Domeinnaam duurder geworden maar noodzakelijk, waar hosten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-10 13:25
Beste tweakers,

Laat ik de post beginnen met wat voorkennis.

Sinds 2015 maak ik gebruik van Versio voor domeinhosting. Ik heb er zelf niet veel verstand van en gebruikte het eigenlijk incidenteel en impulsief: als ik als zestienjarige weer een idee had voor een leuke site dan nam ik een domeinnaam en na een jaar zette ik de automatische verlenging uit.
Sinds 2017 heb ik een domeinnaam (mijneigennaam.eu). De website zelf is (zo goed als) blanco, maar ik gebruik de mailaccounts wel: inmiddels gebruik ik geen gmail/icloud/outlook/hotmail of dergelijke, alleen nog @mijneigennaam.eu. Die mailaccounts heb ik dus absoluut nodig.

Zoals gezegd kocht ik de domeinnamen via Versio. Ik ben bevriend met de toenmalige eigenaar en hoefde niet te betalen voor webhosting, slechts voor de domeinnamen. Nu is Versio al een tijdje overgenomen en sindsdien moet ik daar wel voor betalen.

Zojuist heb ik een mailtje gekregen dat de prijzen verhoogd worden: vanaf 26 januari moet ik vijf euro per maand betalen en dat vind ik toch een beetje duur. Ook hebben .eu extensies een verlengprijs van zeven euro.

Door de bomen zie ik het bos niet meer. Ik had destijds voor Versio gekozen vanwege de connectie, maar die is er nu niet meer. Zijn er goedkopere alternatieven? En waar moet ik rekening mee houden?
Voor mij is het belangrijkste dat ik gebruik kan maken van de e-mailadressen.

(Ik hoop dat deze vraag een niet te hoog n00b-gehalte heeft.)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
even googlen op iets als domein kopen moet wel lukken toch? TransIP kan, maar er zijn er nog een hele boel meer

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vimexx.nl is goed en goedkoop, vanaf 45 cent per maand.

[ Voor 30% gewijzigd door Ernemmer op 04-12-2020 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
DennusB schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:40:
even googlen op iets als domein kopen moet wel lukken toch? TransIP kan, maar er zijn er nog een hele boel meer
Dan krijg je toch alleen maar advertenties te zien. Ik ga d’r vanuit dat ik op GoT meer inhoud kan verwachten dan op google en ook een eventuele vervolgvraag kan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:52

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... šŸ•°ļø

https://www.opendomainregistry.net/ is ook een goede partij.

ā˜Ž Telecommunicatie van vroeger
šŸš…Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:52

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... šŸ•°ļø

mr.JamesBond schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:49:
[...]

Dan krijg je toch alleen maar advertenties te zien.
Die kan je er zo uit halen ;).

ā˜Ž Telecommunicatie van vroeger
šŸš…Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Ik zit ook voor mijn domainregistraties bij Versio. Maar door prijsverhogingen en wat akkefietjes met bereikbaarheid, denk ik er ook sterk over om over te stappen naar een andere partij.
En wat @Ernemmer aangeeft: vimexx.nl staat wel boven aan mijn lijstje.
Overigens neem ik geen hosting af. Daarvoor heb ik een VPS bij Contabo. Vanaf EUR3,99 heb je een VPS die gewoon alles met 2 vingers in de neus draait.
Zelf heb ik gekozen voor de medium SSD VPS: (EUR8,99 per maand)
- 400GB SSD
- 6 Intel Xeon cores
- 16GB geheugen
- 400Mbit up/down verbinding
geen traffic limiet.

Daar heb ik NethServer op draaien met dovecot/postfix en SOGo als webclient voor mijn mail. 1 click install. En met de fail2ban module erbij geen last van de vele portscans en inlogpogingen: na 3 foute pogingen ip ban.
Er is ook een Wordpress module zodat je na installatie van OS in minuten je WP site in de lucht hebt. En omdat je gewoon root access hebt, kan je volledig zelf bepalen wat voor database je er achter gebruikt, welke versie van php etc.
NethServer installeren op een VPS is een kwestie van nethserver repo toevoegen aan een Centos7 minimal installatie en met 1 commando wordt nethserver geinstalleerd: https://docs.nethserver.o...on.html#install-on-centos

/shameless plug: ik weet het en ik ben zwaar biased. Maar NS is wel een erg leuk OS om een server mee te draaien. En de community is ook nog eens heel erg behulpzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McJeroen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-08 08:22
Net hetzelfde...

Tot hiertoe ben ik al jarenlang best tevreden met de prijs en de service van Versio. (Pakket Zilver)
€60/jaar (excl BTW) om tot 50 domeinen op te zetten.

Gisteren kreeg ik een mailtje van Versio met het goede nieuwe dat ik nu een maand gratis van het nieuwe "MAX pakket" mag genieten...
€179,88/jaar (excl BTW) voor maximaal 10 domeinen.

Ik zou kunnen downgraden als ik wil
Het "Complete pakket":
€119,88/jaar (excl BTW) voor max. 5 domeinen

Pech dat ik momenteel 8 domeinen heb... prijs x3!
Zelfs "downgraden" om minder dan nu te krijgen is prijs x2...

Het lijkt me de moment om eens rond te kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:35
Vimexx:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:27
2 jaar speelde er iets gelijkwaardigs bij versio toen overgestapt naar Vimexx en geen seconden spijt van gehad.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03:16
mr.JamesBond schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:33:

Zojuist heb ik een mailtje gekregen dat de prijzen verhoogd worden: vanaf 26 januari moet ik vijf euro per maand betalen en dat vind ik toch een beetje duur. Ook hebben .eu extensies een verlengprijs van zeven euro.
Niet om je af te vallen; maar €5 per maand is echt niet zo duur. Als dat niet binnen je budget past kan je beter een outlook of gmail account nemen en voorgoed afscheid nemen van hosten en eigen domeinnamen. De prijzen van hosting beginnen weer in rap tempo omhoog te gaan nadat het jarenlang op of onder de kostprijs heeft gezeten. Vimexx wordt door veel koopjesjagers aangedragen, maar is sinds een jaartje ook al overgenomen door Combell/TransIP/TeamBlue, dus daar verwacht ik ook binnen een jaar prijsverhogingen. In Nederland lijkt het hosten voor €3 per eeuw een beetje op z'n eind te lopen.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
MainframeX schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:04:
[...]

Niet om je af te vallen; maar €5 per maand is echt niet zo duur. Als dat niet binnen je budget past kan je beter een outlook of gmail account nemen en voorgoed afscheid nemen van hosten en eigen domeinnamen. De prijzen van hosting beginnen weer in rap tempo omhoog te gaan nadat het jarenlang op of onder de kostprijs heeft gezeten. Vimexx wordt door veel koopjesjagers aangedragen, maar is sinds een jaartje ook al overgenomen door Combell/TransIP/TeamBlue, dus daar verwacht ik ook binnen een jaar prijsverhogingen. In Nederland lijkt het hosten voor €3 per eeuw een beetje op z'n eind te lopen.
Zoals het nu lijkt ga ik naar Vimexx. Ik zou niet weten waarom ik meer zou betalen voor een product dat elders goedkoper te verkrijgen is?
robbinonline schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 09:41:
2 jaar speelde er iets gelijkwaardigs bij versio toen overgestapt naar Vimexx en geen seconden spijt van gehad.
Hoe bevalt Vimexx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
mr.JamesBond schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:02:

Zoals het nu lijkt ga ik naar Vimexx. Ik zou niet weten waarom ik meer zou betalen voor een product dat elders goedkoper te verkrijgen is?
In principe hoeft dat niet, er is aanbod zat. De prijsstelling van vimexx is wel eentje die ik vaker gezien heb: bedrijf opzetten; markt verstoren door op of onder de kostprijs te zitten; klantenbestand opbouwen; opgekocht worden door grote hostingboer vanwege klanten bestand; hostingboer gooit prijzen omhoog.

Gezien het stadium waar vimexx nu in zit kan je over een jaar weer alles overgooien om €30 op jaarbasis te besparen.

Ik bedoel het verder goed hoor. Ik vind het je tijd gewoon niet waard, maar dat is mijn bescheiden mening.
Hoe bevalt Vimexx?
Tweakers heeft een topic! :) : [Vimexx] Ervaringen & Discussie

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:07
Als je eigenlijk geen hosting nodig hebt maar alleen je domein + e-mail waarom dan niet een goedkoope Microsoft 365 exchange online licentie?

Cloud ā˜ļø

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooieboot
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-08-2023
netim heeft een .eu actie, 12 euro voor 10 jaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2p2mIRX7eBGCaOz5gstdEwghoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WB4fQtMC3AsTh5bci7mrADvT.jpg?f=fotoalbum_large

ze bieden ook een basis hosting pakket gratis bij een domeinnaam
Lite
Free, ideal to start or test
Free
Offered with your domain name
1 website
250 MB of disk space
SSD storage
1 email address of 1 GB
HTTPS included:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
mooieboot schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 20:19:
netim heeft een .eu actie, 12 euro voor 10 jaar

[Afbeelding]

ze bieden ook een basis hosting pakket gratis bij een domeinnaam
Lite
Free, ideal to start or test
Free
Offered with your domain name
1 website
250 MB of disk space
SSD storage
1 email address of 1 GB
HTTPS included:
250 MB of disk space? Daar valt e-mailopslag toch niet onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
mr.JamesBond schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 20:24:
[...]

250 MB of disk space? Daar valt e-mailopslag toch niet onder?
Er staat 1 mail adres van 1GB. 250MB zal dan wel voor de website zijn.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
MainframeX schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:11:
[...]

Er staat 1 mail adres van 1GB. 250MB zal dan wel voor de website zijn.
Oh oeps niet goed gelezen, maar dat is wel te weinig. Dat is wel een punt van aandacht, dat ik genoeg e-mailopslag heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
Hoe vast zit je eigenlijk aan die website die erbij zit? Is een mailprovider die zich uitsluitend met mail bezig houden niet wat voor je? Ik zie links en rechts wel namen als protonmail voorbij komen e.d. Ik heb net even op hun site gekeken en ze hebben ook nog eens een mooie aanbieding: https://protonmail.com/bl...t=bf2020banner_mail#plans

Dan zet je je domein weg bij vimexx voor €0,50 per maand bijv.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:22
Hier vrijwel hetzelfde. Domeinnaam via https://www.mijndomein.nl/ en hosting bij Contabo. Op die VPS draait Proxmox en alle diensten draai ik in LXC containers. Zoals mailcow voor mijn mail en een zwik websites.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Pagina: 1