Monitor delen met laptop en desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oakheart
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-12-2020
Hi, ik heb een vraagje over hoe ik mijn setup het handigste in kan richten. Ik heb namelijk een werklaptop, deze hang ik door middel van een usb-c kabel aan mijn monitor. Deze monitor fundeert ook als hub, dus hier zit mijn toetsenbord, muis en webcam in. Dit werkt heel handig, ik hoef namelijk maar een kabel in mijn laptop te stoppen en alles is verbonden incl oplader.

Het probleem: Ik wil een desktop kopen en deze aansluiten op hetzelfde scherm, hoe kan ik dit inrichten zodat ik zo min mogelijk moeite moet doen als ik de switch tussen laptop en desktop wil maken?

Moet ik bijvoorbeeld gewoon opzoek naar een desktop met usb-c, en werkt het dan op dezelfde manier als bij mijn laptop? Of accepteert een desktop geen scherm via usb-c?

Het scherm met bijvoorbeeld hdmi verbinden met de desktop is natuurlijk ook een optie, maar dan zit ik met mijn muis/toetsenbord die niet via hdmi naar de computer kunnen, dus dan moet daar nog een andere kabel voor lopen geloof ik?

Misschien toch een externe hub ernaast gebruiken? Heeft niet mijn voorkeur maar misschien kan het niet anders.

Ik ben benieuwd met wat voor ideeën jullie komen en alvast bedankt!

Monitor: https://tweakers.net/pric...ung-c34h890wgu-zwart.html
Laptop: https://tweakers.net/pric...-xps-15-9500-bnx9508.html
Nog geen desktop op het oog, maar als ik ergens rekening mee kan houden waardoor dit makkelijker wordt hoor ik het graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De simpelste oplossing is de kabel ompluggen, maar ook de lastigste.

Als je helemaal geen kabels om wil pluggen, dan kom je uit op een KVMswitch zoals deze: https://www.blackbox.nl/n...B-C-4K-DisplayPort,2-Port
Zelf geen ervaring mee, was de eerste hit op google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
De meeste monitoren hebben verschillende video ingangen, en een mogelijkheid om via een menu daar tussen te schakelen. Zo hangt mijn laptop aan de HDMI ingang en en de PC aan Display port.

Toetsenbord en muis kan je via een USB switch laten lopen, die zijn niet zo duur. Ik plug toetsenbord gewoon om, en muis switcht tussen wifi voor pc en bluetooth voor laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bedenkelijk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-08-2023
Hoofdzakelijk wil je dus 1 vaste werkplek met vast toetsenbord/muis en scherm en met een druk op de knop kunnen wisselen tussen je 2 apparaten?

Er zijn schermen met ingebouwde kvm switches

https://tweakers.net/moni...uS8xRsopWMjQ3MTFQiq2trQUA

Ook is er software dat je muis en toetsenbord input over het netwerk deelt met andere computers alsof het een tweede monitor is:
https://www.stardock.com/products/multiplicity/

Inclusief drag and drop, klipboard etc

Eerlijk gezegd je idee is leuk maar ik verwacht dat het in de praktijk erg gaat tegenvallen / niet praktisch is. Bedenk voor jezelf eerst goed of je dit gaat gebruiken voordat je er geld tegenaan gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

en de display/hmdi poort op je scherm die je linkt werken niet ??? plug je nieuwe desktop daarop .. en gebruik het knopje op je scherm om tussen de input's te switchen (zonder ompluggen) .. problem solved zonder extra speciale hardware

Persoonlijk zou ik een scherm ernaast zetten voor de desktop .. en dan 1 van de 2 schermen als dual monitor setup gebruik maken oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bedenkelijk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-08-2023
hoe kan ik vso minnen? :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:55
vso schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:54:
en de display/hmdi poort op je scherm die je linkt werken niet ??? plug je nieuwe desktop daarop .. en gebruik het knopje op je scherm om tussen de input's te switchen (zonder ompluggen) .. problem solved zonder extra speciale hardware
Moet je dus alleen nog iets regelen voor het toetsenbord en muis...

Precies zoals de TS al schrijft dus.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:37

sapphire

Die-hard pruts0r

Kunnen de toetsenbord en muis niet alleen via de USB-C naar de desktop en dan HDMI/DP voor beeld gebruiken?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Xander schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 00:01:
[...]

Moet je dus alleen nog iets regelen voor het toetsenbord en muis...

Precies zoals de TS al schrijft dus.
als je las ;) gaf ik aan 2 schermen ipv 1 scherm voor 2 pc's ,,

Ik heb dual monitor, pc thuis verbind naar werk (rdp) dat is afhankelijk v.d situatie te displayen op 1 of 2 schermen .. afhankelijk v.d software settings kan ik ook 1 scherm extenden over 2 schermen heen.

maar een usb switch is goedkoper dan een USB-c switch .. HDMI moet je een active/passive variant hebben .. (gezeur) en DP .. volgens mij het zelfde ..

in theorie is het mogelijk bv met een usb-3.0 / 2.0 (10,-) kostende "screenrecorder" stick je beeld door te sturen en via wat software geknutsen een usb host/client van desktop naar laptop te maken .. maar de moeite .. (iemand heeft iets vergelijkbaars gedaan met een RPI zoek op "rpi+kvm" )

maar als je kan RDP-en naar de laptop of naar je home desktop scheelt dat bakken met irritatie .. en lastige software..

Tja vanalles

Pagina: 1