Wat heb je aan inspraakmomenten bij bouwprojecten?

Pagina: 1
Acties:

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-01 19:39
Een paar weken geleden kreeg mijn hele buurt een brief, met de boodschap dat een kantoorgebouw vlak naast onze woningen gesloopt gaat worden. Het plan is om hier een 4-laags appartementencomplex neer te zetten, en dat er binnenkort een inspraakmoment is met de projectontwikkelaar en iemand van de gemeente.

Nou kon ik online niet duidelijk vinden hoe dit in de praktijk werkt. We kunnen als buurt bezwaar maken tegen dingen, maar in hoeverre heeft de gemeente hier oren naar? Bijvoorbeeld: als wij willen dat ze in de ochtend niet om 7 uur maar om 8 uur pas gaan beginnen met bouwen (wat fijn zou zijn voor onze slaap), wat is de kans dat hiernaar geluisterd word? Heeft iemand hier ervaring mee?

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:43

MLLL

Palm Treo 650

Pruimenvlaai schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:55:

Bijvoorbeeld: als wij willen dat ze in de ochtend niet om 7 uur maar om 8 uur pas gaan beginnen met bouwen (wat fijn zou zijn voor onze slaap), wat is de kans dat hiernaar geluisterd wordt? Heeft iemand hier ervaring mee?
Die kans acht ik nul.
(Die kans 8 ik 0 :z )

[ Voor 3% gewijzigd door MLLL op 05-12-2020 14:18 ]

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:00
Pruimenvlaai schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:55:
Een paar weken geleden kreeg mijn hele buurt een brief, met de boodschap dat een kantoorgebouw vlak naast onze woningen gesloopt gaat worden. Het plan is om hier een 4-laags appartementencomplex neer te zetten, en dat er binnenkort een inspraakmoment is met de projectontwikkelaar en iemand van de gemeente.

Nou kon ik online niet duidelijk vinden hoe dit in de praktijk werkt. We kunnen als buurt bezwaar maken tegen dingen, maar in hoeverre heeft de gemeente hier oren naar? Bijvoorbeeld: als wij willen dat ze in de ochtend niet om 7 uur maar om 8 uur pas gaan beginnen met bouwen (wat fijn zou zijn voor onze slaap), wat is de kans dat hiernaar geluisterd word? Heeft iemand hier ervaring mee?
Inspraakmoment is vaak alleen een politiek correcte oplossing om achteraf te kunnen zeggen dat de buurt een kans heeft gehad om iets in te brengen. 98% staat al vast, hooguit kleine details als een raam dat recht in jouw tuin uitkijkt zou gewijzigd kunnen worden etc.

Beginnen om 8 uur gaat nooit gebeuren, denk eerder aan 6.30, je begint de dag met koffie in de keet om dan om 7 uur aan de slag te gaan.

Tip... hoe meer je daar een punt van maakt, hoe groter de kan dat direct om 7 uur de cirkelzaag aan gaat.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als mensen zich betrokken voelen gaan ze minder dwars liggen. Dat is een beetje het idee aan zulk soort inspraakmomenten. En als er echt idiote dingen inzitten zeggen ze later 'maar dat heeft niemand gezegd tijdens de inspraakmomenten'. :z

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-01 17:33
Ik zou zorgen dat je heel duidelijk krijgt welke afspraken al gemaakt zijn, en wat vooralsnog vooral ideeen zijn waar nog van alles te besluiten valt. Ik vrees voor je dat het voor 99% het eerste is. Maar door dit (idealiter vooraf) helder te krijgen weet je in ieder geval tot in hoeverre men je serieus neemt.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:14
Bouwvakkers vragen om 8:00 te beginnen, hahaha, nee dat gaat 'm echt niet worden. Om 7:00 de pneumatische hamer het beton in, waarschijnlijker.

Maar ter voorbereiding: je moet het plan kunnen opvragen bij de gemeente, vaak publiek op hun website.

Er kan wel degelijk ook echte input verzameld worden vanuit de buurt. Wel klopt het dat dit vaak op relatieve details is. Maar toch, van een dergelijk project bij mij in de buurt zijn daar wel dingen door veranderd. Denk aan:

- zichtlijnen qua waar de gevel precies komt t.o.v. omliggende woningen. Gaat over decimeters naar voor/achter binnen het perceel. Bv. ook met oog op verkeer bij een kruispunt ernaast (overzicht).

- meer parkeerplaatsen afgedwongen bij het complex zelf. Gemeente was daar een beetje van kan wel er omheen. Bewoners dachten, ja in onze al volgeparkeerde straat, how about no.

- afgesloten terrein met groene haag erom vs. ook bereikbaar vanaf achterliggende straten. Zal de ontwikkelaar grosso modo worst zijn maar de bewoners eromheen hebben vaak wel meningen.

Ik maak me trouwens ook sterk dat ontwikkelaars zelf er vast wel eens expres wat domme dingen in laten zitten zodat je dan kunt zeggen dat je echt iets met de obvious feedback die er op komt hebt gedaan.

Maar de inspraak gaat dus over wat er gebouwd word, niet over de uitvoering ervan.

Trouwens. Ik woon echt vlakbij, als in gangetje van 2 meter breed afstand van zo'n bouwput. Als ze eerst iets ouds gaan slopen krijg ie dat wel mee, maar van de bouw zelf eigenlijk heel weinig, qua lawaai.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Bouw begint om 7:00 uur, daar ga je echt niks aan veranderen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wilke schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:46:

Ik maak me trouwens ook sterk dat ontwikkelaars zelf er vast wel eens expres wat domme dingen in laten zitten zodat je dan kunt zeggen dat je echt iets met de obvious feedback die er op komt hebt gedaan.
Zo doet het kabinet in Den Haag het ook. Kunnen de kamerfracties zich vervolgens allemaal op de borst kloppen.
Pagina: 1