Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis 81
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 03-06 10:47
Op verzoek van een kennis van mij stel ik op dit Tweakers forum de volgende vraag over het oplossen van een structureel probleem met de internetverbinding op een Apple iMac G3. De Apple computer is zo'n 20 jaar oud. Het internet op deze computer werkt al tijdenlang niet meer. De kennis kon niet eens aan mij aangeven hoe lang het probleem speelt, maar hij dacht inmiddels al zeker meer dan een jaar.

De iMac G3 zit d.m.v. een LAN-kabel aan een Ziggo modem gekoppeld. Het Ziggo internet werkt zonder problemen zowel via LAN als via Wi-Fi in combinatie met veel andere in huis aanwezige hardware (een moderne iMac, meerdere iPhones en Android smartphones, en iPads), dus met de Ziggo internetverbinding zelf is geen enkel probleem.

Op de iMac G3 is het operating system Mac OS X (Versie 10.4.11) geïnstalleerd en een verdere software update is niet meer mogelijk.

De browser Safari, versie 4.1.3 (4533.19.4), geeft de volgende foutmelding wanneer je een website (bijvoorbeeld de site www.nu.nl) probeert te bezoeken:
"Openen van pagina mislukt. Safari kan de pagina niet openen. Safari kan de pagina 'https://www.nu.nl/' niet openen omdat er geen beveiligde verbinding met de server 'www.nu.nl' tot stand kan worden gebracht."

Ook de browser Internet Explorer (versie 5.2.3 for Mac) werkt niet. De volgende foutmelding verschijnt in beeld:
"Error. Security failure. The server reply is invalid"

Ik hoop dat iemand een idee heeft welke instellingen er in de iMac G3 aangepast dienen te worden zodat het internet weer werkt. FYI Ik heb ter illustratie van het probleem een aantal foto's bijgevoegd. Zelf heb ik nog niets geprobeerd te veranderen op de iMac G3, want ik heb vrijwel geen verstand van Apple computers. Ik hoop daarom dat de forumbezoekers ons kunnen helpen. Alvast veel dank aan jullie!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Mqb5G1byBd1M1p1DSogrScQGao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nYfMQ4AkuFGeFUy2TXUYuP29.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3t82c5b73MdjA3fKIN_ePtiL4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1jX1fX1bglR7pW4EugLAa9Tw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bonU42J6_r1XvetLZrF1yv3c9iM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H95Emq5jVTETdmNzX3oZpaOo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rn-oz336JtLPi0uZrfYBBWYwN8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zXSiIoBf90X5M3pSC58RjXHK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2HhmtIxi58afkxXjFQ29mVnEhQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Nr3rioatwFi3zoyIAPy5MNk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Nelis 81 op 03-12-2020 21:23 . Reden: Afbeeldingen toegevoegd ]

Beste antwoord (via Nelis 81 op 16-12-2020 19:54)

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Voor de duidelijkheid, dit ligt niet aan Ziggo, maar simpelweg aan het feit dat de software te oud is. De browsers die je gebruikt ondersteunen tot TLS 1.0, terwijl de huidige standaard TLS 1.2 / 1.3 is.

Een workaround is TenFourFox, die wel de recente TLS standaarden ondersteund. Die zou je op een andere computer kunnen downloaden en via een USB stick over kunnen zetten.

Wees je wel bewust dat, ook al kun je straks weer browsen, dit een zwaar verouderde machine is welke al een hele tijd geen beveiligingsupdates meer heeft gehad. Zaken als internetbankieren zal ik dan ook zeker niet meer op deze machine willen doen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:21
TenFourFox gebruiken lees ik als advies. Het ligt in ieder geval aan je verouderde browser.

https://www.floodgap.com/software/tenfourfox/

[ Voor 59% gewijzigd door NotSoSteady op 03-12-2020 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis 81
@NotSoSteady Dank voor de reactie. Ik snap echter niet goed wat je bedoelt met die TenFourFox software, want de website is vrij verwarrend.

Wat er bovendien speelt op de specifieke iMac G3 is dat het wegens het probleem met de internetverbinding niet mogelijk is om nieuwe programma's te installeren of bestaande programma's te updaten. Een browser update (Safari of Internet Explorer) gaat daarom niet. Heb je enig idee wat te doen om de browsers te vernieuwen?

[ Voor 0% gewijzigd door Nelis 81 op 03-12-2020 22:59 . Reden: Typefout verbeterd ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Voor de duidelijkheid, dit ligt niet aan Ziggo, maar simpelweg aan het feit dat de software te oud is. De browsers die je gebruikt ondersteunen tot TLS 1.0, terwijl de huidige standaard TLS 1.2 / 1.3 is.

Een workaround is TenFourFox, die wel de recente TLS standaarden ondersteund. Die zou je op een andere computer kunnen downloaden en via een USB stick over kunnen zetten.

Wees je wel bewust dat, ook al kun je straks weer browsen, dit een zwaar verouderde machine is welke al een hele tijd geen beveiligingsupdates meer heeft gehad. Zaken als internetbankieren zal ik dan ook zeker niet meer op deze machine willen doen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis 81
@Daedalus en @NotSoSteady , het issue is me nu wat duidelijker geworden na de laatste toelichting. Ik begreep in eerste instantie niet dat TenFourFox een internetbrowser is en dat de andere browsers simpelweg te oud zijn om te gebruiken. Ik zal de software van TenFourFox op een USB stick downloaden en binnenkort bij de kennis proberen te installeren op de G3. Of dit succesvol gegaan is laat ik jullie daarna weten. Bedankt alvast :) !

[ Voor 0% gewijzigd door Nelis 81 op 03-12-2020 23:00 . Reden: Typefout verbeterd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:10

nelizmastr

Goed wies kapot

Gelijk even bespreken een nieuwe conputer te gaan kopen. Tweedehands iMac uit 2014 of later en je hebt nog de nieuwste macOS...

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

FWIW, nu ik de foto's zo bekijk, zie ik dat dit geen iMac G3, maar een iMac G4 uit 2003 is, met een 17" of 20" scherm. Deze zou je nog kunnen upgraden naar Mac OS X 10.5, alhoewel je daar niks mee opschiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis 81
@Daedalus Ow, een G4 i.p.v. een G3 🙈. Ik zie 'G4' nu ook bij de processor gegevens staan. Ik had puur naar het uiterlijk gekeken (heb geen foto van het apparaat zelf), want dit betreft nog een iMac met een ouderwetse beeldbuis terwijl de G4 op de foto's op het internet een plat scherm op een voetje met halfrond bolletje leek te hebben... 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:49
De fotos wijzen inderdaad op een CRT scherm, maar de CPU is een G4?

Is het geen eMac?
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/1b/3e/0b/1b3e0bedbbe1c27fc82c56eafcf6389f.jpg

[ Voor 79% gewijzigd door 418O2 op 04-12-2020 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis 81
@418O2 Dit ziet er erg bekend uit, dit zal 'm zijn

[ Voor 15% gewijzigd door Nelis 81 op 04-12-2020 12:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

418O2 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:13:
De fotos wijzen inderdaad op een CRT scherm, maar de CPU is een G4?

Is het geen eMac?
[Afbeelding]
Ah yes, dat had ik moeten zien aan de scanlines :P

Heb de titel veranderd van "iMac G3 - Problemen met Ziggo internetverbinding" naar "eMac kan geen beveiligde verbinding maken met websites", zodat het beter de lading dekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Daedalus schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:15:
[...]
Ah yes, dat had ik moeten zien aan de scanlines :P
Op de vrijdag kan je wat minder scherp zijn he

@Nelis 81 Ik zou wel oppassen met dit apparaat en een gebruiker die wellicht niet zo alert is. Dit apparaat heeft al een behoorlijke tijd geen updates gehad en is dus bijzonder kwetsbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis 81
@nelizmastr en @418O2 Ik zal er op gaan wijzen dat de computer goed in de gaten gehouden moet worden om serieuzere problemen voor te zijn en dat het gebruik van andere hardware (die beschikbaar is) voor de toekomst verstandiger is 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Nelis 81 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:16:
@nelizmastr en @418O2 Ik zal er op gaan wijzen dat de computer goed in de gaten gehouden moet worden om serieuzere problemen voor te zijn en dat het gebruik van andere hardware (die beschikbaar is) voor de toekomst verstandiger is 👍
Eigenlijk dus geen mail, internetbankieren of werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis 81
Vanmiddag ben ik op bezoek geweest bij de kennis voor wie ik de vraag op dit forum stelde. Ik heb toegelicht wat er aan de hand is, wat een workaround kan zijn (installatie TenFourFox), maar ook dat er grote risico's zijn wanneer het apparaat gebruikt blijft worden. We hebben besloten om de eMac af te koppelen en deze op te bergen. Hij wordt niet verkocht, maar gaat gewoon niet meer gebruikt worden. Er staat een prima iMac als alternatief op het bureau 🙂.

Bedankt allemaal voor jullie waardevolle adviezen. Alvast fijne feestdagen!
Pagina: 1