Op verzoek van een kennis van mij stel ik op dit Tweakers forum de volgende vraag over het oplossen van een structureel probleem met de internetverbinding op een Apple iMac G3. De Apple computer is zo'n 20 jaar oud. Het internet op deze computer werkt al tijdenlang niet meer. De kennis kon niet eens aan mij aangeven hoe lang het probleem speelt, maar hij dacht inmiddels al zeker meer dan een jaar.
De iMac G3 zit d.m.v. een LAN-kabel aan een Ziggo modem gekoppeld. Het Ziggo internet werkt zonder problemen zowel via LAN als via Wi-Fi in combinatie met veel andere in huis aanwezige hardware (een moderne iMac, meerdere iPhones en Android smartphones, en iPads), dus met de Ziggo internetverbinding zelf is geen enkel probleem.
Op de iMac G3 is het operating system Mac OS X (Versie 10.4.11) geïnstalleerd en een verdere software update is niet meer mogelijk.
De browser Safari, versie 4.1.3 (4533.19.4), geeft de volgende foutmelding wanneer je een website (bijvoorbeeld de site www.nu.nl) probeert te bezoeken:
"Openen van pagina mislukt. Safari kan de pagina niet openen. Safari kan de pagina 'https://www.nu.nl/' niet openen omdat er geen beveiligde verbinding met de server 'www.nu.nl' tot stand kan worden gebracht."
Ook de browser Internet Explorer (versie 5.2.3 for Mac) werkt niet. De volgende foutmelding verschijnt in beeld:
"Error. Security failure. The server reply is invalid"
Ik hoop dat iemand een idee heeft welke instellingen er in de iMac G3 aangepast dienen te worden zodat het internet weer werkt. FYI Ik heb ter illustratie van het probleem een aantal foto's bijgevoegd. Zelf heb ik nog niets geprobeerd te veranderen op de iMac G3, want ik heb vrijwel geen verstand van Apple computers. Ik hoop daarom dat de forumbezoekers ons kunnen helpen. Alvast veel dank aan jullie!:strip_exif()/f/image/nYfMQ4AkuFGeFUy2TXUYuP29.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1jX1fX1bglR7pW4EugLAa9Tw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/H95Emq5jVTETdmNzX3oZpaOo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zXSiIoBf90X5M3pSC58RjXHK.jpg?f=fotoalbum_large)
De iMac G3 zit d.m.v. een LAN-kabel aan een Ziggo modem gekoppeld. Het Ziggo internet werkt zonder problemen zowel via LAN als via Wi-Fi in combinatie met veel andere in huis aanwezige hardware (een moderne iMac, meerdere iPhones en Android smartphones, en iPads), dus met de Ziggo internetverbinding zelf is geen enkel probleem.
Op de iMac G3 is het operating system Mac OS X (Versie 10.4.11) geïnstalleerd en een verdere software update is niet meer mogelijk.
De browser Safari, versie 4.1.3 (4533.19.4), geeft de volgende foutmelding wanneer je een website (bijvoorbeeld de site www.nu.nl) probeert te bezoeken:
"Openen van pagina mislukt. Safari kan de pagina niet openen. Safari kan de pagina 'https://www.nu.nl/' niet openen omdat er geen beveiligde verbinding met de server 'www.nu.nl' tot stand kan worden gebracht."
Ook de browser Internet Explorer (versie 5.2.3 for Mac) werkt niet. De volgende foutmelding verschijnt in beeld:
"Error. Security failure. The server reply is invalid"
Ik hoop dat iemand een idee heeft welke instellingen er in de iMac G3 aangepast dienen te worden zodat het internet weer werkt. FYI Ik heb ter illustratie van het probleem een aantal foto's bijgevoegd. Zelf heb ik nog niets geprobeerd te veranderen op de iMac G3, want ik heb vrijwel geen verstand van Apple computers. Ik hoop daarom dat de forumbezoekers ons kunnen helpen. Alvast veel dank aan jullie!
:strip_exif()/f/image/nYfMQ4AkuFGeFUy2TXUYuP29.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1jX1fX1bglR7pW4EugLAa9Tw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/H95Emq5jVTETdmNzX3oZpaOo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zXSiIoBf90X5M3pSC58RjXHK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4Nr3rioatwFi3zoyIAPy5MNk.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door Nelis 81 op 03-12-2020 21:23 . Reden: Afbeeldingen toegevoegd ]