Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-10-2024
Hallo,

Ik had graag wat advies gehad betreffende een nieuwe tv voor bij m'n ouders in de woonkamer.
De kijkafstand ligt ongeveer op 2,5 - 3m.

Qua grootte is eigenlijk een absoluut maximum van 99 cm breedte mogelijk, indien de tv+voet hoger is dan 66 cm gaat hier nog 5 cm af. (bijgevolg max breedte van 94 cm)
Ik dacht persoonlijk aan 43 inch maar dit zou dan wel vrij nipt zijn en de voet zou dan max 9 cm hoogte mogen hebben als ik correct ben.

Het hoeft zeker niet persé een smart-tv te zijn, aangezien mijn ouders de functionaliteiten toch niet gebruiken.
Indien het toestel kan aangekocht worden met ecocheques zou dit ook een groot voordeel zijn.

https://www.vandenborre.b...-tv/panasonic-tx-43hx580e
https://www.vandenborre.b...-tv/panasonic-tx-43hx600e
Dit zijn de opties die ik zelf al had gevonden en overweeg.
Als iemand ervaringen of advies heeft met toestellen die aan deze eisen voldoen hoor ik het graag.

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Binnen de schermmaat zijn die televisies waarschijnlijk geen slechte keus, ze hebben in ieder geval nog directe verlichting. In deze schermmaat kun je niet het beste van het beste kopen, er is voor de fabrikanten geen budget om dat mogelijk te maken, dus zaken als HDR, FALD, hoge Hz, kun je vergeten. Voor toepassingen als omroeptelevisie zijn het waarschijnlijk prima televisies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaos
dmantione schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 01:33:
Binnen de schermmaat zijn die televisies waarschijnlijk geen slechte keus, ze hebben in ieder geval nog directe verlichting. In deze schermmaat kun je niet het beste van het beste kopen, er is voor de fabrikanten geen budget om dat mogelijk te maken, dus zaken als HDR, FALD, hoge Hz, kun je vergeten. Voor toepassingen als omroeptelevisie zijn het waarschijnlijk prima televisies.
Bedankt voor je reactie!
Denk je dat die 100 euro van het ene model t.o.v. het andere de extra de upgrade waard is, of gaat dit geen merkbaar verschil geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik kan geen verschillen in de specificaties ontdekken die betrekking hebben op de beeldkwaliteit, het voornaamste verschil lijkt de "Voice Personal Assistant" te zijn. Mogelijk nog andere zaken, maar het paneel dat erin zit zou wel eens identiek kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaos
dmantione schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:41:
Ik kan geen verschillen in de specificaties ontdekken die betrekking hebben op de beeldkwaliteit, het voornaamste verschil lijkt de "Voice Personal Assistant" te zijn. Mogelijk nog andere zaken, maar het paneel dat erin zit zou wel eens identiek kunnen zijn.
De goedkopere variant beschikt over 16 miljoen kleuren, en de andere 1 miljard. Het duurdere model beschikt ook over HDR. Ik ben een complete leek in dit gebied, dus ik kan niet echt inschatten of dit een groot verschil in kwaliteit geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ook bij de 43hz580e wordt HDR vermeld:

https://www.panasonic.com...tv/tx-43hx580e.specs.html

Desondanks is dit boerenbedrog: Het apparaat zal vast met HDR-signalen om kunnen gaan, maar de beeldschermtechniek die erin zit is fundamenteel ongeschikt voor een hoog dynamisch bereik Zowel aan de onderkant (zwartwaarden) als bovenkant (max helderheid) komt het scherm veel tekort, HDR zal er niet beter uitzien dan SDR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Houd er rekening mee dat de tv's enkel het label Panasonic dragen. Beide modellen komen uit de fabrieken van Vestel. Wat dat betreft zijn ze wat afstelling en aansturing niet beter dan de gemiddelde 'supermarkt tv'.

Enkel direct-led (zonder local dimming) zegt ook niets over de beeldkwaliteit. Het is goedkoper en kom je in deze prijsklasse dus bijna altijd tegen. Een edge-led kan door een betere implementatie en aansturingen zelfs beter presteren dan een FALD-set. In deze prijsklasse is het verder ook niet iets om bij stil te staan.

Wat wel verschil maakt is het type LCD. Voor een IPS tv zou ik voor een LG UN/UM7-serie gaan. Voor VA zie deze TCL P611 (P615/P616). Als het een Panasonic moet worden, dan zou ik kijken naar deze HX800 (VA). Met prijsaanvraag voor €599 te krijgen en dan heb je meteen ook een van de beste tv's in kleinformaat (en een 'echte' Panasonic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaos
benbaba schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:59:
Houd er rekening mee dat de tv's enkel het label Panasonic dragen. Beide modellen komen uit de fabrieken van Vestel. Wat dat betreft zijn ze wat afstelling en aansturing niet beter dan de gemiddelde 'supermarkt tv'.

Enkel direct-led (zonder local dimming) zegt ook niets over de beeldkwaliteit. Het is goedkoper en kom je in deze prijsklasse dus bijna altijd tegen. Een edge-led kan door een betere implementatie en aansturingen zelfs beter presteren dan een FALD-set. In deze prijsklasse is het verder ook niet iets om bij stil te staan.

Wat wel verschil maakt is het type LCD. Voor een IPS tv zou ik voor een LG UN/UM7-serie gaan. Voor VA zie deze TCL P611 (P615/P616). Als het een Panasonic moet worden, dan zou ik kijken naar deze HX800 (VA). Met prijsaanvraag voor €599 te krijgen en dan heb je meteen ook een van de beste tv's in kleinformaat (en een 'echte' Panasonic).
Bedankt voor je reactie!
Handig die links, ik kende het verschil niet eens tussen VA en IPS.
IPS lijkt me hier wel de voorkeur te genieten aangezien de kijkhoek toch wel wat varieert.
Het hoeft zeker niet persé een panasonic te zijn, dat waren gewoon wat opties die ik tegen kwam.
Die LG's lijken me dan ook zeker interessant, het enige minpuntje is het A-energielabel. Beetje zonde aangezien ik hier voor enkele 100'en euro's aan ecocheques in de kast heb liggen die ik niet kwijt geraak.
Misschien is de panasaonic die je stuurde dan idd de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Rhaos schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:26:
[...]

Beetje zonde aangezien ik hier voor enkele 100'en euro's aan ecocheques in de kast heb liggen die ik niet kwijt geraak. Misschien is de panasaonic die je stuurde dan idd de beste optie.
Die kun je hier wel besteden voor dezelfde tv. Verder heb je nog de FHD Sony WF660 (IPS) en Philips PFS68xx (VA?) welke voor reguliere tv prima keuzes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaos
benbaba schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:45:
[...]

Die kun je hier wel besteden voor dezelfde tv. Verder heb je nog de FHD Sony WF660 (IPS) en Philips PFS68xx (VA?) welke voor reguliere tv prima keuzes zijn.
Thanks! Lijken me inderdaad alle 3 wel goede opties.
Heb je toevallig ook ervaring met dit model:
https://www.coolblue.be/n...094/finlux-fl4335uhd.html
De specs lijken me praktisch hetzelfde als de andere modellen, buiten dat deze 4K bezit i.t.t. Full HD, en dat voor een goedkopere prijs. Of mis ik iets? Heb ook wel geen ervaring met het merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Finlux komt ook uit de stal van Vestel. Min of meer een kopie van de HX580. Bekijk de achterkant maar van beide tv's die is het exact hetzelfde. Bij weinig eisen zou ik voor de eerder genoemde Sony of Philips gaan. Dan heb je tenminste een echt tv merk en hoeft de tv(ontvanger) ook niet alles op te schalen naar 4K wat ten koste gaat van beeldkwaliteit. Als er (4K) Netflix o.i.d. gekeken gaat worden met HDR dan is de meerprijs voor de HX800 het waard. Maar als smartfuncties niet van belang zijn en de kijkhoeken varieert dan lijkt de Sony WF660 mij de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaos
benbaba schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:38:
Finlux komt ook uit de stal van Vestel. Min of meer een kopie van de HX580. Bekijk de achterkant maar van beide tv's die is het exact hetzelfde. Bij weinig eisen zou ik voor de eerder genoemde Sony of Philips gaan. Dan heb je tenminste een echt tv merk en hoeft de tv(ontvanger) ook niet alles op te schalen naar 4K wat ten koste gaat van beeldkwaliteit. Als er (4K) Netflix o.i.d. gekeken gaat worden met HDR dan is de meerprijs voor de HX800 het waard. Maar als smartfuncties niet van belang zijn en de kijkhoeken varieert dan lijkt de Sony WF660 mij de beste keuze.
Dan gaat het waarschijnlijk de Sony worden. Hartelijk bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaos
benbaba schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:38:
Sorry voor de bump, maar wou toch nog eens graag je advies (of van andere mensen die zich geroepen voelen). We hebben beslist om toch voor 40" te gaan, aangezien we net te weinig plaats hebben voor 43".
Spijtig genoeg zijn je vorige (goede) voorstellen dus geen optie meer.

Dit lijken me dit de beste opties voorlopig voor een 40", al lijken er ook vrij weinig te zijn. :P
https://www.exellent.be/n...rticles=61144,61265,26573
Mij lijkt de meerkost van 150 euro nu wel de moeite op het eerste zicht.
En dan nog een klein vraagje, waarin zit het verschil van de 810E t.o.v. de 830E? De tool geeft enkel een verschil in kleur en gewicht, is dit alles?
Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:22
Waarom wil je 4k op een 40 inch tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Rhaos schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:47:
[...]

Sorry voor de bump, maar wou toch nog eens graag je advies (of van andere mensen die zich geroepen voelen). We hebben beslist om toch voor 40" te gaan, aangezien we net te weinig plaats hebben voor 43".
Spijtig genoeg zijn je vorige (goede) voorstellen dus geen optie meer.

Dit lijken me dit de beste opties voorlopig voor een 40", al lijken er ook vrij weinig te zijn. :P
https://www.exellent.be/n...rticles=61144,61265,26573
Mij lijkt de meerkost van 150 euro nu wel de moeite op het eerste zicht.
En dan nog een klein vraagje, waarin zit het verschil van de 810E t.o.v. de 830E? De tool geeft enkel een verschil in kleur en gewicht, is dit alles?
Alvast bedankt.
Verschil is alleen de voet: de 810 is vlak aan de voorkant en de 830 u-vormig/rond. De 800/810/820/830 zijn exact dezelfde tv's op de voet (en soms kleur) na. Het is één van de beste tv's in klein formaat. Komt wel met een VA-paneel, maar dat zijn alle 40'' tv's. Het contrast, de kleuren en de helderheid zal vanaf circa 20° afnemen. Het FHD model komt uit 2018 en zal ook voldoen. Elders wel goedkoper te krijgen. De TCL ES560 indien leverbaar is ook het overwegen waard. Zonder cheques heb je nog de goedkopere Hisense A5600F en de Thomson FE5606 (=TCL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaos
benbaba schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 01:19:
[...]

Verschil is alleen de voet: de 810 is vlak aan de voorkant en de 830 u-vormig/rond. De 800/810/820/830 zijn exact dezelfde tv's op de voet (en soms kleur) na. Het is één van de beste tv's in klein formaat. Komt wel met een VA-paneel, maar dat zijn alle 40'' tv's. Het contrast, de kleuren en de helderheid zal vanaf circa 20° afnemen. Het FHD model komt uit 2018 en zal ook voldoen. Elders wel goedkoper te krijgen. De TCL ES560 indien leverbaar is ook het overwegen waard. Zonder cheques heb je nog de goedkopere Hisense A5600F en de Thomson FE5606 (=TCL).
Ik heb voor ruim 300 euro cheques dus goedkoper dan dat moet het absoluut niet zijn. Misschien dat die TCL dan inderdaad een betere keuze is, aangezien er toch zeer beperkt netflix oid gaat gekeken worden. Je zou het prijsverschil dan tov de 800 series de kost niet waard vinden? Ik lees online verschillende meningen of het kwaliteitsverschil echt merkbaar is bij dergelijke "kleine" tv's.
Bedankt allebei voor je reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Rhaos schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:42:
[...]

Ik heb voor ruim 300 euro cheques dus goedkoper dan dat moet het absoluut niet zijn. Misschien dat die TCL dan inderdaad een betere keuze is, aangezien er toch zeer beperkt netflix oid gaat gekeken worden. Je zou het prijsverschil dan tov de 800 series de kost niet waard vinden? Ik lees online verschillende meningen of het kwaliteitsverschil echt merkbaar is bij dergelijke "kleine" tv's.
Bedankt allebei voor je reacties!
Bij gewone tv of SDR content zal er weinig verschil zijn. Bij content van hogere kwaliteit en HDR zal je verschil opmerken. Normaal gesproken zou de 800 serie zeker overkill zijn, maar i.c.m. cheques is het al wat beter behapbaar. De TCL en FS500 zijn zeer vergelijkbare FHD tv's en zullen bij weinig eisen niet teleurstellen. Misschien dat leverbaarheid de keuze makkelijker maakt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaos
benbaba schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:20:
[...]

Bij gewone tv of SDR content zal er weinig verschil zijn. Bij content van hogere kwaliteit en HDR zal je verschil opmerken. Normaal gesproken zou de 800 serie zeker overkill zijn, maar i.c.m. cheques is het al wat beter behapbaar. De TCL en FS500 zijn zeer vergelijkbare FHD tv's en zullen bij weinig eisen niet teleurstellen. Misschien dat leverbaarheid de keuze makkelijker maakt..
We zijn uiteindelijk toch voor de 830 gegaan, met prijsaanvraag kunnen kopen voor 499 euro.
Bedankt voor al je advies!
Pagina: 1