Hypothetisch: welke bescherming bij frauderende notaris?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:59
Laat ik even voorop stellen: dit alles is hypothetisch, er loopt hier momenteel niets waar een notaris bij betrokken is en bij alle notarissen waar ik recent mee te maken heb gehad is alles prima volgens de regels verlopen. Dit is puur een hypothetische vraag waarbij ik nieuwsgierig ben naar het antwoord:

Een notaris heeft een of meerdere 'derden-rekeningen' die gebruikt wordt om geld van klanten te verwerken. Je koopt een huis, dan stort jij of de geldgever het aankoopbedrag op die rekening en de notaris maakt tzt de juiste bedragen over naar verkoper, belastingdienst en/of makelaars.

Dat zijn wel serieuze bedragen en ik kan mij voorstellen dat het op bepaalde momenten wellicht in de miljoenen kan lopen. Dus: zou een notaris dat geld naar een privé-rekening op de Kaaimaneilanden kunnen storten en vervolgens het land verlaten, of zit er een veiligheidsmechanisme in dat dit niet kan?

En als dit al zou kunnen - is er dan een soort van garantiefonds zodat, bijvoorbeeld, de verkoper van een huis alsnog zijn geld krijgt?

Wat ik zelf gevonden heb geeft daar geen antwoord op:
https://www.notaris.nl/de...enrekening-van-de-notaris
...zegt alleen iets over risico's bij faillissement van de notaris. Nou gok ik dat een notaris die naar het buitenland is gevlucht t.z.t. ook wel failliet kan worden verklaard, maar als het geld op die derdenrekening al is weggesluisd...

Wikipedia: Derdenrekening
...veel uitleg, maar vooral dat er een toezichter is. Maar, wat ik er van lees, is dat een achteraf-controle om de drie maanden. Dus geen bescherming tegen snel geld wegsluizen en het land uitvluchten.

En ja, ik kijk teveel films waarin dit soort dingen kunnen gebeuren. :)

Beste antwoord (via vanaalten op 05-12-2020 09:52)

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Komt wel vaker voor; 'tijdelijk' tekorten aanvullen vanaf de derdenrekening. Maar dat is een pad richting de afgrond. Lokale notaris hier ging ook failliet met een 'tekort op de derdenrekening'

Hier wordt gesproken over een 'Voorzieningsfonds' maar daar zitten ook wat haken en ogen aan: https://www.dekoningvergo...en-italiaanse-toestanden'

[ Voor 6% gewijzigd door bombadil op 04-12-2020 11:14 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
de zoekterm 'fraude notaris' geprobeerd?

Een notaris heeft gewoon de mogelijkheid om derdenrekeningen voor eigen gebruik te benutten. Persoonlijk ken ik één geval van misbruik, maar dat zal niet de enige zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Komt wel vaker voor; 'tijdelijk' tekorten aanvullen vanaf de derdenrekening. Maar dat is een pad richting de afgrond. Lokale notaris hier ging ook failliet met een 'tekort op de derdenrekening'

Hier wordt gesproken over een 'Voorzieningsfonds' maar daar zitten ook wat haken en ogen aan: https://www.dekoningvergo...en-italiaanse-toestanden'

[ Voor 6% gewijzigd door bombadil op 04-12-2020 11:14 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:59
Dank allebei!

"Fraude notaris" als zoekterm - nee, ondanks dat dat eigenlijk wel voor de hand lag had ik die niet geprobeerd. Duidelijk antwoord: notaris kan inderdaad de derdenrekening plunderen.

En die link van @bombadil geeft ook goed aan: in het geval van een plunderende notaris moet 'ie eerst z'n titel kwijt raken (daar zal wel wat tijd overheen gaan) en, als het particuliere koop/verkoop betreft, kan het zo te zien (deels) vergoed worden.

En ja, als je er met de juiste termen naar gaat zoeken komt het vaker voor en wordt je er niet heel blij van. Ik heb ook nog geen website voor dat 'Stichting Voorzieningenfonds Notariaat' gevonden - willen blijkbaar niet al te makkelijk gevonden worden.

Edit: eigenlijk zijn m'n vragen dus wel beantwoord. Misschien maar eens omscholen tot notaris... >:)

[ Voor 5% gewijzigd door vanaalten op 04-12-2020 13:10 ]