Voeding geeft kortsluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkedennis
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-03-2024
Ik heb gisteren mijn nieuwe voeding ingebouwd (Corsair RM750x). Met het inbouwen heb ik geen problemen gehad, alles aangesloten en het systeem werkte prima (ook tijdens een half uurtje gamen).

Een aantal uren later, knalde opeens de stroom eruit. Ik was niet aan het werk op mijn pc op dat moment, volgens mij stond deze in slaapstand of gewoon nog aan. Nu blijkt de PSU de boosdoener. Ik heb alle kabels eruit getrokken en deze kaal op het stroom aangesloten. Resultaat: stop slaat er weer uit en zie vonkjes in de PSU.

Ik heb mijn oude voeding aangesloten en gelukkig werkt de rest van mijn systeem nog, dus daar lijkt het probleem niet vandaan te komen.

Ik heb al een retourvraag ingestuurd voor een nieuwe PSU. Maar ik ben toch benieuwd of mensen hier een verklaring voor hebben. Is dit pure pech of zou er een andere oorzaak kunnen zijn dat de PSU uit het niets kortsluiting geeft terwijl deze een paar uur daarvoor prima functioneerde? Alvast dank voor jullie input

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Lijkt mij een gevalletje pech. Je hebt nog garantie dus je kan de PSU niet openmaken om even zelf te kijken. Je zou eens met een zaklamp naar binnnen kunnen schijnen of je iets kan zien maar dat is het dan ook.

Als je systeem prima heeft gewerkt is de kans ook klein dat je iets verkeerd aangesloten hebt. Zo kan je nogal gemakkelijk een PCI-E voedingskabel op de CPU stroomaansluiting aansluiten maar dan had het nooit gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:38
Wat is het merk en type van je oude voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkedennis
Dank voor jullie reacties.

Mijn oude voeding is een Corsair CX600m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:38
Bij installatie heb je alle modulaire kabels vervangen of heb je één of meerdere kabels van je oude voeding gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkedennis
Nee, heb enkel de kabels van de nieuwe voeding gebruikt. Kabels van oude voeding heb ik allemaal verwijderd en vervangen door kabels van de nieuwe voeding.

Stoppen slaan al door als ik enkel de voeding in het stopcontact doe, zonder dat er maar een andere kabel is verbonden met de voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Klinkt inderdaad als een gevalletje pech. Bij verkeerd aansluiten was 'ie er meteen wel uitgeklapt bij de eerste keer opstarten (sterker nog, een beetje voeding heeft wel sluitingsbeveiliging).

Onder garantie retour dus :)

[ Voor 7% gewijzigd door TMDC op 04-12-2020 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-09 23:41

Klippy

Still Game

Terugsturen en verder als pech zien, daar heb je garantie voor.
Intern wat kapot dat nu sluiting maakt.
Ook een keer gehad met een PC voor een klant, na een halve dag een kleine knal, condensator gesprongen die daarna sluiting maakte. Wordt gewoon omgeruild, alleen jammer van je tijd, gelukkig heb je nog een oude voeding.
Gelukkig komt het niet vaak voor en als het voorkomt is het heel vaak iets wat snel naar voren komt (binnen een of twee dagen) of pas na veel jaren.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkedennis
Dank voor jullie snelle en duidelijke antwoorden allen! Voeding gaat retour en hopelijk komt snel een nieuwe.

Ik ben vooral blij dat de rest van m'n systeem intact is gebleven en de voeding niet de rest van de onderdelen mee z'n graf in heeft genomen. Vooral omdat ik ook een rtx 3070 heb ontvangen (gelukkig nog niet geïnstalleerd)
Pagina: 1