Surfshark-VPN op router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsnijman
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-09-2022
Hallo,

Ik heb laatst een vpn-service aangeschaft bij surfshark. Hiermee wilde ik netflix uit de usa kijken, ik kon echter geen smart DNS instellen, waar ik wel op gerekend had. Hierdoor kan ik geen vpn service instellen op mijn chromecast of mijn samsung smart tv. Dit alles doe ik bekabeld om een snelle verbinding te behouden.

Nu heb ik bedacht dat ik een router wil kopen waar ik de vpn op kan instellen, er is echter één probleem. De samsung smart tv staat boven, aangesloten met een internetkabel direct in de router. Beneden is een chromecast ultra aangesloten met kabel, ook direct in de router.

Nu zou je denken dat het makkelijk is om deze beide apparaten aan te sluiten met één router aangesloten met een vpn als client. Het is echter zo dat er op beide apparaten ook npo gekeken wordt. Een router met een vpn ingesteld op de usa kan echter geen npo laten bekijken. Ik wil dus makkelijk kunnen switchen tussen een vpn verbinding of de normale internet verbinding zonder handmatig kabels te moeten verwisselen. Ook moeten beide apparaten los van elkaar verbonden zijn met de vpn. (Dus op de één npo en de ander netflix uit de usa.)

Ik gebruik twee Tp-link routers: De C2300 en de archer C6. Ik wil echter wel een nieuwe kopen die specifiek voor bovenstaande functies gebruikt wordt.

De rest van het huis wil dit ook zelf makkelijk kunnen verbinden zonder te veel moeite te hoeven doen. :*) Ik hoop dat hier een oplossing voor is.

Alvast heel erg bedankt,

Dries

[ Voor 5% gewijzigd door dsnijman op 04-12-2020 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier is volgens mij geen kant en klare oplossing voor.

Ik heb het zelf opgelost door verschillende gateways in mijn netwerk ter beschikking te stellen. Als voorbeeld:

192.168.1.1 - standaard verbinding
192.168.1.2 - VPN Nederland
192.168.1.3 - VPN Duitsland
192.168.1.4 - VPN USA

De gateways worden ter beschikking gesteld door OpenWRT routers. Je kunt je laten inspireren door deze beschrijving.

Je laat dan de WAN kant weg en laat op de OpenWRT router 192.168.1.1 de gateway zijn. Daarover wordt dan de VPN opgebouwd. Bij is dan bijvoorbeeld de SmartTV naar Duitsland, mijn AppleTV naar de USA en NL kan ik chromecast als ik wil.

In jouw geval kun je bijvoorbeeld de draadloze verbinding een VPN naar de USA laten zijn, de bedrade verbinding de normale Nederlandse verbinding. Een 4K-stream op Netflix is overigens maar iets van 16MBit volgens mij, dus denk niet te dogmatisch met die bedraade verbinding.

Het toewijzen van een gateway kan makkelijk via een geschikte DHCP-server, bijvoorbeeld een PiHole die ook DHCP-server is. Je kunt ook nog op een OpenWRT middels een route de verbinding naar de servers van NPO rechtstreeks via de normale Nederlandse gateway laten lopen, als je het IP blok uitvogelt met WireShark of tcpdump.

Je beide routers kunnen volgens mij OpenWRT draaien.

Misschien dat bijvoorbeeld pfSense dit nog wat slimmer organiseren kan, maar ik vond dat (net zoals OPNsense) niet lekker werken.

Zoals wel vaker: de software kost niets, de hardware weinig, maar je betaalt met je tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-10 09:32
Ik heb zelf een Philips Smart tv met Android. Daar draai ik gewoon Surfshark op. Heeft een Samsung een ander OS dan?