Adapter plaatsen achter een dimmer mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xvisor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-10-2023
Hi allemaal,

Ik zit met een praktische vraag, ik heb een koof met led verlichting op 230V achter een LED dimmer (fase afsnijding) die 200Watt aankan. Hier zitten 6 spots op van 5Watt (max 30Watt dus). Nu zit ik met een simpel apparaatje wat werkt met een 230V naar 12V 2A adapter. De adapter kan een ingangsspanning aan van 100-240V en 50/60Hz. Is het mogelijk om de adapter op de dimbare voeding aan te sluiten zonder dat dit voor problemen zorgt en zo ja wat is het gevolg van dimmen op de output van de adapter? Ik weet als ik het goed heb van vroeger nog dat een dimmer niet het voltage verminderd maar de fase aan of afsnijd maar ik weet niet wat het gevolg daarvan op een simpele 230V -> 12V adapter is. Er is geen andere 230V beschikbaar zonder dat er veel werk verricht moet worden en het zou juist perfect zijn als de adapter inschakelt samen met de verlichting.

Mvg,
Peter

Beste antwoord (via xvisor op 08-12-2020 11:15)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een adapter is nogal generiek, er zijn heel veel verschillende ontwerpen mogelijk, die allemaal weer net iets anders reageren.

Maar grofweg, de adapter gaat op een gegeven moment continu uit en daarna weer aan. Dus je krijgt grote pieken (In rush current). Afhankelijk van de kwaliteit gaat hij dan sneller stuk of gaat veel meer storing leveren. Het is best acceptabel als een adapter een klein beetje storing geeft bij het aanzetten, dat is een storingkje van 1ms oid. Maar stel je voor dat hij dat 100x per seconde gaat doen, dan kun je voorstellen dat dingen als Wifi of je TV daar wel iets van gaan vinden.
In een normaal leven zal zo'n adapter misschien 1000x ingeschakeld worden, met minuten of uren tussen elke schakeling, dus daarop is dat ding ontworpen. Maar nu ga je er naar toe dat het ding elke seconde 100x wordt ingeschakeld. Sommige onderdelen zullen dus te warm worden, of simpelweg niet gemaakt zijn voor het aantal keren inschakelen.
Professionele apparatuur heeft soms zelfs een handleiding waarin het aantal keren dat je het apparaat mag inschakelen staat beschreven. Bijvoorbeeld een pomp mag dan maximaal 60x per uur worden ingeschakeld, omdat elke start veel zwaarder is voor het apparaat dan simpelweg doordraaien. Dat betekent ook niet dat het meteen stuk gaat als je het een keertje wat vaker doet, maar een regelaar (zoals jouw dimmer) moet daar wel op worden uitgezocht.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Zo'n universele transformator is een capacitieve belasting, dus er gaat niet meteen iets stuk met fase afsnijding.
Wel mag je er gerust van uitgaan dat het niet zal werken zoals je wil, wellicht bij lage dimstand zal de uitgang aan en uit flikkeren, en bij hogere dimstand gewoon constant ingeschakeld zijn.

Wat is je belasting?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xvisor
Dank voor de info, maar het flikkeren kan ik natuurlijk wel controleren met een goede multimeter neem ik aan? Daarnaast bevatten dit soort adapters toch meestal ook wel condesatoren om dit enigsinds binnen de perken te houden?

De belasting is max 12V 2A, opgenomen door een raspberry pi en een kleine digitale versterker (Raspberry Pi3 B+ met HifiBerry AMP2).

Het is overigens een dimmer die altijd maximaal inschakelt en dan binnen 1 seconden naar de juiste dimstand gaat om problemen met minimaal dimmen bij inschakeling te voorkomen.

Maar het belangrijkste is eigenlijk dat ik geen gevaarlijke situatie creëer door dit te proberen? Hooguit een kapotte adapter?

[ Voor 9% gewijzigd door xvisor op 05-12-2020 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wat een onzalig plan zeg. Die adapter is daar natuurlijk niet voor gemaakt. Kan een tijdje werken... waarschijnlijk outputspanning ook niet stabiel dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Niet doen, slecht plan. En een pi is dan nog eens gevoelig voor zwakke voedingen...
Maar gevaarlijk is het niet perse.

[ Voor 17% gewijzigd door naftebakje op 06-12-2020 07:32 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xvisor
Oke dat is wel duidelijk dan, ik ga in iedergeval wat anders bedenken dan.

Is er misschien ook nog iemand die mij de technische uitleg kan geven van wat er precies gebeurd met de stroom door de fase afsnijding en het effect op een adapter? Ik houd van leren :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een adapter is nogal generiek, er zijn heel veel verschillende ontwerpen mogelijk, die allemaal weer net iets anders reageren.

Maar grofweg, de adapter gaat op een gegeven moment continu uit en daarna weer aan. Dus je krijgt grote pieken (In rush current). Afhankelijk van de kwaliteit gaat hij dan sneller stuk of gaat veel meer storing leveren. Het is best acceptabel als een adapter een klein beetje storing geeft bij het aanzetten, dat is een storingkje van 1ms oid. Maar stel je voor dat hij dat 100x per seconde gaat doen, dan kun je voorstellen dat dingen als Wifi of je TV daar wel iets van gaan vinden.
In een normaal leven zal zo'n adapter misschien 1000x ingeschakeld worden, met minuten of uren tussen elke schakeling, dus daarop is dat ding ontworpen. Maar nu ga je er naar toe dat het ding elke seconde 100x wordt ingeschakeld. Sommige onderdelen zullen dus te warm worden, of simpelweg niet gemaakt zijn voor het aantal keren inschakelen.
Professionele apparatuur heeft soms zelfs een handleiding waarin het aantal keren dat je het apparaat mag inschakelen staat beschreven. Bijvoorbeeld een pomp mag dan maximaal 60x per uur worden ingeschakeld, omdat elke start veel zwaarder is voor het apparaat dan simpelweg doordraaien. Dat betekent ook niet dat het meteen stuk gaat als je het een keertje wat vaker doet, maar een regelaar (zoals jouw dimmer) moet daar wel op worden uitgezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xvisor
@TheGhostInc Thanks, juist door de fase afsnijding vind er dus eigenlijk een korte onderbreking van de spanning plaats waarbij de aangesloten apparaten dus (zeer kort stondig) uit gaan en weer inschakelen, ondanks dat afhankelijk van de bouw van de adapter het "heel" misschien geen output probleem zou opleveren levert het dus sowieso veel stress op de adapter op waardoor de levensduur absoluut fors beperkt zal worden. Zo begrijp ik het goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xvisor
@TheGhostInc Ik bedenk me dan nu net nog een ding, waarom werkt het dan wel prima om een 240V->12V trafo achter de dimmer te plaatsen? Is dat in feite niet hetzelfde idee... of is zo'n trafo gewoon heel anders opgebouwd en juist speciaal geschikt voor dat vele aan/uitschakelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Met een "domme" transformator gaat het redelijk goed doordat het een dom (grofweg) lineair apparaat is.

Dus als minder in gaat komt er minder uit. In dit soort situaties zitten er vaak gloeilampen achter. Die hebben redelijk wat thermische massa. Dus als een stuk van de golf wegvalt wordt het draad gemiddeld kouder (en dus minder fel), maar tussen (Wat over is van) een golf en niks zit te weinig tijd om veel verschil in intensiteit te maken.

Een schakelende voeding (daar ga ik even van uit) is een stuk complexer en vooral "intelligenter". Zo lang hij na gelijkrichten en bufferen grofweg een input krijgt die binnen zijn grenzen valt (tegenwoordig vaak 100-250V) zal hij het "100%" doen aan de uitgang. Alle extra verstoringen die op de input komen zullen in potentie wel extra stress zetten op wat componenten intern.

Het wordt vooral een probleem als de input buiten zijn werkgebied komt. Normaal gesproken is dat alleen als hij voeding verliest. Dan valt hij uit en het is klaar. Maar nu is het bijvoorbeeld 100 keer per seconde voor 1 milliseconde. Daar kan zo'n regelaar prima onstabiel van worden wat zich ook weer vertaalt in allerlei effecten op de uitgang. Hoe het exact gaat verlopen is op voorhand moeilijk te zeggen, maar het is zeker niet in het normale werkgebied van zo'n adapter.

Het gevolg kan prima zijn dat hij zo gaat werken:
100%-50%: leds 100% ingeschakeld (adapter trekt het nog wel)
50-30%: Leds aan, maar met flikkeringen (adapter krijgt echt last van storingen)
30:0: Leds uit (adapter krijgt het niet meer voor elkaar om ingeschakeld te blijven)

Dit zijn arbitraire waardes overigens, maar om een idee te geven
Pagina: 1