Dak vervangen maar dakdekker is al maanden ziek.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Purrel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-10-2025
Hoi,

Voor de zomer hebben we verschillende dakdekkers laten komen voor het vervangen van een plat dak samen met het vervangen van daklood boven de keuken. In Juni een offerte ondertekend teruggestuurd.

Ik moest er zelf nog even achteraan of de offerte wel ontvangen was maar dat was hij en het dak zou snel vervangen worden en in de tussentijd zou eventueel nog wat noodreparaties kunnen worden uitgevoerd (omdat we in het voorjaar last hadden van lekkage).

Maand later nog maar eens geinformeerd hoe & wat. Kwam redelijk snel reactie op dat hij een blessure aan de hand had en dat het allemaal even opgeschoven moest worden.

2 maanden later nog maar eens geinformeerd of er al verbetering was. Geen reactie.

Maandje later nog maar eens geinformeerd en aangegeven dat we begrepen dat er vertraging was maar dat we toch wel enige haast hadden omdat we dus lekkage hadden gehad. Wederom geen reactie.

Inmiddels zijn we een half jaar verder en dus nog totaal geen planning ontvangen of uberhaubt nog reactie.

Nu willen we uiteraard maar eens kijken of een andere dakdekker de werkzaamheden kan uitvoeren. Maar het is mij nu niet helemaal duidelijk of we kosteloos het contract kunnen ontbinden of niet. Er zijn dus nog geen werkzaamheden uitgevoerd. En al googelend vind ik alleen voorbeelden als er al werkzaamheden zijn uitgevoerd.

tl;dr

Hoe kan ik een aannemings contract ontbinden waar nog geen werkzaamheden voor zijn uitgevoerd.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:32
Bel hem op en vraag om ontbinding wegens niet leveren van de dienst? Zal hij niet heel erg vinden want waarschijnlijk lopen al zijn andere klussen ook uit

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:40

The Zep Man

🏴‍☠️

99ruud99 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:31:
Bel hem op en vraag om ontbinding wegens niet leveren van de dienst? Zal hij niet heel erg vinden want waarschijnlijk lopen al zijn andere klussen ook uit
Dit is de weg. En als hij daar niet mee akkoord gaat, rechtsbijstand. Zo snel mogelijk uit handen geven als het fout gaat, zodat je zo snel mogelijk weer door kan gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door The Zep Man op 04-12-2020 21:32 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Purrel
Dus hij moet in principe akkoord gaat met de ontbinding?

• 99ruud99
Moet is overdreven, maar verwachting is er wel
Is er een afspraak over wanneer hij zou komen?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Purrel schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:42:
Dus hij moet in principe akkoord gaat met de ontbinding?
Hij komt de overeenkomst niet na.
(als je een termijn bent overeengekomen)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Purrel
Geen concrete datum. Hij gaf aan voor het ondertekenen van het contract dat het deze zomer nog kon. Maar dat hij nog geen concrete datum kon prikken.

Een maand later kwam dus het nieuws van de blessure aan de hand waarvan hij moest herstellen.

• 99ruud99
Ik zou in eerste instantie hem gewoon bellen, heel waarschijnlijk vind hij het wel prima dat je elders gaat. Mogelijk kan hij iemand aanraden voor je. Stuur je hem nog doosje bonbons als beterschap en zoek je verder.

• Purrel
Okay thanks voor de input!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Purrel schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:50:
Geen concrete datum. Hij gaf aan voor het ondertekenen van het contract dat het deze zomer nog kon. Maar dat hij nog geen concrete datum kon prikken.

Een maand later kwam dus het nieuws van de blessure aan de hand waarvan hij moest herstellen.
Dan komt ie de overeenkomst niet na. het is nu winter 2020 (05dec), en er is niets gebeurt. geen tijdelijke reparatie, niets. (zoals ik het lees) kan zomaar zijn dat ie geen zin heeft in klein plat dakje, en ondertussen grote klus(en) heeft aangenomen. wie weet...

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-01 14:06
99ruud99 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 22:12:
Ik zou in eerste instantie hem gewoon bellen, heel waarschijnlijk vind hij het wel prima dat je elders gaat. Mogelijk kan hij iemand aanraden voor je. Stuur je hem nog doosje bonbons als beterschap en zoek je verder.
Bonbons? Het is puur een zakelijke handeling. Dakdekker communiceert 0,0. Bonbons kan ie naar fluiten wat mij betreft.

Opbellen, duurt te lang. Dank. Email erachteraan met mini samenvatting en de conclusie dat de ovk ontbonden is. Klaar is kees, maar het dak nog niet...

• 99ruud99
Behalve dat in veel vakgebieden iedereen elkaar kent. Als jij iemand netjes behandeld en die verwijst joh door, zal die ander net een tikje beter werken.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-01 08:56

charrel

Cortisol4life..

99ruud99 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:35:
Behalve dat in veel vakgebieden iedereen elkaar kent. Als jij iemand netjes behandeld en die verwijst joh door, zal die ander net een tikje beter werken.
Want ze willen graag slechter werk leveren dan? Dat levert toch alleen maar negatieve reclame op?
Misschien kennen ze die dakdekker al juist wel langer en dat kan op allerlei manieren zijn. Positief maar ook negatief. Iedereen snapt dat als je maanden moet wachten vanwege een ziekte dat je daar niet op kan wachten als je dak lekt.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

99ruud99 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:35:
Oplossing van @synx6 is toch een nette behandeling? Bonbons gaan lopen sturen naar iemand die z'n klanten in de kou laat staan is gewoon ronduit debiel. Reclame werkt twee kanten op natuurlijk, wil deze dakdekker nog andere klanten moet die gewoon z'n afspraken nakomen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01:47
Even een mailtje sturen waarin je vermeldt dat je verwacht dat de klus voor het eind van het jaar klaar is. Desnoods huurt de dakdekker zelf maar tegen de hoofdprijs een concullega in. De overeenkomst staat.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• barber
  • Niet online
Makkelijkste manier is even bellen. Aangeven dat het nu te lang heeft geduurd en dat hij niet meer hoeft te komen. Indien hij akkoord gaat een mail ter bevestiging sturen (en afspraken over eventueel terug te betalen aanbetaling) en een andere partij zoeken.

Gaat hij niet akkoord, dan een uiterste datum afspreken (aangezien er nu geen afgesproken datum is), redelijke termijn, zeg 2-4 weken in de toekomst. Ga niet mee in zielig verhaal, gewoon aan jezelf denken en een acceptabele termijn afspreken. Deze ook bevestigen met een email.

Levert hij dan nog steeds niet, dan een in gebreke stelling sturen (voorbeeldbrieven zat op internet) met weer een redelijke termijn (bijvoorbeeld 2 weken). Levert hij dan nog steeds niet dan is het klaar en kan je op zoek naar een andere partij en kan je sommeren om de eventuele aanbetaling terug te storten.

Bovenstaande zorgt ervoor dat je in geval van conflict juridisch sterk staat en aan de "spelregels" hebt voldaan.
Ik ben geen jurist of zo, wel ervaringsdeskundige met een grote verbouwing en verschillende aannemers, waarvan er een paar maar niet op kwamen dagen of het niet afmaakte.
Eigenlijk allemaal kwamen in actie nadat de in gebreke stelling bij hun op de mat lag.

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Purrel schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:29:
In Juni een offerte ondertekend teruggestuurd
Zijn er algemene voorwaarden overeengekomen? Zo ja, heb je die gelezen? Staat daar iets in over aanvang of ontbinding bijvoorbeeld?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

synx6 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:34:
[...]

Bonbons? Het is puur een zakelijke handeling. Dakdekker communiceert 0,0. Bonbons kan ie naar fluiten wat mij betreft.

Opbellen, duurt te lang. Dank. Email erachteraan met mini samenvatting en de conclusie dat de ovk ontbonden is. Klaar is kees, maar het dak nog niet...
Dit dus: inderdaad even bellen en daarna bevestigen per email.
Als hij het er niet mee eens is zal hij dat aan de telefoon aangeven, maar hij zal ook wel snappen dat je door wil, dus kleine kans dat hij moeilijk zal doen.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Verwijderd

Hey dakdekker, ik begrijp dat je even niet kunt werken maar ik wil mijn dak klaar hebben. Wat zeg je er van als ik een ander bel. Oke? Mooi dankjewel!

Niet oke? Dat is jammer, ik verzoek je dan wel om binnen 14 dagen met een oplossing te komen omdat we met lekkages kunnen komen te zitten. Lukt dat niet dan staat het me vrij om een andere offerte te ondertekenen.

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:11
knip. Op de valreep de prijs gewonnen voor de offtopic reactie met de meest mislukte grap in 2020. Gefeliciteerd en niet meer doen (ook niet in 2021 en daarna).

[ Voor 75% gewijzigd door Rukapul op 05-12-2020 21:09 ]

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-01 02:43
charrel schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:38:
Want ze willen graag slechter werk leveren dan? Dat levert toch alleen maar negatieve reclame op?
Misschien kennen ze die dakdekker al juist wel langer en dat kan op allerlei manieren zijn. Positief maar ook negatief. Iedereen snapt dat als je maanden moet wachten vanwege een ziekte dat je daar niet op kan wachten als je dak lekt.
Want je hebt netjes werken en slecht werken? Daar zit niet, toevallig, een hele bandbreedte nog tussen? Hij kan het dak erop knallen en klaar, dan heeft ie voldaan aan zijn opdracht. Of hij kan het dak er met net even iets meer aandacht op plakken, even ruimer plakken. Heeft ie nog steeds voldaan aan zijn opdracht, maar heb jij er langer plezier van. Dat stapje extra, zeg maar.

Zo zit dat met wel meer dingen. Het aloude gezegde: "met stroop vang je meer vliegen dan met azijn", is in de bouw zeer van toepassing. Als jij die ander belt en zegt dat je door Dakdekkersbedrijf dolle Dries doorverwezen bent, heb je een kans dat er opeens eerder een gaatje gemaakt kan worden voor de noodreparaties.

Doosje bonbons vind ik persoonlijk ook wat overdreven, maar gewoon vriendelijk bellen en vragen hoe en wat, beterschap wensen en dergelijke kan geen kwaad. Ze hebben allemaal een netwerkje en allemaal praten ze met elkaar. En dat netwerkje bestaat niet alleen uit concullega dakdekkers. Daarin zitten ook allerlei andere vakmensen. En de vraag die je gaat stellen is natuurlijk of hij iemand anders kent aan wie hij het uit kan besteden of dat hij liever heeft dat jij het zelf onderling met diegene regelt.

En dat doosje bonbons, dat kan je doen als je al een paar keer met iemand samen hebt gewerkt. Of als ie van jouw dak zou zijn gevallen.

Verwijderd

Tjee jouw tijd is wel extreem kostbaar als je niet even de moeite kan nemen om te bellen met iemand die wellicht in grote problemen zit omdat zijn bedrijf falliet kan gaan omdat hij een blessure heeft. Jij weet niet waarom hij geen antwoord geeft.

Persoonlijk ga ik zo niet met mensen om.

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-01 15:51
Verwijderd schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 21:59:
[...]

Tjee jouw tijd is wel extreem kostbaar als je niet even de moeite kan nemen om te bellen met iemand die wellicht in grote problemen zit omdat zijn bedrijf falliet kan gaan omdat hij een blessure heeft. Jij weet niet waarom hij geen antwoord geeft.

Begrijpend lezen :)

• charrel
  • Laatst online: 31-01 08:56

charrel

Cortisol4life..

Pizza_Boom schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 21:27:
[...]

Doosje bonbons vind ik persoonlijk ook wat overdreven, maar gewoon vriendelijk bellen en vragen hoe en wat, beterschap wensen en dergelijke kan geen kwaad.
Precies mijn punt.... en daarnaast heb je inderdaad gewoon netjes werken hoe het hoort en de kantjes eraf lopen. Tuurlijk zit daar wat bandbreedte tussen maar ook niet teveel. Maar met netjes kom je er gewoon niet altijd. Pas toen ik pissig werd op de stucadoor kwam ie pas weer opdagen. Dus als ze de kantjes eraf lopen kan je leuk, aardig en wel duidelijk zijn maar toen gebeurde er bij ons toch nog niks. Na een paar maanden wachten kan je het uiteraard netjes melden maar dat is al 2x gebeurd. Dan zou het voor mij ophouden en gaat het wat minder netjes. Afspraken zijn gemaakt om beide zijden aan te houden, hou je er dan ook aan. Zeker als je met ene blessure thuis zou zitten zou dat niet zo ingewikkeld moeten zijn.
[...]

Een dakdekker die in deze tijd failliet gaat was al geen goede ;)

Mijn stucadoor gaat ook failliet, hartkwaal, jaren kneiter hard gewerkt en er lekker ruim op los geleefd en nu bleek dat ie nooit verzekerd of ook maar iets op zij gezet heeft. Dan ben je nog geen 40 jaar oud. Gun je niemand, maar ja keuzes..

[ Voor 36% gewijzigd door charrel op 05-12-2020 22:25 ]

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-01 14:06
[...]

Open jij maar eens een topic als je dak lekt en je al een half jaar wacht op je dakdekker ;)

En daarbij, ^^

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 31-01 16:12
ben ook al 2 maanden aan het wachten op de dakdekker

maar goed die gasten zijn ook zo druk de laatste tijd :O

• bie100
@Purrel hoe is het nu heeft die de klus uitgevoerd?

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-01 15:55

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

bie100 schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:43:

heb je geen opdracht moeten tekenen waarin is opgenomen wanneer ze de werkzaamheden gaan doen, en een ontbindingsregel als ze niet voldoen aan die opleveringsdatum? Heb je al aan aanbetaling oid gedaan?

You are NIJL-ed!

• bie100
Nijl schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:56:
[...]

heb je geen opdracht moeten tekenen waarin is opgenomen wanneer ze de werkzaamheden gaan doen, en een ontbindingsregel als ze niet voldoen aan die opleveringsdatum? Heb je al aan aanbetaling oid gedaan?
geen datum van werkzaamheden ontbindingsregel ook niet

aanbetaling heb ik niet gedaan

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:53
bie100 schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:43:

Same :D Offerte goedgekeurd, niks betaald, en goede eerdere ervaringen wat betreft de kwaliteit en behulpzaamheid.

• bie100
Zebby schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:13:
[...]

Same :D Offerte goedgekeurd, niks betaald, en goede eerdere ervaringen wat betreft de kwaliteit en behulpzaamheid.
ja die gasten komen om in het werk

en nou het weer minder wordt zal het nog langer wachten worden :P maar heb geen lekkage dat scheelt
Pagina: 1