Audio-Technica ATH-M50X vs Sony MDR-1AM2 + Impedantie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-05 23:41
Mijn heerlijk zittende Sony MDR-1AM is onlangs een oorschelp gebroken.
Ik vond het geluid altijd wel okay. Nu zie ik dat ze deze bijna niet meer verkopen maar de opvolger Sony MDR-1AM2 is beter te koop. Ik lees veel meer positievere verhalen over de Audio-Technica ATH-M50X dan de Sony, dat ik overweeg over te stappen naar de ATH.

1)
Heeft iemand zowel de Sony als de ATH voor een langere periode gedragen?
De Sony vond ik echt geweldig zitten. Ik hoop dat ik bij Coolblue in de winkel mag uitproberen.

2)
Ik luister altijd op mijn I-pod. Klopt het dat bij de ATH meer batterij vreet dan bij Sony.
De Impedantie bij ATH is 38 en bij Sony1/2 28 en 16. Mijn I-pod die gaat al zo snel leeg bij de Sony, laat staan bij de ATH.

3)
Voor welke muziek genres is de ATH niet geschikt?
Ik zelf luister een beetje naar: Techno, (deep)house, Alternatieve Rock, Postrock, Minimal, Avant Garde, Sing and Songwriters rock/folk, Werelds, Ambient, Noise, Reagge, GOA/ psychedelische dance, soundscapes, ska en medicine songs.

4)
Sluit de ATH de omgeving net als de Sony goed af?
Ik wil zoveel mogelijk kunnen afzonderen. En dat andere mensen geen last hebben van mijn muziek.
Noice canceling hoef ik niet perse. Zie wel dat bij de ATH dat hij passief is.

[ Voor 9% gewijzigd door noud op 04-12-2020 06:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Zorg dat je de hoofdtelefoon uit mag proberen voordat je hem koopt, het liefst wat langer dan vijf minuten. Zowel hoe hij zit als hoe hij klinkt zijn persoonlijk.

1)
2) Hoe lang je met de accu doet is niet afhankelijk van de impedantie van de hoofdtelefoon, maar van zijn gevoeligheid. Let op dat beide op dezelfde manier gespecificeerd worden en reken evt. om naar dB / mW. Wat ik zo gauw kan vinden zijn 105 [dB / ?] voor de Sony en 99 [dB / ?] voor de ATH-M50x. Aangenomen dat beide in dB / mW zijn gespecificeerd, zit er 6 dB verschil tussen. Dat betekent dat de ATH-M50x dus 4x zoveel vermogen nodig heeft voor dezelfde geluidsdruk.
3) Kwestie van smaak.
4) Zie grafieken 'noise isolation' en 'leakage'. Beide hoofdtelefoons presteren slecht op het eerste en middelmatig op het tweede.
ATH-M50X https://www.rtings.com/he...s/audio-technica/ath-m50x
Sony MDR-1A https://www.rtings.com/headphones/reviews/sony/mdr-1a Ik neem aan dat hij identiek is aan de MDF-1AM, maar dat weet ik niet zeker.

[ Voor 83% gewijzigd door TBTL op 04-12-2020 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:50

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik heb geen ervaring met de Sony, maar wel met de M50X, dus ik kan je wel wat inzichten geven.

1. Nee. Maar de M50x vind ik niet zo super comfortabel met de standaard oorschelpen. Met aftermarket schelpen die iets dikker zijn vind ik hem helemaal prima.

2. Theoretisch gezien is er een verschil, maar dat ga je in de praktijk niet merken.

3. De ATH-M50X heeft een vrij vlakke frequency response. Dat wil zeggen dat eigenlijk alles wel goed tot zijn recht komt, of je nu veel bas wilt of niet. Als je de twee koptelefoons die je vermeldt naast elkaar legt, zijn de verschillen overigens vrij minimaal: https://reference-audio-a...1865&filter=Add#gsc.tab=0 . De Sony heeft een tikkeltje meer bas, maar niet overdreven.

Genres die niet goed klinken ga je dus niet meteen vinden, omdat alles ongeveer klinkt zoals het gemasterd is. Je hebt geen grote pieken in de basrespons waardoor bassen harder klinken, bijvoorbeeld, wat bij sommige hoofdtelefoons wel het geval is. Ik vind het persoonlijk echt goed klinken, zelfs voor nogal bass-heavy muziek (drum & bass, deep house luister ik vaak en dat klinkt prima).

4. Ik kan niet spreken over de Sony, maar de M50X is een koptelefoon die niet zo goed isoleert. Je hoort omgevingsgeluid dus nog best hard als je muziek luistert. Voor achter de PC is dat prima, zo hoor je het nog als er iemand je roept. Maar op de trein/tram/bus hoor je wel nog lawaai. Geluid dat naar buiten lekt heb ik nog geen klachten over gehoord, dat valt weer wel mee.
Zoek je echt iets wat isoleert, dan kan ik alleen maar aanraden om nog wat extra geld uit te geven en voor active noise cancelling te gaan. Ik heb zelf mijn M50X voor muziek achter de PC en een QC35 voor onderweg. Eens je het hebt meegemaakt wil je nooit meer terug.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
Bedankt voor jullie feedback. De tabellen zeggen mij nog weinig. Wel geeft jullie uitleg mij iets meer duidelijkheid.

Morgen ga ik bij Coolblue langs om de gene te testen. Dan neem ik mijn half kapotte Sony ook mee.
Ik wil sowieso bij Amazon een beter beschermtasje halen ipv stoffentasje.

De (Portability) van de M50X ziet er wel dan dan de Sony uit. Das dan even wennen. Ik propte voorheen mijn koptelefoon altijd in mijn rugzak. :).

Mijn huidige muziekbestanden staan vrijwel allemaal in 192-320 kbs.
Ik hoef niet helemaal afgesloten te zijn. Maar wel als ik lekker in de trein zit dan wil ik minder omgevingsgeluid horen.

Super.. tnx nogmaals whoeij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
Ik ben hem even aan het testen. Ik mocht blijkbaar geen koptelefoon in de Coolblue testen. Dat is wel via de mail naar mij gecommuniceerd. Want corona. Maar ik mag hem thuis wel testen. Vreemd.

De ATH zit echt voor geen meter. Mijn hoofd wordt zowat geplet. Ik vind de bas, beetje overdreven. Terwijl hij minder bas dan de Sony heeft
.
Ik ga hem morgen beter testen. Kan ook zijn dat ik mijn Sony zo gewend ben dat ik andere koptelefoons niets vind.

@Mavamaarten
Kun je mij wellicht vertellen welke ear pads jij besteld hebt?
https://www.amazon.nl/s?k...3%95%C3%91&ref=nb_sb_noss

[ Voor 10% gewijzigd door noud op 07-12-2020 02:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:50

Mavamaarten

Omdat het kan!

noud schreef op maandag 7 december 2020 @ 02:19:
Ik ben hem even aan het testen. Ik mocht blijkbaar geen koptelefoon in de Coolblue testen. Dat is wel via de mail naar mij gecommuniceerd. Want corona. Maar ik mag hem thuis wel testen. Vreemd.

De ATH zit echt voor geen meter. Mijn hoofd wordt zowat geplet. Ik vind de bas, beetje overdreven. Terwijl hij minder bas dan de Sony heeft
.
Ik ga hem morgen beter testen. Kan ook zijn dat ik mijn Sony zo gewend ben dat ik andere koptelefoons niets vind.

@Mavamaarten
Kun je mij wellicht vertellen welke ear pads jij besteld hebt?
https://www.amazon.nl/s?k...3%95%C3%91&ref=nb_sb_noss
Heel eerlijjk, ik kan niet meer vinden welke het juist zijn. Ze zien er in elk geval exact hetzelfde als deze: https://www.amazon.nl/Ver...ads&qid=1607327135&sr=8-3

Maar ik kan mij niet herinneren waar ik ze kocht, en het was zeker 4 jaar geleden. En of dat nu weer AliExpress of Amazon DE, FR, IT, UK was, geen idee 8)7

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
Ik ben er uit wat het word. Ben niet helemaal super blij met mijn keuze maar anders blijf ik maar wikken en wegen. Afgelopen week was ik in de Mediamarkt en gelijk voelde een andere Sony erg prettig op mijn hoofd aan. Helaas, waren de recensies van deze Sony onvoldoende. Idem voor een Sennheiser.

Dus het wordt de ATH-M50X. En ik zal ook andere zachtere kussens kopen.Mijn andere Sony heeft net 4 jaar volgehouden. Ik hoop dat deze langer meegaat.

Bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
noud schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:16:
Helaas, waren de recensies van deze Sony onvoldoende. Idem voor een Sennheiser.
Wat vonden andere mensen dat er mis mee is? Ervoer je dat zelf ook?
Pagina: 1