Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xkihindrax
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-09-2024
Een jaar geleden heb ik voor mijn bedrijf een iPhone gekocht die nodig was voor de ontwikkeling van software. Na minder dan een jaar was deze niet meer nodig en is deze ingeruild voor korting op een ander product welke niet op het bedrijf is aangeschaft. Het object is dus simpelweg niet meer in het bezit van het bedrijf.

Mijn eerste vraag is: Moet ik dit product wel voor 20% afschrijven? Aangezien het niet één volledig jaar in bezit is geweest van mijn bedrijf.

Mijn tweede vraag is: Hoe moet ik dit verder verwerken? Aangezien ik het product wel heb gekocht op bedrijfsnaam heb ik hier natuurlijk wel BTW voor terug gevraagd. Maar omdat deze niet in de naam van het bedrijf is verkocht heb ik geen geld terug gekregen voor het product. Hoe zit dit met eventuele afschrijvingen en het erkennen dat het product geen eigendom meer is van mijn bedrijf?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Stel je hebt hem gekocht op 1 december 2019, verkocht op 1 december 2020, en je boekjaar loopt gelijk aan het kalenderjaar.
Voor de winstbepaling weet je op 1 januari nog niet dat je hem gaat verkopen, en schrijf je een maand af. In 2020 is het verschil tussen de boekwaarde en de verkoopwaarde een gerealiseerde winst of verlies die je volledig neemt in 2020.

Voor de omzetbelasting kun je het zien als onttrekking en moet je alsnog btw afdragen over de waarde van de iPhone in het economische verkeer op het moment van de onttrekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:33
Ik vroeg dit aan mijn accountant en toen ging het om een motor op de zaak die ik al 2.5 jaar heb. Ik wilde weten hoe het zat als ik een nieuwe motor zou kopen. Ik rekende mezelf namelijk rijk.

Alle investeringen op de zaak moeten traceerbaar zijn, anders kan je net zo goed een handel beginnen door een iPhone op de zaak te kopen. Lekker de BTW aftrekken en de boel afschrijven om hem prive te verkopen. :P Dat is niet de bedoeling.

Na 5 jaar maakt het geen drol uit want het is economisch afgeschreven, tenzij er natuurlijk een restwaarde is. Met elektronica is het gangbaar dat de restwaarde over 5 jaar 0 euro is. Verkoop je iets wat nog restwaarde heeft, dan moet je een factuur opmaken. Het gaat immers van je balans af.
Ik weet niet om hoeveel maanden dit gaat maar als ik het goed heb ging mijn accountant op maandniveau dit berekenen/corrigeren.

Ik doe even een poging om dit voor je te berekenen:

Nou moet je >450 euro investeringen afschrijven over 5 jaar. Echter als je het eerder verkoopt dan moet je verhoudingwijs de kosten die je hebt afgeschreven, BTW (en KIA in mijn geval) weer terugbetalen aan de fiscus.

Stel dat je die iPhone op 1 januari 2019 had gekocht voor 1210 incl BTW.
Dus 1000 euro en 210 euro BTW.
Jaarlijkse afschrijving is 200 euro.

Op het moment dat je hem verkoopt op 1 januari 2020 voor 800 euro, dan moet je BTW verrekenen. Er is immers nooit BTW betaalt. De BTW over 800 euro is 168 euro en totaal 968 incl.
De 168 euro moet je weer zien af te dragen. Onderaan de eindstreep heb je dus 210 - 168 = 42 euro BTW kunnen aftrekken.
Stel je maakt winst over die iphone, dat je hem bijvoorbeeld voor 850 euro verkoopt. Dan heb je 50 euro winst gemaakt en dit wordt meegeteld op je totale omzet.
Mijn accountant gaf aan dat er een loophole was. Je kan die 50 euro winst gebruiken voor aanschaf van een nieuw telefoon. Theoretisch is het mogelijk dat je uiteindelijk winst begin te maken. Dit kan je een paar keer doen, maar de fiscus die is ook niet dom uiteraard.

[ Voor 5% gewijzigd door com2,1ghz op 04-12-2020 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
BTW: aftrekken als voorheffing over de inkoop. Factureren en afdragen over de verkoop.

Dan over de waarde excl BTW. Je schrijft af vanaf de maand van ingebruikname tot de maand van verkoop, 1/60 deel per maand.

Als je bij verkoop minder dan de resterende boekwaarde ontvangt, neem je een boekverlies ten laste van je winst. Ontvang je meer dan de boekwaarde, dan voer je een boekwinst in ten bate van je winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je kunt toch het op papier verkopen aan jezelf als particulier ?
Reken uit wat de waarde fiscaal is na 1j. Over dat bedrag ben je volgens mij btw verschuldigd zakelijk. Vaak is een smartphone na 3j fiscaal afgeschreven.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dat iets is afgeschreven wil niet zeggen dat het geen waarde meer heeft. Als je iets vervolgens verkoopt tegen die restwaarde dan moet je daar BTW over afdragen.
korting op een ander product welke niet op het bedrijf is aangeschaft
Je moet dus over die korting BTW afdragen. Noem het korting, het is gewoon opbrengst uit verkoop (inruil).

Normaal schrijf je 1x per jaar af, verkoop je het daarvoor dan hoef je dus niks af te schrijven, verkoop je het daarna, dan wel. Maar daar zijn vziw geen strakke regels voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gelukkig mag je een laptop of telefoon ook in 3 jaar afschrijven scheelt weer een beetje.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hackus schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:28:
Je kunt toch het op papier verkopen aan jezelf als particulier ?
Reken uit wat de waarde fiscaal is na 1j. Over dat bedrag ben je volgens mij btw verschuldigd zakelijk. Vaak is een smartphone na 3j fiscaal afgeschreven.
Fiscaal is altijd 5 jaar. Commercieel kan 3 jaar zijn maar vereist extra administratie.
Frogmen schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:36:
Gelukkig mag je een laptop of telefoon ook in 3 jaar afschrijven scheelt weer een beetje.
Dat mag niet zomaar en vereist een commerciële jaarrekening. Als zzper hou je gewoon 5 jaar aan.

https://zzpdaily.nl/computer-telefoon-laptop-afschrijven/

[ Voor 45% gewijzigd door Navi op 09-12-2020 22:18 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dat is niet juist want dat zou inherent je verplichten om als zzp een accountant in dienst te nemen. Het is alleen wel zo dat je de afschrijving aannemelijk moet kunnen maken. Als programmeur is 3 jaar hard te maken alleen moet je wel reeel blijven over een restwaarde. Terwijl bij een timmerman zijn telefoon misschien na twee jaar echt op is door gebruik. Als je overal de randjes op zoekt dan is de kans groot dat er geschrapt wordt, heel simpel ze willen ook gewoon hun/ons deel van de winst.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• rboy11
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-06 14:36
Frogmen schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:44:
Dat is niet juist want dat zou inherent je verplichten om als zzp een accountant in dienst te nemen. Het is alleen wel zo dat je de afschrijving aannemelijk moet kunnen maken. Als programmeur is 3 jaar hard te maken alleen moet je wel reeel blijven over een restwaarde. Terwijl bij een timmerman zijn telefoon misschien na twee jaar echt op is door gebruik. Als je overal de randjes op zoekt dan is de kans groot dat er geschrapt wordt, heel simpel ze willen ook gewoon hun/ons deel van de winst.
En toch is het zo dat je max 20% kunt afschrijven fiscaal.

https://www.belastingdien...edrag_van_de_afschrijving

"Let op!

De afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10%"

Verder zie ik niet in waarom dit inherent een accountant verplicht. Als zzp'er (lees eenmanszaak) kun je dit prima zelf, mits je op de hoogte bent van de regels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Je mag niet meer dan 20% per jaar afschrijven, behoudens:

* het waarderen naar "goed koopmanschap";
* willekeurige afschijving (indien van toepassing, bijvoorbeeld starters);
* boekwinsten danwel -verliezen bij vervreemding van de activa.

In geval van OP is de juiste manier om de iPhone met 1/60e van de aanschafprijs excl BTW per maand af te schrijven, van de maand van ingebuikname tot en met de maand van verkoop. De ontvangen restwaarde (in de vorm van korting op het nieuw aangeschafte product, bedrag excm BTW) is de verkoopprijs. Het verschil verkoopprijs - boekwaarde is een boekwinst (of boekverlies indien negatief) in het jaar van verkoop.
Pagina: 1