dhcpd + named

Pagina: 1
Acties:

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-08 20:36
Mogguh

Omdat ik nix te doen had, heb ik maar een oude SuSE Linux distributie (6.1) geinstalleerd op een oude celeron 333. Ik wil deze gaan gebruiken als DHCP- en DNS-server, en later misschien ook als internet gateway (dat heet toch zo?). Er komt morgen pas een netwerkkaart in, kan ik zonder netwerkkaart ook zien of dhcpd werkt? Hij initialiseert wel goed. Ik krijg named nog niet aan de praat. Kan ik de 'box' ;) als DNS- en DHCP-server tegelijk gebruiken (dus net als bij W2K server DHCP en DNS intergreren)?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:10

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 12 augustus 2001 17:42 schreef willemj het volgende:
Kan ik de 'box' ;) als DNS- en DHCP-server tegelijk gebruiken (dus net als bij W2K server DHCP en DNS intergreren)?
Ik begrijp je niet goed... je bedoelt dat je op 1 computer zowel een DNS server als een DHCP server wilt draaien? Zo ja: waarom niet? Je kunt zoveel services op 1 compu draaien als je wilt, de enige dingen die je tegenhouden zijn CPU-snelheid, hoeveelheid ram, hoeveelheid poorten van TCP/IP (dikke 65.000) en de grens van het aantal processes dat je kernel aan kan (is in normale omstandigheden geen probleem).

Wat betreft DHCP & DNS, die draaien mijn gateway dus ook voor mijn netwerk.

Verwijderd

Mogguh :? >:) Hmzz nog iemand met een verstoord bioritme ontdekt op GOT >:)

Uiteraard kan dat op 1 machine.
Je kan een nog verdere integratie gaan maken, door dynamic DNS updates uit te gaan voeren.
Zodra er dan dus een lease (ip) wordt uitgegeven door je DHCP-server, dan wordt automatisch de hostname aan je DNS-server doorgegeven. Dit kan in dynamische netwerken (laptops) heel leuk/handig zijn.
Zodra iemand dus niet op het netwerk zit, zal de hostname dus ook niet bekend zijn.

Hiervoor heb je overigens wel BIND9 nodig ( www.isc.org ), deze ondersteund namelijk ddns.

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 09:12

zwik

randomized

Volgens mij kan je ook een dummy netwerk kaartje gebruiken ofzoiets. Zit volgens mij in je modules dan. Ik zie dit altijd staan in ieder geval als ik bij network devices kijk als ik een kernel ga compilen.

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-08 20:36
Op zondag 12 augustus 2001 19:59 schreef nelske het volgende:
Uiteraard kan dat op 1 machine.
Je kan een nog verdere integratie gaan maken, door dynamic DNS updates uit te gaan voeren.
Zodra er dan dus een lease (ip) wordt uitgegeven door je DHCP-server, dan wordt automatisch de hostname aan je DNS-server doorgegeven. Dit kan in dynamische netwerken (laptops) heel leuk/handig zijn.
Zodra iemand dus niet op het netwerk zit, zal de hostname dus ook niet bekend zijn.

Hiervoor heb je overigens wel BIND9 nodig ( www.isc.org ), deze ondersteund namelijk ddns.
Dat bedoelde ik eigenlijk, bedankt. Zit BIND9 (wat dat dan ook mag zijn) bij de nieuwste distro's? Ik ga RedHat 7.1 bestellen.

Verwijderd

Volgens www.rpmfind.net zit er bij RH7.1 in ieder geval een 9.1.0 prerelease.
Anders kan je hem sowieso op www.isc.org halen of op bovengenoemde site uiteraard.

Bind is de DNS-service ;)
Overigens heb je uiteraard ook een recente DHCPD nodig (op dezelfde sites te vinden)
Pagina: 1