Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een smartphone kopen uit 2017. Onafhankelijk van of dit slim is of niet heb ik de volgende vraag:

Welke batterij is in betere staat:
Eentje die 2 jaar dagelijks gebruikt is, of
Eentje die nog nieuw in de ongeopende doos zit?

Die nieuwe is inmiddels natuurlijk langzaam leeg gelopen en zit dus met een lege batterij, misschien al 2 jaar ofzo? Een gebruikte heeft ook 2 jaar gebruik erop zitten. Ik heb de optie om een gloednieuwe te kopen of een tweedehandsje. Wat is batterij wise slimmer?

(Een nieuwe batterij is voorlopig geen optie want dan verliest ie zijn waterdichtheid. Prijs ook geen groot verschil)

Alle reacties

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:14
Ben je wel zo zeker dat een batterij die nog nieuw in de verpakking zit wel leeg is? Batterijen worden geshipped met 40-60% lading en het duurt wel ff voordat dat helemaal weg is.

Voor mij zou dit een no brainer zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Na een jaar is die dan toch wel leeggelopen, en ligt dan nog een jaar (of 2) leeg op de plank, of niet?

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Tja.., een gebruikte heeft gebruikssporen en de batterij vertoont uiteraard slijtage, zal dus niet meer zo lang meegaan.
Maar die nieuwe kan dood zijn, door diepte-ontlading.

Weet je zeker (door bijv. een bon) dat betreffend exemplaar echt uit 2017 is? Want 't kan ook, dat die telefoon wel model 2017 is, maar later geproduceerd is. Dan zou de batterij nog goed kunnen zijn.

En koop je die nieuwe van een winkel, zodat je hem zonder gedoe terug kunt sturen, mocht hij DOA zijn?

Eigen ervaring:we hebben een tijdje een kleine verzameling klassieke telefoons gehad (inmiddels grotendeels verkocht), die dus allemaal ongebruikt in de kast lagen. Bij de echt oude geen probleem, achterklepje eraf, batterij eruit, en zo bleef die jaren goed.
Bij de latere modellen kon de batterij er niet uit, resultaat in de loop van enkele jaren: vier 'dode' telefoons door zelf-ontlading. Twee hebben we nog tot leven kunnen wekken, door ze 24 uur aan de lader te hangen. Bij de andere twee toestellen lukte dat niet meer. En die waren ooit nieuw gekocht, nooit gebruikt...

Aan de andere kant heeft een oom een nieuwe iPhone 5s twee jaar ongebruikt in de kast laten liggen. Die was dus ook leeg, opgeladen, werkt nu al twee jaar prima.

Dus 't kan wél.
En bij weinig prijsverschil heeft een nieuwe dan natuurlijk de voorkeur.
Maar wanneer je hem niet kunt retourneren, zou ik de gok niet wagen.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:06
Eigenlijk niets van te zeggen. We weten niet hoe de telefoon gebruikt is, en we weten niet hoe de accu in de verpakking er aan toe is. Zoals je zegt, als hij helemaal leeg is, kan er heel veel schade zijn, of hij is gewoon helemaal dood.
Als hij nog voldoende spanning vastgehouden heeft, kan hij zo goed als nieuw zijn. En een accu waar echt helemaal niets aan zit, houd het inderdaad vaak heel lang vol. Als er nog een telefoon aan aangesloten zit, ontlaad hij meestal veel sneller.

Als de telefoon heel vaak kleine beetjes is opgeladen, of misschien heeft die ook wel een jaar leeg in de kast gelegen, kan die accu ook gewoon praktisch dood zijn.
Of er is heel netjes mee om gegaan, zo min mogelijk laadcycles, en niet steeds kleine beetjes laden, altijd goed op spanning gehouden, kan die accu ook nog in top staat zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een Samsung A3 2017, nieuw in de verpakking. Maar inmiddels denk ik, zou die batterij nou nog goed zijn? Hij zit dus inderdaad vast IN de telefoon. Hij zal wel 0% zitten nu, maar ik dacht dat dat qua batterij een betere keus zou zijn dan een telefoon die al jaren gebruikt is?
Pagina: 1