SolarEdge niet aan internet = geen extended garantie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-05 21:00
Ik heb net een SolarEdge installatie laten plaatsen en de installateur zei dat de extended garantie van 25 die ik heb genomen enkel geldt als de installatie aan het internet hangt, ... Dat vind ik wel |:( .

Heeft iemand daar meer info over? Enforcen ze dat echt bij LG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
bucovaina89 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:22:
Ik heb net een SolarEdge installatie laten plaatsen en de installateur zei dat de extended garantie van 25 die ik heb genomen enkel geldt als de installatie aan het internet hangt, ... Dat vind ik wel |:( .

Heeft iemand daar meer info over? Enforcen ze dat echt bij LG?
Wat heeft LG met SE te maken?

Heb je de garantie voorwaarden bij de hand?
Staat daar iets in over verplichting internet ?

[ Voor 61% gewijzigd door jack zomer op 04-12-2020 15:25 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Mogen ze wel een vergoeding geven, voor het gebruik van je internetverbinding.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
@jack zomer : Ja het is een SolarEdge omvormer. ik dacht dat SolarEdge een heel systeem was. Maar het zijn dan denk ik de zonnepanelen van LG, met een SolarEdge omvormer. Ik leer weer bij.

@AUijtdehaag : _/-\o_ lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:42

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik heb een SE instalatie + extended garantie, die hangt welliswaar aan het internet, maar ik heb nergens in voorwaarden gelezen dat dat verplicht is, ofzo. Ik zie ook niet in waarom dat het geval zou moeten zijn.

Probeer je extended garantie gewoon aan te vragen, je merkt het vanzelf als ze gaan piepen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ik heb het ook net nagelezen. Onder de noemer "uitsluitingen van garantie" vind ik nergens iets dat de installatie "regelmatig" connectie moet maken met het internet. Meer nog:

(uittreksel van onderstaande link)
...
SolarEdge vertrouwt op externe netwerkproviders voor zijn mobiele-communicatiediensten en is daarom niet aansprakelijk voor problemen die veroorzaakt worden door omstandigheden die buiten zijn controle liggen.
...
https://www.solaredge.com...-warranty-may-2020-nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Dat gezegd hebbende is het wel mooi als SE aan het internet hangt, dan kan je hun app gebruiken om de opbrengsten te zien. Heb je ook optimizers bij je panelen, dan zie je ook per paneel hoeveel ze leveren. Maargoed, dat staat allamaal los van de extended garantie.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
remco_k schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:42:
Dat gezegd hebbende is het wel mooi als SE aan het internet hangt, dan kan je hun app gebruiken om de opbrengsten te zien. Heb je ook optimizers bij je panelen, dan zie je ook per paneel hoeveel ze leveren. Maargoed, dat staat allamaal los van de extended garantie.
Dat hangt er maar vanaf hoe je't beziet. Misschien wil ik niet dat dat ding connectie maakt met het internet en heb ik liever dat ik het zelf monitor :) Maar ik veronderstel dat het gros liever een simpele app gebruikt. dan dit: [SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren

[ Voor 12% gewijzigd door bucovaina89 op 04-12-2020 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Dat kan, doe ik ook. Ik kijk mee middels modbus (sunspec) over tcp. Gaat prima, lekker realtime.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
remco_k schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:54:
Dat kan, doe ik ook. Ik kijk mee middels modbus (sunspec) over tcp. Gaat prima, lekker realtime.
Heb je daar iets meer info over? Hou je die data dan bij of zo? Ik heb een RJ45 kabel en mijn DHCP server heeft die een adres gegeven. Poort 80 en 8080 zijn gefiltered. Meer krijg ik er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Op je SE moet je modbus even aanzetten, zit ergens in het menu. Die draait op een specifiek TCP poortje (502), Vanaf dat moment kan je daarmee connecten en heb je modbus communicatie.
In dat topic wat jij aanhaalt (ik kende het niet eens) wordt een complexe truuk i.v.m. AES-128 encryptie en beveiligings sleutel gebruikt. Weet niet precies waarom, want op het Modbus TCP poortje komt gewoon 'plaintext' modbus data. Hang daar een mooie modbus library aan en je kan de wereld aan.
Wat ik niet zeker weet is of daar alles in zit. Momenteel haal ik daar elke seconde de huidige leverings cijfers, spanningen, stromen en status uit. Ik weet niet of daar info in zit voor individuele optimizers.

[ Voor 11% gewijzigd door remco_k op 04-12-2020 16:08 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
Dus kortom activeer ik met het menu een servertje op een bepaalde poort. Dan kan ik daar via TCP/modbusverkeer daarop connecteren, zonder verdere hardware dan de standaardnetwerkinfrastructuur die ik uiteraard al heb?

Wat is bij jou dan de "modbus-client"?

En niet geheel onbelangrijk: menu? Ik zie nergens een interface wel wat knoppen en aansluitingen en zo.

[ Voor 17% gewijzigd door bucovaina89 op 04-12-2020 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Mijn eigen python script in mijn zelf gebouwde home domotica systeem. Daarin gebruik ik de pyModbusTCP module voor modbus.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Ik heb er eentje met menu + display + knoppen. Misschien staat het ergens in de handleiding of, hoe en waar je dit aan kan zetten.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
remco_k schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:13:
Mijn eigen python script in mijn zelf gebouwde home domotica systeem. Daarin gebruik ik de pyModbusTCP module voor modbus.
Hoe heb je dan modbus geactiveerd? Ik heb nergens een interface op de SE. Ik heb al een port scan gedaan,80 is filtered en 8080 ook. Al de rest is toe.

Of moet ik eerst admin rechten vragen op mijn installatie om zo toch op het menu tegeraken via de webinterface?

[ Voor 12% gewijzigd door bucovaina89 op 04-12-2020 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Voor de zekerheid, na al dat ge-edit:

Ik heb er eentje met menu + display + knoppen. Misschien staat het ergens in de handleiding of, hoe en waar je dit aan kan zetten.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ah ik dus niet. Gewoon witte kap erover, daaronder een printplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik verwacht dat alles is afgeschermd.

Enkel als installateur kan je de rechten activeren en dingen "aan" zetten.
Ik geloof dat ze je wel "leesbevoegdheid" kunnen geven.

Maar ik weet er verder weinig van. Ik zie liever een SMA omvormer die dat probleem (verplicht verbonden met internet) niet heeft.

[ Voor 56% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-12-2020 16:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Dus omdat ik er eentje heb met menu + display + knoppen kan ik modbus over tcp wel zelf aanzetten, en iemand zonder die knoppen niet?
Dat lijkt me stug. @bucovaina89 wat is het exacte model?

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 04-12-2020 16:27 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:24

Bluebe

Roar

bucovaina89 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:23:
Ah ik dus niet. Gewoon witte kap erover, daaronder een printplaat.
Download even de de MySolarEdge app -> App starten -> menu status omvormer openen -> dan de QR code scannen van de omvormer (zit aan de rechter zij kant van de omvormer) dan gaat hij met wifi connecten met je telefoon. Als je geconnect bent kan je de browser starten op je telefoon en dan ga je naar http://172.16.0.1 en dan kom je op de interface van de omvormer. Je kan ook via de app op de interface maar die heeft veel minder opties dan via de webbrowser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-01-2024
Ik probeerde wat Bluebe heeft geschreven en geraak tot de verbinding met de telefoon na scannen QR code maar ik kan niet verbinden naar vermeld IP-adres. Is dat een IP-adres eigen aan SE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
Dat is allemaal voor een installatie met display. TS zegt er eentje zonder te hebben. Ik heb er ook een zonder die ik nog moet verbinden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
remco_k schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:05:
Wat ik niet zeker weet is of daar alles in zit. Momenteel haal ik daar elke seconde de huidige leverings cijfers, spanningen, stromen en status uit. Ik weet niet of daar info in zit voor individuele optimizers.
Zover ik weet praat SolarEdge via modbus alleen het Sunspec-protocol. En daar is geen optimizer-data in gedefineerd. Als je dus alle data zelf wil verzamelen, dan is dat niet genoeg.

Overigens heb ik mijn omvormers sinds aanschaf nooit aan het Internet gehad. Wel een keer een kapotte optimizer gehad. Dat is netjes via mijn leverancier opgelost, maar die vroegen in eerste instantie ook of hij aan het internet kon.

Van de monteur die de optimizer kwam vervangen begreep ik dat SolarEdge geen vervangende optimizer wil leveren als ze niet zelf hebben vastgesteld dat hij stuk is (los van het feit dat ik alle data keurig kon aanleveren).
Mijn leverancier heeft toen - omdat ik met hem afgesproken had dat er geen internet nodig was - uit zijn eigen voorraad een optimizer gehaald en later mijn defecte optimizer ergens aan hun eigen omvormers gehangen om de garantie achteraf te kunnen claimen bij SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• festinger
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-05 23:43
Ik zou graag nog even een opmerking willen maken nav het bericht van de TS:
bucovaina89 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:22:

(...)
Ik heb nog geen zonnepanelen systeem gekocht, ben nog aan het orienteren en dit soort garantiebepalingen zijn wel iets om op te letten. In dit topic zag ik nog geen uitsluitend antwoord over hoe dit nu zit bij SolarEdge.

Ik heb liever een systeem met micro-omvormers, dus geen systeem met optimizers, dus SolarEdge is dan een no-go. Maar bij zo'n beetje de populairste fabrikant van micro omvormers, namelijk Enphase, staat dit in de garantie bepalingen:
Uitsluitingen van de garantie.
Deze beperkte garantie is in de volgende omstandigheden niet van toepassing:
a)indien het Gedekte Product niet binnen 45 aaneengesloten dagen na de Aanvangsdatum van de Garantie bij Enphase is geregistreerd of (indien het Gedekte Product een Micro-omvormerbetreft) niet via een Envoy met het internet is verbonden (zoals wordt beschreven in de handleiding voor installatie en gebruik die beschikbaar is via www.enphase.com);
Zie deze link (naar PDF).

Kortom, bij Enphase is het vrij duidelijk. En m.i. eigenlijk iets dat je als geinformeerde consument niet wilt (tenzij alle omvormer fabrikanten zo doen, dan heb je geen keuze).
Ook bij het verkopen van je huis, met systeem en al, moet er iets gebeuren om de garantie over te dragen naar de nieuwe eigenaar. Als ik het goed begrijp (link), rekent Enphase daar $400 voor. Ten opzichte van de prijs van een huis met installatie niet zo veel, maar op zich toch best een flink bedrag voor ... een adminstratieve handeling 8)7 ?

Bij de garantievoorwaarden van concurrent APSystems ontbreekt de eis voor het met internet verbonden zijn. Overdracht van eigenaarschap lijkt daar €100 te kosten. (link (naar PDF)) .

Al met al lijkt APSystems in dit geval een gunstiger optie :) .
(Edit: spaties, leestekens)
Pagina: 1