Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 14:56

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Compacte travelzoom, formaatje broekzak.

Wat is je budget?
tot ongeveer €400.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
point and click, voornamelijk voor vakanties en dagjes weg

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zit in een twee richtingen strijd (zie ook onder), maar kom nu zelf op:
1": Panasonic TZ100 is eigenlijk de enige in deze prijsklasse
1/2,3" Panasonic TZ95 (pro: iets goedkoper), Canon SX740 (pro: spatwaterdicht)

Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn grootste vraag is: ik wil eigenlijk de beste beeldkwaliteit. Dan is een 1" natuurlijk de beste keuze. Maar ik zie dat in mijn budget er eigenlijk alleen de TZ100 te vinden is, en die heeft maar 10x zoom.
Ik weet uit ervaring dat we niet veel croppen, bewerken e.d. Dus zal er met name gezoomd moeten worden met de camera. Daardoor valt hij eigenlijk een beetje af.
Maar daarnaast is mijn vraag: wat is voor ons de toegevoegde waarde van een 1 inch. De opnames zijn 80% overdag, in goede lichtomstandigheden. Dan is 1/2.3 inch misschien al voldoende. Benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

Camera's vallen niet onder Consumentenelektronica maar onder Fotografie & Video: CEA > FVA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01-10 18:37
greatgonzo schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:06:
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Compacte travelzoom, formaatje broekzak.

Wat is je budget?
tot ongeveer €400.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
point and click, voornamelijk voor vakanties en dagjes weg

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zit in een twee richtingen strijd (zie ook onder), maar kom nu zelf op:
1": Panasonic TZ100 is eigenlijk de enige in deze prijsklasse
1/2,3" Panasonic TZ95 (pro: iets goedkoper), Canon SX740 (pro: spatwaterdicht)

Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn grootste vraag is: ik wil eigenlijk de beste beeldkwaliteit. Dan is een 1" natuurlijk de beste keuze. Maar ik zie dat in mijn budget er eigenlijk alleen de TZ100 te vinden is, en die heeft maar 10x zoom.
Ik weet uit ervaring dat we niet veel croppen, bewerken e.d. Dus zal er met name gezoomd moeten worden met de camera. Daardoor valt hij eigenlijk een beetje af.
Maar daarnaast is mijn vraag: wat is voor ons de toegevoegde waarde van een 1 inch. De opnames zijn 80% overdag, in goede lichtomstandigheden. Dan is 1/2.3 inch misschien al voldoende. Benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.
Maar 10x zoom? Ik kan me niet voorstellen waarom je meer zoom nodig hebt voornamelijk voor vakanties en dagjes weg.
Een compact met een 1/2.3 inch sensor vertoont al snel hinderlijke ruis in de foto's. Bij wegfilteren en/of verscherpen verlies je bovendien veel aan de kwaliteit van de foto. De zoomlens en de sensor van de TZ100 is van goede kwaliteit of je moet bijvoorbeeld voor veel zoom met een hoge kwaliteit de veel duurdere Sony RX10 kopen

[ Voor 0% gewijzigd door JoStad op 04-12-2020 17:20 . Reden: textueel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnijland
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-09 08:51
Aan de TZ100 ga je geen miskoop doen, ookal is het de 'oudste' van de drie. De sensor is +/- 4x groter als de andere, daarnaast is de lens iets lichtsterker. Dit helpt je bij de beeldkwaliteit en geeft ook een kleinere scherptediepte. Dat geeft je meer creatieve mogelijkheden.

Je geeft aan dat je niet wil bewerken. Maar als je dit toch wilt doen geeft de canon geen RAW optie. RAW zal je wel veel meer speelruimte geven in de nabewerking.

Wat JoStad ook al aangeeft, staar je niet blind op het zoombereik.

Zelf heb ik ook voor de TZ100 gekozen. Ik was toen ook aan het zoeken voor een compacte reiscamera, maar dan juist met een 1" sensor. Dit om naast mijn lompe dSLR nog enigzins beeldkwaliteit te krijgen bij een ruim bereik.

Zwarte doosjes met de tekst "Nikon" + wat lichtdoorlatende lensdoppen || www.marcosplaten.nl