hem niet meer aan (via de store of CL). Helaas mag ik nergens rechtstreeks naar toe wijzen. Maar als je hem nou op magische wijze vindt via google en dan de hash vergelijkt om te kijken of er niet aan gesleuteld is, moet het goed komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:23
Maar misschien nog het "makkelijkst" om via USB-SATA koppeling de installatie op de SSD te doen als je eenmaal de juiste DMG hebt gevonden? Het kost maar een half uur om hem uit elkaar te slopen.. Het lijkt er verdacht op dat je een probleem hebt met de DVD-drive of USB-connector op de late 2009..

[ Voor 20% gewijzigd door koppie op 18-08-2021 21:15 ]

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
@BlackMonkey @koppie en anderen

Zal het kort houden. Het systeem werkt weer :)

De updater werkt inderdaad niet, ik begrijp niet waarom Apple en andere sites “beweren” dat dit werkt. Dus via marktplaats maar een installatieschijfje gekocht. Voor mij de snelste oplossing zonder weer urenlang zoeken en proberen.

En Inderdaad, de DVD drive in de mac werkte niet goed meer. Dus een externe dvd brander aangeschaft en die aangesloten. Et voila. Het systeem ging direct vanaf de schijf starten.

Nog een aantal keren toch een vastloper gehad tijdens het booten van de DVD. Dit bleek te liggen aan de SSD die niet helemaal lekker geformeerd was. Dus, die SSD via SATA -usb aangesloten op mijn eigen Mac Mini en vervolgens geformatteerd naar Mac OS Journaled.

Uiteindelijk verliep de installatie soepel en draaide er na een klein uurtje High Sierra op het systeem. Ander glasplaat erin en systeem zag er weer als nieuw uit.

Voor die fans die op volle toeren draaien heb ik toch maar zo’n Mac Fan Control geïnstalleerd. En dat werkt zo prima.

Leuke casus geweest. De helft bleek niet lekker meer te werken maar met wat omdenken toch weer aan de praat gekregen. Niet alles is vervangen, de DVD drive heb ik gelaten voor wat het is, en heb advies gegeven om dat geheugen later misschien nog even uit te breiden (er zit nu 4GB in), en dat merk je soms. Ook is de CPU uiteraard niet de snelste meer.
Pagina: 1