Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfinx-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-07 08:52
Beste tweakers,

Ik ben heel tevreden van mijn Yamaha HTR-4067 / RX-477 receiver, in de tijd aangekocht voor mijn 5.1 speakers aan te sturen, met als belangrijkste bron mijn oude Samsung TV UE40H6670.

Al mijn apparaten (playstation, pc, tv-decoder) had ik aangesloten via HDMI op de TV, en de versterker op de HDMI ARC poort. Daarnaast ook een optische kabel van de TV naar de receiver. Zo kon ik via de TV remote eenvoudig switchen tussen al m'n devices en het volume regelen. Voor 5.1 moest ik soms manueel het output formaat switchen naar "Dolby Digital" ipv PCM, maar dat liep allemaal prima. Ik kijk ook vaak 5.1 content via de Plex app op de Samsung TV, dat werd correct afgespeeld als het output formaat juist stond. Ik zag dan ook het "Dolby Digital" rode icoontje op m'n receiver oplichten.

Nu was het na 6 jaar tijd voor een TV upgrade, en ben ik eigenaar van een Samsung QE55Q70T. Alle devices weer op dezelfde manier aangesloten, blijkt echter dat het afspelen van 5.1 niet meer zo vlot gaat dan voorheen...

Geen enkele setup lijkt helemaal te werken zoals ik het graag wil:

- HDMI eARC aangesloten
- Optische kabel aangesloten
- Output: Receiver (HDMI)

--> zeer onstabiel, 5.1 enkel via "pass-through" maar geen Dolby Digital symbool te zien. Plex werkt niet bij het opstarten, geeft enkel geluid na verschillende settings te switchen, kabels in/uittrekken en toestellen aan/uitschakelen, niet consistent en eerder niet dan wel

- HDMI eARC alleen aangesloten
- Output: Receiver (HDMI)

--> zelfde resultaat

- HDMI eARC aangesloten
- Optische kabel aangesloten
- Output: Optische kabel

--> geeft helemaal geen geluid, wat ik ook probeer van overige settings

- Optische kabel alleen aangesloten
- Output: Optische kabel

--> wel stabiel, 5.1 werkt - weliswaar zonder Dolby Digital symbool op de versterker - maar dan kan ik mijn tv remote niet meer gebruiken voor het volume te regelen van de versterker

Mijn conclusie is dat het Audio Return Channel niet goed werkt of in ieder geval voor problemen zorgt...

Enkele vragen:

1) Mijn TV heeft een HDMI eARC poort, mijn versterker ondersteunt dit "nieuwe" protocol niet - ben ik toe aan een nieuwe versterker met eARC support ipv ARC? Of kan het aan de kwaliteit van mijn HDMI kabel liggen?

2) Ik kan geen Dolby Digital meer kiezen als formaat op mijn TV, enkel PCM of Pass-through - verlies ik nu aan kwaliteit? Ik krijg wel een 5.1 signaal maar de receiver doet geen post-processing, is dat correct?

3) Is mijn setup fout en zou ik al mijn devices moeten aansluiten op mijn versterker? Ik heb niet veel zin om alle kabels te verleggen, tenzij ik alles via m'n TV remote kan aansturen. Of moet ik dan een universal remote gebruiken?

Update: foutieve informatie doorstreept, sorry voor de verwarring

[ Voor 1% gewijzigd door Sfinx- op 05-12-2020 13:59 . Reden: Foutieve info aangepast ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:27

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Kan aan je hdmi kabel liggen. Wat is de lengte?
ARC zou gewoon moeten werken met 5.1/DD/DTS.
Misschien ondersteund je tv geen DTS?
Stel je tv in op pass through dat is m.i. meestal de beste setting.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:14
Op mijn 2020 qled werkt Dolby Digital wel als optisch als standaard geluidsuitvoer heb ingesteld. Daarmee werken de tv speakers niet meer. Blijkbaar kan de tv geen DD uitsturen en tegelijk decoderen voor de tv speakers. Er is best een groot verschil in geluid. Met name in het laag.

Als je de samsung one remote hebt ingesteld kun je wel volume regelen van de receiver.

Hdmi kan ik helaas niet testen aangezien mijn receiver komende zomer 15 jaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:35
Sfinx- schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 00:33:
Al mijn apparaten (playstation, pc, tv-decoder) had ik aangesloten via HDMI op de TV, en de versterker op de HDMI ARC poort. Daarnaast ook een optische kabel van de TV naar de receiver. Zo kon ik via de TV remote eenvoudig switchen tussen al m'n devices en het volume regelen.
Waarom op die manier aangesloten? Alle bronnen naar de receiver is een meer voorkomende methode. Nu dien je altijd de TV aan te hebben staan en is de kans dat je audio mist omdat de TV het niet door kan zetten. Zoals ik het lees kon de oude TV wel DD 5.1 doorzetten maar er zijn TV's die het niet doen. TV's die DTS 5.1 doorzetten zijn er wel maar zie je minder vaak. Tevens mis je sowieso HD Audio zoals DTS HD Master Audio en Dolby TrueHD aangezien dat niet over S/PDIF gaat. Enige wat de HDMI kabel in dit geval doet is HDMI CEC voorzien.
Voor 5.1 moest ik soms manueel het output formaat switchen naar "Dolby Digital" ipv PCM, maar dat liep allemaal prima.
Als de TV op "PCM" stond zal je nooit 5.1 hebben gehad. S/PDIF ondersteunt maximaal twee kanalen in PCM.
Ik zag dan ook het "Dolby Digital" rode icoontje op m'n receiver oplichten.
Ik ben net uit bed dus mogelijk kijk ik er overheen maar de handleiding van de RX-477 dan wel HTRE-4067 laten beiden geen icoontjes voor Dolby Digital op het display van de receiver zien?
1) Mijn TV heeft een HDMI eARC poort, mijn versterker ondersteunt dit "nieuwe" protocol niet - ben ik toe aan een nieuwe versterker met eARC support ipv ARC? Of kan het aan de kwaliteit van mijn HDMI kabel liggen?
Indien één device geen HDMI eARC heeft zal er terug worden gevallen op HDMI ARC. HDMI ARC heeft puur qua audio geen voordeel ten opzichte van S/PDIF, dezelfde formaten worden ondersteunt. Omdat je de TV als hub gebruikt hangt het echter wel af van wat de TV ondersteunt.
2) Ik kan geen Dolby Digital meer kiezen als formaat op mijn TV, enkel PCM of Pass-through - verlies ik nu aan kwaliteit? Ik krijg wel een 5.1 signaal maar de receiver doet geen post-processing, is dat correct?
"Pass-through" is bitstream en op die manier kan je Dolby Digital krijgen, de andere optie zou DTS zijn. Een ander formaat wat bitstream over S/PDIF kan. In deze is het denk ik vooral een ander naam voor hetzelfde doel. Al zegt het wel iets dat de oude TV wellicht geen DTS ondersteunde, anders werd dat wel genoemd.
3) Is mijn setup fout en zou ik al mijn devices moeten aansluiten op mijn versterker? Ik heb niet veel zin om alle kabels te verleggen, tenzij ik alles via m'n TV remote kan aansturen. Of moet ik dan een universal remote gebruiken?
Andere kabel testen kan altijd, handshake hangt per device af. In theorie zou je met alles via de receiver HDMI CEC hebben om alles met één remote te kunnen bedienen. Echter is HDMI CEC een protocol wat elke fabrikant zelf mag implementeren en het hoeft dus zeker niet te werken zoals je wilt. Alles aansluiten op de receiver heeft mijns inziens wel andere voordelen, zie wat ik eerder zei.

HDMI ARC is de opvolger van S/PDIF maar HDMI ARC zorgt niet voor het bedienen met één remote, dat is HDMI CEC. Indien je HDMI ARC en CEC los kan in- en uitschakelen (kan lang niet altijd) zou je mogelijk terug kunnen naar je oude set-up. Dat je geen DD icoon ziet op je receiver durf ik even niet te zeggen wat het inhoudt aangezien de handleiding niets stelt over dat lampje. Dolby 2.0 is namelijk ook Dolby en zegt niets over het aantal kanalen. Het kan ook zijn dat het lampje er wel is en alleen oplicht bij Dolby 5.1 maar dat de nieuwe TV geen surround doorstuurt maar maximaal 2.0 stereo. Eerder genoemd als een mogelijk nadeel van de TV als hub gebruiken. Dan zal je wel alles via de receiver moeten laten lopen indien je surround wilt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfinx-
FeaR schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:50:
[...]

Waarom op die manier aangesloten? Alle bronnen naar de receiver is een meer voorkomende methode. Nu dien je altijd de TV aan te hebben staan en is de kans dat je audio mist omdat de TV het niet door kan zetten. Zoals ik het lees kon de oude TV wel DD 5.1 doorzetten maar er zijn TV's die het niet doen. TV's die DTS 5.1 doorzetten zijn er wel maar zie je minder vaak. Tevens mis je sowieso HD Audio zoals DTS HD Master Audio en Dolby TrueHD aangezien dat niet over S/PDIF gaat. Enige wat de HDMI kabel in dit geval doet is HDMI CEC voorzien.
Zoals ik al aangaf, gebruikersgemak (1 remote om alles mee te bedienen zijnde die van de TV), ik begrijp echter dat dit niet de meest optimale setup is om de audio kwaliteit te garanderen.
Als de TV op "PCM" stond zal je nooit 5.1 hebben gehad. S/PDIF ondersteunt maximaal twee kanalen in PCM.
Dat heb ik mogelijk niet goed verwoord: soms viel mijn output terug op PCM en moest ik manueel de output naar DD switchen, op dat moment kreeg ik wel degelijk 5.1 audio. Het verschil is uiteraard heel duidelijk (2.0 vs 5.1)
Ik ben net uit bed dus mogelijk kijk ik er overheen maar de handleiding van de RX-477 dan wel HTRE-4067 laten beiden geen icoontjes voor Dolby Digital op het display van de receiver zien?
Het is de HTR-4067, ik dacht dat dit (ongeveer) hetzelfde model is dan de RX-477, ze zien er iig exact hetzelfde uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7RuLvWqn2JRQgeDn-QZpi684_Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2mDaApOM6TBgPbjTZwI3HT0b.jpg?f=user_large

Je hebt helemaal gelijk, het was geen rood DD icoontje maar de witte Cinema DSP indicator, om een of andere reden dacht ik dat dat een Dolby icoontje was, en in het rood 8)7 Ik zit er op een paar meter van als dat een excuus mag zijn, sorry voor de verwarring.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_F7Y6EUfNBrEka68le7kMU6RXQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l0PWkOalbUQBOMbt12WqdVkl.png?f=user_large
Indien één device geen HDMI eARC heeft zal er terug worden gevallen op HDMI ARC. HDMI ARC heeft puur qua audio geen voordeel ten opzichte van S/PDIF, dezelfde formaten worden ondersteunt. Omdat je de TV als hub gebruikt hangt het echter wel af van wat de TV ondersteunt.
Ok dus hoef ik het daar alvast niet te gaan zoeken. De TV ondersteunt volgens de specs zowel DD als DD+ maar ik kan dit zelf niet aangeven in de configuratie. Er zijn wel Dolby Atmos instellingen, maar dat ondersteunt mijn versterker niet.
"Pass-through" is bitstream en op die manier kan je Dolby Digital krijgen, de andere optie zou DTS zijn. Een ander formaat wat bitstream over S/PDIF kan. In deze is het denk ik vooral een ander naam voor hetzelfde doel. Al zegt het wel iets dat de oude TV wellicht geen DTS ondersteunde, anders werd dat wel genoemd.
Ik had op m'n oude TV 4 output formaat opties: PCM, DD, DTS en DD+
Nu krijg ik er 3 te zien: PCM, Auto en Pass-through (Auto gaat gewoon switchen tussen de andere 2 veronderstel ik?)
Andere kabel testen kan altijd, handshake hangt per device af. In theorie zou je met alles via de receiver HDMI CEC hebben om alles met één remote te kunnen bedienen. Echter is HDMI CEC een protocol wat elke fabrikant zelf mag implementeren en het hoeft dus zeker niet te werken zoals je wilt. Alles aansluiten op de receiver heeft mijns inziens wel andere voordelen, zie wat ik eerder zei.
remco_k schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 01:08:
Kan aan je hdmi kabel liggen. Wat is de lengte?
...
Ik heb de kabel nog eens nagekeken, het is een high speed HDMI 2.1 van 2 meter dus zou toch raar zijn dat het daar aan ligt.
HDMI ARC is de opvolger van S/PDIF maar HDMI ARC zorgt niet voor het bedienen met één remote, dat is HDMI CEC. Indien je HDMI ARC en CEC los kan in- en uitschakelen (kan lang niet altijd) zou je mogelijk terug kunnen naar je oude set-up.

[...]

Dan zal je wel alles via de receiver moeten laten lopen indien je surround wilt.
Dat begrijp ik ja, als ik echter de HDMI kabel aansluit lijkt de TV er niet goed mee overweg te kunnen voor audio output, zelfs al kies ik voor Optische kabel (die geeft dan helemaal niks). De HDMI heb ik dus voorlopig uitgetrokken, zonder HDMI uiteraard ook geen CEC. Nu moet ik dus mijn versterker remote gebruiken voor deze aan/af te zetten en het volume te regelen, dat ging vroeger allemaal via mijn TV remote.

Ik ga dan toch eens proberen om alles naar m'n versterker te switchen om te kijken of dat beter werkt. Al gaat dat geen oplossing bieden voor Plex, dat is een app op de TV zelf. Daarmee speel ik het meest 5.1 content af en daarvoor wil ik niet heel de tijd kabels moeten in/uittrekken of mijn settings moeten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:35
Sfinx- schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:56:
[...]
Je hebt helemaal gelijk, het was geen rood DD icoontje maar de witte Cinema DSP indicator, om een of andere reden dacht ik dat dat een Dolby icoontje was, en in het rood 8)7 Ik zit er op een paar meter van als dat een excuus mag zijn, sorry voor de verwarring.
Punt is nu alleen dat je dus dacht naar DD 5.1 te luisteren omdat je het rode icoontje zag maar dat icoontje was iets anders. Dan wordt het gehele verhaal mogelijk anders. Dan is het namelijk nu de vraag of je met de oude TV/oude situatie wel DD 5.1 had. Op de display zie ik rechts wel icoontjes van de afzonderlijke speakers, mogelijk kan je daar wat mee. Moet je wel even checken (of instellen?) dat die iconen het inkomende signaal laten zien en niet het uitgaande.
De TV ondersteunt volgens de specs zowel DD als DD+ maar ik kan dit zelf niet aangeven in de configuratie.
Als je kan kiezen voor "Bitstream" of "Passthrough" zou dat niet uit hoeven maken. De TV stuurt het signaal dan immers door. Het doet me wel afvragen wat er met inkomend DTS wordt gedaan.
Ik had op m'n oude TV 4 output formaat opties: PCM, DD, DTS en DD+
Nu krijg ik er 3 te zien: PCM, Auto en Pass-through (Auto gaat gewoon switchen tussen de andere 2 veronderstel ik?)
Dat van de oude TV snap ik niet. Lijkt me sterk dat de TV van een inkomend DD 5.1 signaal een DTS signaal maakt omdat je dat instelt. De opties van de nieuwe TV vind ik logischer: Passthrough (doorsturen) of PCM (decoderen).
Ik heb de kabel nog eens nagekeken, het is een high speed HDMI 2.1 van 2 meter dus zou toch raar zijn dat het daar aan ligt.
Het is niet de versie die verschil kan maken. De kabel an sich kan ook niet lekker werken tussen beide apparaten. Je zal niet de eerste zijn met de correcte kabels waar een andere kabel een probleem oplost. Vandaar dat andere kabel altijd aan wordt geraden, het zijn de kosten ook niet.
Ik ga dan toch eens proberen om alles naar m'n versterker te switchen om te kijken of dat beter werkt. Al gaat dat geen oplossing bieden voor Plex, dat is een app op de TV zelf. Daarmee speel ik het meest 5.1 content af en daarvoor wil ik niet heel de tijd kabels moeten in/uittrekken of mijn settings moeten aanpassen.
Als de TV geen 5.1 Out support dan ga je dat er ook nooit uit krijgen. Nadeel is dat wat de TV uit kan voeren qua audio nooit echt lekker gedocumenteerd is. Sterker, het kan ook nog afhangen van de bron. Externe bronnen kunnen/mogen soms minder dan interne bronnen (als apps en CI modules).

Ik heb geen kant en klaar antwoord op de vraag/probleem maar er zijn iets te veel aannames/onduidelijkheden op dit moment. Zoals of de oude TV wel echt 5.1 uitstuurde en of de nieuwe TV dat überhaupt kan.

Edit:
Handleiding van de HTR-4067 doorgelezen en "Cinema DSP" heeft zo te lezen geen relatie met DD5.1. Als in, ik haal niet uit de handleiding dat die optie alleen mogelijk is bij een inkomend surround signaal. Het is een effect wat Yamaha over het signaal gooit. Iets waar veel merken al (grotendeels) van af zijn gestapt maar Yamaha nog gebruikt. Kort door de bocht zie ik dan zo geen bewijs dat de oude situatie wel 5.1 stuurde als het lampje op de display het enige bewijs was. Verschil horen is binnen audio altijd een zeer discutabele. Zeker omdat Cinema DSP een effect is kan het al anders klinken. Geluid uit alle speakers is ook geen hard argument aangezien dat met bijvoorbeeld Dolby Pro Logic ook kan. Lastig.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 05-12-2020 14:42 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfinx-
FeaR schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:21:
Punt is nu alleen dat je dus dacht naar DD 5.1 te luisteren omdat je het rode icoontje zag maar dat icoontje was iets anders. Dan wordt het gehele verhaal mogelijk anders. Dan is het namelijk nu de vraag of je met de oude TV/oude situatie wel DD 5.1 had. Op de display zie ik rechts wel icoontjes van de afzonderlijke speakers, mogelijk kan je daar wat mee. Moet je wel even checken (of instellen?) dat die iconen het inkomende signaal laten zien en niet het uitgaande.
Edit:
Handleiding van de HTR-4067 doorgelezen en "Cinema DSP" heeft zo te lezen geen relatie met DD5.1. Als in, ik haal niet uit de handleiding dat die optie alleen mogelijk is bij een inkomend surround signaal. Het is een effect wat Yamaha over het signaal gooit. Iets waar veel merken al (grotendeels) van af zijn gestapt maar Yamaha nog gebruikt. Kort door de bocht zie ik dan zo geen bewijs dat de oude situatie wel 5.1 stuurde als het lampje op de display het enige bewijs was. Verschil horen is binnen audio altijd een zeer discutabele. Zeker omdat Cinema DSP een effect is kan het al anders klinken. Geluid uit alle speakers is ook geen hard argument aangezien dat met bijvoorbeeld Dolby Pro Logic ook kan. Lastig.
Dat was wel degelijk 100% zeker 5.1 :) Ik had bv. enkel conversatie geluid door m'n mid speaker en ondertussen de soundtrack / omgevingsgeluid op de L & R speakers. Alle icoontjes van m'n speakers lichten dan ook op ipv enkel L en R (bij PCM). Ik hoor het verschil goed met de "gefabriceerde surround" opties waarbij het geluid wel over de boxen verdeeld wordt maar het overduidelijk geen aparte signalen zijn.

Uiteraard gebruik ik die soms ook wel als het meerwaarde biedt. Dat is niet altijd het geval, zoals stereo muziek, dat wil je gewoon door je L en R speakers zoals het bedoeld is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rz8KZNxKFAb4Lzob6fPW-qkB-ZI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dlYXyXMfivH6GEzkmzrnVo8T.png?f=user_large
Dat van de oude TV snap ik niet. Lijkt me sterk dat de TV van een inkomend DD 5.1 signaal een DTS signaal maakt omdat je dat instelt. De opties van de nieuwe TV vind ik logischer: Passthrough (doorsturen) of PCM (decoderen).
Ik kon DTS niet zelf zomaar selecteren maar het stond in de lijst, uitgegrijsd - ik vermoed dat het enkel selecteerbaar was bij het afspelen van een DTS signaal, maar dat deed ik wss nooit. Ook DD+ werd enkel selecteerbaar (en automatisch geselecteerd) als ik content afspeelde die dit formaat had. DD kon ik om een of andere reden wel bijna altijd aanduiden, ook al was de source geen 5.1, hoe dat juist werkte geen idee maar het werd wel herkend door de versterker als een 5.1 signaal. Doet er op zich niet meer toe.
Het is niet de versie die verschil kan maken. De kabel an sich kan ook niet lekker werken tussen beide apparaten. Je zal niet de eerste zijn met de correcte kabels waar een andere kabel een probleem oplost. Vandaar dat andere kabel altijd aan wordt geraden, het zijn de kosten ook niet.
Goed punt, kost is idd verwaarloosbaar t.o.v. de TV en de receiver ;) Maar eens een nieuwe bestellen dan.
Als de TV geen 5.1 Out support dan ga je dat er ook nooit uit krijgen. Nadeel is dat wat de TV uit kan voeren qua audio nooit echt lekker gedocumenteerd is. Sterker, het kan ook nog afhangen van de bron. Externe bronnen kunnen/mogen soms minder dan interne bronnen (als apps en CI modules).

Ik heb geen kant en klaar antwoord op de vraag/probleem maar er zijn iets te veel aannames/onduidelijkheden op dit moment. Zoals of de oude TV wel echt 5.1 uitstuurde en of de nieuwe TV dat überhaupt kan.
Uiteraard ondersteunt de TV 5.1, hij ondersteund zelfs Dolby Atmos. Hij doet het ook gewoon perfect als ik alles (enkel) via de kabel laat werken. Met de receiver op de HDMI ARC aangesloten lijkt hij om een of andere reden last te hebben. Je zou verwachten dat een native app als Plex beter zou moeten werken dan een inkomend HDMI signaal, maar dat is dus niet het geval.

Je hebt me iig al veel geholpen met je kennis, ik test nog met een nieuwe kabel en ook het switchen van mijn hdmi aansluitingen.

! Update !

Zonet nog eens getest met de HDMI ARC aangesloten, zodra ik 5.1 content afspeel (via HDMI vanop PC bijvoorbeeld, of via Plex app) valt het geluid weg. Maar... als ik dan mijn versterker "wakker schud" (even switchen van kanaal) komt het ineens wel door.

Als ik het signaal kort onderbreek door bijvoorbeeld vooruit te springen, valt het opnieuw weg. Ik hoor dan ook eerst nog een kort sissend/ploffend geluid (typisch geluid bij het aansluiten van een kabel op een mengpaneel).

[ Voor 5% gewijzigd door Sfinx- op 05-12-2020 16:22 ]

Pagina: 1