B&O Penta aansluiten op Samsung QE50Q65T met volumeregeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fch1989
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-12-2020
Graag wil ik mijn oude B&O penta speakers aansluiten op mijn nieuwe Tv (Samsung QE50Q65T).

De speakers hebben een line in analoge aansluiting en mijn TV alleen digitale uitgang. Ik heb nu via een vriend van mij een sonos connect (1e gen) aangesloten met een DAC er tussen.

Het nadeel van dit systeem vind ik dat er geen afstandsbediening standaard bij zit en er zit geen digitale uitgang op de sonos connect.

Mijn vragen:
Kan ik de geluidskwaliteit verbeteren door een versterker met digitale uitgang aan te sluiten?

Welke versterker zouden jullie er tussen zetten? Budget is €100 - 200 (2e hands is ook prima)
Graag met afstandsbediening.

Wat vinden jullie van de speakers? ik ben zelf niet een echte audio fanaat maar ik heb gehoord dat deze, ondanks de leeftijd, nog prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Fch1989 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:31:
Graag wil ik mijn oude B&O penta speakers aansluiten op mijn nieuwe Tv (Samsung QE50Q65T).

De speakers hebben een line in analoge aansluiting en mijn TV alleen digitale uitgang. Ik heb nu via een vriend van mij een sonos connect (1e gen) aangesloten met een DAC er tussen.
B&O Penta zijn actieve speakers toch? Dan heb je geen versterker nodig. De versterking zit reeds in de speakers. Als je van digitaal naar analoog wilt, eventueel meer bronnen aan wilt sluiten en volumeregeling dan heb je een voorversterker nodig.

Vanwaar zit de Sonos Connect er tussen? In principe kan je vanaf S/PDIF Out van de TV direct naar de DAC en dan naar de B&O. Of heeft de Sonos een functie die je wilt meenemen binnen het nieuw te kopen product?
Mijn vragen:
Kan ik de geluidskwaliteit verbeteren door een versterker met digitale uitgang aan te sluiten?
Zie boven, volgens mij heb je geen versterker nodig. Hoe dan ook heb je een digitale uitgang van de TV die naar een analoge ingang voor de B&O moet. Oftewel ergens moet je van digitaal naar analoog. Of dat een losse DAC is of een DAC van een "versterker" is om het even.

Een "versterker met digitale uitgang" volg ik niet. Dan zou je vanaf de TV (S/PDIF Out) digitaal naar de versterker IN gaan en dan weer digitaal naar de Out van de versterker om dan weer naar de DAC te gaan?
Welke versterker zouden jullie er tussen zetten? Budget is €100 - 200 (2e hands is ook prima)
Graag met afstandsbediening.
Zo werkt het op GoT niet. We verwachten enige vorm van eigen inzet. Dus wat heb je zelf al gevonden? Wat is de short-list? Dan kunnen we daarop schieten. Het is niet de bedoeling dat wij het zoekwerk doen.

Ik zal het topic wel open laten aangezien er nog andere vragen zijn die relevant zijn en je kunnen helpen in de zoektocht want zoals ik het zie ben je niet op zoek naar een versterker maar naar een manier om van S/PDIF Out (TV) naar B&O Penta te gaan met volumeregeling.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fch1989
B&O Penta zijn actieve speakers toch? Dan heb je geen versterker nodig. De versterking zit reeds in de speakers. Als je van digitaal naar analoog wilt, eventueel meer bronnen aan wilt sluiten en volumeregeling dan heb je een voorversterker nodig.

Vanwaar zit de Sonos Connect er tussen? In principe kan je vanaf S/PDIF Out van de TV direct naar de DAC en dan naar de B&O. Of heeft de Sonos een functie die je wilt meenemen binnen het nieuw te kopen product?
De B&O Penta's zijn inderdaad actief. Excuses, Ik heb dan een voorversterker nodig.
De sonos connect zit er voor de volumeregeling. Als ik de speakers via de DAC naar de TV aansluit kan het volume niet geregeld worden.
Zie boven, volgens mij heb je geen versterker nodig. Hoe dan ook heb je een digitale uitgang van de TV die naar een analoge ingang voor de B&O moet. Oftewel ergens moet je van digitaal naar analoog. Of dat een losse DAC is of een DAC van een "versterker" is om het even.
Duidelijk, dus een losse DAC werkt kwalitatief net zo goed als een DAC van een versterker/voorversterker.
Een "versterker met digitale uitgang" volg ik niet. Dan zou je vanaf de TV (S/PDIF Out) digitaal naar de versterker IN gaan en dan weer digitaal naar de Out van de versterker om dan weer naar de DAC te gaan?
Nu ik dit teruglees bedoelde ik in mijn vorige tekst digitale ingang i.p.v. uitgang. 8)7

Ik dacht er zelf aan om mijn huidige en losse DAC uit het systeem te halen. Ook de sonos connect wil ik er uit hebben omdat deze geen afstandsbediening en digitale ingang heeft.

Dus via digitale uitgang TV naar digitale ingang voorversterker. Vervolgens analoog naar de speakers indien mogelijk.

Dan zou ik dus een voorversterker nodig hebben met een ingebouwde DAC zodat mijn losse DAC weg kan.
Daarnaast moet de voorversterker een digitale ingang hebben.
Is dit een goede oplossing?

Zelf zat ik hier aan te denken:
https://tweakers.net/pric...don-avr-70/specificaties/
of
https://tweakers.net/pric.../yamaha-a-s301-zwart.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:55

JvS

Ik heb hem zelf ook

Da zijn normale versterkers met een uitgang voor normale passieve speakers. Als je de penta's aan wilt sluiten, zou je een versterker met digitale ingang en met pre-outs moeten hebben of een voorversterker met digitale ingang (dat laatste is duur en zelfdzaam).

Dat eerste koop je 2e hands al voor 75 piek in uitstekende kwaliteit in 5.1 variant, maar dat kan je eventueel gewoon negeren. In stereo werkt deze ook echt prima:
https://link.marktplaats.nl/m1631662400

Alle NR140X en 150X modellen hebben digitale ingangen en pre-outs voor je actieve frontspeakers. Worden veel verkocht en zijn goedkoop omdat hdmi veroudert, maar daar hoef je geen boodschap aan te hebben).

[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 04-12-2020 18:45 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fch1989
Bedankt voor je reactie en info!

Heb op marktplaats een Marantz SR4600 gevonden. Ook met pre outs, maar dan met 7.1 kanalen.

Gaat deze het dan ook doen met alleen 2 speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Fch1989 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:15:
Heb op marktplaats een Marantz SR4600 gevonden. Ook met pre outs, maar dan met 7.1 kanalen.

Gaat deze het dan ook doen met alleen 2 speakers?
Een surround receiver stel je in met/op welke speakers aanwezig zijn. Als je aangeeft alleen twee Front Speakers in het menu van de receiver is dat afdoende. De kanalen die je niet hebt worden dan over de wel aanwezige speakers gemixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

@fear bedoelt te zeggen: Ja!

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fch1989
Bedankt mannen, dan ga ik deze aanschaffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Dat had inderdaad korter gekund :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

FeaR schreef op woensdag 9 december 2020 @ 19:03:
[...]

Dat had inderdaad korter gekund :+
Story of your life toch :P