Beste allen, in dit forum is zoveel te vinden over Slimme thermostaten en toch kan ik er niet uit opmaken wat nu allemaal goed en handig is.
Ik heb nu een programmeerbare thermostaat die aan het eind van zijn latijn is en wil hem vervangen door een slimmer apparaat. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Bedienen met de smartphone en modulerend verwarmen vind ik essentieel, maar dat kunnen ze bijna allemaal. Maar wat is verder nog van belang om rekening mee te houden?
Hopelijk kunnen jullie mij een zetje helpen met enerzijds 'waar moet ik rekening mee houden?'en anderzijds wat handig is bij onderstaande twee vragen in mijn sitautie.
Er zijn een aantal keuzes die ik moet maken:
1) Een losse slimme thermostaat
2) Een temperatuurregeling per kamer
Ik neig naar 2 (gewoon omdat het kan) en dan is de vraag:
1) knoppen via Wifi
2) Knoppen via Zigbee
Over welk ecosysteem het exact wordt, wil ik eigenlijk pas nadenken als de randvoorwaarden waar ik rekening mee moet houden bekend zijn.
Als extra info: de indeling van mijn huis. Goed om te weten is dat de hal en trappenhuis (allemaal open trappen) verder ook in meer en mindere mate open zijn van kelder tot zolder.
Kelder:
Ongebruikte leefruimte (beoogde mancave) met radiator (domme knop)
Halletje met radiator (domme knop)
Verder alleen opbergruimtes en CV-ruimte zonder nodzaak voor verwarming.
Begane grond:
Hal met radiotor (thermostaatknop)
Woonkamer met meerdere radiatoren (allen domme knop), hier bevindt zich ook de thermostaat
Open keuken met radiator (thermostaatknop)
Toilet met radiator (domme knop)
Verdieping:
Hal/vide zonder verwarming
Badkamer met radiator (thermostaatknop)
3 slaapkamers met radiator (thermostaatknop)
Zolder
Onverwarmde opbergruimte
Studeerkamer met airco en zonder aansluiting CV.
Ik heb in feite dus maar 2 ruimtes waar de temperatuurregeling echt van belang is:
De woonkamer/keuken combinatie
De badkamer.
Ik heb nu een programmeerbare thermostaat die aan het eind van zijn latijn is en wil hem vervangen door een slimmer apparaat. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Bedienen met de smartphone en modulerend verwarmen vind ik essentieel, maar dat kunnen ze bijna allemaal. Maar wat is verder nog van belang om rekening mee te houden?
Hopelijk kunnen jullie mij een zetje helpen met enerzijds 'waar moet ik rekening mee houden?'en anderzijds wat handig is bij onderstaande twee vragen in mijn sitautie.
Er zijn een aantal keuzes die ik moet maken:
1) Een losse slimme thermostaat
2) Een temperatuurregeling per kamer
Ik neig naar 2 (gewoon omdat het kan) en dan is de vraag:
1) knoppen via Wifi
2) Knoppen via Zigbee
Over welk ecosysteem het exact wordt, wil ik eigenlijk pas nadenken als de randvoorwaarden waar ik rekening mee moet houden bekend zijn.
Als extra info: de indeling van mijn huis. Goed om te weten is dat de hal en trappenhuis (allemaal open trappen) verder ook in meer en mindere mate open zijn van kelder tot zolder.
Kelder:
Ongebruikte leefruimte (beoogde mancave) met radiator (domme knop)
Halletje met radiator (domme knop)
Verder alleen opbergruimtes en CV-ruimte zonder nodzaak voor verwarming.
Begane grond:
Hal met radiotor (thermostaatknop)
Woonkamer met meerdere radiatoren (allen domme knop), hier bevindt zich ook de thermostaat
Open keuken met radiator (thermostaatknop)
Toilet met radiator (domme knop)
Verdieping:
Hal/vide zonder verwarming
Badkamer met radiator (thermostaatknop)
3 slaapkamers met radiator (thermostaatknop)
Zolder
Onverwarmde opbergruimte
Studeerkamer met airco en zonder aansluiting CV.
Ik heb in feite dus maar 2 ruimtes waar de temperatuurregeling echt van belang is:
De woonkamer/keuken combinatie
De badkamer.
Hier zou een handtekening kunnen staan.