Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxi
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-06 21:44
Mijn vraag:
Ik ben aan het kijken naar een inbouwdimmer voor op de slaapkamer. Ik wil graag mijn lampen zelf zo dom mogelijk houden en de muurschakelaar (parallel) bruikbaar houden. RGB lijkt me wel lachen, maar ik vraag me af of er naast LED-strips ook "domme" dimbare (bijvoorbeeld E27) RGB-lampen zijn. Er staat op deze pagina namelijk dat er "led strips en andere led lampen" kunnen worden bediend. Ik heb flink zitten googlen, maar kon zo niets vinden, alleen maar smart wifi/zigbee/zwave E27 lampen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
HASS met Aoetec stick

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Googlen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:30
Mijn eerste reactie:
De lamp moet ergens een signaal vandaan krijgen om van kleur te veranderen oid. Als de lamp zelf 'dom' is en dus geen draadloze interactie biedt, dan moet hij aangestuurd worden vanuit de fitting. Naar mijn weten bevat een E27 fitting geen extra adertje of anderszins een andere methode om iets van een signaal bij de lamp te krijgen anders dan stroom. Het zou wel kunnen, maar dan moet er een standaard tussen de maker van de dimmer de maker van de fitting en de maker van de lamp zijn opgesteld. Als dat er (wijdverspreid) zou zijn had je dat vast snel kunnen vinden. Dus ik denk dat wat je zoekt gewoonweg niet bestaat ;)

Er zijn wel lampen die iets kunnen door de stroom te 'pulseren' (x keer aan/uit doen) maar verder dan dat zul je niet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxi
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-06 21:44
Bedankt voor je snelle reactie, @matk89. Klinkt logisch inderdaad. Mocht ik een Qubino dimmer installeren in combinatie met een RGBW Z-wave lamp, zou dat dan werken? Ik las ergens iets over de constante stroom die de slimme Z-wave lampen verwachten.

Wat ik het liefst zou hebben is dat ik met de muurschakelaar de lamp zou kunnen in-, uitschakelen en dimmen. En dat ik via HASS hetzelfde kan als de muurschakelaar (in parallel) inclusief het instellen van een kleur. Volgens mij heeft Aeotec wel Z-wave lampen die state bijhouden, waardoor de eerder geselecteerde kleur wordt onthouden door de lamp, indien aangezet met de muurschakelaar. Maar ik vraag me af of deze dus ook manueel dimbaar zijn.