Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 01:03
Ik dacht ik vraag het toch even, want ik kan het echt nergens vinden.

Ik heb een Be quiet! Dark Power Pro 12 1200W voeding voor mijn nieuwe build, werkt allemaal prima... maar het valt me op dat de voeding nog steeds stroom geeft aan mijn systeem zelfs als ik het in de "0" (off) positie zet.

De computer valt wel uit, dus het doet iets... maar het lijkt alsof de 5VSB voltage nog aanwezig blijft. De LED verlichting op mijn moederbord gaat namelijk niet uit.
Zodra ik de stekker er fysiek uittrekt stoppen de lichten wel binnen 1 seconde.

Nu vind ik dit niet een heel groot probleem, maar ik ben gewend dat de power switch direct de voeding van het stroomnet afsluit.
Is dit te verwachten of is hier iets raars aan de hand?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:32

sapphire

Die-hard pruts0r

Hoe lang heb je zitten kijken naar die ledjes op je moederbord?

Als je de knop omzet is namelijk niet direct alle spanning uit het systeem. Daarom blijft een powerled oid. op een moederbord vaak nog even branden.

Druk de powerknop in en dan zou deze uit moeten gaan, eventueel kinnen fans nog een slagje draaien als dit doet net nadat je de knop achter op dr voeding op 0 gezet hebt.

[ Voor 72% gewijzigd door sapphire op 05-12-2020 23:24 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
sapphire schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 23:21:
Hoe lang heb je zitten kijken naar die ledjes op je moederbord?

Als je de knop omzet is namelijk niet direct alle spanning uit het systeem. Daarom blijft een powerled oid. op een moederbord vaak nog even branden.

Druk de powerknop in en dan zou deze uit moeten gaan, eventueel kinnen fans nog een slagje draaien als dit doet net nadat je de knop achter op dr voeding op 0 gezet hebt.
Na minuten zijn de leds nog steeds aan, maar zodra ik de stekker er uit haal gaan deze binnen 2 seconde uit.
Dit is consistent.

De computer valt wel uit als ik het op "0" zet, alleen de leds blijven aan. Als ik de voeding in 0 heb en ik plug de kabel in zie ik ook de leds even snel aangaan, wat me aangeeft dat er absoluut contact is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De +5V SB is er juist om te zorgen dat er stroom op het systeem staat als je het ding uit hebt staan (SB staat immers voor stand by). Grote kans dat je dat in de bios wel ergens uit kunt zetten trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik had dit ook, er zit een optie in de bios waarmee je de liedjes uit kunt zetten als de pc uitstaat.

Bij mijn ASrock x570 steel legend heette de optie "turn on the LED in s5" deze op disabled zetten.

Mocht je geen ASrock hebben heb je kan dat deze optie iets anders heet.

[ Voor 46% gewijzigd door rikadoo op 06-12-2020 10:45 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Ik weet dat de LEDs uitkunnen, dat is ook het probleem niet.

Ik vroeg me vooral af of het normaal is dat een voeding die in "0" stand zit nog steeds stroom (5VSB) doorgeeft, ik ben gewend dat dit fysiek de voeding van het stroomnet afsluit!

Het is een beetje alsof je het knopje op je stekkerblok uitzet maar er toch nog stroom op blijft staan :P

[ Voor 18% gewijzigd door smiba op 06-12-2020 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:39

Cheezus

Luiaard

Nee, dat is niet normaal. In de meeste gevallen is de switch echt een harde switch van de 220 en zal de voeding dus helemaal uit schakelen. Be Quiet dacht daar blijkbaar anders over en heeft er een switch van gemaakt die dus alleen een bepaald deel uitschakelt, geen idee wat daar dan het nut van is maar goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Heb toch maar even nog een mail gestuurd naar be quiet! om te zien of dit inderdaad te verwachten gedrag is.

Straks werkt de knop wel maar lekt er gewoon nog net genoeg stroom door om het stand-by circuit geactiveerd te laten.
Lijkt me namelijk meer moeite voor hun om die knop iets anders te laten doen dan gewoon de complete power input af te sluiten, snap namelijk echt niet waarom ze dit zouden hebben gedaan.

Ik update dit topic wel zodra ik reactie terug heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01 16:18
Ik kom met de deur in huis vallen, maar ik bladerde hier langs en heb misschien een verklaring. Als ik mijn voeding uit zet dan blijft de moederbord LED ook branden totdat ik fysiek de stekker er uit trek dus dat 'gedrag' herken ik. Wat het in mijn ervaring leek te veroorzaken is dat ik monitoren met 'usb-hubs' heb die op de PC zijn aangesloten, dus die monitoren zitten met de stekker nog in het stopcontact en blijven stroom 'leveren' aan de PC terwijl de PC zelf uit staat. Als ik die usb-kabels er uit haal en dan de voeding uit zet dan gaat het lichtje wel uit zoals je normaal gesproken kan verwachten.

Misschien is het een placebo effect, of het is een verklaring.
Pagina: 1