UTP / Coax afmonteren op 1 WCD binnen 3voudig WCD raam?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 00:19

djidee

Mr. Slungel

Topicstarter
Mijn schoonouders gaan verhuizen. Of ik voor hun netwerk/telefonie enzo kan regelen. Dat kan. Ze hadden loze leidingen naar de hoeken als optie meegenomen.

Ze zijn (en blijven) bij Ziggo, ondanks dat er glasvezel ligt tot in de meterkast, dus het hele coax feest maakt het complex (zelf bij de laatste verhuizing alle coax eruit getrokken en vervangen door utp (140meter).

Affin.

Dus bij het schouwen ontdekt dat:
We 2 hoeken hebben die we willen voorzien van de combi CAT6/Coax (5 en 9 meter ongeveer vanuit meterkast)
CAT6 als toekomst vast, maar het is in eerste instantie alleen telefonie.

Schema zou dan zijn:
Ziggo binnenkomt in de meterkast, enkelvoudig (dus splitter besteld).
Daar Ziggo modem op splitter, en de telefoonaansluiting aan de netwerkkabel van de 'actieve hoek' knopen.
En coax van de 'actieve hoek' naar de splitter brengen.

In de actieve hoek komt dan Cat6 voor de telefoon (basisstation), en een coax punt, waar de settopbox van ziggo komt te staan voor de tv.

Echter de loze leidingen afgemonteerd zijn in een 3voudig wcd (Busch Jaeger), en dat de loze leidingen aan de krappe kant zijn, en zag ook al dat er gebruik gemaakt is (deels) van flexibele / geribbelde buis.
Dit issue dacht ik te kunnen omzeilen met een gecombineerde utp/coax kabel (gelijmd), gaat moeizaam, maar we krijgen ze erin.
En 2 WCD's besteld om het in af te monteren, die zijn er namelijk met de combinatie utp/coax, ook van hirschmann. https://www.kabelshop.nl/...021208-i13466-t22079.html

Maar waar ik niet zorgvuldig in ben geweest, is dat deze bedoeld zijn voor een enkelvoudig WCD, en natuurlijk niet past in de raampjes van busch jaeger.

Nu heb ik al gezocht en gebeld naar opties om het op een andere manier op te lossen, anders dan een elektrapunt op te offeren en een losse RJ45 en losse coax te gaan monteren.
Ook al gekeken naar andere merken (anders dan Busch Jaeger) om gewoon die hele wcd's te vervangen, maar tot op heden is dat nog niet bevredigend geweest.

Als tijdelijke workaround ga ik modem eerst wel in huiskamer zetten, en met tape het tijdelijk binnen het Busch Jaeger raampje oplossen, maar ik wil het wel graag netjes en goed oplossen.

Tips/trucs/ervaringen?

"Mekker, blaat"

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Je koopt de keystones die je wilt hebben, en combineert deze in een houder en afdekraam van bush jaeger zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 00:19

djidee

Mr. Slungel

Topicstarter
Die richting was ik wel op aan het zoeken, maar dat spul bestaat / is er dus wel? Want dan kunnen we het gewoon zoals gewenst oplossen.

Keystones zijn merkspecifiek?

"Mekker, blaat"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@djidee keystones zijn niet merk specifiek, maar generiek. Zelf gebruik ik altijd deze.

Ik heb helaas geen ervaring met Busch / Jager, maar voor Gira staat in rens-br in "Omzetten PTT dubbele WCD naar RJ45" een lijst die je nodig hebt. Voor Busch Jager zullen ze zoiets ook hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:26
djidee schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:19:
Die richting was ik wel op aan het zoeken, maar dat spul bestaat / is er dus wel? Want dan kunnen we het gewoon zoals gewenst oplossen.

Keystones zijn merkspecifiek?
Je bent voor Busch Jaeger de draagring 1812 (rood) nodig (Zijn er meerdere maar deze heeft de meest standaard gatmaten).
Uitgaande van standaard nieuwbouw en geen upgrade van het schakelmateriaal verwacht ik dat je daar deze afwerkplaat bij nodig hebt.

Dan pak je daar b.v. deze Cat6 keystone bij en b.v. deze coax (F-connector) keystone.

In de doos moet je sowieso werken met F-connectoren (bij voorkeur haakse), dan is het een kleine moeite om evt. ook aan de kabel die naar de TV toe moet aan één kant een F-connector te zetten.

Werk trouwens in de meterkast de UTP kabel ook even af met een patchpaneeltje of opbouwdoosje o.i.d. en maak een RJ11 <> RJ45 patchkabeltje (2x) voor tussen patchpaneel en modem en voor tussen de muur en telefoontoestel. Zo sloop je je RJ45 keystone's e.d. tenminste niet.

Andere tip (voor evt. volgende x) werk met losse kabels (coax en utp Cat6) en kabelglijmiddel (absoluut geen dreft o.i.d.), losse kabels werken imho nog een stuk makkelijker dan die duplex kabels, die zijn samen vaak dikker dan 2 losse kabels.

Zit net nog ff voor je te rond te kijken @djidee maar je kan als je mogelijk met kant-en-klare coaxkabels wilt werken ook deze keystone's hier bestellen:
Cat6: https://www.allekabels.nl.../keystone-rj45-cat-6.html
Coax: https://www.allekabels.nl...f-connector-naar-iec.html

Deze coax keystone heeft intern alsnog wel F-connector, maar extern dus wel een standaard IEC connector (voor de kant en klare coax kabels)

[ Voor 13% gewijzigd door Annuk op 05-12-2020 04:31 . Reden: Keystone toevoeging ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!