Zelf gebouwde pc start niet meer na een week

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvhenten
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-07-2023
Hey, ik heb jullie hulp nodig met een probleem van mijn zelf gemaakte pc. 2 weken geleden heb ik hem samen met een vriend in elkaar gezet. In eerste instantie werkte alles prima, maar na een week viel hij tijdens het gamen ineens uit. Als ik hem sinds dat moment probeer op te starten reboot hij zichzelf als het windows laadscherm net 1 seconde zichtbaar is. Dit gebeurd ook als ik probeer om windows setup te starten van een USB. Ik kan nog wel in de bios komen.

We hebben daarna een aantal test gedaan door onderdelen van de nieuwe pc in een andere pc te zetten. We hebben:
- Mijn ram in een andere pc gedaan -> ram werkt
- Mijn nieuwe videokaart in een andere pc gedaan -> de videokaart werkt
- Mijn ssd in een andere pc gedaan -> ssd werkt
- Andere voeding (met zelfde wattage) in mijn pc gedaan -> zelfde probleem
- Bios naar factory defaults reset

Mijn vermoeden is daarom dat het met de CPU of moederbord (of misschien de kast) te maken heeft. De cpu geeft in de BIOS een waarde van 50 graden, ik heb gehoord dat dit normaal is voor een Ryzen bij het opstarten.

Hebben jullie een idee wat het probleem kan veroorzaken? Wat zouden jullie adviseren om als vervolg stap te ondernemen?

...
Mijn build:
AMD Ryzen 5 3600
Gigabyte GeForce GTX 1660 SUPER OC 6G
Asrock B450M Pro4
Corsair TX-M Series TX550M V2
Kingston A2000 1 TB
G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS - DDR4 - 16 GB: 2 x 8 GB
Sharkoon RGB LIT 100 - Midtowermodel ATX
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Koeler + koelpasta goed vastgezet? Geen plastic tussen

Evt. aanknop / resetknop die niet goed meer functioneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvhenten
De stock Fan zat erop met pasta, dus de kans was klein dat dat de boosdoener was.
Maar om ook dat uit te sluiten hadden we de pasta weggehaald en met nieuwe pasta de Fan opnieuw gemonteerd. Maar daarna helaas nog steeds hetzelfde probleem.

Als er een probleem was met de aan/reset knop dan zou ik ook verwachten dat hij in de bios zou resetten. Dat is niet het geval, maar ik zal dat morgen nog even uitsluiten.

[ Voor 26% gewijzigd door henkjanvhenten op 03-12-2020 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:06
Buiten de behuizing het minimaal opbouwen om in het bios te komen. Dus met 1 geheugenmodule en ssd eruit.
Lukt het dan nog niet en je hebt de rest uitgesloten, waar het op lijkt, dan is het moederbord de eerste verdachte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highlanderqp
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-09 16:12
Voor de zekerheid:
Heb je de standoffs gemonteerd tussen moederbord en kast?

Wellicht zorgt dit voor kortsluiting, wanneer deze niet gemonteerd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvhenten
Uszka schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:21:
Buiten de behuizing het minimaal opbouwen om in het bios te komen. Dus met 1 geheugenmodule en ssd eruit.
Lukt het dan nog niet en je hebt de rest uitgesloten, waar het op lijkt, dan is het moederbord de eerste verdachte.
Het rare is dat ik dus wel in de bios kom. Het gaat pas fout zodra windows begint met laden. De SSD doet het dan weer wel als ik die in een andere pc stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvhenten
Highlanderqp schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:28:
Voor de zekerheid:
Heb je de standoffs gemonteerd tussen moederbord en kast?

Wellicht zorgt dit voor kortsluiting, wanneer deze niet gemonteerd zijn?
Goede suggestie, volgens mij hadden we dit ook uitgesloten door tijdelijk het moederbord uit de kast te halen. Maar volgens mij maakte dit geen verschil. Maar voor de zekerheid zal ik het nog een keer nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:06
Staat alles op default in het bios?

Welke biosversie staat op het bord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvhenten
Uszka schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:14:
Staat alles op default in het bios?

Welke biosversie staat op het bord?
Yes, voor de zekerheid net nog een reset gedaan. Verder hebben we hier sowieso niet echt dingen in gewijzigd (zoals overclocken).

Versie nummer van de Bios is B450M Pro P4.30. Zie dat 4.60 wel uit is en bevat wijzigingen voor Ryzen 4000 G-Series en 5000 series CPU support. Heb daar niet echt iets van in mijn build zitten maar kan vanmiddag wel een update doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bedenkelijk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-08-2023
henkjanvhenten schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:30:
[...]
Goede suggestie, volgens mij hadden we dit ook uitgesloten door tijdelijk het moederbord uit de kast te halen.
Heb je nu wel of geen standofs gebruikt? Lijkt mij stug dat je die gemist hebt maar je ontwijkt de vraag van de vorige poster dus bij deze nog eens :)

Anyway

1
Bios batterij er uit halen
Voeding uitschakelen en de de power knop een paar keer langzaam in/uitdrukken
Na 5 minuten de bios batterij er weer in en de voeding inschakelen > testen

2.
Controleer in de bios of je OS disk wel is ingesteld als first boot device

3.
Randapparatuur (vooral USB apparaten) kunnen de doorstart van windows blokkeren.
- Koppel alle usb apparaten er af (enkel toetsenbord heb je nodig om te kunnen starten en misschien dat zelfs niet eens tegenwoordig)
- Koppel alle SATA / M.2 storage los afgezien van je OS
- Als windows nu wel start kan je gaan uitsluiten welk apparaat de boosdoener is.
Pagina: 1