Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evandj
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-06 14:31
Hallo, ik ben sinds kort aan het proberen mij aan het verdiepen in de materie van VPN om dit thuis te gebruiken. Nu lees ik veel goeds over NordVPN en hoe je dit moet installeren. In mijn situatie zou ik dus een app op mijn desktop pc moeten installeren, dan inloggen om te surfen. Nu vraag ik me af wat het nut is qua privacy als alle verkeer eerst nog door mijn Telenet modem gaat kan de ISP toch altijd zien waar je naartoe hebt gesurfd of vergis ik mij?

Een tweede vraag is of ik niet beter af zou zijn om een router aan te kopen en daar een VPN op te zetten, of één te kopen met ingebouwde? Heb momenteel een AP van Telenet maar dat draadloos bereik is niet echt schitterend daarom dacht ik om eventueel te vervangen door een router.

Ik woon wel in een huurwoning dus kan niet zomaar vloeren beginnen open breken om overal kabels naartoe te trekken, heb wel een kabel van mijn modem rechtstreeks naar mijn pc momenteel maar mijn modem heeft 4 LAN poorten maar heb PC, PS4, DVD, TV, Telent TV Box en Telenet AP die moeten allemaal aangesloten worden, momenteel heb ik hiervoor een switch dus zou die Router eventueel die switch en ap kunnen vervangen?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serefsiz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:48
Het nut in jou geval is dat al het verkeer word ecrypted.. Dus als je op een gratis wifi netwerk zit dan kunnen ze niets afluisteren. Het word ook vaak gebruikt vanuit het buitenland om alsnog verbinding te maken met diensten die een geo block hebben. Bijv als je in het buitenland bent zou je geen gebruik kunnen maken van een dienst die alleen vrijgegeven is voor Nederlandse IP adressen.
Het klopt dat je ISP nog steeds ziet waar je naar toe gaat aangezien de encryptie in dit geval alleen tussen je device & PC zit.

Het is beter om het op een device te doen wat standaard 24 uur aan staat. Anders kan je geen verbinding maken mocht je PC een keer uit staan. Let wel op dat niet alle routers hardwarematige VPN ondersteuning hebben. Dit kan van invloed zijn op je maximum snelheid.

Een router/modem is meestal gewoon een combinatie van een router,switch & AP. Maar het zou kunnen ja.

[ Voor 16% gewijzigd door Serefsiz op 04-12-2020 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-07 23:53
Je ISP ziet juist niet waar je naartoe gaat. Deze ziet alleen dat er verbinding wordt gemaakt met een Nordvpn server, maar niet wat er over die verbinding heen gaat (deze is encrypted).

Ik vind het zelf niet praktisch om al het netwerk-verkeer over een vpn te laten lopen via de router. Sommige sites / services herkennen het ip van de vpn-provider en blokkeren dan de pagina / service.

Bouwt computers @ Danmetic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evandj
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-06 14:31
Ok iedereen van harte bedankt, helpt me heel veel op weg.