Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jayvus
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-12-2021
Dag Tweakers

Ik kocht onlangs van Bol (reseller via Alternate) de Asus ROG Strix GL152W:
https://www.bol.com/nl/p/...ch/9300000001608466/?s2a=

Bij mijn eerste model merkte ik op dat als de fans silent zijn er een duidelijk geluid waarneembaar is komende van het midden van het keyboard. Het lijkt alsof er een naald aan het krassen is op glas en is redelijk irregulier.
Ik dacht dat dit coilwhine was, heb hem geretourneerd en een nieuwe gekregen, maar deze heeft hetzelfde probleem. Dus misschien geen coilwhine?
Het probleem leek zelfs erger: het geluid verluidt telkens als ik de trackpad gebruik (scrollen, klikken, etc.), als er iets verandert op het scherm zelf, etc.

Online vond ik nergens terug dat dit model specifiek dat probleem zou hebben.

Iemand hier enige ervaring mee of valt er iets aan te doen?

Groeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jayvus
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-12-2021
Oke, om even terug te komen op mijn eigen post:
Blijkbaar zou dit te maken hebben met de Intel processoren en is het geen probleem specifiek voor deze laptops. Andere laptops zoals Dell, HP, Lenovo, MSI... kunnen hier ook last van hebben.

Het probleem kan opgelost worden indien je een energieschema maakt die de CPU verlaagt naar 99% of minder (Turboboost schakelt dan niet aan). Het verschil tussen 99% en 100% qua sterkte van het geluid is alvast enorm.

Persoonlijk stoort mij dit niet tijdens een intensieve task als de fans aanspringen of tijdens het gamen. Het geluid schijnt ook onschadelijk te zijn. Maar dit biedt een oplossing voor als je, net zoals mij, niet constant zo'n geluid hoeft aan te horen tijdens het studeren/vergaderen, etc.