[3d printers] Ervaring met 3-in-1 3d printers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:42
Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met 3-in-1 3d printers, ik kan er op het Tweakers forum maar in zijn algemeen weinig over vinden.

Aanleiding was dat ik me aan het oriënteren was op een budget 3d printer voor studie/hobby gebruik. Ik heb al eerder een 3d printer gehad dus ik weet een beetje waar ik aan begin en dat het niet altijd plug-en-play is. In eerste instantie keek ik daarbij naar de veelgebruikte Creality Ender 3 V2 maar toen zag ik de Creality CP-01.

Dit is een combinatie van printer/CNC machine en lasersnijder. Nu begrijp ik heel goed dat zulke apparaten een compromis zijn, helemaal gezien de prijs van minder dan 500 euro op banggood. Zie ook bijvoorbeeld het Laservermogen van slechts 0,5 watt. Nu ben ik persoonlijk ook niet zo geïnteresseerd in de laser omdat ik zo’n laser toch een beetje gevaarlijk vind, zeker in een open machine en je naar mijn idee met de CNC modus ook kunt graveren. Mijn interesse zou vooral liggen in het af en toe CNC frezen van (dun) hout, aluminium of plexiglas.

Nu zocht ik gebruikerservaring maar ik kan weinig vinden. Wel wat unboxing video’s die beweren dat het geen slecht apparaat is. Van de vergelijkbare 3-in-1 printer Snapmaker is wel wat meer ervaringen te vinden. Daar zijn dus ook gebruikers die succesvol aluminium hebben gefreesd (hetzij op een zeer laag tempo met een zeer minimale laagdiepte). Ik was nieuwsgierig wat hierin de beperkingen zijn bij de Creality CP-01 maar hier kan ik dus weinig over vinden.

Voor de goede orde; ik verwacht niet dat het ding door een dikke plaat aluminium heen gaat, dat is absoluut niet haalbaar. Maar als ik incidenteel een dun stukje aluminium zou kunnen bewerken met het nodige geduld zou dat wel meerwaarde hebben. Ben daarbij ook benieuwd of er mogelijkheden zijn om e.e.a te upgraden of te modificeren zoals bij andere Creality machines. Ik las al dat er voor de Ender 3 ook diverse DIY CNC modificaties zijn. Maar de CP-01 lijkt me vooral qua software een makkelijkere start.

Alternatief is natuurlijk om een Ender 3 te kopen en daar los een CNC machine naast te kopen. Echter zie ik in het budget segment van CNC machines van maximaal een paar honderd euro veel onbekende banggood/amazon merken met onduidelijke omschrijvingen wat het apparaat nu precies kan. Ik twijfel dan ook of zoiets beter werkt dan de printers hierboven. Natuurlijk kan ik ook doorsparen maar daarvoor gebruik ik denk ik het product niet genoeg.

Lang verhaal kort; heeft iemand ervaring met (budget) 3-in-1 3D printers en is het als voornamelijk hobby/studie project het compromis waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
0.5W laservermogen is inderdaad niet veel, veel meer dan het oppervlak van hout ofzo laten verkleuren/verbranden zit er echt niet in.

Als ik kijk naar de opbouw is het een heel duidelijke 3d printer, waarmee ik doel dat het een machine is waarbij de Z door zwaartekracht vrij wordt gehouden van speling en de X/Y met een simpel bandje gaan.
Als je dat voor frezen gaat gebruiken heb je per definitie een slecht ervaring.

De 2 punten die je vooral in de weg zitten als frees:
- als je fysiek kracht zet op de assen kan je ze waarschijnlijk zo bijna een mm bewegen zonder dat de motoren je tegenhouden op rek van de bandjes en de speling op de z-as.
Dit houdt in dat je zodra je met de kop kracht gaat uitoefenen op 'iets' je kop behoorlijk onnauwkeurig is, want afhankelijk van hoeveel kracht je zet kan je er dus een mm naastzitten wat nogal veel is.
- De motoren van deze machine hebben nauwelijks kracht, die zijn eigenlijk bedoelt om de kop te bewegen, niet om de kop materiaal in te drukken.
Dat houdt in dat je alleen maar hele kleine freesjes kan gebruiken, omdat je de kracht voor zelf een klein freesje van 4mm ofzo niet kan leveren.
Die 2 dingen samen zorgen ervoor dat je waarschijnlijk veel freesjes gaat breken, hele kleine freesjes zijn erg breekbaar en in combinatie met een mechaniek met veel speling betekend dat je gedurende het frezen best een stukje scheef kan gaan en als je daar nog een keer langskomt met de frees 'm opeens vol in materiaal kan duwen en 'm afbreken.

Dit is een stuk te compenseren door langzamer te gaan, maar daar zitten naast dat het langer duurt nog steeds nadelen aan, freesjes slijten sneller en worden heter als ze minder materiaal verplaatsen.

Dus de freesoptie is meer een geinig speeltje dan een bruikbare frees, als je echt wil frezen wil je echt een andere machine.
Het is prima als je alleen een enkele keer een naampje in een stukje plastic of hout wil frezen maar het houten bloempatroontje in de advertentie is al een flinke taak waarna je de machine helemaal schoon moet maken en opnieuw moet oliën omdat anders het stof je z-assen gaat slopen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:21
Het probleem met all-in-one devices is heel vaak dit: als het ene onderdeel stuk gaat is de rest ook waardeloos.

Ik zou daarom kiezen voor een modulaire opzet, dus meerdere dedicated devices naast elkaar, als je daar de ruimte voor hebt.

En daarnaast investeren in goede afzuiging, want lasersnijden en frezen produceert nogal wat rotzooi die je echt niet in je longen wilt krijgen. Stof op je filament rollen kan trouwens behoorlijk funest zijn voor je 3D printer.

Verder zou ik nog investeren in een vochtigheidsmeter+display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Ik sluit mij hier in aan, 3d printer en een cnc zijn in der mate anders dat de constructie van de ene de ander in de weg zit.

Een 3d printer wilt stevig en lichtgewicht zijn om snel te printen zonder trillingen en uitschieters. Een cnc op de andere hand moet gebouwd zijn als een tank, dat die langzaam gaat is bijzaak zolang de bouten niet los schieten en de machine niet kapot trilt. Je zit toch vast aan de snelheid van je spindel wat een 3d printer of zo'n goedkope cnc als de 3018 niet opvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:52
zoals hierboven aangegeven is dit inderdaad een 3D printer met 2 gadgets die redelijk onbruikbaar zijn. uberhaubt zul je door de constructie niet meer kunnen doen dan graferen, mede omdat er maar een klein spindeltje op kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik weet niet wat je er mee wilt doen maar ik heb liever een CNC frees dan een 3D printer omdat de delen die ik maak zwaar belast worden en duidelijk veel degelijker zijn als ze uit een blok nylon oid komen dan iets in laagjes geprint. En natuurlijk het voordeel om ook metalen te bewerken.

Voor dat laatste moet je al een degelijke constructie hebben en kan een simpele portaalfrees hierin toch te zwak zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
memphis schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:01:
Ik weet niet wat je er mee wilt doen maar ik heb liever een CNC frees dan een 3D printer omdat de delen die ik maak zwaar belast worden en duidelijk veel degelijker zijn als ze uit een blok nylon oid komen dan iets in laagjes geprint. En natuurlijk het voordeel om ook metalen te bewerken.

Voor dat laatste moet je al een degelijke constructie hebben en kan een simpele portaalfrees hierin toch te zwak zijn.
het verschil in prijs zal natuurlijk meespelen, voor een beetje CNC frees zul je makkelijk het 3a 4 tot 10x zo veel kwijt zijn dan een 3dprinter. en onderdelen hebben bij een 3d printer natuurlijk behoorlijk wat meer vormvrijheid dan bij een frees. dus het is maar net wat je er mee wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

WeeDzi schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:07:
[...]

het verschil in prijs zal natuurlijk meespelen, voor een beetje CNC frees zul je makkelijk het 3a 4 tot 10x zo veel kwijt zijn dan een 3dprinter. en onderdelen hebben bij een 3d printer natuurlijk behoorlijk wat meer vormvrijheid dan bij een frees. dus het is maar net wat je er mee wil
Voor een 500 euro heb je een Sieg X1 frees, voor een 300 tot 400 euro heb je een CNC besturingsset met steppermotoren. Dan moet je nog wel even knutselen maar dan heb je wel een veel degelijke frees dan een goedkope 6040 portaalfrees.

Maar inderdaad, het is maar net wat je er mee wilt, als je een doel hebt is de keuze wat beter te bepalen dan wanneer je geen doel hebt en achteraf toch erachter komt dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09 09:16
Interessante vraag. Gisteren ontdekte ik bij wat zoeken naar 3D printers toevallig de Snapmaker 3-in-1 machine. Dat lijkt een mooie combinatie. Het ziet er heel degelijk uit en oogt als een apparaat dat je direct kunt gebruiken. Dat in tegenstelling tot veel andere printers waarmee je eindeloos aan het hobbyen (tweaken/prutsen) bent. Kost 699 en voor 129 heb je er een 1,6W laserkop bij. Wel is het werkgebied vrij klein.

Vervolgens zag ik ook de opvolger Snapmaker 2.0 en die is nog mooier. Heeft ook standaard de 1,6W laser. Maar ook wel weer een stuk duurder. Zeker de versies met een groter werkgebied.

Ik zou zo'n apparaat vooral willen gebruiken om onderdelen te maken voor mijn hobby, het bouwen van (delen van) een cockpit. De 3D printer is mooi om specifieke onderdelen te printen zoals hendels en knoppen die heel aparte vormen hebben. Nu maak ik die vaak van hout maar dat gaat natuurlijk nooit zo netjes en precies.

Het voordeel van een 3-in-1 is dat je meteen ook een laser hebt. Ik zou die willen gebruiken om dunne plaatjes hout exact te kunnen snijden. En liefst ook plaatjes acryl om als paneel voor de montage van knoppen en schakelaars te gebruiken. Maar ik vraag me af of je met een 1,6W laser meer kunt snijden dan papier. Op hun site staan foto's van mooi gesneden hout. Maar in de beschrijving staat dat je geen MDF kunt snijden (wel multiplex) en ook geen doorzichtige of reflecterende oppervlakken.

Is een 1,6W laser sterk genoeg om 2mm hout (triplex/mdf) te snijden? En hoe zit dat met doorzichtig acrylplaat van 2mm dik? De meeste andere cockpitbouwers gebruiken een 40W lasersnijder. Maar zo'n ding is ook weer heel groot en ik hoor vooral verhalen dat je daar helemaal eeuwig mee aan het tweaken (klooien) blijft. En dat je het half moet verbouwen omdat de "standaard" versie gammel en onveilig is.

Is een 3-in-1 printer dan een optie? Of juist niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
wildpicture schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:05:
Interessante vraag. Gisteren ontdekte ik bij wat zoeken naar 3D printers toevallig de Snapmaker 3-in-1 machine. Dat lijkt een mooie combinatie. Het ziet er heel degelijk uit en oogt als een apparaat dat je direct kunt gebruiken. Dat in tegenstelling tot veel andere printers waarmee je eindeloos aan het hobbyen (tweaken/prutsen) bent. Kost 699 en voor 129 heb je er een 1,6W laserkop bij. Wel is het werkgebied vrij klein.

Vervolgens zag ik ook de opvolger Snapmaker 2.0 en die is nog mooier. Heeft ook standaard de 1,6W laser. Maar ook wel weer een stuk duurder. Zeker de versies met een groter werkgebied.

Ik zou zo'n apparaat vooral willen gebruiken om onderdelen te maken voor mijn hobby, het bouwen van (delen van) een cockpit. De 3D printer is mooi om specifieke onderdelen te printen zoals hendels en knoppen die heel aparte vormen hebben. Nu maak ik die vaak van hout maar dat gaat natuurlijk nooit zo netjes en precies.

Het voordeel van een 3-in-1 is dat je meteen ook een laser hebt. Ik zou die willen gebruiken om dunne plaatjes hout exact te kunnen snijden. En liefst ook plaatjes acryl om als paneel voor de montage van knoppen en schakelaars te gebruiken. Maar ik vraag me af of je met een 1,6W laser meer kunt snijden dan papier. Op hun site staan foto's van mooi gesneden hout. Maar in de beschrijving staat dat je geen MDF kunt snijden (wel multiplex) en ook geen doorzichtige of reflecterende oppervlakken.

Is een 1,6W laser sterk genoeg om 2mm hout (triplex/mdf) te snijden? En hoe zit dat met doorzichtig acrylplaat van 2mm dik? De meeste andere cockpitbouwers gebruiken een 40W lasersnijder. Maar zo'n ding is ook weer heel groot en ik hoor vooral verhalen dat je daar helemaal eeuwig mee aan het tweaken (klooien) blijft. En dat je het half moet verbouwen omdat de "standaard" versie gammel en onveilig is.

Is een 3-in-1 printer dan een optie? Of juist niet?
met een laser van 1.6 W ga je niet kunnen snijden alleen graferen,laser diodes zijn over het algemeen alleen geschikt voor graferen.. Daarbij hangt het er ook vanaf wat voor golflengte de laser heeft. Met bijv een 6 W infrarood laser zou je 2 mm mdf wel kunnen snijden maar polycarbonaat zal met de zelfde laser niet eens wat laten zien.

zul je die materialen willen snijden die je nu aangeeft zul je al snel naar een 40-80W Co2 laser moeten gaan.

hier een overzichtje van beschikbare lasers
Wikipedia: List of laser types

reden waarom ik zelf nooit zon 3 in 1 set zou kopen is de veiligheid, je kan met lasers nooit voorzichtig genoeg zijn. mijn collega quote dan altijd "never look in the laser with your remaining eye" een kleine verschuiving van je bril of korte belichting door een ongelukje kan al vergaande gevolgen hebben. Die grotere machines zijn daar vaak beter op ingericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Klopt, je moet eigenlijk niet zo'n laser diode zonder een beschermende kast er omheen willen. Even op een rijtje wat je voor elke machine nodig hebt voor je gezondheid.

Fdm printer
Kast met afzuiging (fijnstof van gesmolten plastic)
Bij het smelten van plastic komt fijnstof vrij, je zal er niet aan dood gaan maar er echt in zitten zal niet goed voor je gezondheid zijn.

Laser
Kast met afzuiging (fijnstof en roetvorming)
Air assist (tegen verbranding)
Een laser kan echt de hele kamer laten stinken. Daarnaast is het ongeveer hetzelfde als onder een klein kampvuurtje te hangen.

Cnc frees
Afzuiging op de kop (zaagsel en fijnstof vorming)
Kast wanneer niet in een werkplaats.
Je wilt geen stoflong, na 5-20 jaar naast een cnc staan zonder goeie afzuiging krijg je dat wel. De afzuiging moet wel iets anders zijn dan met de printer of laser. Bij een cnc wil je het zaagsel en stof opvangen in een zak, met een laser en printer kan je het eigenlijk door een raam afvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09 09:16
Na veel wikken en wegen en vergelijken uiteindelijk toch een Snapmaker 2.0 besteld. Waarschijnlijk kun je voor hetzelfde geld ook drie losse machines kopen. Maar daar heb ik niet de plaats voor. En ik wil ook niet gaan knutselen en upgraden. Gewoon gebruiken.

Deze machine is uitgerust met een blauwe laser (450NM, 1200mW) en er wordt één beschermingsbril bijgeleverd. Als ik nog zo'n bril wil kopen, welke kan ik dan gebruiken? Er is ontzettend veel aanbod, van 5 euro bij Aliexpress (betrouwbaar???) tot vele honderden euro. Veel Nederlandse zaken leveren volgens mij vaak gewoon de Aliexpress brillen, alleen veel duurder. Of je zit bij de very special zaak die professioneel spul levert tegen meer dan professionele prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-09 19:50

spacy

+++

Ah ik vroeg me al af waar de CNC frees ervaring op dit forum was, want ik had ook de filmpjes rond de snapmaker gezien. En ben ook diverse andere projecten tegengekomen waaronder https://indystry.cc/indymill/ Juist bij een dergelijk apparaat als frees gereedschap inzetten vraag ik me af of je niet snel tegen de beperkingen in kracht of oppervlakte aanloopt in geval van de SnapMaker. Maar ik moet ook zeggen die laser optie werkt dan wel weer erg mooi out of the box.

Ik blijf deze ontwikkeling zeker volgen, maar verwacht dat ik ooit als hobby project iets als een IndyMill zal gaan bouwen, en dit naast een 3d printer gebruiken. In de hoop dat ik met een add-on ooit nog een van de 2 apparaten van een laser-kop-optie kan voorzien ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
spacy schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:46:
Ah ik vroeg me al af waar de CNC frees ervaring op dit forum was, want ik had ook de filmpjes rond de snapmaker gezien. En ben ook diverse andere projecten tegengekomen waaronder https://indystry.cc/indymill/ Juist bij een dergelijk apparaat als frees gereedschap inzetten vraag ik me af of je niet snel tegen de beperkingen in kracht of oppervlakte aanloopt in geval van de SnapMaker. Maar ik moet ook zeggen die laser optie werkt dan wel weer erg mooi out of the box.

Ik blijf deze ontwikkeling zeker volgen, maar verwacht dat ik ooit als hobby project iets als een IndyMill zal gaan bouwen, en dit naast een 3d printer gebruiken. In de hoop dat ik met een add-on ooit nog een van de 2 apparaten van een laser-kop-optie kan voorzien ;-)
Door hout frezen is niet zo spannend, dat kan je doen met zelfs een gammele machine. Dit is ook de reden dat je veel van die goedkope Chinese meuk waaronder machines die afhankelijk zijn van 3d geprinte onderdelen voor de stevigheid. 7(8)7

Leuk maar 3d geprinte onderdelen zijn niet zo sterk en vervormen vrij snel. Als je die route ga dan kan je het beste als eerste alle onderdelen vervangen met gefreesde onderdelen of de 3d printer gebruiken om freesmallen te maken.

Een laserkop kan je vrij makkelijk op een 3d printer zetten, bijde willen mechanisch hetzelfde van de machine, met het juiste board en een beetje soldeerwerk is dat wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-09 19:50

spacy

+++

Arloid schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:42:
[...]

Door hout frezen is niet zo spannend, dat kan je doen met zelfs een gammele machine. Dit is ook de reden dat je veel van die goedkope Chinese meuk waaronder machines die afhankelijk zijn van 3d geprinte onderdelen voor de stevigheid. 7(8)7

Leuk maar 3d geprinte onderdelen zijn niet zo sterk en vervormen vrij snel. Als je die route ga dan kan je het beste als eerste alle onderdelen vervangen met gefreesde onderdelen of de 3d printer gebruiken om freesmallen te maken.
Mijn doel is hout, acryl en aluminium.

De Indymill heeft voor zover ik begrijp voor de constructie allemaal metalen onderdelen en qua reviews zie ik vooral positieve reacties. De kanttekeningen zitten vooral in de precisie vanwege het gebruikte frame. Maar dat wordt dan vergeleken met professionele CNC machines. Maar dan heb je het ook weer over een totaal ander budget.
Pagina: 1