Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gaming build advies voor 1080p 144 Hz rond 1100 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sroberti
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-08-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdzakelijk gamen, voorlopig op een 1080p 144Hz monitor. Mijn huidige systeem is 8 jaar oud, en ik wil met mijn nieuwe systeem ook weer een tijdje gaan doen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
In eerste instantie ging ik uit van ongeveer 1000 euro, maar nu heb ik een wat duurdere GPU besteld en is de CPU-markt ook niet geweldig meer. Daarom is 1000-1200 misschien redelijk, maar ik zoek zoveel mogelijk 'bang' voor mijn 'buck'.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een Gigabyte RTX 3060 Ti Gaming OC besteld en ontvangen, en een Samsung 970
Evo Plus 1Tb SSD ontvang ik ook binnenkort. Verder heb ik al een behuizing (Corsair Carbide 500R) en wil ik naast de SSD die ik al gekocht heb indien mogelijk/verstandig een HDD (Seagate Barracuda 2 Tb) en/of SSD (Samsung 830 series 256 Gb) meenemen. Ten slotte heb ik ook al een toetsenbord, muis en monitor (BenQ XL2411Z).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU, PSU, moederbord en RAM, waarbij het naar mijn idee vooral de keuze van CPU is die daarna de keuze voor moederbord stuurt en CPU en moederbord daarna leiden tot een beste keuze voor RAM.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag een wifi in het systeem, met voorkeur voor integratie in het moederbord. Maar als het qua prijs/performance slimmer is een aparte PCIe adapter te kiezen is dat ook mogelijk.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik ben benieuwd hoe jullie zouden aanraden mijn build af te maken. In een situatie zoals een aantal maanden geleden zou ik voor de Ryzen 3600 met MSI B450 Gaming Pro Carbon MAX gegaan zijn, maar die CPU is nu veel duurder (de 3600XT is soms zelfs goedkoper). Daarna dacht ik aan een 10400F, maar zonder Z490 bord schijnt die qua prestaties ook niet optimaal te zijn. Daarentegen ga ik niet per se voor de best mogelijke performance, maar ik wil zoveel mogelijk waar voor mijn geld. De Ryzen voelt als een betere processor, maar is overpriced. Wachten zou een optie zijn, maar het lijkt koffiedik kijken te zijn wat betreft een verbetering in Ryzen-land, gezien de supply issues met Zen 3. Mocht het mogelijk zijn deze build in de kerstvakantie in elkaar te zetten om er Cyberpunk mee te spelen zou dat natuurlijk heel leuk zijn.

Verder vroeg ik me nog af: is het mogelijk en aan te raden om een oude HDD/SSD mee te nemen naar een nieuwe build? Is het nodig om te formatteren of kan ik mijn HDD (zonder Windows installatie) zo inpluggen?

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Tweede hands Ryzen 3600 is wellicht een optie? Ze komen af en toe voorbij voor 180-200 euro. En dan volgend jaar een keer upgraden naar een 5600X? Neem hoe dan ook een B550/X570 bord.

Je oude SSD/HDD kun je gewoon inpluggen zonder format, die ga je gebruiken als secundaire opslag neem ik aan?

En over je wifi; trek een Cat5e/Cat6 kabel. :P

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• sroberti
180-200 voor een tweedehands 3600 klinkt vrij duur, gezien dat de nieuwprijs was een aantal maanden geleden. Sowieso koop ik liever nieuw.

Is de 10400F met een non-Z bord (en dus 2666 MHz RAM) misschien een goede optie? Die i5 is 100 euro goedkoper dan de Ryzen momenteel en schijnt ongeveer dezelfde gaming performance te hebben als de Ryzen met 3200 MHz.

Wat betreft wifi, ik heb inderdaad een kabel liggen thuis. Maar heel af en toe zijn er situaties waarin ik de pc meeneem en het handig is om niet gebonden te zijn aan een kabel. Toegegeven, dat zal niet vaak zijn, maar het lijkt me toch fijn om de optie te hebben.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:10
Is een optie, andere optie is juist een 10600k met z bord. Maar dan moet je wel willen overklokken. (In ts staat van niet).

Voor die unieke situaties zou ik gewoon een wifi USB stick kopen van paar euro.

• sroberti
Met een 10600k en z-bord + koeler zou de prijs hoger uitkomen dan 10400f+B460/H470 zonder aparte koeler, maar misschien wel vergelijkbaar met de Ryzen build (met een instap z-bord voor de i5). Ik moet me even verdiepen in het verschil in performance om te zien of dat het waard is. Waarom is overklokken met de 10600 nodig?

Ik heb een USB3.0 wifi dongle, maar de prestaties daarvan waren niet echt geweldig. Online gamen lukte in ieder geval niet. Maar ik zou het wel even kunnen aankijken zonder wifi en eventueel later alsnog een PCIe kaart erin zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door sroberti op 04-12-2020 10:11 ]