Ik zou graag nog even een opmerking willen maken nav het bericht van de TS:
Ik heb nog geen zonnepanelen systeem gekocht, ben nog aan het orienteren en dit soort garantiebepalingen zijn wel iets om op te letten. In dit topic zag ik nog geen uitsluitend antwoord over hoe dit nu zit bij SolarEdge.
Ik heb liever een systeem met micro-omvormers, dus geen systeem met optimizers, dus SolarEdge is dan een no-go. Maar bij zo'n beetje de populairste fabrikant van micro omvormers, namelijk Enphase, staat dit in de garantie bepalingen:
Uitsluitingen van de garantie.
Deze beperkte garantie is in de volgende omstandigheden niet van toepassing:
a)indien het Gedekte Product niet binnen 45 aaneengesloten dagen na de Aanvangsdatum van de Garantie bij Enphase is geregistreerd of (indien het Gedekte Product een Micro-omvormerbetreft) niet via een Envoy met het internet is verbonden (zoals wordt beschreven in de handleiding voor installatie en gebruik die beschikbaar is via
www.enphase.com);
Zie
deze link (naar PDF).
Kortom, bij Enphase is het vrij duidelijk. En m.i. eigenlijk iets dat je als geinformeerde consument niet wilt (tenzij alle omvormer fabrikanten zo doen, dan heb je geen keuze).
Ook bij het verkopen van je huis, met systeem en al, moet er iets gebeuren om de garantie over te dragen naar de nieuwe eigenaar. Als ik het goed begrijp (
link), rekent Enphase daar $400 voor. Ten opzichte van de prijs van een huis met installatie niet zo veel, maar op zich toch best een flink bedrag voor ... een adminstratieve handeling

?
Bij de garantievoorwaarden van concurrent APSystems ontbreekt de eis voor het met internet verbonden zijn. Overdracht van eigenaarschap lijkt daar €100 te kosten. (
link (naar PDF)) .
Al met al lijkt APSystems in dit geval een gunstiger optie

.
(Edit: spaties, leestekens)