Hey, ik heb jullie hulp nodig met een probleem van mijn zelf gemaakte pc. 2 weken geleden heb ik hem samen met een vriend in elkaar gezet. In eerste instantie werkte alles prima, maar na een week viel hij tijdens het gamen ineens uit. Als ik hem sinds dat moment probeer op te starten reboot hij zichzelf als het windows laadscherm net 1 seconde zichtbaar is. Dit gebeurd ook als ik probeer om windows setup te starten van een USB. Ik kan nog wel in de bios komen.
We hebben daarna een aantal test gedaan door onderdelen van de nieuwe pc in een andere pc te zetten. We hebben:
- Mijn ram in een andere pc gedaan -> ram werkt
- Mijn nieuwe videokaart in een andere pc gedaan -> de videokaart werkt
- Mijn ssd in een andere pc gedaan -> ssd werkt
- Andere voeding (met zelfde wattage) in mijn pc gedaan -> zelfde probleem
- Bios naar factory defaults reset
Mijn vermoeden is daarom dat het met de CPU of moederbord (of misschien de kast) te maken heeft. De cpu geeft in de BIOS een waarde van 50 graden, ik heb gehoord dat dit normaal is voor een Ryzen bij het opstarten.
Hebben jullie een idee wat het probleem kan veroorzaken? Wat zouden jullie adviseren om als vervolg stap te ondernemen?
...
Mijn build:
AMD Ryzen 5 3600
Gigabyte GeForce GTX 1660 SUPER OC 6G
Asrock B450M Pro4
Corsair TX-M Series TX550M V2
Kingston A2000 1 TB
G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS - DDR4 - 16 GB: 2 x 8 GB
Sharkoon RGB LIT 100 - Midtowermodel ATX
...
We hebben daarna een aantal test gedaan door onderdelen van de nieuwe pc in een andere pc te zetten. We hebben:
- Mijn ram in een andere pc gedaan -> ram werkt
- Mijn nieuwe videokaart in een andere pc gedaan -> de videokaart werkt
- Mijn ssd in een andere pc gedaan -> ssd werkt
- Andere voeding (met zelfde wattage) in mijn pc gedaan -> zelfde probleem
- Bios naar factory defaults reset
Mijn vermoeden is daarom dat het met de CPU of moederbord (of misschien de kast) te maken heeft. De cpu geeft in de BIOS een waarde van 50 graden, ik heb gehoord dat dit normaal is voor een Ryzen bij het opstarten.
Hebben jullie een idee wat het probleem kan veroorzaken? Wat zouden jullie adviseren om als vervolg stap te ondernemen?
...
Mijn build:
AMD Ryzen 5 3600
Gigabyte GeForce GTX 1660 SUPER OC 6G
Asrock B450M Pro4
Corsair TX-M Series TX550M V2
Kingston A2000 1 TB
G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS - DDR4 - 16 GB: 2 x 8 GB
Sharkoon RGB LIT 100 - Midtowermodel ATX
...